Nekromanti Lukas läser: Helvetesfortet

Ram

Skev
Re: Äventyr till SRR [OFF]

Lindenius said:
Ram said:
Sedan är det naturligtvis att föredra, men det är en ganska bakåtrsträvande syn på saker och ting, speciellt i en tid där allt mindre fokus läggs på struktur, stavning, gramatik etc.
Det där är ju som att en billackerare skulle säga: "Jo, jag lackade bilen haltaskigt för att nuförtiden skrapar folk bilarna ändå i tid och otid."
Nej det är det inte alls. Det är snarare som att säga att en fotbollsspelare som gör mål men är lat och dålig i försvaret är en dålig fotbollsspelare. Det beror med andra ord på perspektiv och behov.

Lindenius said:
Bakåtsträvande? Jag skulle säga tvärt om. Det är inte en slump att skolan utbildar en massa människor som bara kan skriva saker i affekt (påverkade av starka känslor) och som då inte ens lyckas förmedla vad de egentligen är arga på. Läs en genomsnittlig kommentarsida på Aftonblodet.

Sedan överskattar du hur stort genomslag bloggar har. Bloggar skrivs till stor del av akademiker FÖR akademiker. Ytterst få bloggar läses dessutom av andra än den närmast sörjande bloggossfären (d v s samma 1000 pers som läser Nisses blogg, läser också Klaras blogg). Hur många tror du dessutom skulle orka stanna kvar och läsa en blogg sida med töffligt spräk och ständiga sär skrivningar. och dessutom en felaktig och meningsbyggnad och dessutom en rubrik
Felpacerad och poänglös

Jag kan också garantera dig att du skulle kunna leta fram en ganska saftig andel kommunikationstudier som säger att det just är presentationen som är primärt och att innehållet är sekundärt. Du skulle hitta ytterst få som säger motsatsen.

Det enda tillfälle vi i princip bryr oss om innehåll mer än presentationen (eller snarare: kan överse med en dålig presentation) är när vi konsumerar saker som verkligen intresserar oss.

//erik. föreställ dig till exempel hur många som skulle tycka en regelbok var me go ty kli a bokst ver bortt gna var trevlig att läsa.
Sant som du säger, men det vi talar om här är precis det som du beskriver i det sista stycket. Rollspelsprodukter finns inte i överflöd och episka kampanjer till DoD av den årgången var ytterst få (tre tror jag).

Därtill undrar jag om du läst Den nidländska reningen. Den är förvisso ganska dåligt skriven, men den är absolut ingen fullständig strukturell katastrof och det värker inte alltför illa i ögonen att läsa den. Det största problemet är att den är kortfattad och lite torftig samt att den är absurt rälsad. I övrigt är den förhållandevis genomsnittlig.

Sedan en kommentar rörande språkbruk i allmänhet. Jag hävdar att det finns en stor risk att vi är den sista generationen som bryr sig om gramatik och interpunktion. Se bara på chattkanaler, icq, forum med kidz etc. Versaler verkar inte finnas längre, förkortningar haglar, stavningskontroll verkar vara ett okänt begrepp och så vidare. Det är kanske nästa steg i den språkliga utvecklingen, vad vet jag.

Vi får återvända till den här tråden om tjugo år och se om jag har rätt eller inte.

KostaFriaLigan

Warrior

Med erfarenhet av att ha spellett "Den Nidländska Reningen", får jag säga att trots att jag på den tiden inte fattade vad rälsning var så märket jag en del inkosistenser, som nämnts typ: varför inte ta pegasen över muren. Sen blev jag nog ksyldig till att monsterrälsa då och då. Hepp-hepp. Hur som, underhållande är det om än synd om Johan Sjöberg skulle läsa det.

PS. Ve och fasa, när mitt äventry är i tryck -hoho :gremwink: DS.

Ram

Skev

Well, som sagt, det är inte ett bra äventyr på något sätt. Det är snarare ett äventyr som fyllde ett behov på ett skapligt sätt och som faktiskt har en ganska cool story (relativt sett).

Lindenius

Swashbuckler

Ram said:
Därtill undrar jag om du läst Den nidländska reningen. Den är förvisso ganska dåligt skriven, men den är absolut ingen fullständig strukturell katastrof och det värker inte alltför illa i ögonen att läsa den. Det största problemet är att den är kortfattad och lite torftig samt att den är absurt rälsad. I övrigt är den förhållandevis genomsnittlig.
Jag kommenterade egentligen inte "Den nidländska reningen" (har inte läst den) eller Bobbys texter alls, utan hakade mest upp mig på var »Men man bör alltid komma ihåg att vad som en uppfattar som dåligt, är bra för en annan.«, vilket i mitt tycke är et väldigt "flumpedagogiskt" sätt att säga »det du gjorde suger, men det kan bli bättre om du…«. Det vill säga man frånsäger sig orken och ansvaret att faktiskt ge någon feedback så att de blir bättre.

//erik. smaken är som baken, men lika fullt äter man inte skiten – typ

Ram

Skev
Dante said:
Jag vill minnas Marsklandet som (sett i backspegeln) före sin tid såtillvida att det bestod av en massa olika platser och händelser som det var fritt fram att besöka/råka ut för i valfri ordning.

