jag funderar lite på att spelleda ett äventyr i stil med lucas arts klassiker Sam and Max, day of the tenacle och sånt.
Ett smärre problem: jag vet inte hur man gör!
Det finns lite olika saker som jag vill uttrycka i text/prat istället för visuellt, jag tänkte att manade forumister kan reflektera över dessa och om möjligt, kommentera om det är möjligt, en bra idé eller whatever...
1. En värld man kan påverka/använda sig av...
Om man kan plocka upp saker lite överallt och använda dom på finurliga sätt känns nog världen mkt mera påtaglig. Men det blir jättesvårt om det finns såna saker överallt eller om världen är helt fri, att vet avar saken kan användas i en stad är omöjligt. Ska man begränsa spelarna till lustig/intressanta/viktiga ställen enbart? Ska man ge jättenoga beskrivning av miljön med alla saker man kan plocka upp och använda och vad det finns för grejer man kan påverka med saker man kan hitta?
2. Hur beskriver man visuella saker på ett häftigt sätt, saker som t.ex. i början av sam and max där nån skuter en smiley från andra sidan dörren? Hur får man den lite skruvade imagen på miljön i allmänhet? ska man använda sig av mkt bilder eller kan man klara det med språket allena?
3. Är det genomförbart?
Tack till Tråden om Panorama bilder (eller vad man nu ska kalla det) och länken till Lucas arts soundtrack!
Ikaros har massa idéer i huvudet, för många faktiskt
Ett smärre problem: jag vet inte hur man gör!
Det finns lite olika saker som jag vill uttrycka i text/prat istället för visuellt, jag tänkte att manade forumister kan reflektera över dessa och om möjligt, kommentera om det är möjligt, en bra idé eller whatever...
1. En värld man kan påverka/använda sig av...
Om man kan plocka upp saker lite överallt och använda dom på finurliga sätt känns nog världen mkt mera påtaglig. Men det blir jättesvårt om det finns såna saker överallt eller om världen är helt fri, att vet avar saken kan användas i en stad är omöjligt. Ska man begränsa spelarna till lustig/intressanta/viktiga ställen enbart? Ska man ge jättenoga beskrivning av miljön med alla saker man kan plocka upp och använda och vad det finns för grejer man kan påverka med saker man kan hitta?
2. Hur beskriver man visuella saker på ett häftigt sätt, saker som t.ex. i början av sam and max där nån skuter en smiley från andra sidan dörren? Hur får man den lite skruvade imagen på miljön i allmänhet? ska man använda sig av mkt bilder eller kan man klara det med språket allena?
3. Är det genomförbart?
Tack till Tråden om Panorama bilder (eller vad man nu ska kalla det) och länken till Lucas arts soundtrack!
Ikaros har massa idéer i huvudet, för många faktiskt