Nekromanti Märkt av Magi, Lite hjälp.

Kvickfinger

Veteran
Under ett äventyr i Caserion lät jag min grupp hitta ett gammalt Danarthiskt tempel med en svart pelare i. Trots att det var väldigt tydligt att pelaren var lite hälsovådlig, minst sagt. Skulle en av Rp fram och fingra lite på den.

Naturligtvis ledde detta till att han rullade runt på golvet i smärtor (och utlöste en mindre magisk storm centrerad på templet). Han blev också märkt av den Nekrotropiska energin i pelaren, och nu undrar jag;

1. Hur ser tecknet för Nekrotropi ut? ( kan inte hitta min kopia av Mystik och Magi)

2. Är det nån som har någon ide om någon rolig effekt märket kan ha?

Vill liksom inte att det bara glöms bort eftersom det var slutet på ett ganska roligt äventyr (Mycket våld lite bakgrund) Så jag vore jätte tacksam om någon har någon idé.

Kropotkin

Warrior
1. Så "du kan inte hitta din kopia"? :gremwink: ---> +

2. Det gamla vanliga kanske, mjölk surnar, katter fräser och hundar skäller i rollpersonens närhet.

Evil Peter

Hero
Med den mer vetenskapliga känsla magi har i Eon känns det bra att det inte är några extravaganta symboler utan mer praktiska sådana. Antingen kör du med det enkla "+" vilket kanske ter sig lite konstigt för rollpersonerna (såvida de inte har koll på magiska symboler) och erbjuder lite undersökande innan de inser det hemska. Vill du ha något mer direkt effektfullt är det bara att komma på någon symbol som är knuten till templet eller pelaren i sig.

Badanka

Veteran
Jag tycker att det simpla märket räcker gott och väl, särkillt om det sitter någonstans där det märks rätt så mycket, du skulle ju kunna göra att det är ett + med spetsiga ändar, som går från hakan på honom till pannan och med - tvärs över ögonen på honom, det märks knappt när det är som vanligt, men om han är nära död, dvs han mördar någon eller mitt i en strid, så svartnar märket, tills det blir svart som kol och fortsätter han så kan man inte se hans ögon, och fortsätter han döda efter det så börjar det komma svart rök ur det (sån där rök som nightcrawler i X2 gör när han försvinner) som alla utom han själv kan se, som rinner som vatten över hans ansikte..

Jag skulle säga att ju mer aktivt märket är, desto tydligare effekter av det, exempelvis så undviker djur honom som pesten, blommor och små insekter dör, ex fjärilar och sådant som har effekt. eller nåt sånt.

Mr Brunch

Veteran
1. Nekrotropi som ut som ett enkelt kors, inte ett kristet utan ett standard som ett X fast stående som ett kors.
Om du vill vara sjukt elak låt denne slå på tabellen: Avgrundens påverkan från nekromanti och vandöda men det är som sagt sjukt elakt och kan relativt enkelt göra karaktären ospelbar i vanliga äventyr.
Personligen skulle jag nog köra på förslaget dom andra har kommit med eller om jag känner mig riktigt elak sänka deras Trauma kolumer, minska chockvärde eller/och göra att biotropi skadar personen.

Praetori

Warrior
2.) Som sagt, klassiska saker som att mjölk surnar, blommor vissnar mm. Eller kanske att färdkosten blir dålig snabbare.
Hästar och andra djur kanske reagerar dåligt på RP.
Unken doft som är svår att bli av med (döljas med parfymer?).
RP kanske får olustkänslor när denne är i helgedomar tillhörande nekromantifientliga religioner. RP kanske svarar dåligt på helande magi och cermonier (Ob1T6 mindre helning?) osv.

Vill du gå till extremer kan du jhu låta mer aspektspecifika händelser inträffa.
Döda saker som vaknar till liv i personens närhet, levande saker som dör (till en början kanske bara insekter och maskar å sånt, men vid en eskalering av RPs "utveckling" av sin egenskap så kanske större saker).

Något som alltid funkar är galna gamla män. Säg en virrig profet eller präst som står och domderar om världens undergång el dyl. När han får syn på RP och dennes "märke" pekar han och skriker, yrar, eller blir askblek i ansiktet. (Det behöver jhu inte vara en präst, det räcker med en tillräckligt insatt handelsman el dyl, som blir skrämd av RP.

