Lovecrafts raser i fantasy världar

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,811
Location
Stockholm
H.P: Lovecraft skapade ett antal intelligenta raser som skulle kunna interagera med RP:n eller till-o-med vara spelar raser. Visa av dem är i mångt o mycket bara onda (månbästarna, lengmännen, m.m.), medan andra är mer komplicerade (gholerna, ibiterna*, urvarelserna, zoogs, m.m.), och vissa vet vi inte hur de står, även om det verkligen lutar mot att vara onda (mi-go, yithier, m.m.).
* tekniskt sett aldrig beskrivna som omänniskor men de flesta verkar tolka dem som sådana

Alla dessa är i public domain o kan be använda av vem som vill, men bortsätt från att vissa av dem har dykt upp i tillbehörsböcker till senaste versionen av DnD* så har de inte egentligen använts av någon utanför lovecraftianska spel.
* kan var fler men inte vad jag känner till

Jag undrar, skulle folk vilja se Lovecrafts raser dyka upp i fantasy spel? Och hur skulle ni göra det, speciellt när är det kommer till figurer som mi-go, yithier, vars grej är att de ska vara mer högteknologiskt avancerade än människorna är i nuläget/på 1930-talet? Vilka redan existerande rollspelsvärdar tror ni Lovecrafts rasers kulle kunna passa in i utan problem?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,274
Location
Göteborg
Alla dessa är i public domain o kan be använda av vem som vill, men bortsätt från att vissa av dem har dykt upp i tillbehörsböcker till senaste versionen av DnD* så har de inte egentligen använts av någon utanför lovecraftianska spel.
* kan var fler men inte vad jag känner till
Golarion, världen till Pathfinder, har alltid innehållit i stort sett hela Lovecraft-mythosen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Jag undrar, skulle folk vilja se Lovecrafts raser dyka upp i fantasy spel? Och hur skulle ni göra det, speciellt när är det kommer till figurer som mi-go, yithier, vars grej är att de ska vara mer högteknologiskt avancerade än människorna är i nuläget/på 1930-talet? Vilka redan existerande rollspelsvärdar tror ni Lovecrafts rasers kulle kunna passa in i utan problem?
För att svara på frågan:
Absolut. Det är ju bara att slänga in dem som ett Weird-encounter i vilken värld som helst som du vill spicea upp för lite weird fiction.
Om man sen tar dem direkt från mythosen eller bara inspireras av dem är ju upp till var och en antar jag. Men styrkan med de här varelserna är ju att de ska vara främmande och sticka ut. De ska inte höra hemma i något sammanhang eller klassificiering. Då tappar de ganska mycket.

Så släng in dem i tolkiens Midgård. Eller Asarnas Midgård. Förklara dem inte. Kör bara kör.

Eller så ska de höra hemma där. Som i de 6 Carcosa-modulerna för OD&D. Du är på deras hemplanet nu. Du är antagligen inkräktaren. GLHF.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Jag är rätt säker på att Svärd och svartkonst har med mi-go i sitt monsterkapitel. Överlag tror jag att många av dem skulle funka fint i många OSR-världar. På samma sätt skulle man kunna använda dem i Elrics och Conans världar.
 
Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,811
Location
Stockholm
Men styrkan med de här varelserna är ju att de ska vara främmande och sticka ut. De ska inte höra hemma i något sammanhang eller klassificiering. Då tappar de ganska mycket.
Längmännen, gholerna, och ett antal av den andra håller inte med.
Personligen tänkte jag att i en fantasy värld borde ett antal av dem vara bara en annan ras som interagerar med andra.

Golarion, världen till Pathfinder, har alltid innehållit i stort sett hela Lovecraft-mythosen.
Jag glömmer hela tiden bort att Pathfinder är sin egen grej.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
H.P: Lovecraft skapade ett antal intelligenta raser som skulle kunna interagera med RP:n eller till-o-med vara spelar raser. Visa av dem är i mångt o mycket bara onda (månbästarna, lengmännen, m.m.), medan andra är mer komplicerade (gholerna, ibiterna*, urvarelserna, zoogs, m.m.), och vissa vet vi inte hur de står, även om det verkligen lutar mot att vara onda (mi-go, yithier, m.m.).
* tekniskt sett aldrig beskrivna som omänniskor men de flesta verkar tolka dem som sådana

