Nekromanti Mäster Ulv - Runda 4

LJSLarsson

Hero
.113;n250630 said:
Så du tror det är två ulvar då? Eller att vi lyckas rösta ut en ulv?
För om en bybo åker och det är tre ulvar kommer vi som sagt förlora direkt
När jag säger att jag tror att det är två ulvar utgår jag från jag själv skulle ha valt.

Är man tre ulvar och har nattmord har man en poäng kvar att röra sig med, vilket då kan läggas på till exempel galen siare, trasig väktare eller roleblocker. Tre ulvar på tretton spelare, plus någon specialgrej, är skåpmat på Rollspel.nu. Vi spelar så udda och knäppa spel konstant så när någon för flera år sedan föreslog att vi bara skulle köra ett vanligt ulvspel med vanliga roller så vattnades i munnen på alla för att det kändes så nytt och fräscht.

En ulv är för svårt att vinna som, men två ulvar har fortfarande en chans och har då råd att köpa till roliga saker.

Jag är förstås medveten om att vi att vi har risk att åka denna runda om vi väljer fel, men jag anser det ändå värt att fundera hur vi vill göra nästa runda (eftersom det är en diskussion som är svårare att ta för en ulv än för en bybo).

Jocke

Man med skägg
LJSLarsson;n250637 said:
Jag är förstås medveten om att vi att vi har risk att åka denna runda om vi väljer fel, men jag anser det ändå värt att fundera hur vi vill göra nästa runda (eftersom det är en diskussion som är svårare att ta för en ulv än för en bybo).
Är det inte rimligast att vi hänger den av basse och sordiva som klarade sig (förutsätt att de vi hänger är en bybo)? och så tittar vi jävligt snett på alla som röstar annorlunda.

Jocke

Man med skägg
Alltså på den nivån att vi förväntar oss att Schrödingers Bassordiva röstar på sig själv.

Halo77

Veteran
Jocke;n250620 said:
Jag har bara vart med och hängt en bybo, så riktigt så lika är det inte. Om du med lag basse menade mig och lukas.
Ledsen jag räknade fel där. Hade flera tänk i huvet samtidigt. Dels vilka som röstat på dem som hängts och dels vilka som röstat på confirmed gröna spelare. Finns säkert fler flaws i den tabellen.

Halo77

Veteran
Jocke;n250636 said:
Jag kommer inte att protestera om byn hänger Sordiva, Basse, Larsson eller Lukas den här rundan. Jag har ju sagt tidigare att jag hoppas på att basse är grön och sordiva röd, men det är supersvårt för mig att bestämma mig för vad jag faktiskt tror stämmer. Så just nu ligger min röst på Sordiva för att jag vill leva i den bästa av världar.
Dvs en värld där du inte står som huvudmisstänkt tillsammans med Lukas?

Halo77

Veteran
Alltså jag tvivlar på det här med att måla upp tre vargar på samma gång i våra cases som både Sodivra och Basse gör. Om någon är bybo och det är de antagligen eftersom vi är bybor som gissar så riskerar vi bara att lägga blame på oskyldiga bybor som tar ställning emot. Det låser oss i läger som ulvarna lätt kan gömma sig i eller utanför.

Basenanji

Postd20modernist
Tja, okej, jag tycker ju verkligen se hårda tells på Sodivra/LJS/Vicotnik.

Men vafan, jag är ju bara en usel bybo som tror saker. Jag har tidigare inte varit en särskilt bra ulvjägare. Enligt Occam borde det vara så att jag har fel.

Så här: tro vad ni vill, men jag är bybo. Det borde ni fatta om ni läser 1% av vad jag har postat i den här rundan. Och om vi har tre ulvar så är det här final call. Vi MÅSTE rösta ut en ulv.

Och då tänker jag så här.

----

Håll i er.

----

OM Sodivra trots allt har rätt i sin analys att det fanns några som räddade mig (bland annat för att få byn att rösta ut mig) kan det var så att Jocke och Lukas trots allt ÄR ulvar? Som medvetet sparade mig till R4?

