Startboxens spelarbok innehåller regler för färdigheter och konflikt. Spelledarboken innehåller lite beskrivning om hur man slumpar fram zonsektorer och självklart även de tre specialsektorerna (som hänger ihop om, typ). Spelledarboken innehåller också de SLP och monster som är kopplade till de tre specialsektorerna. De tre specialsektorerna är av de större och mer komplicerade slaget (zonkompendierna innehåller som oftast en blandning).
Startboxen innehåller också de spelmarker, spelkort och specialtärningar som man använder (eller kan använda) när man spelar. Dessa spelmarker och kort är att de kort som en gång i tiden kom med i den första MÅ0 boxen.
Som det mycket riktigt står på FLs sida så ersätter inte boxen de bägge regelböckerna utan är gjord för de som vill börja spela mutant för en hyfsad billig peng och för de som inte hade chansen att få originalboxen till MÅ0 med prylar och allt, att faktiskt få det.
De bägge MÅ0 böckerna innehåller det kompletta spelet, med alla roller, färdigheter, talanger, mutationer och arkbygge samt zonskapade, monster, specialsektorer samt bakgrund till meta-plotten. Metaplotten är inte rälsad. Den består utav en bakgrund och en stor specialsektor. Ledtrådar till denna specialsektor är upp till spelledaren att bestämma var de ska placeras ut, vilka som har dem o.s.v. En lat SL kan givetvis använda de specialsektorer som finns i kampanjboken till just ledtrådar, men man kan även tillverka egna specialsektorer för detta eller använda material från de olika zonkompendierna. Hur, var, när, vem, vart dessa ledtråder kommer in och hur de används är upp till den kreative spelledaren och hans förhoppningsvis kreativa spelare att bestämma. En mer lösare och öppnare kampanj än denna har jag aldrig sett i något spel. Så om någon påstår att den är rälsad så är det fel.
Att spela mer spelmarker och kort är något som vissa surkartar envist kommer att skrika "brädspel" eller något liknande om, men det är faktiskt ett bekvämt sätt att sköta en del bokföring. Mindre tid åt bokföring och mer tid åt att rollspela med andra ord. Visst, onödigt, men praktiskt. När jag spelade HârnMaster så gjorde jag kort för mina magiska artefakter. Jag tröttnade på att diverse spelare inte hade skrivit upp allt om artefakten och att jag som SL inte kan ha allt i minnet och behövde bläddra. Så när jag såg att MÅ0 hade kort för artefakter och mutationer så tänkte jag "yes", då slapp jag göra egna.
Genlab Alfa är lite mer rälsad. Den innehåller olika scener som i sig är rälsade till varandra men hur varje scen (som är ganska lång) löses och vilka konsekvenser det får är inte rälsat. Maskinarium har jag inte läst än så jag vet inte hur öppet eller rälsat det är. Nu har jag inga problem med rälsade äventyr. Det beror på hur de är skrivna (Genlab Alfa är i det här fallet ganska bra skrivet).