Alla dessa är i public domain o kan be använda av vem som vill, men bortsätt från att vissa av dem har dykt upp i tillbehörsböcker till senaste versionen av DnD* så har de inte egentligen använts av någon utanför lovecraftianska spel.
* kan var fler men inte vad jag känner till

Jag undrar, skulle folk vilja se Lovecrafts raser dyka upp i fantasy spel? Och hur skulle ni göra det, speciellt när är det kommer till figurer som mi-go, yithier, vars grej är att de ska vara mer högteknologiskt avancerade än människorna är i nuläget/på 1930-talet? Vilka redan existerande rollspelsvärdar tror ni Lovecrafts rasers kulle kunna passa in i utan problem?
Om jag tror att det är en god idé att placera in Lovecrafts raser i ett fantasy-rollspel? Ja, för tusan. Mitt förslag: gör ett eget OSR-spel på engelska. Kalla det Cthulhu Fantasy och kräng det på Kickstarter. Skapa någon typ av organisation (orden, gille, sekt eller liknande) och/eller en stad som setting. Du kan dra in miljoner om du gör det bra. Du har ju två jäkligt tunga nyckelord i speltiteln. Jag har svårt att tänka mig ett bättre olicensierat varumärke för rollspel. Hade själv gjort detta om jag hade haft mer tid och varit mer förtjust i Lovecraft.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,811
Location
Stockholm
Om jag tror att det är en god idé att placera in Lovecrafts raser i ett fantasy-rollspel? Ja, för tusan. Mitt förslag: gör ett eget OSR-spel på engelska. Kalla det Cthulhu Fantasy och kräng det på Kickstarter. Skapa någon typ av organisation (orden, gille, sekt eller liknande) och/eller en stad som setting. Du kan dra in miljoner om du gör det bra. Du har ju två jäkligt tunga nyckelord i speltiteln. Jag har svårt att tänka mig ett bättre olicensierat varumärke för rollspel. Hade själv gjort detta om jag hade haft mer tid och varit mer förtjust i Lovecraft.
OSR eller ÅN regler, du kan välja att vara en människa, ghole, zoog, lengman, urvarelse, eller ormfolk. Världen är en svärd o svartkonst värld, ruiner från urvarelserna, yithierna, ormfolket, och k'n-yans nu fallna imperium finns spridda över hel världen, dessa ruiner har ibland blivit överbyggda av de forna härskarnas slavar, eller mersenkomna folk. Den teknologiska nivån är bronsålder/tidig järnålder, bortsätt från inom vissa områden o fortfarande fungerande artefakter från de förkomna imperierna. Monsteran skulle vara de lovecraft skapelser som Conan (med hjälp av andra i vissa fall) kan ta, djur, + jätte djur, o onda versioner av spelarraserna.

Man får en karta so bara visar ett närområde, som beskrivs kortfattat. Där det finns en stad (som är en koloni till ett rike imperium - vilkets huvudstad eller andra kolonistäder ej finns med på kartan), några byar, o ruiner från de förkomna + vildmark.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
OSR eller ÅN regler, du kan välja att vara en människa, ghole, zoog, lengman, urvarelse, eller ormfolk. Världen är en svärd o svartkonst värld, ruiner från urvarelserna, yithierna, ormfolket, och k'n-yans nu fallna imperium finns spridda över hel världen, dessa ruiner har ibland blivit överbyggda av de forna härskarnas slavar, eller mersenkomna folk. Den teknologiska nivån är bronsålder/tidig järnålder, bortsätt från inom vissa områden o fortfarande fungerande artefakter från de förkomna imperierna. Monsteran skulle vara de lovecraft skapelser som Conan (med hjälp av andra i vissa fall) kan ta, djur, + jätte djur, o onda versioner av spelarraserna.

