Nekromanti Mäster Ulv - Runda 5

.113

Swashbuckler
Så, nattmordet, hur ska man tolka det?

1. Grön basse och grön sordiva är bra för ulvarna när de kämpar mot varandra eftersom byn inte hänger med. Nu slutade de tyvärr. Vad gör man? Mörda den ena så fokus hamnar på den Andra.

2. Sodivra hade mkt fokus på Basse ett tag, återigen så gör det att Basse ser lite skum ut när Sodivra åker.

Men... Är inte basse skum då? Tja I teorin kan Han ju vara det, men basse har varit I skottlinjen ett tag och det har just börjat släppa. Varför göra ett nattmord på Sodivra och åter dra blickarna mot sig just när man kommit ur det.

Slutsats basse är grön.

.113

Swashbuckler
.113;n251035 said:
Så, nattmordet, hur ska man tolka det?

1. Grön basse och grön sordiva är bra för ulvarna när de kämpar mot varandra eftersom byn inte hänger med. Nu slutade de tyvärr. Vad gör man? Mörda den ena så fokus hamnar på den Andra.

2. Sodivra hade mkt fokus på Basse ett tag, återigen så gör det att Basse ser lite skum ut när Sodivra åker.

Men... Är inte basse skum då? Tja I teorin kan Han ju vara det, men basse har varit I skottlinjen ett tag och det har just börjat släppa. Varför göra ett nattmord på Sodivra och åter dra blickarna mot sig just när man kommit ur det.

Slutsats basse är grön.
Vem vill trots allt hänga bybobassse då? Tja det ser mörkt ut för någon som börjar på J och slutar på ocke ;)

.113

Swashbuckler
Halo77;n251017 said:
Intressant nog så röstar 4 av oss 6 kvarvarande spelare på Mukwa i R3. Vad betyder det?
Inte ett skit. Byn har spelat slappt och det är som sagt nästan omöjligt fånga ulvar då. Inte konstigt man röstar på någon alls då.

Det är det som varit min poäng, vi kan inte hålla på så

Halo77

Veteran
.113;n251037 said:
Inte ett skit. Byn har spelat slappt och det är som sagt nästan omöjligt fånga ulvar då. Inte konstigt man röstar på någon alls då.

Det är det som varit min poäng, vi kan inte hålla på så
Men eftersom vi är två som röstar på Basse och Fyra som röstar Mukwa så finns det massor av info om Basse är grön. Ulvar vill ju sprida ut sig mellan flera gröna för att slippa få ljuset på sig.

Vicotnik

Den onde
Staff member
@Basse gällande ulvfångar metoder: Enligt mig så är den bästa metoden att sätta press på folk och tvinga dem ta ställning till saker och ting. Där emot kräver det att vi har något mer konkret att gå på. I tidigare partier jag varit med så har mer eller mindre alltid en ulv åkt tidigt. Detta gör det lättare att kolla på hur ulvarna agerar i spelet, men nu när vi inte har lyckats döda någon ulv så blir det svårare att kolla på ageranden.

De i mina ögon som sticker ut just är .113 och Jocke. Men de sticker ut av olika anledningar. .113 utmärker sig som en frustrerad bybo, där av att jag håller .113 som grön.

Jocke där emot sticker ut som den som går mot strömmen och verkar köra sitt eget race.

Basse får jag hålla som grön, att Basse skulle ha försvarat sig så pass rabiat och i härdigt som han gjorde förra rundan för att sen få sin meningsmotståndare Sodivra nattmördad känns bara dumt.

LJS har spelat stabilt under hela spelet enligt mig och jag håller honom som grön.

Halo har jag inte fått någon större uppfattning om annat än att halo har en hyfsat god närvaro i spelet, till skillnad från mig. I övrigt är Halo väldigt annonym.

Så i nuläget så håller jag Jocke och Halo som möjliga ulvar.

Röst: Jocke

Röstläget:
.113 (1): Jocke
Jocke (4): .113, LJS, Basse, Vicotnik

Passar även på att slänga med slutrösträkningen för samtliga tidigare rundor (lyckades inte få det att fungera med spoilertaget, då vart formateringen helt fucked up).
--------------------------------
Runda 1 slutröster:
RasmusL (4) Lukas, LJSLarsson, Vicotnik, xyas
Halo77(3) RasmusL, Empiricus, Jocke
LJSLarsson (2) Basenanji, Mukwa
Jocke (3) .113, KK, Sodivra
Sodivra (1) Halo77

Runda 2 slutröster:
xyas (5) Halo77, Vicotnik, Empiricus, Mukwa, .113
Mukwa (5) LJSLarsson, Jocke, Sodivra, KK, Lukas
LJSLarsson (1) Basenanji
Halo77 (1) xyas

Halo77 har den äldsta rösten.

