Nekromanti Lysander Chrysanthos försvunna formelbok

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Det har flera gånger talats om nya magiskolor till Saga, och i förlägningen besvärjelser. Nå, jag är inte intresserad av skolor som jag kan vara av att haspla fram några väldigt fluffiga besvärjelser.

I den här tråden kommer jag att skriva in »nya« besvärjelser (läs: stulna ur AD&D-böcker) som jag framställer lite i den stil som Cennino Cennini har när han förklarar målarkonsten i sitt verk »Boken om målarkonsten«. Du är hjärtligt välkommen att bidra; kom bara ihåg att titta på besvärjelerna i grundboken så att de ligger på lagom nivå.

Låt oss öppna Lysander Chrysanthos försvunna formelbok:

Hur man finner norr med mässingsskål och silvernål*.
Improviserad magi.
Svårighetsgrad: 0

Ta en god skål av mässing, fyll den till hälften eller mer med vatten. Placera däri en silvernål tillräckligt fin för att den skall flyta. Använd sedan den formel som finns tecknad nedan, då skall du finna norr. Har du ingen skål av mässing, använd då en skål av koppar. Använd inte en skål av järn, då kommer formeln inte att ge resultat. Har du ingen silvernål, använd då en bit kork eller trä som du målat visare på, det har gett fullgott resultat för mig ett flertal gånger.

* Om något av föremålen inte är av rätt typ måste magikern slå ett lyckat slag för magi för att lyckas med denna konst. Den fungerar aldrig med föremål av järn.


Att överföra färg från pigment till tyg eller skinn.
Improviserad magi.
Svårighetsgrad: 0

Med denna formel kommer du kunna överföra färg till material som linne, ull, skinn eller läder. Tag i din högra hand det pigment du vill överföra. Knåda det en aning så det blir värms och antar en temperatur näramare kroppens. Lägg sedan din vänstra hand på det stoff du önskar färga och gör bruk av formeln. Inom några minuter har ditt stoff antagit sin nya färg. Färgens karaktär beror på relationen mellan mängden pigment och mängden stoff du önskar färga; tre små skedar av ytterst lätt riven lapis lazuli är lagom för att ge en fulländad blå ton till åtta fot linne, eller sex fot ull.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Hur man uppnår en fullkomlig skendöd.

Hur man uppnår en fullkomlig skendöd.
Räckvidd: 0 m. Tid: Permanent.
Svårighetsgrad: 2

Jag ska lära dig ett sätt att försätta en levande varelse i ett tillstånd som till fullo liknar döden; andningen upphör, hjärtat slutar slå och kroppen kallnar. Några skillnader finns dock. Den skendöde kan känna lukter, höra och till viss del vara medveten om sin omgivning. Känsel, syn och smak sätts däremot helt ur funktion. Om man till den skendöde administrerar gift tar detta inte verkan förrän kroppen upplivas, likaså reagerar inte kroppen på skador så som en levande: chock uteblir och blödningen är mycket liten*. Tillståndet varar tills det du bryter besvärjelsen eller någon gör bruk av den vanliga formeln Dispellerum. I mina försök har jag inte vågat den skendöde ligga i mer än 10 dagar; målet för besvärjelsen kan icke vara ovilligt, därför har försök med små och stora djur varit omöjliga. Vet väl att detta inte är en formel att använda lättvindigt då de döda lätt kan hamna i jorden eller på bål.

* Så länge besvärjelsen varar så halveras all skada.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
En fullgod måltid, samt ett gott ljus för arbete.

Hur man medelst goda bär skapar en fullgod måltid.
Räckvidd: 0 m Tid: 1-6 dygn.
Svårighetsgrad: 2

Om du vill mätta dig själv eller andra men inte har tillgång till mat, eller kännedom om någon annan formel som lämpar sig för ändamålet (såsom Cena), gör då som jag beskriver. Plocka en handfull bär, färska och ej giftiga, inte mer än ett dussin*. Det är av yttersta vikt att bären inte är ruttna eller skämda, varför skall jag snart förtälja; om du använder formeln på goda bär skall de, var och ett, komma att utgöra en fullgod måltid för en vuxen person. Om du däremot använder formeln på skämda bär kommer de att se lika läckra ut som de goda, men de kommer att vara fulla av gift. Den som äter dem drabbas av frossa och svettningar, samt ett våldsamt illamående.