(Det är förstås fullt möjligt att mina minnen är filtrerade genom nostalgins rosa ludd och alls ej är med verkligheten överensstämmande.)
Näpp, ditt minne är i gott skick. Även Svavelvinter var liknande och även Oraklets fyra ögon och Rösten från forntiden.

KostaFriaLigan

Warrior
Ram said:
Dante said:
Jag vill minnas Marsklandet som (sett i backspegeln) före sin tid såtillvida att det bestod av en massa olika platser och händelser som det var fritt fram att besöka/råka ut för i valfri ordning.

(Det är förstås fullt möjligt att mina minnen är filtrerade genom nostalgins rosa ludd och alls ej är med verkligheten överensstämmande.)
Näpp, ditt minne är i gott skick. Även Svavelvinter var liknande och även Oraklets fyra ögon och Rösten från forntiden.
För att inte glömma Döda skogen, ärkeäventyret nummer 1

Ram

Skev

Lindenius said:
Jag kommenterade egentligen inte "Den nidländska reningen" (har inte läst den) eller Bobbys texter alls, utan hakade mest upp mig på var »Men man bör alltid komma ihåg att vad som en uppfattar som dåligt, är bra för en annan.«, vilket i mitt tycke är et väldigt "flumpedagogiskt" sätt att säga »det du gjorde suger, men det kan bli bättre om du…«.
Meh. Det jag sade var att om man försöker analysera ett äventyr efter enbart dess gramatik, stavning och struktur så finns det en stor risk att man bommar det viktiga, viket är en spännande story. Att sedan komma dragande med paraleller till billackerare som gör ett dåligt jobb och liknande gjorde att jag trodde att du faktiskt bommat min poäng. Jag tror knappast han var ute efter Nobelpriset i litteratur utan snarare att skriva något som han tyckte var ett kul äventyr.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Ram said:
Meh. Det jag sade var att om man försöker analysera ett äventyr efter enbart dess gramatik, stavning och struktur så finns det en stor risk att man bommar det viktiga, viket är en spännande story.
Jag har inte nämnt ett ord om vare sig grammatik eller stavning i Helvetesfortet, så jag begriper inte varför du drar upp det. Vad gäller storyn hade den säkert kunnat vara spännande om spelarna överhuvudtaget hade något sätt att påverka den.

Krille

Super Moderator

Bobby Magikern said:
Vad gäller storyn hade den säkert kunnat vara spännande om spelarna överhuvudtaget hade något sätt att påverka den.
...eller om det var en bok. Och välskriven.

Ram

Skev

Bobby Magikern said:
Jag har inte nämnt ett ord om vare sig grammatik eller stavning i Helvetesfortet, så jag begriper inte varför du drar upp det.
Lindenius skrev Skriver man ostrukturerat, ogenomtänkt elklrer stavlar fel myket, så är man dålig på skriva. Jag menar att generellt sätt så kan åtminstone jag tollerera diverse brister i både det ena och det andra om man får sig en cool story till livs. Jämför till exempel med dataspel med utdaterad grafik och plastig musik, men med en cool och engagerande story.

Bobby Magikern said:
Vad gäller storyn hade den säkert kunnat vara spännande om spelarna överhuvudtaget hade något sätt att påverka den.
Jag är fast i en klämma här. Jag vill inte bli en förespråkare för det kassa äventyret, men vill ändå gärna diskutera detta lite vidare. Kan vi komma överens om att vara eniga om att äventyret är precis så dåligt som du beskriver och hålla oss på en metanivå?

Det finns många olika sätt att påverka. Det finns olika nivåer och perspektiv och man har som sagt olika preferenser. Den påverkan som RP kan göra i det här äventyret är begränsad till att klara de utmaningar som de ställs inför, men de "belönas" genom att leverera en ganska massiv stöt i det onda imperiets mage i slutet (även om det sedan barkar åt skogen med hast).

Sedan är det som sagt en stor skilnad mellan att sitta med äventyret i händerna och läsa det mot att spela det. Bara för att det står i äventyret att det finns en massa hinder och en massa scriptade händelser så är det inte alls nödvändigtvis så man upplever det som spelare. Anekdotiskt bevis är att den enda gången jag upplevde mig som rälsad när jag spelade det var när vi leddes ned av vad-han-nu-hette i de gamla dvärgkatakomberna och då trodde jag att vi hade missat en ledtråd någonstans.

Hela äventyret tycker jag har en smak av Dungeons & dragons. Episkt dungeonröj made pretty bad.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Givetvis är det så som jag säger. Det förstår du ju själv. Det är dåligt för dig att få din bil sönderkörd av något miffo, men reparatören skrattar hela vägen till banken. Tvingas du äta bajs, finns det sådana som tycker det är jätteroligt att se dig kräkas upp allt. Jag menar, det finns alltid en andra sida av det. Sedan finns det givetvis situationer där bra är vanligare än dåligt och vice versa. Det är inte flumpedagogik.

