Nekromanti Människor som en fantasy ras

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Krille said:
Nu har jag skaffat Yggdrasill från Cubicle 7. "Snart" kommer Saga of the Icelanders. Det ska tydligen vara ett Ragnarök på väg. Det finns ett par vikinga-inspirerade rollspel på väg här på forumet också.

Så det gör att mitt eget projekt Fimbulvinter känns som att det är på väg in på en mättad marknad. Så jag får göra något radikalt med det. Fimbulvinter får helt enkelt splittas upp i två produkter igen, Fimbulvinter och Västmark 4. Och sen tar jag den del som är Fimbulvinter och gör om den hårt, till nån slags über-episk wagnerinspirerad fantasy.

Och nu knyter det an till trådens ämne: så som Fimbulvinter ser ut just nu i mitt huvud så spelar man inte människor. Man spelar gudar och diser och dvärgar och jättar och troll, eller möjligen deras avkomma med vanliga människor (dvs någon av ovanstående med prefixet "halv-"). Men vanliga människor är så insnöade i Midgård att de inte är intressanta för äventyrande i resten av Yggdrasils grenar. Dessutom krävs det att man är halvnåntingannat för att man över huvud taget ska vara balanserad med resten. Grisodlande människor har inte i den här über-episka grejen att göra!
Det är rätt coolt att lägga det på en högre nivå, som exalted typ :gremsmile: Kommer man kunna spela badass Sigurd style odödliga drakdödare? För "var männsklig, gjorde sig själv till något mer" är en cool arketyp som förekommer en del i vikinga sagorna.


Jag gillar också religösa människor. Man skulle kanske till och med köra med kristen style "männskligheten är skapade i guds avbild" medan alver och så vidare är ogudliga liksom.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
God45 said:
Det är rätt coolt att lägga det på en högre nivå, som exalted typ :gremsmile: Kommer man kunna spela badass Sigurd style odödliga drakdödare? För "var männsklig, gjorde sig själv till något mer" är en cool arketyp som förekommer en del i vikinga sagorna.
Just Sigurd (eller hans wagnerianska motsvarighet Siegfried) är ju en av völsungarna och därmed i direkt nedstigande led från Oden själv, så där skulle man kunna applicera prefixet "halv-", alternativt att hans arv är sådant att han kan göra sig till något mer än människa.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,194
Location
Omfalos
Tjavva said:
Normen är trollen, som btw, INTE är fula, korkade och farliga, de är fantastiska
Äntligen någon som har fattat. Troll är underbara. Missförstådda.

Jag hade alvtroll i en kampanj jag körde för ganska många år sedan. Dock hittar jag inget fluff. Bara hård speldata.

Troll
Young Troll
Large giant
Hite Dice: 5d8+25 (47 hp)
Initiative: +2 (Dex)
Speed: 30 feet
AC: 18 (-1 Size, +2 Dex, +5 Natural, +2 Large Shield)
Attacks: Cleaver +8 or 2 claws +8
Damage: Cleaver 2d6+5 or claws 1d6+5
Face/reach: 5 ft by 5 ft./10 ft.
Special qualities: Regeneration 5, scent, darkvision 90 ft.
Saves: Fort +9, Ref +3, Will +2
Abilities: Str 21, Dex 14, Con 21, Int 9, Wis 13, Cha 10
Skills: Listen +7, Spot +6
Feats: Alertness, Power Attack
Challenge rating: 4
Advancement: by age Middle-aged Troll (6-10 HD; Large); Old Troll (11-15 HD; Large), Ancient Troll (16-20 HD; Huge) and character class.


Half-trolls
Half-troll racial traits
• +2 Strength, +2 Constitution, -2 Dexterity, -2 Intelligence, -2 Charisma: Half-trolls are strong and though, but their troll heritage makes them slow and clumsy in both mind and body.
• Medium-size: As Medium-size creatures half-trolls have no special bonuses or penalties due to their size.
• Low-light vision: Half-trolls can see twice as far as humans in starlight, moonlight, torchlight and similar conditions of illumination. They retain the ability to se details and color under these conditions.
• Troll blood: For all special abilities and effects, a half-troll is considered a troll. Half-trolls, for example, can use troll weapons and magic items with racially specific troll powers as if they were trolls.
• Automatic languages: Common and Orc.
• Favored class: Barbarian.