---

Jag blir särskilt misstänksam mot Jocke som ständigt och jämt har ursäkter till att inte spela (sorry om det är sjukdom). Och Lukas kan inte heller vara med. Så ofta.

Och jag blir sjukt misstänksam när Jocke och Lukas inte biter ifrån när Sodivra påstår att de är ulvar? Varför inte? De borde ju resa sig upp och bli supersura! Kan det vara så att de gärna VILL att de ska se ulviga ut? För om byn röstar ut mig så vinner dem?

---

Isåfall måste vi under spelets sista dag vända den här jävla soppan som jag har ställt till med och tänka i nya banor. Och bittra fiender måste helt plötsligt enas. Skulle det gå?

----

FNUK!

Basenanji

Postd20modernist
Nej, nu är jag fan yr av varulvsspel. Om det är typ Jocke, Lukas och Vicotnik som är ulvarna så har de lyckats glida undan så jävla bra och jag har förstås stjälpt lasset ordentligt för byn som skrivit typ en biljard poster mot LJS/Sodivra.

Herregud.

Snacka om tunnelseende.

RÖST: JOCKE

----

Du blev bra nervig va, när jag kom på dig med att beställa "Polka+Svart vinbärssorbet" i en VÅFFLA!

En bybo skulle ALDRIG beställa en sån kombo!

Ha!

Ulv confimred!

Vi råkade sammanstråla en solig dag för ca en vecka sedan utanför Kungsholmens glassfabrik. Där har de toppengod gass!

Jocke

Man med skägg
Basenanji;n250645 said:
Jag blir särskilt misstänksam mot Jocke som ständigt och jämt har ursäkter till att inte spela (sorry om det är sjukdom). Och Lukas kan inte heller vara med. Så ofta.

Och jag blir sjukt misstänksam när Jocke och Lukas inte biter ifrån när Sodivra påstår att de är ulvar? Varför inte? De borde ju resa sig upp och bli supersura! Kan det vara så att de gärna VILL att de ska se ulviga ut? För om byn röstar ut mig så vinner dem?
Alltså, jag är ju här nästan hela dagarna förutom när jag skriver att jag är borta. Säkert 10-14 timmer per dag är jag i aktivitetslistan som inloggad på forumet. Det mesta av den tiden trycker jag på refresh på varulfsforumet. Sen så har jag ju bitit ifrån när nöden kräver, tex har jag skrivit att jag är bybo minst en gång. (tror det var i runda två). Jag ser ingen fördel med att fylla spelet med hundra poster där det står "jag är inte ulv bara så att ni vet".
Eller för den delen dränka spelet i oändliga massor text som inte går att överblicka.

Jag tycker att jag har vart extremt tydlig (och grön, även om det tydligen inte går genom skärmen på samma sett som jag föreställer mig) hela omgången. Att jag inte sovit i natt hänger såklart ihop med att jag var ute och slirade i fredags och inte ställde nån klocka igår och således klev upp halv sex på kvällen.

Jocke

Man med skägg
Jag vill också föra till protokollet att jag beställde min glass i bägare, efter som jag inte är någon slags barbar.

LJSLarsson

Hero
Jocke;n250639 said:
Är det inte rimligast att vi hänger den av basse och sordiva som klarade sig (förutsätt att de vi hänger är en bybo)? och så tittar vi jävligt snett på alla som röstar annorlunda.
Låt oss först anta att vi lever till nästa runda (för om Sodivra mot alla odds är röd - och vi har tre ulvar - kan han satsa allt denna runda utan att behöva tänka på framtiden).

Basse beter sig som en ulv som inte har något att förlora. Lyckas han få Sodivra utröstad (och Sodivra är grön) skall vi nacka Basse.

