Bassejr
Hero
Känslan jag vill uppnå är att Maskinerna ska kännas som Maskiner, och inte som biologiska karaktärer.
Systemet är BRP, så jag har ju uppenbarligen en regelgrund där, och jag vill inte muppa upp allt för mycket.
Men det jag vill uppnå är i princip en kontrast mellan de födda Människorna, (som är allmänt mångsidiga, och utvecklas på en skill-baserad nivå, med ett slumpmässig grundegenskapsbas, ungefär som det är att vara människa i verkligheten) och Maskinerna (som är Konstruerade, inte Lär sig saker på samma sätt, men ju är lättare att konstruera om på en grundegenskapsnivå.
Förstår ni vad jag vill uppnå? Snackar jag flum? Har ni några id´eer om hur jag ska uppnå känslan jag letar efter?
Settingen är en hemmagjord Steampunk kampanj som utspelar sig iområdena kring den indiska oceanen, från pakistan till kina och ner till australien. Året är 1875, det brittiska imperiet firar segern över det sikhiska imperiet (som i verkligheten inföll redan på 1840 talet), och som Vetenskap, med tankar som Darwinism i spetsen, ökar, minskar kyrkans och regeringarnas makt i världen, och de magiker som tvingats gömma sig sedan 500 talet e.kr. har börjat dyka upp igen, och för sin kunskap frammåt med övriga egenskaper.
Karaktärerna tar rollerna som Pirater längst de vältraffikerade farlederna, Brittiska kolonisatörer och handlare, asiatiska, indonesiska, osv. urinvånare, eller de människo-konstruerade självmedvetna "Maskiner", som varierar i storlek och funktionalitet från tvärhandshöga mekaniker och fick-assistenter, människolika "Butttler-droids" och livvakter, till 8 meter höga hamn-maskiner och "Stridsvandrare", för att möta kolonialismens många etiska kotroverser; Liv och död, rikedom och fattigdom, Människor och Maskiner.
Systemet är BRP, så jag har ju uppenbarligen en regelgrund där, och jag vill inte muppa upp allt för mycket.
Men det jag vill uppnå är i princip en kontrast mellan de födda Människorna, (som är allmänt mångsidiga, och utvecklas på en skill-baserad nivå, med ett slumpmässig grundegenskapsbas, ungefär som det är att vara människa i verkligheten) och Maskinerna (som är Konstruerade, inte Lär sig saker på samma sätt, men ju är lättare att konstruera om på en grundegenskapsnivå.
Förstår ni vad jag vill uppnå? Snackar jag flum? Har ni några id´eer om hur jag ska uppnå känslan jag letar efter?
Settingen är en hemmagjord Steampunk kampanj som utspelar sig iområdena kring den indiska oceanen, från pakistan till kina och ner till australien. Året är 1875, det brittiska imperiet firar segern över det sikhiska imperiet (som i verkligheten inföll redan på 1840 talet), och som Vetenskap, med tankar som Darwinism i spetsen, ökar, minskar kyrkans och regeringarnas makt i världen, och de magiker som tvingats gömma sig sedan 500 talet e.kr. har börjat dyka upp igen, och för sin kunskap frammåt med övriga egenskaper.
Karaktärerna tar rollerna som Pirater längst de vältraffikerade farlederna, Brittiska kolonisatörer och handlare, asiatiska, indonesiska, osv. urinvånare, eller de människo-konstruerade självmedvetna "Maskiner", som varierar i storlek och funktionalitet från tvärhandshöga mekaniker och fick-assistenter, människolika "Butttler-droids" och livvakter, till 8 meter höga hamn-maskiner och "Stridsvandrare", för att möta kolonialismens många etiska kotroverser; Liv och död, rikedom och fattigdom, Människor och Maskiner.