* Formeln verkar på 2t6 bär (magikern vet direkt vilka), och varar i 1t6 dagar; under denna tid håller sig bären. Ett gott bär utgör i sig en närande måltid, tillräckligt för en vuxen. Ett skämt bär gör den som äter det våldsamt sjuk och sängliggande i lika många dagar som formelns effekt varar.



Hur man skapar ett gott ljus för arbete.
Räckvidd: 10 m. Tid: 1 timme.
Svårighetsgrad: 1

Att arbeta i fladdrande och ostadigt ljus är inte gott för ögat, tålamodet eller arbetets resultat. Använd därför denna formel, då kan ditt arbete bli fullkomligt. När du använder den kan veken på ditt vaxljus eller din oljelampa* varken släckas av vind eller för hand; den återtänds omedelbart. Endast genom att sänka den under vatten eller utsätta den för en magisk vind kan den släckas; du kan även göra det med vilja närhelst du så önskar.

* Formeln verkar på ett ljus, en oljelampa eller en annan eldkälla som inte större än en fackla.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En fullgod måltid, samt ett gott ljus för arbete.

det här måste layoutas och läggas ut på sagagames.com sen :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Två sätt att splittra en skiva av trä.

Två sätt att splittra en skiva av trä.
Räckvidd: 10 m. Tid: -
Svårighetsgrad: 1

När du vill splittra en skiva av trä, såsom en dörr eller skivan till ett bord, finns det två metoder du kan använda. Antingen kan du använda Magica Aeraem, eller så kan du använda Magica Aquaem; i ena fallet ökar du våldsamt mängden fukt i träet och i andra fallet expanderar du det lilla av luft som träet andas, då det det är ett levande material. Då du använder denna formel kommer träskivan att ögonblickligen splittras med en knall. Undvik att stå för nära; träflisorna sprids i en skur med hög fart och kan orsaka elakartade stickor*.

* De som befinner sig inom en meter från träskivan som splittras träffas av ett regn av vassa träflisor som orsakar 1 poäng i skada. Formeln fungerar på alla träskivor som inte är tjockare än ca 5 centimeter, exempelvis vanliga dörrar, bord och sköldar gjorda av trä.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Re: En fullgod måltid, samt ett gott ljus för arbete.

Arfert said:
det här måste layoutas och läggas ut på sagagames.com sen :gremsmile:
Visst! Även om jag tänker hysa någon slags fåfänga drömmar om ett myspysigt häfte i bästa »tredjepartstillägg från folk man aldrig hört talas om«-stil (hittade några äventyr från Mayfair Games till AD&D hos min FLGS, verkade lite charmiga). Sånt bör man väl ha klart till GothCon om nån ska se't dock.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En fullgod måltid, samt ett gott ljus för arbete.

ett litet häfte är ju schysst.. go for it...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Hur du lär någon att kalla på dig.

Hur du lär någon att kalla på dig.
Räckvidd: 0 m*. Tid: Permanent.
Svårighetsgrad: 2

Om du så önskar kan du med denna formel ge någon förmågan att kalla på dig. För att göra detta måste du bestämma på vilket sätt denna åkallan ska ske. Vanligast är ett rim som skall upprepas, en ramsa eller en sång. Du måste själv lära personen de exakta orden; när du sedan lägger formeln kommer personen sedan aldrig glömma dessa ord om de inte suddas ur minnet på magisk väg. När rimmet eller ramsan talas, eller sången sjungs, kommer du genast att höra det. Du vet då vem det är som kallar och var personen finns. Är personen dessutom i fara kommer du även veta detta samt få en vag förståelse för vilken typ av fara det är. Allt detta oavsett hur långt bort personen befinner sig.

* Både magikern själv och den som får lära sig att kalla på magikern måste befinna sig på samma plats när besvärjelsen läggs. Personen kan sedan kalla på magikern när som helst, med obegränsad räckvidd, genom att tala eller sjunga de rätta orden.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
En dimma i vilken man kan färdas med hast.