Troll quester
The troll quester is sworn to searching and finding Trollhome. He is not allowed to rest or abstain from this quest for any longer time span.
The troll quester is trained in combat, wilderness survival and searching. To aid him in his quest a troll quester has access to a smaller number of divine spells.
Hit Die: d10

Requirements
Race: troll, by blood or adoption
Base Attack Bonus: +5
Proficient with: troll cleaver

Class skills
Concentration (Con), Diplomacy (Cha), Gather Information (Cha), Intimidate (Cha), Intuit Direction (Wis), Kowledge (arcana) (Int), Knowledge (geography) (Int), Knowledge (history) (Int), Knowledge (the planes) (Int), Listen (Wis), Search (Int), Sense Motive (Wis), Spellcraft (Int), Spot (Wis) and Wilderness Lore (Wis).

Skill Points at each level: 4 + Int modifier

Class features
Weapon and Armour Proficiency. A troll quester is proficient with all simple and martial weapons, with all types of armour and with shields.
Track. A troll quester gains this feat at 1st level.
Endurance. A troll quester gains this feat at 3rd level.
Spells. A troll quester can cast a small number of divine spells. To cast a spell a troll quester must have a Wisdom score of at least 10 + the spells level. The troll quester learns and casts spells as any divine spellcaster does.

Troll Quester Spell List
1st level – Comprehend Language, Endure Elements, Detect Magic, Know Direction, Read Magic
2nd level – Augury, Cure Light Wounds, Endurance, Resist Elements, Zone of Truth
3rd level – Dispel Magic, Locate Object, Protection from Elements
4th level – Cure Moderate Wounds, Discern Lies, Divination, Tongues

Base Fort Ref Will
Attack
Bonus Save Save Save
+1 +2 +0 +0
+2 +3 +0 +0
+3 +3 +1 +1
+4 +4 +1 +1
+5 +4 +1 +1
+6 +5 +2 +2
+7 +5 +2 +2
+8 +6 +2 +2
+9 +6 +3 +3
+10 +7 +3 +3


Spells per Day
1st 2nd 3rd 4th
0 - - -
1 - - -
1 0 - -
1 1 - -
1 1 0 -
1 1 1 -
2 1 1 0
2 2 1 1
2 2 2 1
2 2 2 2
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Troll prestige klassen ser frestande ut och eftersom man bara behöver vara adopterad av troll...









Jepp jag har min nästa D&D karaktär :gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Skarpskytten said:
Vad är det för serie(r)?
Det är Marvels Thunderbolts som handlar om superskrurkar som försöker bli superhjältar. Serien har hållit på sedan 90-talet men hela gruppen har bytts ut ett par gånger sedan dess.

Gunna Sijurvald/Troll http://marvel.wikia.com/Gunna_Sijurvald_(Earth-616) är med i den nyaste versionen av teamet som började med marvels Heroic age storyline under 2010. Bilderna är från storylinen Thunderbolts Throughout Time där gruppen bland annat slåss mot Kung Arthur och Gunna snor Merlins drake.

Thunderbolts är nog den bästa main-stream serietidningen någonsin med enbart en enda dålig storyline (nummer 76-81 som handlar om något helt annat en resten av serierna).
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,483
Location
Uppsala
Det beror så klart på setting, men det kan finnas många saker som människorna är "bäst" på.

- Människor är långa. De flesta andra raserna, t.ex. dvärgar, halvlängdsmän och alver (i alla fall i vissa världar) är kortare. Märkligt nog resulterar detta dock inte till några fördelar i de flesta system vilket är märkligt.

- Människor rider hästar vilket de flesta raser inte gör. Det ger fördelar både för enskilda personer så de kan röra sig fort samt för samhället i stort (och speciellt i krig).

- Människor har skepp och seglar vilket de flesta andra raser inte gör. Det gör att människor har en unik position i handel samt att människorna kan dra fördelar av kontakter med flera olika raser/kulturer.

