Nekromanti Mäktigt rollspel

Krille

Lord
På DoD-forumeet dök det just upp en liten intressant subtråd om huruvida mäktiga rollpersoner är bra eller dåligt för rollspelande. Jag tänkte svara där, men kom på att det är ett för intressant ämne (och framförallt för rollspelsospecifikt) för DoD-forumet, så jag tar upp mina tankar här.

Vindhand sade i tråden att mäktiga rollpersoner också har stort ansvar. Om jag får förlänga den tanken så uppstår en intressant konflikt mellan egenintresse och ansvar - rollpersonens egna intressen, som kan lösas med makten, kommer i konflikt med det ansvar som makten innebär. Samtidigt som det ligger inom rollpersonens förmåga att lösa problemet så ligger det också i rollpersonens intresse att ta hänsyn till huruvida det verkligen är bra att använda makten rakt av utan hänsyn till omgivningen. Ansvaret sätter då in, vare sig man vill eller inte.

Ska jag sedan lägga till en personlig reflektion så har jag lagt märke till att rollpersoner som börjar utan makt och därmed också utan ansvar (läs: den bittre krigaren vars hemby brändes ner av orcherna). En sådan rollperson lämpar sig sällan för att få mer makt senare. Han är van vid att ta hand om sig själv och sig själv enbart och kommer fortsätta att ta hand om sig själv enbart. Ansvaret som följer med makten ignoreras. En stor del av detta är att spelaren har ett koncept, i det här fallet "bitter ensamvarg". En kasse makt och ansvar förstör det konceptet. Makten kan funka, men ansvaret gör det sällan.

Om man däremot skapar en rollperson som har makt från början så har denne också ett ansvar från början. Då är båda en del av konceptet. Faktum är att det då till och med blir svårt att "skriva ner" makten, i och med att ansvaret är kvar men makten att fullfölja det ansvaret är det inte.

Makt är relativt. Många spelledare gillar att ge sina spelare övermäktiga odds. Det spelar ingen roll om man är snabbare än blixten, klädd i svart långrock och kan kasta en normal buss två kvarter - ens överordnade kan ändå kontrollera ditt psyke, och hans överordnade kan hiva en hangarkryssare, och som om inte det var nog så finns det lupiner som betraktar din överordnades överordnade som intet annat än en jävelstarkt kryddad kebabrulle. Vad man då får är en slags maktinflation, vilket naturligtvis inte är bra och leder väldigt lätt till Marvel-lösningen: släng in en Galactus eller Beyonder eller nåt.

Det innebär att en mäktig rollperson är svårare att balansera. Det krävs ett större motstånd, men inte så stort motstånd att det blir löjligt. Återigen är det ansvaret som slår till - om ens apmäktiga rollperson inte har ansvar för annat än sig själv så ballar det lätt ut i maktinflation, eftersom det enda som kan utgöra motstånd för rollpersonen är en ännu mäktigare person. Om den apmäktiga rollpersonen har ansvar för ett helt baroni fullt med undersåtar så är det en helt annan sak - då balanseras makten med en sårbarhet på ett helt annat plan. En baron är alltid sårbar, eftersom grunden i hans makt är ansvaret för undersåtarna. Även om undersåtarnas medgivande kanske inte är intressant, så är definitivt undersåtarnas hälsa och välvilja det.

Den slutsats som jag har dragit är att en rollperson som inte har ansvar inte ska få makt. Någonsin. Även om spelaren kan hantera den så kommer i de flesta fall makt/ansvarsförhållandet sabba spelarens rollpersonskoncept, och om något blir kvar så är det makt missbrukad för rollpersonens egenintresse. Sådant kan stenhårt sabba ens kampanj.

En rollperson som har ansvar kan få makt senare, men kan lika gärna ha makten från början. Det spelar inte så stor roll. Faktum är att det finns en viss fara med en rollperson med ansvar men utan makt - rollpersonen kan lätt hamna i ett passivt depressionsläge, då det som spelar roll för rollpersonen inte kan uppnås.

En blandad grupp är inte något problem, då makten oftast tas av dem som behöver den för att uppfylla sitt ansvarstagande och inte släpps okontrollerat eller oövervakat till dem som inte har något ansvar som de behöver uppfylla. Eftersom de spelare som tenderar att bli gruppledare ofta är spelare som gillar ansvar så brukar konflikten utfalla till dessas favör.

Så, det blev en del. Kommentarer?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Det innebär att en mäktig rollperson är svårare att balansera. Det krävs ett större motstånd, men inte så stort motstånd att det blir löjligt. Återigen är det ansvaret som slår till - om ens apmäktiga rollperson inte har ansvar för annat än sig själv så ballar det lätt ut i maktinflation, eftersom det enda som kan utgöra motstånd för rollpersonen är en ännu mäktigare person. Om den apmäktiga rollpersonen har ansvar för ett helt baroni fullt med undersåtar så är det en helt annan sak - då balanseras makten med en sårbarhet på ett helt annat plan. En baron är alltid sårbar, eftersom grunden i hans makt är ansvaret för undersåtarna. Även om undersåtarnas medgivande kanske inte är intressant, så är definitivt undersåtarnas hälsa och välvilja det."

