Okej, vi ligger potentiellt risigt till. Prickar vi inte rätt nu finns det en stor risk att vi åker ut så vi kan inte spela safe och räkna med mer information till en R5, nu gäller det att tydligt ta ställning och syna vår magkänsla utifrån hur rimlig den faktiskt är. Här kommer min genomgång, blev inte lika genomarbetat som jag önskat men ska upp om 5 timmar och precis klar med att läsa igenom R1-R4 såatteh… Har i alla fall tid att spela en del under arbetstid imorgon.
Korpa:
Korpa har inte pingat rött för mig, men när jag läser tillbaka så blir det tydligt att Korpa i princip endast analyserat spelupplägget, inte spelarna.
Ja! Och jag skulle gärna se att du tog ställning på just dessa grunder.
Korpa har valt att inte rösta ännu i R4 och har knappast varit drivande i något av dreven.
Vi behöver dig nu så gör det du själv föreslår och kör! Jag vill veta vad din magkänsla är och jag vill att du försöker visa varför vi ska lita på den.
KK:
Har spelat upp sig ordentligt och kommit in i matchen. Blandar analyser av spelare med analys av spelupplägg. Spelar bra men det säger tyvärr inte så mycket om färg, KK är skarp oavsett fraktion. Vi behöver få KK att ta ställning och i alla fall försöka pressa.
@Konrad Konvalj : Nu när vi har i alla fall 50 % av informationen på bordet, kan du ge ditt förslag på upplägget som helhet (dvs ulvar OCH köpta förmågor) med motivation. Inte ”vad skulle KK ha gjort” utan ”vad tror KK att det faktiskt är”.
fjodorsenuba:
Jag trodde att jag hade ett Ok gräv på dig men nu har jag sträckläst hela jäkla spelet (har egentligen inte tid för det här…) och jag är mer och mer benägen att gröna dig. Jag ser en ny spelare som försöker göra bra saker men inte riktigt har erfarenhet av ”hur” det ska göras. Hoppas att se mer av dig i kommande spel! OM du är ulv så är jag väldigt imponerad.
Men jag undrar fortfarande över din beef med Martin3. NI kände varandra IRL? Och du har hela spelet varit övertygad om att han är ulv? Kan du metodiskt bryta ner varför och vad det är som du inte känner igen i Martin3 som får dig att tro att han är en lögnare? Sätt ord på din magkänsla och motivera! Viktigt!
Martin3:
Jag har haft jättesvårt att få en samlad bild av Martin3 hela matchen, mycket för att det inte skrivits så himla mycket från det hållet.
Du kör just nu någon form av %-grej men det du menar med de här procentsatserna är att sätta siffror på din känsla snarare än någon sannolikhetslära right? Berätta hur du räknat och hur du kommit fram till siffrorna.
Sidd sväljer ju det här med hull och hår som någon form av räddning från ovan, hur ser du på det?
Sidd:
Jag tycker att det finns ett starkt case mot Sidd och jag har ägnat mig åt att gräva i det. Möjlig confirmation bias såklart men det är mycket som faller på plats.
Jag började att tänka utifrån nattmorden och här är min gissning:
- Powerrollerna var redan kända i R1 och utan förmågeblockare (stämmer om fjodor är grön) är det en 50/50 att försöka döda Xyas eller Empiricus. Eller kanske snarare 60/40 då byn är rätt överens om att siaren inte går att lita på. De tar ut en aktiv och duktig bybo.
- I R2 tar ulvarna Xyas och prickar tyvärr rätt. Hade Xyas väktat Empi i R1 och sig själv i R2 hade vi fått mer att fundera över, har ulvarna inte köpt jämna nattmord, etc?
- I R3 är det Empiricus tur att ryka. Det får mig att tro att ulvarna antingen
- A) Inte köpt millers eller
- B) Är i blickfånget och riskerar att sias
Så tillbaka till R1 och ”varför just Genesis?” Som jag förklarade här:
http://www.rollspel.nu/threads/mäster-ulv-runda-2.78018/post-1087146
…så hade Genesis misstankar i slutet av R1 mot, you guessed it, Basenanji och Sidd. Ulvarna hade yttermera möjlighet att välja vem som skulle hänga då det var relativt tight i drev mellan två bybor. Självklart väljer de Impetigo som även han har Sidd, Larsson och Basse på sin lista.
Och så kommer vi till Empiricus legacy. Empi visste givetvis att risken att mördas var stor och lo and behold:
http://www.rollspel.nu/threads/mäster-ulv-runda-3.78028/post-1087697
http://www.rollspel.nu/threads/mäster-ulv-runda-3.78028/post-1087698
Empiricus är också inne på Sidd-spåret.
Basse och Sidd har varit ulvar tidigare och de säger att de A) brukar ha beröringsskräck och Sidd har påstått att han B) spelar mycket spretigare när han är bybo.
Jag har läst igenom deras poster i förra partiet där de var ulvar tillsammans och hittar bland annat den här pärlan
…och snacket om att de skulle ha beröringsskräck stämmer helt enkelt inte. De kör precis samma kompis-sparring med halvsvaga anklagelser även i den matchen. SIdd spelar även där reaktivt, ger korta och ibland lite förvirrade svar och reagerar starkt när angrips.
Summa summarum: Sidd har varit i röd- topp hos alla som är bekräftat gröna. Sidd och basse har en historia av att spela på samma sätt som ulvar tillsammans. Sidds spel är spretigt när han spelar ulv också. Han gör det bevisligen bra (jag blev totallurad förra matchen, även om det till stor del var att jag analyserade spelmekaniken fel) och även om det ”spretiga spelet” kanske inte är direkt rödande så är det på inget vis grönande.
Min röst ligger där den ligger.
Om vi har en tredje ulv, vilket vi nästan måste räkna med i det här läget, är det KK, Korpa och Martin3 som är mina kandidater.
God natt, imorgon ska vi hänga en ulv!