Nekromanti Lyfali: Användnings Områden

PubisFlarup

Veteran
Tjenixen...

Har en ny RP på G... Ska spela en thism alvs livakt och vill därför veta lite om vapen, användning och etikett. När man läser om Lyfali står det något i stil med: Observera dock att detta nästan aldrig används till vardags. Vad är vardags? När man sitter och virkar sockor eller är ute på vanliga äventyr. Används Lyfali bara i Krig för är det så så bör detta inte används på flera hundra år. Skulle gärna vilja veta

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Krigsvapen.

Lyfali är ett krigsvapen. Bär man det på sig, så är det som att skicka ut signalerna att jag ska gå och kriga (med någon). Läs mer om alvernas förhållning till krig i Alvboken.
Lyfali använder man inte till dueller, självförsvar, eller vanliga stridigheter.

Lyfali används till förplanerat organiserat krig. Det är ett så kallat krigsvapen.
Det är i alla fall det intrycket jag får av det hela.
Undantaget är då liljans Garde. Men dom använder dom bara för att försvara liljans råd. Och om någon attackerar liljans råd så är det garanterat krig :gremwink:

/Naug

Kornella

Warrior
Äh, lägg av!

Finns det något otrevligare att skriva på ett forum än att tracka någon som råkar göra fel när de skriver? Kom igen, forumen är ingen högtidig plats så låt folk skriva som de vill, eller så gott de kan. Ingen skall behöva bli hackad på för att man råkar skriva lite dåligt. Jag tror nog att de som du (och andra) hackar på redan är medvetna för sina små skrivtekniska tillkortakommanden. Det verkar för sådana som du endast handla om att försöka hävda sig på någon annans bekostnad och sådan attityd stinker värre än en apas rumpa!

Vi skriver alla inte alltid rätt, speciellt på diskussionsforum, så passa dig för att ge dig på andra, för vem vet om någon annan kanske hackar på eventuella missar du kan tänkas göra.

Skäms på dig!

Som tur är så har de här trakaserierna mer eller mindre försvunnit från forumen men jag skulle absolut inte bli glad om de dök upp igen.

Jag föreslår att forumsmoderatorerna och administratörerna delar ut varningar till sådana här försök till mobbing som det egentligen handlar om här.

Nella - Skriver själv som en kratta

Ymir

Liten kantbaron
Re: Nog nu

Jag hatar särskrivningar, och skulle gärna bannlysa alla sär skrivare tillbaka till stenåldern, men det här forumets syfte är diskussion om Eon - inte om särskrivningar. Ergo, sluta anmärka på det och låt saken bero, eller posta en tråd i www.rollspel.nu-forumet där ni uppmanar redaktionen att ta tag i saken. I det här forumet hör sådana diskussioner emellertid inte hemma, och jag kommer låsa dem utan pardon.

- Ymir, visar var colaflaskan ska stå

Tavili

Veteran
Re:Dyslexi

Tracka inte ner på felskrivningar de händer lätt när man skriver snabbt och så finns det dom som kan ha DYSLEXI d.v.s läs och skrivsvårigheter.

Demiurg

Warrior
Jag skulle ju säga att som livvakt vill man ha ett vapen som inte är otympligt. Ett Lyfalisvärd är 190cm långt och då ganska otympligt. Det finns inte ens något vettigt sätt att bära svärdet, det är som sagt ett krigsvapen, och motsvarar ungefär en tung kulspruta idag. Alltså ett vapen som är stort, klumpigt och är bra att ha i på fältet, men som fungerar dåligt i mindre skala, tex inomhus. En livvakt kan väl ha Carwelansvärd? De är både praktiska, snygga och Thism. Som livvakt är det dessutom mycket annat än att slåss som är bra att kunna. Lyssna, Spåra, och liknande kan vara minst lika viktigt som att kunna slåss.

Men vill du ha ett Lyfalisvärd och du får det för SL tycker jag du skall ha det. Det är ni som spelar, och tycker du att det är töntigt att Lyfali bara används i fält, skit i det och ha ett på ryggen som en äkta action-barbar.

litleme

Warrior
Jag skulle ju säga att som livvakt vill man ha ett vapen som inte är otympligt

lylfali svärd är faktiskt smidigare i strid än vad carwelan svärd äroch det väger bara 0,3 kg mer and carwelan

Ett Lyfalisvärd är 190cm långt

nästan rättdet är 180 cm

Det finns inte ens något vettigt sätt att bära svärdet

man kan ju sätta fast det i sadelhjorden (eller vad det nu heter)

Alltså ett vapen som är stort, klumpigt och är bra att ha i på fältet

jag har då aldrig hörttalats om något alvhantvärk som är klumpigt (ivarige fall inget som ja kan komma på nu)

Inte? (ANT)

Vad har du att säga om Petyan? En Serinenaé lär inte heller vara så tymplig.

Mvh Victor Palm...

...Äh, vet inte vad jag ska skriva!

Belgarth

Swordsman
om jag var du skulle jag använda ett Lyfali. det är ju det smidigaste, bästa och mäst avskräckande vapen som är gjort. att bära svärdet är tecken nog på "kom inte och bråka med mig" eller något dylik.
sen har den lång räckvidd också

litleme

Warrior
Re: Inte? (ANT)

petyan är inte otymplig den är bara mer eller mindre värdelös att slåss med .....

vad hjäller serinenaé så är det e nannan sak efetr som den är så smal så tar den inte så mycket plats men å andra sidan så har ja för mig att dt står att den används utteslutande i krig och då har man juh trossar som fraktar den men ja skulle nog inte kalla den otymplig

DAKRilla

Hero
Re: Krigsvapen.

"Lyfali använder man inte till dueller, självförsvar, eller vanliga stridigheter."

Jag har för mej att ett flertal Lyfalifäktare deltog dueller i boken Svärdsspel i Hadarlon. Fast jag tycker personligen att några saker i den boken är ganska knasiga, så om även detta är fel skulle det inte överraska mej.

Du... (ANT)

Rätt många kan även hålla ett Lyfali i en hand, kräver endast 16 i STY vilket inte är helt orimligt.

Mvh Victor Palm...

...Som anser att Lyfali rockar och slår Carwelan med eoner!

Krille

Super Moderator
Liljans garde = högvakt

"Jag skulle ju säga att som livvakt vill man ha ett vapen som inte är otympligt."

Det beror på vilken din roll är. Du tänker på de kostymklädda killarna med solglasögon och moj i örat som primärt är till för objektets säkerhet när denne är ute på fältet. Det är inte den roll som Liljans garde har. Deras roll är snarast motsvarande Högvakten.

Är rollen huvudsakligen ceremoniell och för uppvisningssyfte så får du nog stå ut med opraktiska detaljer som damasker, röd jacka, björnskinnsmössa och långt vapen med bajonett. Likaså Liljans garde - står de på post så är det med yelani och lyfali, eftersom det är snyggt och imponerande.