Lyxigare men ändå lättlagad middag?

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,236
Ja, ungefär. Det som stör mig är att de unga underverken anser att de bör kapa med stor marginal mot ben/fett/sena/bindväv så att det i snitt faller bort runt halva köttbiten eller rent av strax över...
Köper man ryggbiff i bit (som alltid är mer prisvärt) kan man trimma bort en del på utsidan innan tillagning, i alla fall. (Gudruns som jag ofta köper brukar vara synnerligen väl trimmat redan.)

Det låter också som att entrecote särskilt ska undvikas.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,236
Köttfärs borde vara ett annat sätt att lösa köttproblemet på, men det finns inte så många lyxiga recept med det.

Wallenbergare med de korrekta tillbehören?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,938
Location
Barcelona
Jag och frugan vill bjuda våra ungdomar (19, 18, 17, 15, 12) på någon trevlig mat som känns lite lyxigare nu på fredag. De har... en vid och diversifierad palett vad gäller saker de inte gillar. En gillar inte pasta, flera gillar inte kött och skär bort två tredjedelar av det mesta, ingen gillar ris, ... Men skit samma egentligen, den delen är mest gnäll för att ni skall se hur utmanande mitt liv är. :)

Har någon något förslag på mat som känns lyxigt eller speciellt? Något som sticker ut från det vanliga, som har den där lätta auran av guldkant?
Ingen har nämnt lax, och det är ju lätt att göra. Man kan ha potatis till och nån god sås.

Kör du Rymdhamsters tapas-spår måste jag förstås, som forumets man i Spanien, insistera på att du även ordnar pan con tomate: riv innankråmet på några tomater och några vitlöksklyftor med ett rivjärn. Lägg röran på rostad baguette och ringla olivolja över.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,938
Location
Barcelona
En grej mina föräldrar brukar göra och som är väldigt gott, är grillad kycklinglårfilé (obs, viktigt att det är lår och inte bröst, eftersom kycklingbröst officiellt är den sämsta maten) med rostade rotfrukter (potatis, sötpotatis, morot och vad du nu behagar) och något slags caesar-aktig krämig sås.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,559
Location
Slätta
Tack för många bra tips! Jag vet att jag kommer framstå som farbror silversked nu dock, men de många av förslagen är, trots att de är jättegoda, en eller ett par nivåer under det som jag tror vi letar efter. :) Vi grillar minst en gång i veckan, det är kyckling (både bröst och lårfile), fläskytterfile och fläskfile, lax, portabello, haloumi osv. med alla olika former av pommes, rotfrukter, potatissallader, olika allt på en plåt osv. Vi har med andra ord skämt bort oss så in i helsingehambo att mycket god och fin mat har blivit vanlig fredag för oss! Vi har målat in oss i ett hörn helt enkelt. :D

Så ta i ett par varv till! Jag kan köpa en oxfile, vi kan pochera ägg, jag har funderat på en kantarellrisoto (men ungdomarna gillar inte ris) och så vidare. Jag funderade på att gratinera hummer. :)

Så om det är lyx och guldkant och inte kräver alltför stora matlagningskunskaper eller hela dagen till förberedelser så är vi i rätt kök.

Tack igen för alla förslag, de är awesome.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,236
Jag kan köpa en oxfile [...] hummer. :)
Någon sorts Surf & Turf då, kanske? :)

Jag tänkte också mer autentisk risotto som något som automatiskt höjer lyxnivån, men om ris inte uppskattas...

(Kantarellerna kan användas till kantarelltoast i stället.)
 
Last edited:
  • Love
Reactions: Ram

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,236
Moule Frites. Kanske den mest effektiva helgrätten både vad gäller pris, arbetsinsats och klimatpåverkan. Trippeln med andra ord!
Och man får dricka belgiskt öl till den!

Jag köpte just blåmusslor för ändamålet tidigare idag. :)

Variant: Cider eller öl i stället för vitt vin i den.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,494
Location
Ludvika
Ungsgrattinerad rödspetta.

Tina rödspettafileer (eller köp färska), rulla ihop dem och lägg i en form.

Gör ett potatismos, men istället för mjölk har du bara i ägg och smält smör (eller olja). Den ska vara riktigt fast.

Sprittsa eller skeda ut potatismoset runt om hela kanten på formen.