Runda 3 slutröster:
Basenanji (5) Vicotnik, Halo77, Sodivra, Empiricus, Mukwa
Mukwa (5) Basenanji, LJSLarsson, .113, Jocke, Lukas

Mukwa röstas ut på grund av att den äldsta rösten (Basenanji) ligger på honom.

Runda 4 slutröster:
Lukas (6) Basenanji, Halo77, LJS, .113, Sodivra, Vicotnik
Sodivra (2) Lukas, Jocke

Halo77

Veteran
Jag lade också en röst på 113.

Röstläget:
.113 (1): Jocke, Halo77

.113

Swashbuckler
Halo77;n251038 said:
Men eftersom vi är två som röstar på Basse och Fyra som röstar Mukwa så finns det massor av info om Basse är grön. Ulvar vill ju sprida ut sig mellan flera gröna för att slippa få ljuset på sig.
Ok om två röstat på Basse och 4 på mukwa. Vad får vi egentligen ut av det? Eftersom du snackar om att Basse är grön sen så antar jag att du menar vi ska rösta ut Han, då dör en till under natten och vi är 2 mindre, antingen har vi redan förlorat eller så är det lite ulvar I byn.

I vilket fall.... Vad får vi ut? Fortfarande ingenting.

Det har inte direkt varit någon press om det så det spelar ingen roll.
2 ulvar på Basse tidigare som inte ville vara med och rösta ut en grön, Basse var safe då med bara två röster.
En på varje, tja, varför inte?
2 på mukwa för att vara extra säkra en grön åker utifall det blir nån som försöker byta I sista stund.

Som sagt vi vet inte mer då än nu.

.113

Swashbuckler
Halo77;n251042 said:
Jag lade också en röst på 113.

Röstläget:
.113 (2): Jocke, Halo77
Så....

Ändrade siffran på mig

.113

Swashbuckler
.113;n251046 said:
Så....

Ändrade siffran på mig
För att Jocke inte ska ju nu så måste alltså två bybor byta plats I sånna fall. Jag satt just själv och tänkte att, ja, två St röstar på mig och Halo borde kunna se att jag tillför byn mer än tex Jocke. Att han då röstar mig ÄR skumt.

Jocke försvarsröstar det är ju helt ok men jag har bett halo om ett case mot mig väldigt länge men det kommer aldrig, det Finns alltså Inget ordentligt att gå på (eftersom även om jag stundvis är en skum bybo så ÄR jag bybo, och går man igenom mig noga så är jag övertygad att det syns I vissa poster).

Basse är som sagt grön eftersom det inte vore värt att döda Sodivra om Basse var röd.
Kvar är då Vicotnik som kommer till rätt, iofs efter jag redan skrivit det, slutsats om Basse osv..

LJSLarsson

Hero
Basenanji;n251005 said:
Vi har i nuläget två ulvar. Om vi utgår från att det har varit två ulvar hela tiden, vem ahde valt så här? LJS har pratat om att det är tänkbart med två ulvar. Är LJS en ulv som berättar sanningen eller är han en bybo som gissar? LJS! Vad är fördelen med att vara två ulvar istället för tre?
Jag tycker att hela det här spelet har varit ett perfekt exempel på vad två ulvar har för fördel: de blir extremt svåra att hitta. Det är därför vi alla är så frustrerade.

I de flesta varulvsspel brukar antalet ulvar vara en fjärdedel av gruppen (här på Rollspel.nu brukar det ju swinga lite mer, men irl är det i alla fall så det brukar vara), och de har alltid svårt att fejka naturliga relationer till varandra. Två ulvar (mindre än en sjättedel om man har tretton spelare) har inte samma problem - de kan nästan ignorera varandra helt och hållet de första rundorna utan att det märks eftersom det är sällan alla spelare hinner beröra alla andra. Detta betyder att de inte lämnar några spår som vi kan fälla dem på, och att det blir konflikter mellan bybor som tar allt fokus (som till exempel Basse* vs Sodivra).

(*Nu har vi inte bevis på att Basse faktiskt är grön, men jag tror det i alla fall.)

Detta är ju dock fortfarande en gamble eftersom inaktiva spelare alltid drar till sig strålkastaren förr eller senare, men nu har ju ulvarna haft extrem tur med att det har varit så många gröna spelare som också har varit inaktiva (Xyas, Mukwa och Lukas).

Så hur hittar vi dem?

Jag skulle vilja säga att vi fortsätter att pressa på de som varit mest inaktiva, men det har ju inte funkat så bra hittills.

Men jag har Basse, 113 och mig själv som gröna, och då blir det ju bara Vicotnik, Jocke och Halo kvar (varav två lågflugit).