Man behöver inte ändra på människorna för att göra dom unika utan det är bara att se till att andra raser inte har dom egenskaperna eller förmågorna. Möjliga exempel:
- Bara människorna vet hur man tillverkar stål. Resten av raserna kanske till och med får allergiska reaktioner av järn.
- Ingen annan ras är längre än människorna och sedan ser man till att regelmässigt faktiskt göra det till en fördel (i de flesta sammanhang).
- Ingen annan ras kan drömma. Kombinera detta med att drömmar har magisk kraft på något sätt.
- Bara människor klarar av att bygga större samhällen/städer. Alla andra raser stöter på sociala/tekniska/hälsomässiga problem eller saknar helt viljan.
- Bara människorna klarar av att resa mellan olika miljöer. Det kan vara pga fysiska begränsningar (t.ex. kan inte anpassa sig till olika temperaturer) eller psykiska (t.ex. alverna klarar inte av att lämna skogen medan dvärgarna inte klarar av att vara under öppen himmel).
- Det är bara människorna som kan umgås med alla andra raser. Alla andra raser har naturliga hatreaktioner mot varandra. Detta gör människorna till världens handelsmän och diplomater vilket också ger människorna tillgång till teknologi och varor från alla kulturer.

Etc. Listan kan göras väldigt lång.

Det absolut tråkigaste alternativet är att bara leka med grundegenskaper. Det är mycket intressantare att se på andra typer av fördelar/begränsningar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Faehrengaust said:
- Det är bara människorna som kan umgås med alla andra raser. Alla andra raser har naturliga hatreaktioner mot varandra. Detta gör människorna till världens handelsmän och diplomater vilket också ger människorna tillgång till teknologi och varor från alla kulturer.
Om vi kombinerar det här med att det i nästan alla fantasy alla setting finns en massa halv-alver, halv-orker och halv annat där den andra halvan alltid är människor så ser vi ju också direkt att männskligheten är den slampigaste rasen! :gremsmile: Så hur drar vi max nytta av detta? Fantasy Amsterdam! Hur mycket tid lägger inte människor på att experimentera med saker som påverkar vår hjärnkemi? Allt från 12 årig lagrad whiskey till kokain.

Så vi har sex, drugs and Bards. Människorna är helt enkelt rasen man åker till när man vill festa och göra saker de mer konservativa raserna ogillar! :gremsmile:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,271
Location
Borås, Sverige
God45 said:
Om vi kombinerar det här med att det i nästan alla fantasy alla setting finns en massa halv-alver, halv-orker och halv annat där den andra halvan alltid är människor så ser vi ju också direkt att männskligheten är den slampigaste rasen! :gremsmile: Så hur drar vi max nytta av detta? Fantasy Amsterdam! Hur mycket tid lägger inte människor på att experimentera med saker som påverkar vår hjärnkemi? Allt från 12 årig lagrad whiskey till kokain.

Så vi har sex, drugs and Bards. Människorna är helt enkelt rasen man åker till när man vill festa och göra saker de mer konservativa raserna ogillar! :gremsmile:
"Vad som händer i människobyn stannar i människobyn"

/Ulfgeir
 

snorful

Veteran
Joined
29 Nov 2012
Messages
37
Location
Götlaborg
Jag kör ett Savage Worlds hack i Tamriel, Elder Scrolls världen, där de flesta spelar som människor ändå, och alla människorna har lite olika utmärkande plus och minus hos sig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
snorful said:
Jag kör ett Savage Worlds hack i Tamriel, Elder Scrolls världen, där de flesta spelar som människor ändå, och alla människorna har lite olika utmärkande plus och minus hos sig.
Jag hade inte kommit undan med det. Mina spelare hade varit "Varför är Redguards dåliga på magi? Säger du att svarta och araber är dumma? Racist!"
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
God45 said:
Faehrengaust said:
- Det är bara människorna som kan umgås med alla andra raser. Alla andra raser har naturliga hatreaktioner mot varandra. Detta gör människorna till världens handelsmän och diplomater vilket också ger människorna tillgång till teknologi och varor från alla kulturer.
Om vi kombinerar det här med att det i nästan alla fantasy alla setting finns en massa halv-alver, halv-orker och halv annat där den andra halvan alltid är människor så ser vi ju också direkt att männskligheten är den slampigaste rasen! :gremsmile: Så hur drar vi max nytta av detta? Fantasy Amsterdam! Hur mycket tid lägger inte människor på att experimentera med saker som påverkar vår hjärnkemi? Allt från 12 årig lagrad whiskey till kokain.

Så vi har sex, drugs and Bards. Människorna är helt enkelt rasen man åker till när man vill festa och göra saker de mer konservativa raserna ogillar! :gremsmile:
Åh, det här är så jävla WIN!