Om Sodivra får ut Basse - och Basse är grön - håller jag fortfarande Sodivra som svagt grön. Om Sodivra varit ulv vet han att han har en runda till han måste klara sig, då är det mindre troligt att han satsat all sin heder på att få ut en grön Basse denna runda.

Om Basse är grön tror jag mer på att vi har en lågflygare - som dig, Vicotnik eller Lukas - som vill se byn slita sönder sig själv.

Basenanji

Postd20modernist
Nu är jag helt slut.

Till alla er som läser det här spelet och garvar läppen av er "dumma Basenanji som har tunnelseende och inte ser att det är väderkvarnar!" vill jag bara säga: det är rätt svårt det här faktiskt. Vi har ingen siare, ingen väktare. Dessutom är mitt case mot Sodivra et al. lite frukten av att Sodivra drog ner brallorna på mig för ett tag sedan så jag har ett gott skäl till bias.

Men nu pallar jag inte mer, Nu får ni andra steka den här biffen, rulla köttbullarna, dinga dongen, snurra spinnern, rulla med katten, bila med Jonny, palla frukten, klara skivan och rädda byn.

Jag röstar efter klokast idé senare ikväll. Just nu släpper jag mitt älskade Sodivra-case, jag tror att ulvarna är Jocke, Lukas och Vicotnik. Jag ger Sodivra rätt: de "räddade" mig, bara för att vinna genom att byn röstar ut mig.

– Jocke, Lukas och Vicotnik har varit inaktiva.
– De har lågflugit.
– De protesterar inte särskilt mycket när Sodivra anklagar dem
– Vicotnik lägger första rösten på mig för att vara säker på att vinna vid en lika-situation.

Trodde aldrig att jag skullle säga det här men:

Sodivra och LJS förlåt för allt – rädda mig och rädda byn!

Ses senare!

Jocke

Man med skägg
Jag har sammanställt vad de döda gröna har röstat på och hur de har motiverat sig. Det tog orimligt lång tid att göra och jag känner mig inte smartare nu.

R1
Rösterna föll
RasmusL (4) Lukas, LJSLarsson, Vicotnik, xyas
Halo77(3) RasmusL, Empiricus, Jocke
LJSLarsson (2) Basenanji, Mukwa
Jocke (3) .113, KK, Sodivra
Sodivra (1) Halo77

Gröna röstade:
XYAS röstade på RasmusL
RASMUS L och EMPIRICUS röstade på Halo77
MUKWA röstade på LJSLarson

Gröna motiverade sin röst så här:
XYAS: Flyttar röst från Jocke, till Rasmus L för att han tolkar det som att jag smular siare.
RASMUSL: Halo77 och Sodivra, tsk tsk. Hoppar på mitt case som tvåa och trea med ett tamt "det låter ju bra!"-argument? Jag tror att en av er är röd och att en av Lukas och Basse är röd. Det låter också som att Rasmus ska komma igen på kvällen och köra vidare, men det gör han inte.
EMPIRICUS: Postar följande lista när han röstar Basenanji - mest ulvig, RasmusL - trolig by, Sodivra - trolig by
MUKWA: Roligare än att rösta på Halo77, som var Mukwas andra kandidat.
KK: Hakar på 113’s häng jocke i sista minuten drev.

R2
Rösterna föll:
xyas 5 (Halo77, Vicotnik, Empiricus, Mukwa, .113)
Mukwa 5 (LJSLarsson, Jocke, Sodivra, KK, Lukas)
LJSLarsson 1 (Basenanji)
Halo77 1 (xyas)
Halo77 har den äldsta rösten.
.113 bytte röst till Mukwa, men det var efter att jag skrivit STOPP i tråden, så denna röst räknas inte.