Men jag ber om ursäkt för att jag inte skriv ett tiosidigt inlägg med massa akademiskt fluff för att säga exakt samma sak bara för att det ska bli mer ord för dig.

solvebring

Superhero
The Guy With The Glasses + En ursäkt till Endyamon

Tack. Nu slipper jag skriva en lång tirad och skrika på solvebring för han inte läser mina poster
Jag läser dina poster. Absolut, annars skulle jag inte vara fräck nog att ge mig i kast att svara. Försökte bara vara lite schysst och (pracka på :gremwink: ) visa dig en underbart rolig sida. Jag försöker bara visa upp en mer städad, och faktiskt väldigt skicklig och rolig form av detta. (Även om jag nu personligen gillar den humor som Bobby tar sig för också). Så, nu när somliga skall bli upprörda och därtill osams (vilket är både synd och onödigt) över Bobbys tråd, tänkte jag bara att jag kunde ta det till en allmänt rolig, städad nivå och visa dig en lugnare version av sådan humor, eftersom du tyckte den var lite väl mycket. Jag vill liksom visa andra sidan av myntet, att sådan humor kan vara mycket städad och noggrann också.

Du behöver inte ens bemöda dig läsa en massa flummiga artiklar eller så, heller, eftersom det är videos :gremwink:. Denna kille är just inte taskig, han är bara väldigt spontan och rolig i sina analyser.

bozar_UBBT

Warrior

Ram said:
Well, som sagt, det är inte ett bra äventyr på något sätt. Det är snarare ett äventyr som fyllde ett behov på ett skapligt sätt och som faktiskt har en ganska cool story (relativt sett).
Det finns ju ganska gott om episka äventyr till DoD (de flesta äldre versioner är ju bakåtkompatibla på ett eller annat sätt) så jag tycker inte riktigt att det fanns motiv till tryckningen av en så super episk serie äventyr som den nidländska reningen är. Var behovet så stort? I sådana fall borde ju äventyret varit omtyckt och sålt lika bra som "Ärans väg" eller "Den grå döden"(mutant, enligt min åsikt stundtals mästerverk).

För att en 17 år gammal person skriver ett officiellt äventyr till DoD så måste det antingen funnits från äventyrspel som verkligen tyckte om det författaren skrivit eller så var det extrem brist på material och de tog allt de kunde få tag på.

Ram

Skev

bozar said:
Det finns ju ganska gott om episka äventyr till DoD (de flesta äldre versioner är ju bakåtkompatibla på ett eller annat sätt) så jag tycker inte riktigt att det fanns motiv till tryckningen av en så super episk serie äventyr som den nidländska reningen är. Var behovet så stort?
Det fanns väl i princip ett tidigare, Döda skogen-Maktens portar-Mörkrets hjärta? De flesta andra upplever åtminstone jag som betydligt mindre världsomstörtande. Svavelvinter hamnar i samma kategori, men inga andra. Nu har jag iofs inte läst eller spelat den serie där demonprinsen ingår och har inte koll på hur den ligger kronologiskt. Har jag glömt några?

Robert Jonsson

solvebring said:
Jag läser dina poster. Absolut, annars skulle jag inte vara fräck nog att ge mig i kast att svara.
Okej, nu när du förklarar din intention så känns din post betydligt bättre i alla fall. Tack för förklaringen till posten. :gremsmile:

Robert Jonsson

Ram said:
Har jag glömt några?
Både Härskarserien och Barbia är rätt storslagna och episka väentyr - men de är som tidigare sagts pressad in i ett litet hörn, långt bort från övriga världen. Den förstnämnda flyr till och med bort från Altor in till demonkretsarna för att undvika att påverka världen. :gremwink:

Ram

Skev

Endyamon said:
Ram said:
Har jag glömt några?
Både Härskarserien och Barbia är rätt storslagna och episka väentyr - men de är som tidigare sagts pressad in i ett litet hörn, långt bort från övriga världen. Den förstnämnda flyr till och med bort från Altor in till demonkretsarna för att undvika att påverka världen. :gremwink:
Sant, Barbia hade jag glömt. Men vad gäller Härskarserien, kom inte den efter Nidländska reningen?

solvebring

Superhero

Okej, nu när du förklarar din intention så känns din post betydligt bättre i alla fall. Tack för förklaringen till posten.
Ja, jag lärde mig en läxa där: förklara alltid innan du droppar propaganda. :gremwink:
Well, nu ska jag inte trasha tråden med fler korta onödiga kommentarer, men nu vet du vad jag menade i alla fall, och allt är lugnt. Gut, jaa, jaaa.

Robert Jonsson

Ram said:
Sant, Barbia hade jag glömt. Men vad gäller Härskarserien, kom inte den efter Nidländska reningen?
Nix, den kom före. Den hade till och med värden i procent till de svarta boxarna (2.0, 2.1 och 3.0). Jag vill minnas att de var de sista äventyren som släpptes för de svarta boxarna.

Krille

Super Moderator

Ram said:
Hela äventyret tycker jag har en smak av Dungeons & dragons. Episkt dungeonröj made pretty bad.
Hela äventyret tycker jag har en smak av Practice Effect - vad gör spelarna där egentligen?