Edit: Alltså, det är det här jag menade i min propstråd, vem kommer att tänka på att människorna är fantasyvärldens slampor? Jo, God45.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,742
Location
Helsingborg
Laowai said:
God45 said:
Faehrengaust said:
- Det är bara människorna som kan umgås med alla andra raser. Alla andra raser har naturliga hatreaktioner mot varandra. Detta gör människorna till världens handelsmän och diplomater vilket också ger människorna tillgång till teknologi och varor från alla kulturer.
Om vi kombinerar det här med att det i nästan alla fantasy alla setting finns en massa halv-alver, halv-orker och halv annat där den andra halvan alltid är människor så ser vi ju också direkt att männskligheten är den slampigaste rasen! :gremsmile: Så hur drar vi max nytta av detta? Fantasy Amsterdam! Hur mycket tid lägger inte människor på att experimentera med saker som påverkar vår hjärnkemi? Allt från 12 årig lagrad whiskey till kokain.

Så vi har sex, drugs and Bards. Människorna är helt enkelt rasen man åker till när man vill festa och göra saker de mer konservativa raserna ogillar! :gremsmile:
Åh, det här är så jävla WIN!

Edit: Alltså, det är det här jag menade i min propstråd, vem kommer att tänka på att människorna är fantasyvärldens slampor? Jo, God45.
Det är lite liknande i Pellatarum (en värld jag hjälper att skriva på). Människor är en av de yngre raserna (tillsammans med gnomer, kobolds och diverse typer av goblinkin). Gnomerna och människorna designades av Alver och dvärgar (respektive) för att fungera som ambassadörsraser och är av sin natur mer kosmopolitiska än övriga raser på pellatarum. Dvärgarnas politiska system, där allianser befästs genom giftemål, ledde till en del...egenheter. Dels så kan människor få avkomma med i princip vilken som helst av de äldre raserna (alver, drakar och orcher), dels så är de...tja. En aning slampigare. Speciellt tillsammans med alver (då människor och gnomer skapades för att befästa och förenkla den allians som fanns mellan dvärgar och alver) till den graden att halvalver har blivit en stabil population.

Människornas största styrkor i Pellatarum är dock sin förmåga som ambassadörer. De skapar allianser mellan sig själva och med andra, har inga speciella ticks som gör det svårt att umgås med andra eller krav på speciella levnadsmiljöer. Resultater är att människor i allians med gnomer står för den absolut största delen av Pellatarums civiliserade befolkning.

P.S: Människor är också designade så att andra raser är attraherade till dem. Så andra raser är också slampigare med människor än de är normalt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Någonting som skulle vara rätt coolt i en setting med människor som de sociala och festprissar skulle vara att göra männskliga asketer läskiga för de andra raserna. Speciellt om människorna är skapade för att vara sociala och ambasadörer som i Pellatarum.

Du har den här rasen som är liberala med vad som är tillåtet, anpassningsbara, allmänt trevliga och lättsinniga och gillar sex, mat och droger. Och sedan har du en person som i har gett upp allt det där för att enbart koncentrera sig på en anda aspekt av livet, en aspekt av livet som dessutom inte ger dem någon direkt njutning.

Det är lite som om männskligheten som en ras har ADHD eller ADD i jämförelse med de andra raserna. Men har ni träffat en person med ADHD som har överkommit sitt funktionshinder och blivit expert på ett specifikt område? De brukar ha ett laserliknande och nästan läskig fokus.

Föreställ er nu att ni är en alv och ni träffar en dedikerad och alvarlig männsika som har lagt 30 år på att bli den bästa fäktaren eller magikern han kan bli. Det är nästan halva hans livstid! Att lägga en halv livstid på en enda sak är otänkbart för de äldre raserna, och de vet att människorna lär sig nästan 10 gånger så snabbt som en alv. Och den här människan har tagit all sin energi som ni har gett honom för att lägga på att var social, ha sex och laga den bästa maten på att lära sig att döda andra varelser bättre.