Även en bitter ensamvarg har väl byggt upp ett kontaktnät eller en vänskapskrets på sin väg till toppen? Det brukar oftast ta ett bra tag för en normal rollperson att vandra den långa vägen till toppen. Hur troligt är det då att han inte lär känna eller fäster sig vid en enda person under resans gång? Sedan är det ingenting som säger att den bittre ensamvargen inte kan utvecklas till något mer än en ölhävande surpuppa. Med bra spelare och spelledare vet man aldrig vad som kan hända. Jag håller helt med om att en hänsynslös och mycket mäktig rollperson utan skrupler inte är särskilt rolig eller lätt att göra äventyr till. Men enligt min erfarenhet är det få rollpersoner som fortfarande är enstöriga, halv-sociopater efter en längre tids spelande.

"Den slutsats som jag har dragit är att en rollperson som inte har ansvar inte ska få makt. Någonsin. Även om spelaren kan hantera den så kommer i de flesta fall makt/ansvarsförhållandet sabba spelarens rollpersonskoncept, och om något blir kvar så är det makt missbrukad för rollpersonens egenintresse. Sådant kan stenhårt sabba ens kampanj."

Även om jag knappast uppmuntrar den sortens rollspel så finns det faktiskt ändå en hel del personer vars främsta nöje är att bygga upp enorma förmögenheter, döda horder av drakar och supa med gudarna. Kobolderi brukar följa valspråket "bigger, better". Vi har redan tidigare konstaterat att det viktigaste är att man har roligt när man spelar. Det finns de som tycker att det inte finns roligare saker än att rycka Gud i skägget och pissa i paradiset och då får man väl acceptera det.

DAKRilla

Hero
Makt medför ansvar säger du. Jag håller med, men jag antar att den balans som råder mellan dessa borde vara som spelare och spelledare vill ha den, med eller utan realism (personligen föredrar jag realism). Viktigast är nog bara att det, som du nämnde, inte förstör kampanjen vilket jag själv märkt att det ofta kan tendera till att göra om realismen är frånvarande när en person har väldigt mycket makt.

Makt bringar även en del komplikationer, särskilt den som erhålls vid karaktärsskapandet eftersom den ibland kan vara ofrivillig (alltså att man får det utan att man planerat det när man skissat på sin karaktär. Detta kan ju dock förhindras om spelledaren är snäll).

T.ex. om man gör en karaktär i en fantasy spelvärld och så får man någon form av högre börd genom ett slag på en tabell eller liknande. I detta exempel så blir man baron. Dessa har och har haft både enormt ansvar på sej och enorm makt genom tiderna. Inte borde de heller slippa undan någon av dessa heller. De borde inte ens ha tid att äventyra, för att inte säga att det egentligen vore högst opassande för ovan nämnda baron att ens vistas utanför sina egna marker utan en större eskort. Och dessutom borde han ha en giltig förklaring varför han inte är i sin boning och styr det land han äger och ansvarar för.
Ungefär det samma gäller om man blir en höjdare från överklassen i ett framtids- eller nutidsscenario. Eskort och beskydd kanske inte är lika hård nu som förr i världen (kan ju dock vara hårdare i framtidsscenariot än i nutiden), men i alla fall så borde inte denna höjdare heller bege sej ut på "uppdrag", han har antagligen nog med ansvar på sej som det är från sin höjdarpost inom ett företag eller vad än det nu handlar om.

Om makten erhålls senare i spelet så är det så ytterst olika vad som kan hända, så det vågar jag knappt ens yttra mej om. En sak som jag kan säga är dock att spelaren och spelledaren ofta mer eller mindre skräddarsyr makten så att den passar rollpersonen istället för att förstöra den med ett ansvar som inte rollpersonen bad om. Om så är fallet så blir makten mindre på ett helt rättvist sätt.

Mina egna tankar kan konkluderas med:
(För mycket) Makt passar inte spelare om man ska behålla realismen och vill att kampanjen inte ska skadas. Åtminstone i de flesta fallen.

Sabelkatten

Swordsman
Det här är andrahandsinfo (inget jag spelat, bara pratat med spelledaren).

En SF-kampanj i GURPS där, efter ett antal års spelande, rollpersonerna gått från underofficerare (eller motsvarande maktposition för civilisterna) till regeringsmedlemmar och flottadmiraler. Enligt vad deras SL sa så spelade de en stor del av kampanjen i Starfire (rymdstrategi/taktik brädspel).

Egentligen, så länge personernas makt är baserad på andra personer så kommer ju ansvaret automatiskt - om inte RP sköter sitt jobb blir han av med makten. Det är väl snarast i hjältefantasy och superhjältespel där risken med makt utan ansvar finns. Och även där så kan den ju (teoretiskt) mötas genom flera motståndare (fast i t.ex. D&D så kan ju RP nå en sådan nivå att bara gudar kan göra något mot dem - men där så ska det ju vara så...).

/Henrik

Marcus_UBBT

Warrior
personligen tycker jag inte det är så farligt med makt hos en RP, då det för en SL aldrig är särskilt svårt att avlägsna den. snackar vi en fysiskt stark karaktär; skicka tio busar på honom och ge honom ett par frakturer, så får han ligga sängbunden i någon månad och förtvina. om vi snackar en karaktär med hög position, jag menar, inget är väl lättare (för en SL, vill säga) än att omkullkasta någon från tronen? genom detta småfascistiska SL-förtryck urartar maktbalansen aldrig riktigt.