Gör en vittsås efter bästa förmåga. Fräs lite hackad schallotenlök och tomatpure i lite smör. Addera vitt vin som får reducerkoka riktigt rejält, sen i med fiskfond och vispgrädde. Rör ner ett par rejäla nävar riven cheddar på slutet och häll över fisken i formen. Grattinera i ugnen tills färgen är riktigt gyllena överallt (vid det laget bör fisken också vara färdiglagad).

Placera stora handskalade räckor över och varva med lite dillkvistar.

Goda tillbehör är sparris eller ärtor. Och beroende på hur full formen av av fisk och mos (dvs hur mycket sås som faktiskt fick plats) så skadar det inte med lite sås vid sidan av också.

Funkar med de flesta fisksorter. Jag har gjort det på både torks och lax. Såsen är det som gör detta till något extra.
 
Last edited:
  • Love
Reactions: Ram

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,494
Location
Ludvika
Biff wellington är gott, och inte fullt lika trixigt som man kan tro.

Krydda och bryn oxfilén.

Använd en matberedare för att hacka massa champinjoner och lite lök. Fräs detta i pannan. Krydda med peppar, salt, senap, en liten skvätt protvin eller sherry. Målet är att få till en riktigt torr (men inte bränd) massa.

Sen kommer utmaningen. Lägg ut lite pankakakor (jag kör med färdigköpta, men välja så tunna ni hittar) som en bas. Bred över svampmassan (duxellen eller vad tusan det kallas), smörj in oxfilen i senap och lägg på den. Rulla ihop allting ordentligt och lägg i kylen ett tag för att "sätta sig".

Rulla in hela klabbet i smördeg och baka i ugn (ett par ventilhål i toppen skadar inte, tycker jag).

Till det en schysst rödvinsås;

Karamelisera lite socker i en panna (du vill ha det mörkt, men inte bränt). Häll i en rejäll skvätt rödvin och låt reducerkoka. Du vill komma ner det till typ 1 fjärdedel av den ursprungliga volymen. Addera kalvfond efter smak.

God grönsak till; ångkokt, krispig broccolli.
 
Last edited:
  • Love
Reactions: Ram

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,494
Location
Ludvika
Eller varför inte bara en schysst bouillabaisse?

Släng i lite roligare fiskar än bara torsk och lax. Varför inte lika marulk, exemeplvis?

Inte så komplicerat, det är mest bara en del hackande av grönsaker och skärande av fisk.

Serveras gärna med aioli och gott bröd. Lite pressad potatis i en skål bredvid är inte heller fel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,219
Okej, så, jag måste gå dyrare! Fondue! Supergott, superlätt och alla kan bara äta bitar de gillar.

Men man måste göra det utomhus eller förstöra sitt tak. Och det kräver specialutrustning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,494
Location
Ludvika
Och det kräver specialutrustning.
Och en liten säkerhetsgenomgång för vad alla ska göra om det börjar brinna (för att minimera paniken om något faktiskt händer). En brandfilt är bra att ha nära till hands (förvarna alla om att det är dåligt med vatten i en oljebrand).

De elektriska varianterna med temperaturreglage är betydligt säkrare på den punkten än de man kör med en faktiskt brännare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,219
Och en liten säkerhetsgenomgång för vad alla ska göra om det börjar brinna (för att minimera paniken om något faktiskt händer). En brandfilt är bra att ha nära till hands (förvarna alla om att det är dåligt med vatten i en oljebrand).

De elektriska varianterna med temperaturreglage är betydligt säkrare på den punkten än de man kör med en faktiskt brännare.
Ja! Tumme upp på detta. Särskilt med barn.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,236
Okej, så, jag måste gå dyrare! Fondue! Supergott, superlätt och alla kan bara äta bitar de gillar.
Mindre krävande (men man behöver fortfarande en brännare, eller en lös elplatta) kan vara Hot Pot där man köper koncentrat för buljongerna (ska man göra dem själv är det inte längre enkelt). Sedan kan man lyxa till det valfritt mycket med vad man har till.
 
Last edited:

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
263
Gäddwallenbergare. Kan lyxas med romklick och lite räkor. Grilla till det sådana där små salladshuvuden tex. Valfri sås - beurre blanc är ganska lätt tex.

Grillad färsk tonfisk* är ju också lite smålyxigt. Trevligt med det mesta. Gjorde det nyligen med en sallad med färsk majs - grillad och skuren tillsammans med tomat och koriander och jordgubbar. Nåtslags lime-majonäsaktig sås på.

Nu blev jag hungrig…

* Jag har beslutat att det inte är ett miljöbrott om den är msc-märkt. 😬
 
Top