Nytt system
Näe, jag spelar inte, men jag är intresserad.
Problemet för mig är att få spelarna engagerade i någonting sånt. Jag vet inte heller hur man bör lägga upp äventyren.
Dock är det inte de största problemen, eftesom man kan klara av det första med tjat och det andra med lite träning.
Frågan är hur man ska göra med "besluten".
Det är ju SL som bestämmer, men mina spelare (vilka samtliga är aningen äldre än mig) brukar gnälla om jag inte har bra motiveringar. Jag övergav (iofs så introducerade jag riktigt aldrig) friform då det beslut som de fann sig i, utan tillstymmelse till diskussion, var tärningens.
Klaga nu inte på spelarna, jag är helt nöjd med dem, det är systemet som jag vill ändra.
Jag funderar på att låta spelarna få veta lite mer än rollpersonerna för att hindra onödiga diskussioner, de nödvändiga däremot ska vara kvar.
Problemet är att det kan ta bort en del av själva rollspelet och det är ju inget vidare.
Någon som har något förslag, lösning eller kommentar?
- Zire