Agahnim

Veteran
Om du av någon anledning vill ha en effekt som inte är helnegativ så kan man ju exempelvis göra så att personen i fråga kan att lägga mindre nekrotropiska effekter på folk. Ett bra exempel kan vara besvärjelsen De tusen blödande såren (Ob2T6 blödningstakt på en person inom 30 meter). För att göra det mer intressant kan man göra så att rollpersonen inte kan kontrollera effekten så att folk som han (exempelvis) blir irriterad eller stirrar på plötsligt börjar blöda näsblod (eller dylikt). Det kan skapa en del förvirring och/eller misstankar om olika märkliga ockulta saker.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vart än rollpersonen går är han hemsökt av död. Det är inte märkbart för de flesta, men i hans närhet tycker sig folk ibland höra viskningar eller se glimtar i ögonvrån av sedan länge döda vänner och familjemedlemmar. Om rollpersonen befinner sig i närheten av ett lik kan en spontan nekrotropisk urladdning temporärt animera någon muskel, så att den döde utför någon handling symbolisk för dess sista vilja (uttala något ord med knarrig och rosslande stämma, gripa tag i en väns hand, utdela en sista dolkstöt mot en fiende). Om rollpersonen kommer i närheten av starka biotropiska energier så spricker huden kring tecknet upp och börjar blöda, utan att rollpersonen märker det innan någon poängterar blodfläcken på kläderna. Om rollpersonen dessutombefinner sig på en nekrotropiskt högmagisk plats kan det mesta hända, upp till och inkluderande genuina visiter av spöken.

Aeon

Warrior
En demon har fastnat i rollpersonen så varje gång han är i strid så växer han en meter, han flåsar eldflammor och huden blir svartmönstrad i elaka tribals. Hans svärd blir också svart, taggigt och mycket längre.

Han gör +Ob3T6 skada i strid och hans skadekolumner blir tillfälligt 10.

När striden är slut blir rollpersonen som vanligt och kollapsar trött ihop. Han får Ob5T6 långtidsutmattning. Han kommer sova länge när han får chansen och drömmer mardrömmar om demonen som dväljer inom honom.

nordan

Swordsman
Spoiler

I legender och hemligheter finns ett uppslag om ondskan, där beskrivs onda kroppsdelar, som till exempel ont öga, ond hand, ond fläck, ont hjärta etc.... något att ta en kik på!

Hjalle

Swashbuckler
Re: Spoiler

Ett fenomen som i sig förmodligen tar priset som det sämsta i Eon, Ahriman får ursäkta.

-Hjalle, muterad räka.

Marukusu

Hero
2. Rollpersonen är fysiskt död och kommer sakta men säkert att ruttna tills det enda som återstår av honom är hans skelett.
Känner du dig snäll (usch!) så kan du hinta om att förruttnelseeffekterna kan bromsas upp om han regelbundet äter spädbarn eller något sånt mysigt... se hur hans psyke rämnar, luta dig tillbaka med ett elakt hånskratt and enjoy the ride!

- Danne, så skulle JAG ha gjort.

nordan

Swordsman
Re: Spoiler

Håller delvis med, men då jag tycker att tabeller, förmågor och liknande i V&N håller samma kassa kvalitet så tyckte jag att det ändå var värt ett omnämnande :p

Johan K

Gammal & dryg
2. Är det nån som har någon ide om någon rolig effekt märket kan ha?
Att han ger en obehaglig aura runt sig. Alltså, att folk tycker att han är obehaglig oavsett hur trevlig an uppträder. Detta blir starkare om han är nära nån form av någon källa av nektatropi.
Nåt sådant skulel iaf jag kunna tänka mig att ge slp för en sdåan grej ! :gremgrin:

wallahad

Swordsman
Då jag inte är insatt i uppdraget och inte orkar läsa alla inlägg.

1: Det verkar som att de var i någon "helgadom" för Nekromanti.
2: Att bli märkt av nekromanti borde, för en nekromantiker vara positivt och för normala förödande.

Därför är mitt förslag; Blanda och ge .

Sänk grund egenskapen PERsonlighet med 10 eller till 4. Alla sociala slag med gemeneman blir Ob2t6 svårare.

Men, det här är fördelen; Alla Vandöda känner av auran och gör inget offensivt mot bäraren.
Bäraren av tecknet är ju "välsignad". Högre vandöda får ob1t6 i nackdel vid att agera mot bäraren, även i sociala sammanhang.