Gröna röstade:
EMP och MUKWA på Xyas
KK på Mukwa
XYAS på Halo77

Empiricus: ”Jag tycker också om tanken på att matcha två drev mellan två misstänkta och relativt inaktiva spelare.”
Mukwa: Tror att han kommer att åka om han inte röstar på Xyas, vill egentligen rösta ut LJSLarsson. (han har fel vilket står honom för dyrt i nästa runda)
KK: Fattar att Mukwa inte har rätt. Hakar på drevet mot honom efter att ha frågat om detta.
Xyas: Jag tror även att vi hittar någon ulv bland de som promotar tanken på att det inte skulle finnas någon nattmord. Ulvarna sumpade sin chans inatt, vilket innebär att vi har en väktare i spel som nu vet att den som denne väktade inatt är grön. Det ligger då i ulvarnas intresse att försöka övertyga om att de faktiskt inte har något nattmord. OBS: Detta sker extremt tidigt i tråden. Sen ser vi inte mycket mer av rastalejonet.

R3
Rösterna föll
Basenanji 5 (Vicotnik, Halo77, Sodivra, Empiricus, Mukwa)
Mukwa 5 (Basenanji, LJSLarsson, .113, Jocke, Lukas)
Mukwa röstas ut på grund av att den äldsta rösten (Basenanji) ligger på honom.

Gröna röstade:
EMP och MUKWA på Basse

Empiricus: Röstar först på Lukas, men flyttar till Basse ” Just denna runda tror jag bättre på en utröstad Basse än på en Mukwa. Antingen är det storteater från Ulv-Mukwa att låtsas att han inte vet vem det var de försökte nattmörda runda ett, eller så har han bara inte hängt med i alla poster och slarvat. ”
Mukwa: Är den andra kandidaten för att åka, var mer inne på mig, men bytte till basse när det var tydligt att det stod mellan de två.

Sodivra

Champion
Basse, jag skulle kunna fortsätta käbbla punkt för punkt med dig, men jag tror inte det kommer övertyga någon. Jag är övertygad om att du har haft en bias mot mig och Larsson från början, men kan tänka mig att det inte är ulvplaner utan bara paranoja.

Det viktigaste är att vi inte slutar med tre olika drev så ulvarna kan bestämma vad de vill i slutändan. Kan byn enas i ett annat drev är jag öppen för det, men jag tror mer på Lukas som ulv än Jocke isåfall.

Vimes

Sillkung
Snart bara 10 timmar till rundans slut!

Jag påminner om följande:

Vimes;n250581 said:
MEDDELANDE/ÖNSKEMÅL FRÅN SL:

Jag är i Danmark (och kommer vara så en vecka framöver); det är trevligt men min internetåtkomst är aningen begränsad.

Därför ber jag er, om möjligt, att ni, mot rundans slut, upprepar era röster. Då slipper jag mobilscrolla tillbaka i tråden.

Med tanke på omröstningarnas tiebreaker-regel finns det kanske skäl till att inte rösta igen. I så fall ber jag er citera det inlägg där ni la er senaste röst.

Mange tak!
Ju lättare det är för mig att räkna, desto snabbare kan jag uppdatera spelet.

Halo77

Veteran
Sodivra;n250656 said:
Basse, jag skulle kunna fortsätta käbbla punkt för punkt med dig, men jag tror inte det kommer övertyga någon. Jag är övertygad om att du har haft en bias mot mig och Larsson från början, men kan tänka mig att det inte är ulvplaner utan bara paranoja.

Det viktigaste är att vi inte slutar med tre olika drev så ulvarna kan bestämma vad de vill i slutändan. Kan byn enas i ett annat drev är jag öppen för det, men jag tror mer på Lukas som ulv än Jocke isåfall.
Lukas är ett bra drev. Han verkar ulv hur man än vrider och vänder på det. Var också den förste att kasta misstro mot siarrollen.

Halo77

Veteran
Tycker att Sodvidras vändning här är grönande. Chansen att Basse åker ut om det står mellan er är större pga Vitconics äldsta röst. Det behövs i det här läget bara fyra röster mot Basse för att få ut honom medans det behövs fem röster mot Sodvira. Tror inte att en ulv skulle ge upp chansen att få en flawless victory.