Sysp
NNO
- Joined
- 11 Apr 2017
- Messages
- 1,082
Jag filar nu på min nya Kuf-sandlåda ”Kaliforniens mörka torn”.
Hisspitch:
Dekadenta ungdomar i Kalifornien krälar i mörka torn på andra sidan barriären på nätterna.
Huvudsaklig inspiration:
Bret Easton Ellis
Persona 3/4
American Gods
Tanken är att det ska finnas en handfull väsen på andra sidan barriären som har en skör maktbalans mellan sig och där spelarna kan kliva in och ta sidor för fördelar (status/krafter/föremål etc) - någorlunda klassiskt OSR-faktionsspel med andra ord. Varje väsen har dessutom en eller flera ”baser” som jag kommer generera på liknande sätt som i en Roguelike. Dessa kan spelarna raida för att blidka ett annat väsen och därmed vinna förmåner / stiga i rang.
Problemet är dock att premissen kräver att dessa väsen kommer att vara på kraftnivån halvgudar (a la American Gods) och därmed är risken överhängande att deras standardattityd kommer att bli den i rollspel alltför vanliga ”du är ett kryp för mig så därför kommer jag att ha en taskig ton mot dig som du helt enkelt får köpa för du behöver mig” (delvis också a la American Gods). Efter att ha spelat datorrollspel under hela hösten (Divinity 2, Baldur’s Gate 3) är jag rätt less på den här tropen.
Jag har lite idéer själv på hur man slipper detta men tar tacksamt emot era bästa tips på hur ni har undvikit att era mäktiga SLPs inte fallit i den här fällan.
Hisspitch:
Dekadenta ungdomar i Kalifornien krälar i mörka torn på andra sidan barriären på nätterna.
Huvudsaklig inspiration:
Bret Easton Ellis
Persona 3/4
American Gods
Tanken är att det ska finnas en handfull väsen på andra sidan barriären som har en skör maktbalans mellan sig och där spelarna kan kliva in och ta sidor för fördelar (status/krafter/föremål etc) - någorlunda klassiskt OSR-faktionsspel med andra ord. Varje väsen har dessutom en eller flera ”baser” som jag kommer generera på liknande sätt som i en Roguelike. Dessa kan spelarna raida för att blidka ett annat väsen och därmed vinna förmåner / stiga i rang.
Problemet är dock att premissen kräver att dessa väsen kommer att vara på kraftnivån halvgudar (a la American Gods) och därmed är risken överhängande att deras standardattityd kommer att bli den i rollspel alltför vanliga ”du är ett kryp för mig så därför kommer jag att ha en taskig ton mot dig som du helt enkelt får köpa för du behöver mig” (delvis också a la American Gods). Efter att ha spelat datorrollspel under hela hösten (Divinity 2, Baldur’s Gate 3) är jag rätt less på den här tropen.
Jag har lite idéer själv på hur man slipper detta men tar tacksamt emot era bästa tips på hur ni har undvikit att era mäktiga SLPs inte fallit i den här fällan.