Re: Äventyr till SRR [OFF]
Därtill undrar jag om du läst Den nidländska reningen. Den är förvisso ganska dåligt skriven, men den är absolut ingen fullständig strukturell katastrof och det värker inte alltför illa i ögonen att läsa den. Det största problemet är att den är kortfattad och lite torftig samt att den är absurt rälsad. I övrigt är den förhållandevis genomsnittlig.
Sedan en kommentar rörande språkbruk i allmänhet. Jag hävdar att det finns en stor risk att vi är den sista generationen som bryr sig om gramatik och interpunktion. Se bara på chattkanaler, icq, forum med kidz etc. Versaler verkar inte finnas längre, förkortningar haglar, stavningskontroll verkar vara ett okänt begrepp och så vidare. Det är kanske nästa steg i den språkliga utvecklingen, vad vet jag.
Vi får återvända till den här tråden om tjugo år och se om jag har rätt eller inte.
Nej det är det inte alls. Det är snarare som att säga att en fotbollsspelare som gör mål men är lat och dålig i försvaret är en dålig fotbollsspelare. Det beror med andra ord på perspektiv och behov.Lindenius said:Det där är ju som att en billackerare skulle säga: "Jo, jag lackade bilen haltaskigt för att nuförtiden skrapar folk bilarna ändå i tid och otid."Ram said:Sedan är det naturligtvis att föredra, men det är en ganska bakåtrsträvande syn på saker och ting, speciellt i en tid där allt mindre fokus läggs på struktur, stavning, gramatik etc.
Sant som du säger, men det vi talar om här är precis det som du beskriver i det sista stycket. Rollspelsprodukter finns inte i överflöd och episka kampanjer till DoD av den årgången var ytterst få (tre tror jag).Lindenius said:Bakåtsträvande? Jag skulle säga tvärt om. Det är inte en slump att skolan utbildar en massa människor som bara kan skriva saker i affekt (påverkade av starka känslor) och som då inte ens lyckas förmedla vad de egentligen är arga på. Läs en genomsnittlig kommentarsida på Aftonblodet.
Sedan överskattar du hur stort genomslag bloggar har. Bloggar skrivs till stor del av akademiker FÖR akademiker. Ytterst få bloggar läses dessutom av andra än den närmast sörjande bloggossfären (d v s samma 1000 pers som läser Nisses blogg, läser också Klaras blogg). Hur många tror du dessutom skulle orka stanna kvar och läsa en blogg sida med töffligt spräk och ständiga sär skrivningar. och dessutom en felaktig och meningsbyggnad och dessutom en rubrik
Felpacerad och poänglös
Jag kan också garantera dig att du skulle kunna leta fram en ganska saftig andel kommunikationstudier som säger att det just är presentationen som är primärt och att innehållet är sekundärt. Du skulle hitta ytterst få som säger motsatsen.
Det enda tillfälle vi i princip bryr oss om innehåll mer än presentationen (eller snarare: kan överse med en dålig presentation) är när vi konsumerar saker som verkligen intresserar oss.
//erik. föreställ dig till exempel hur många som skulle tycka en regelbok var me go ty kli a bokst ver bortt gna var trevlig att läsa.
Därtill undrar jag om du läst Den nidländska reningen. Den är förvisso ganska dåligt skriven, men den är absolut ingen fullständig strukturell katastrof och det värker inte alltför illa i ögonen att läsa den. Det största problemet är att den är kortfattad och lite torftig samt att den är absurt rälsad. I övrigt är den förhållandevis genomsnittlig.
Sedan en kommentar rörande språkbruk i allmänhet. Jag hävdar att det finns en stor risk att vi är den sista generationen som bryr sig om gramatik och interpunktion. Se bara på chattkanaler, icq, forum med kidz etc. Versaler verkar inte finnas längre, förkortningar haglar, stavningskontroll verkar vara ett okänt begrepp och så vidare. Det är kanske nästa steg i den språkliga utvecklingen, vad vet jag.
Vi får återvända till den här tråden om tjugo år och se om jag har rätt eller inte.