En dimma i vilken man kan färdas med hast.
Räckvidd: 100 m. Tid: Från skymning till gryning.
Svårighetsgrad: 3

Om du behöver rida i all hast; använd då denna formel. När du gör det kommer en dimma att samla sig i skymningen och sedan vara under hela natten. Fram till gryningen kan både hästar och ryttare färdas i den i full hastighet utan att bli utmattade eller känna minsta behov av vila. Inte heller kommer någon kunna se eller höra ryttarna, även om de är många*. Du måste utse något till att vara centrum för dimman, en person eller ett föremål. Dimman kan inte spridas, varken av vanliga eller magiska vindar, utan består tills dess du avfärdar den eller en annan magiker framgångsrikt finner vad som är dimmans centrum använder formeln Dispellerum.

* Dimman täcker ett tillräckligt stort område för att dölja upp till 50 ryttare.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Återbörda styrka till ett föremål av metall.

Hur du återbördar styrka och glans till ett föremål av metall.
Räckvidd: 10 m. Tid: -
Svårighetsgrad: 1

Med denna formel kan du polera och stärka ett föremål av metall. Ärgad koppar blir åter blank och röd, en kraftigt rostad järnkedja åter solid och stark*. Formeln får effekt nästan omedelbart och föremålet blir så som nytt. Den har dock ingen varaktig verkan; föremålet kommer att slitas och åldras i vanlig takt.

* Besvärjelsen förvandlar rost tillbaka till metall och tar bort all oxidering. Den återger även skärpan till en slö egg.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,027
Location
Nordnordost
Re: En dimma i vilken man kan färdas med hast.

Fina scener av det här. :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Re: En dimma i vilken man kan färdas med hast.

Den odödlige kejsaren said:
Fina scener av det här. :)
Det var precis vad jag kände också; tungt inspirerad av Mist of Speed från Deciphers Lord of the Rings. :gremcrazy:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,027
Location
Nordnordost
Re: En dimma i vilken man kan färdas med hast.

Kände igen den därifrån, det blev en ascool scen när vi spelade.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,027
Location
Nordnordost
Det är väl en SÄLLSYNT fånig magiker som skriver "försvunna" på omslaget till sin formelsamling och sedan slarvar bort den.

--

Men om man gör en sådan skall den ha marginalanteckningar gjorda av andra läsare som ifrågasätter och kommenterar ingredienser och resultat.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Den odödlige kejsaren said:
Det är väl en SÄLLSYNT fånig magiker som skriver "försvunna" på omslaget till sin formelsamling och sedan slarvar bort den.
Alltså, det jag gör är ju bara att sammanställa fragment från den faktiska boken, så det är väl snarast tal om »Utdrag ur Lysander Chrysanthos försvunna grimoire«. Lysander själv kallade den ju knappast för försvunnen, nej.

Men om man gör en sådan skall den ha marginalanteckningar gjorda av andra läsare som ifrågasätter och kommenterar ingredienser och resultat.
Ja, hade det varit den faktiska boken så skulle det ju givetvis vara så och det hade varit så fullkomligt awesome att jag inte ens vågar tänka tanken för det skulle bli ett enormt projekt. ^^;
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,027
Location
Nordnordost
Ok, så då blir det ett förord om hur fragmenten har jagats fram då? Samt kommentarer osv i "fotnötter"?

Jag kanske borde kika på Saga så jag kan haka på projektet, det verkar kul.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja hade det vart den faktiska boken hade vi fått skriva om allt vi vet om magi i Arcaria... :gremgrin:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Den odödlige kejsaren said:
Ok, så då blir det ett förord om hur fragmenten har jagats fram då? Samt kommentarer osv i "fotnötter"?

Jag kanske borde kika på Saga så jag kan haka på projektet, det verkar kul.
Jag hade nog inte tänkt dra det så långt som till att börja skriva kommentarer egentligen utan min mening var att följa det här formatet som jag använt här. Det låter ju lockande dock... Det jag klurar på är hur man presenterar det på ett vettigt sätt.

Först tänkte jag nästan på den förklarande snutten med regler som en kommentar, men det är det ju inte. I nuläget skulle jag i så fall sätta reglerna i en spalt på sidan om huvudtexten; där skulle jag i så fall ha Lysanders formel och direkt efter varje skulle eventuella kommentarer följa i så fall.

Det är givetvis fritt fram att haka på, men då får du köpa att ribban höjs från ett A5-häfte till årets GothCon till en Publit-bok med faktiskt innehåll. Det är straffet för att komma här och utveckla mitt rudimentära koncept. ^^
 
Top