Man får en karta so bara visar ett närområde, som beskrivs kortfattat. Där det finns en stad (som är en koloni till ett rike imperium - vilkets huvudstad eller andra kolonistäder ej finns med på kartan), några byar, o ruiner från de förkomna + vildmark.
Om du vill göra ett spel som säljer (det vill du kanske inte?), så tror jag att det är bra om det är tydligt precis vad du hämtar från Lovecraft - och vad du lägger till. Och som alltid behöver det vara tydligt vad det är man ska göra i spelet. Personligen gillar jag när det är avgränsat och konkret (gruppkoncept alltså).
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,811
Location
Stockholm
Om du vill göra ett spel som säljer (det vill du kanske inte?), så tror jag att det är bra om det är tydligt precis vad du hämtar från Lovecraft - och vad du lägger till. Och som alltid behöver det vara tydligt vad det är man ska göra i spelet. Personligen gillar jag när det är avgränsat och konkret (gruppkoncept alltså).
Jag har inga planer på att göra ett spel just nu, mitt inlägg ovan var mest en lek med konceptet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Så, det är ett väldigt slitet citat numera, men Clarkes första lag "Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" är rätt hållbart här. Behandla Mi-Go som att de har märkliga magiska artefakter, och det är fullt möjligt att endast Mi-go kan använda dessa tingestar, i alla fall utan väldigt mycket studier.

Annars tycker jag att allt lovecraftianskt skulle passa väl in i Lamentations of the Flame princess, som ju är typ vår historiska värld fast inte. Jag har väl till och med alltid tänkt på det spelet som just lovecraftianskt.

Mycket skulle ju passa in väldigt väl i Warhammer fantasy också tycker jag, i vart fall om man går på de lite äldre tolkningarna av världen. Där har du ju exempelvis redan Slaan och allt sånt. Och jag har alltid tänkt mig warhammers ghouls väldigt mycket som de från Lovecraft (även om de på senare år börjat behandlas mer som nån slags zombies, vilket slår mig som märkligt).
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,811
Location
Stockholm
Och jag har alltid tänkt mig warhammers ghouls väldigt mycket som de från Lovecraft (även om de på senare år börjat behandlas mer som nån slags zombies, vilket slår mig som märkligt).
Jag antar att du har inte läst på om Flesh-eater Courts?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Jag antar att du har inte läst på om Flesh-eater Courts?
Det verkar vara någon nymodighet till figurspelet? Har inte sett något om det till rollspelet vad jag vet. Om det hjälper till att återetablera ghouls som levande, men förvridna varelser så är jag helt för, men det är just rollspelet som verkar varit lite förvirrad kring detta.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
För att svara på frågan:
Absolut. Det är ju bara att slänga in dem som ett Weird-encounter i vilken värld som helst som du vill spicea upp för lite weird fiction.
Om man sen tar dem direkt från mythosen eller bara inspireras av dem är ju upp till var och en antar jag. Men styrkan med de här varelserna är ju att de ska vara främmande och sticka ut. De ska inte höra hemma i något sammanhang eller klassificiering. Då tappar de ganska mycket.
Jag håller med till 100%!

Det man får när man läser Lovecraft är känslan av hur det är att möta det okända.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,811
Location
Stockholm
Jag håller med till 100%!

Det man får när man läser Lovecraft är känslan av hur det är att möta det okända.
Jag tar att du inte har läst Sökandet efter det drömda Kadath?

Det verkar vara någon nymodighet till figurspelet? Har inte sett något om det till rollspelet vad jag vet. Om det hjälper till att återetablera ghouls som levande, men förvridna varelser så är jag helt för, men det är just rollspelet som verkar varit lite förvirrad kring detta.
Aha, jag har överlag inte tagit mig en titt på den senaste inkarnationen av WFRPG.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
För att svara på frågan:
Absolut. Det är ju bara att slänga in dem som ett Weird-encounter i vilken värld som helst som du vill spicea upp för lite weird fiction.
Om man sen tar dem direkt från mythosen eller bara inspireras av dem är ju upp till var och en antar jag. Men styrkan med de här varelserna är ju att de ska vara främmande och sticka ut. De ska inte höra hemma i något sammanhang eller klassificiering. Då tappar de ganska mycket.

Så släng in dem i tolkiens Midgård. Eller Asarnas Midgård. Förklara dem inte. Kör bara kör.
HPL i Tolkiens Midgård: Gandalf nämner på ett ställe att namnlösa urtidsväsen gnager på världens rötter, men förklarar att de är så hemska att han inte vill säga mer än så.

Väktaren i vattnet får många uppmärksamma läsare att tänka "WTF -- JRRT + HPL?".

 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Överlag tycker jag att det är mindre ostigt att låta sig inspireras av Lovecraft-estetiken än att bara reproducera varelserna rakt av i en helt annan kontext. Magic: the Gathering gör det här bra. Och faktiskt, D&D med Mindflayers, Aboleths och Beholders.
 
Last edited:
Top