Re: Människan år 2059 [ändrad]
...Fördummande TV...
Den diskussionen överlåter jag åt sociologerna. Men klart är det ju förstås att alla stora parter i mediaflödet åtminstone försöker fördumma befolkningen så mycket de kan, med vinklade åsikter bland annat.
Angående synfel: Så ingen tror att ögonoperationer (inte biotech) har någon framtid?
Jag nämnde väl det som ett av tre alternativ? Visst tror jag att ögonoperation har en framtid, men jag tror att de som inte har råd skaffar linser, och de som har råd skaffar bättre grejer än en korrigerande operation. Operationer är dyra historier i Neotech...
Särskilt mycket dyrare är [Marijuana] inte idag i alla fall.
Nej, det måhända, och marijuanan kan säkert vara billigare på sina håll i världen. Men när statsapparaterna började legalisera marijuanan misstänker jag att de satte höga skatter på drogerna, men sänkte dem på tobak. Men, det är klart, priset har ingen avgörande skillnad.
Internet...
Det här är en intressant fråga. Jag håller med dig om att den cyberrymd som beskrivs i Neotech inte känns helt rätt. Jag har en massa teorier om hur det skulle kunna vara, men skulle jag skriva alla här skulle det bara bli långt ovh svårläst. Så, i korthet:
Nätet presenteras främst på tre sätt: "Informativt", virtuellt och abstrakt (mina elldeles egenpåhittade termer
). Den informativa presentationsformen är samma som i dag, ungefär. Text presenteras rakt upp och ner som text, och systemet med sidor och länkar är ungefär samma sak. Webben är dock semantisk i sin helhet, så det är extremt mycket enklare att söka och kategorisera.
Den virtuella presentationsformen försöker efterlikna verkligheten (eller "alternativa" verkligheter) så gott som möjligt. Den har vuxit fram ut online-spelen och tagit över alla delar av Nätet som inbegriper möten mellan människor (eller människor och datorer). Chatter och communities är med få undantag virtuella. Det läggs olika mycket tonvikt på hur realistisk presentationen är, men i allmänhet är kvalitén med dagens mått mätt extremt bra. Alla spel är virtuella, distansmöten är virtuella, etc.
Den abstrakta presentationsformen är en slags nedskalad variant av den virtuella. Formen har utvecklats från flera vetenskapliga teorier om att människan kan arbeta mycket snabbare, naturligare och effektivare om man får anv'ända mer av kroppen och hjärnan på ett naturligt sätt. Alltså, när man surfar på nätet bläddrar man sig fram med hjälp av händerna, och vill man se olika sidor kan man titta åt höger eller vänster, etc. Det liknar mycket databehandlingen i Minority Report, där Cruise använder händerna och 3D för att bläddra runt en massa bilder. För dem som kan de abstrakta miljöerna så kan det gå ruskigt snabbt att arbeta. Man får mycket större möjligheter att ta in mycket information samtidigt, och man kan navigera snabbare. Nackdelen är en ofta mycket hög inlärningströskel. Många hackers gillar denna metoden, både för att den är svår och bra. De vill inte bli nedsölade av en virtuell verklighet (i själva verket skyr de verkligheten över huvud taget), och det gamla, informativa sättet är alldeles för långsamt det med.
Nu är det ju förstås så att alla dessa metoder blandas friskt på nätet. Skall man ta till sig stora textmängder är det fortfarande mest effektivt att bara läsa det rakt upp och ner från skärmen. Skall man "chatta" så finns det ingen som är korkad att man gör det via tangentbordet, man möts och pratar i ett virtuellt rum. De flesta interfacen i datorsystemen i Neotech har en virtuell del, som kan se ut som man vill (kanske en mörk grotta), och vill man läsa text så kanske man tar upp en bok, där ju texten presenteras informativt, och vill man montera kodblock så kanske man går fram till en spegel, där man sedan arbetar med abstrakta metoder.
Bakom allt det här skalet så är egentligen Nätet ungefär som nu. Hackers och liknande brukar ju resonera så att ju mer avskalat, desto bättre, men några av dem har blivit frälsta av de abstrakta metoderna. Fortfarande sitter det förstås massor av folk överallt och arbetar mot kommandorader eller vanliga grafiska miljöer.
Om en av mina spelar säger att han vill flytta pengar från ett bankkonto till ett Cashkort, hur ska jag beskriva det de gör då?
I just ditt exempel så är det ju väldigt enkelt. Har man en kortläsare som stöder betalkortet så håller man bara upp kortet mot den, och så dyker en ruta upp på skärmen där man antingen skriver eller talar in passande uppgifter, som lösenord och summa. Om man gör det här virtuellt, abstrakt eller informativt är inte särskilt intressant. Om man skall till bankens hemsida kan man säga bankens namn, så presenteras sidan på något av de tre sätten. Antingen en vanliga websida, eller så kommer man till ett virtuellt bankkontor, eller till ett antal kuber och andra geometriska figurer som man kan vrida på och utföra olika handlingar med.
Vilka är möjligheterna för piratkopior?
Kampen fortsätter. Skall man tro dagens forskning så går det förmodligen att skapa olösliga krypton i Neotech, men hur kul vore det?
Uppenbarligen ger sig hackerna på vad som helst, och personligen har jag svårt att tro att det finns något oknäckbart krypto (även om det krävs väldigt omvälvande upptäckter för att knäcka kvantkrypton). Jag kan dock tänka mig att kampen mellan open-source och kommersiella program har stabiliserat sig, så att behovet av piratkopierade program inte är lika stort. Man kan finna lika bra open-source-program.
Avlyssnas e-mails?
Ja för f-n.
Alla som kan gör det. Man måste allt vara en hacker för att lyckas undgå sådant (och en duktig sådan dessutom). Om hälften av trafiken på nätet är informationsutbyte så är den andra hälften trafik som undersöker detta informationsubtyte.
/RipperDoc