Lyonesse

clarence redd

FrostByte Books
Nu finns äntligen Lyonesse att köpa!

https://www.drivethrurpg.com/m/product/309521

För mig som gillar Jack Vance är det lilla julafton. Lyonesse-trilogin från 1980-talet är inte bara en fantasyklassiker, de är dessutom mina favoriter bland Jack Vance böcker.

Blandningen av ond saga, keltiska myter, flippad magi och Vance pulpiga skrivsätt skapar en värld som känns igen - men ändå inte. Vissa av Vance böcker blir lite väl mycket kiosklitteratur för min smak, men i Lyonesse faller bitarna på plats.

Jag har bara kikat lite i spelet, men det verkar vara en riktig djupdykning. En del regler, men framför allt en komplett världsbeskrivning.

(Det är också första rollspelet som Dave Morris medverkar på sedan min tonårsfavorit Dragon Warriors (1985?). Ska bli kul att läsa).

aknaton

Apostat
Helt klart intressant. Har dock bara läst den första romanen i serien. Men den var bra.

@Clarence Skriv gärna en recension av spelet.

crilloan

Swordsman
För mig är Jack Vance "Cugels Saga", och den döende jorden, men jag är nyfiken så jag vill gärna höra dina intryck.

C

PS. OffT måste säga att M-Space är en riktigt välskriven pärla och ett bra utnyttjande av Mythras Imperative, har aldrig spelat Sci-Fi men blir sugen på det.

clarence redd

FrostByte Books
Första boken, Suldrun’s Garden, är väldigt bra. Men tvåan och trean skruvar historien några varv till. Gillade du ettan aknaton så uppskattar du nog de andra också. Det blir liksom mer av allt.

Kul att du gillar M-SPACE crilloan! Mythras har ett rykte om sig att vara lite krångligt, men Imperative är väldigt smidigt. Och reglerna täcker det mesta. Att bygga vidare på en så stabil bas var väldigt tacksamt.

Och missa inte M-SPACE Companion. Kommer om en månad ungefär.

Jag försöker skriva ihop en kort recension av Lyonesse när jag har kommit en bit. Jag är ju långt ifrån en objektiv recensent när det gäller Design Mechanism, men det funkar kanske ändå.

zonk

muterad
clarence redd;n348342 said:
Nu finns äntligen Lyonesse att köpa!

https://www.drivethrurpg.com/m/product/309521

För mig som gillar Jack Vance är det lilla julafton. Lyonesse-trilogin från 1980-talet är inte bara en fantasyklassiker, de är dessutom mina favoriter bland Jack Vance böcker.

Blandningen av ond saga, keltiska myter, flippad magi och Vance pulpiga skrivsätt skapar en värld som känns igen - men ändå inte. Vissa av Vance böcker blir lite väl mycket kiosklitteratur för min smak, men i Lyonesse faller bitarna på plats.

Jag har bara kikat lite i spelet, men det verkar vara en riktig djupdykning. En del regler, men framför allt en komplett världsbeskrivning.

(Det är också första rollspelet som Dave Morris medverkar på sedan min tonårsfavorit Dragon Warriors (1985?). Ska bli kul att läsa).
Kul att höra! Blir lässugen om inte annat, läst ett par böcker i Dying Earth och nu blir man ju intresserad av Lyonesse-böckerna!

clarence redd

FrostByte Books
Jag gillar hans sammanfattning:

“Lyonesse accomplishes that very difficult feat in game creation of being both familiar and distinctively and delightfully different. Its system is familiar enough for most experienced gamers to pick up in no time, and its hints of Arthurian and Celtic legend will be enough to make its background feel achingly familiar too. Yet it's also whimsical, gritty, fantastic, and beguiling in ways that are very much its own.”

runequester

Swordsman
Lyonesse is a fantastic read, very fairy tale but in the fantastic voice of mister Vance. The dialogue is generally excellent.
500+ pages is a bit beyond my tolerance these days for a gaming book that will likely just sit on my shelf though.
That's the size of Symbaroum and Forbidden Lands combined.

clarence redd

FrostByte Books
I’m not a big fan of thick gaming books either. But as long as it’s setting information - and not complex rules - I can make an exception. Fortunately, Lyonesse seems to be well written. It’s been a very easy read so far.

runequester

Swordsman
clarence redd;n348468 said:
I’m not a big fan of thick gaming books either. But as long as it’s setting information - and not complex rules - I can make an exception. Fortunately, Lyonesse seems to be well written. It’s been a very easy read so far.
That's great to hear.
I suppose since it's stand alone, you are looking at the core rules and all the setting so it's not as bad as it sounds.

Will definitely get this then.

clarence redd

FrostByte Books
Yes, the full Mythras rules are included in the book. So, if you know most of the rules it’s easy to skim those parts, just keeping an eye on any changes.

clarence redd

FrostByte Books
Det verkar som om världen har ett Lyonesse-ögonblick. Efter fem dagar på förstaplatsen hos DTRPG har boken nu sålt Electrum.

aknaton

Apostat
Jag bröt ihop och beställde den i förrgår. Mycket nöjd med det jag läst hittills.