Håll ögonkontakt och backa ut sakta... :gremwink:

Eller en männsika som är fokuserad på lagen istället för det sociala verkar ta det till Javert från Les Mis liknande extremer för de andra raserna
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
En variant skulle kunna vara att människor är bäst på att vara religiösa. Det är människor som startar korståg, har kulter som dyrkar onda gudar, stiftar kloster och ordnar som hjälper fattiga, och det är alltid människor som missionerar. Alver har sin gudinna och skiter fullständigt i att sprida ordet, dvärgarna har sina tre gudar Sten, Järn och Vatten under berget, orcherna följer mest sin onde herre och tillber andar när de inte slaktar barn, etc, men människor har två miljoner gudar, missionerar om dem och till och med krigar om vilken som är bäst.

Huruvida det beror på att människor har bäst fantasi och hittar på gudar, eller att gudarna gillar de där godtrogna kortlivade kräken, eller att det är människorna som blev över när de andra raserna mutats in av sina respektive överkucku-gudar är en annan fråga, men faktum kvarstår att alla andra raser aldrig tar sin religion på lika blodigt allvar som människor tar sina religioner.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Krille said:
En variant skulle kunna vara att människor är bäst på att vara religiösa. Det är människor som startar korståg, har kulter som dyrkar onda gudar, stiftar kloster och ordnar som hjälper fattiga, och det är alltid människor som missionerar. Alver har sin gudinna och skiter fullständigt i att sprida ordet, dvärgarna har sina tre gudar Sten, Järn och Vatten under berget, orcherna följer mest sin onde herre och tillber andar när de inte slaktar barn, etc, men människor har två miljoner gudar, missionerar om dem och till och med krigar om vilken som är bäst.

Huruvida det beror på att människor har bäst fantasi och hittar på gudar, eller att gudarna gillar de där godtrogna kortlivade kräken, eller att det är människorna som blev över när de andra raserna mutats in av sina respektive överkucku-gudar är en annan fråga, men faktum kvarstår att alla andra raser aldrig tar sin religion på lika blodigt allvar som människor tar sina religioner.
Eller så är människorna monoteister, de andra raserna har en massa gudar. Sten guden, vinter guden och så vidare. Männisorna har Gud med stort G och tror att det inte finns några andra gudar. Alla de andra raserna är ju uppenbarligen djävulsdyrkare :gremlaugh: !

Fantasy Mohamed är dessutom ett av de bästa ledar koncepten för människorna. Han är ung och från en fattig bakgrund men har blivit utvald att sprida ordet om den enda guden och medan han gör det lyckas han bygga upp ett mäktigt rike på kuppen genom inteligens och karisma. Och sedan skaffade han sig 9 fruar. För människor är slampor :gremlaugh:
 

snorful

Veteran
Joined
29 Nov 2012
Messages
37
Location
Götlaborg
God45 said:
snorful said:
Jag kör ett Savage Worlds hack i Tamriel, Elder Scrolls världen, där de flesta spelar som människor ändå, och alla människorna har lite olika utmärkande plus och minus hos sig.
Jag hade inte kommit undan med det. Mina spelare hade varit "Varför är Redguards dåliga på magi? Säger du att svarta och araber är dumma? Racist!"
Det hade jag kunnat ta om Redguards var sämre på smarts. Lipiga spelare du har :gremtongue: De kan ju kasta magi precis lika bra som alla andra utom Bretons, Altmer och Dunmer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Mina spelare gnällde en gång för att jag var racistisk not orker. Orker! Du kan inte vara racistisk mot orker! Men gnällde gjorde de.

Om en av raserna verkligen är baserade på folk från nord-afrika kommer jag aldrig böra slutet på det :gremwink:
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Någon nämnde något liknande tidigare, jag har hållt på att skriva en kampanj som handlar om människor som monsterjägare och där människan behandlar alla andra fantasy raser som mer eller mindre monster. Där bygger det på att människan är den enda som tål Silver och enligt alla andras religioner(och därför en sanning) så skapades människan av den "onda gudomen"(Ni vet en sån alla har), för att förgöra alla andra. Människan kan inte använda magi(som inte heller går så bra ihop med Silver).

Människan är helt enkelt en ras som förökar sig och dödar, den är upphängd runt icke-magisk kunskap och den kan svinga silversvärd mot allt från Treögda gobliner till Bergsälvorna så de är hatade som få. Det blir människan som den smutsiga rasen. Jag har antingen tänkt spela kampanjen där spelarna är människor eller spelar väsena/monstrena.
 
Top