I den trion tror jag mest på Jocke, bland annat för hans kommentar förra runda där han tyckte att vi skulle fortsätta jaga den av Basse/Sodivra som blev över om den andra var grön.

Sedan efter det?

Jag vill säga Vicotnik, som har varit inne precis "lagom" för att inte gå xyas-döden till mötes men inte heller bli ovän med någon. Jag har för mig att Jocke och Vicotnik har spelat ihop förr, men har däremot knappast något minne av att de har haft fantastisk personkemi. Skulle Jocke och Vicotnik rekrytera varandra?

Och Halo då? Det är så svårt att läsa honom eftersom han är "nybörjare"; är de konstiga sakerna han gör bara misstag, eller uttänkta ulvstrategier?

Men att Halo undvek förra rundans röstning tycker jag säger mycket i sig. Och om vi tänker oss att Halo är Mäster Ulv måste han ha slumpat vem han rekryterade, och kunde därför ha valt Jocke istället för någon tungviktare som KK.

Så denna runda vill jag rösta ut Jocke, och nästa Halo.

Halo77

Veteran
Så här tänker jag nu när jag studerar R3 omröstningen: Om Basse är grön så finns det troligen en ulv bland Halo och Vicotnik eftersom ulvarna med två gröna kandidater vill sprida ut sig för att inte synas. Om Basse däremot är röd så har båda ulvarna röstat på Mukwa eftersom det var sån press på Basse? Isåfall har vi två ulvar bland LJS, Jocke, Basse och 113.

Om vi dessutom antar att 113 eller Jocke är ulv så får vi följande:

Om Basse är grön så är Halo eller Vicotnic & Jocke eller 113 röda.

Om Basse är röd så står det mellan. Jocke och 113

Vilket innebär en bybo LJS.

Så för mig som är bybo så står det just nu mellan Basse eller Vicotnic samt Jocke eller 113.

Jocke var i hetluften mot slutet i R1 och gjorde då vad jag tolkar som en liten claim på siaren.

kan vi inte ta och rösta ut mig nästa runda i stället?
Vad tror du Jocke, varför är du inte nattmördad ännu?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag skulle personligen inte haft med Jocke som ulv, detta är för att jag har för dålig koll på honom som spelare.

Som jag skulle ha valt uppsättning så hade jag tagit nattmord (2p), två ulvar (3p) samt trasig väktare eller miller för 1p.
Mina med ulvar hade jag valt bland folk jag spelat med förut och som jag nämt tidigare så skulle jag nog haft Empiricus och Basse på mitt lag. Empiricus för att han är en skicklig spelare och Basse för att han har en tedens att skapa kaos vart han än går.

.113

Swashbuckler
Halo77;n251049 said:
Så här tänker jag nu när jag studerar R3 omröstningen: Om Basse är grön så finns det troligen en ulv bland Halo och Vicotnik eftersom ulvarna med två gröna kandidater vill sprida ut sig för att inte synas. Om Basse däremot är röd så har båda ulvarna röstat på Mukwa eftersom det var sån press på Basse? Isåfall har vi två ulvar bland LJS, Jocke, Basse och 113.

Så för mig som är bybo så står det just nu mellan Basse eller Vicotnic samt Jocke eller 113.

Jocke var i hetluften mot slutet i R1 och gjorde då vad jag tolkar som en liten claim på siaren.

Notera att nu när det dels börjar vända mot halo och dels ser mörkt ut för Jocke så går halo på Jocke. Han har haft mig som primärulv hela tiden dock utan case och går nu på Jocke med motivering... Att han typ hintade siare och inte blivit nattmördad.

Grattis byn vi Vann just

.113

Swashbuckler
Halo77;n251049 said:

Notera oxå hur Han först bara nämner Vicotnik I samband med att Basse är grön, sen fortsätter Han med att om Basse är röd står det mellan mig och Jocke. Sen fortsätter Han och skriver att det är Basse ELLER Vicotnic och jag eller Jocke. Hur smög sig Vicotnik in igen? Jo för basse är grön och då måste man kunna välja Vicotnik oxå så man inte åker dit senare

Halo77

Veteran
.113;n251052 said:
Notera oxå hur Han först bara nämner Vicotnik I samband med att Basse är grön, sen fortsätter Han med att om Basse är röd står det mellan mig och Jocke. Sen fortsätter Han och skriver att det är Basse ELLER Vicotnic och jag eller Jocke. Hur smög sig Vicotnik in igen? Jo för basse är grön och då måste man kunna välja Vicotnik oxå så man inte åker dit senare
Du köper alltså inte iden att ulvarna vill sprida sina röster i R3? Det är ju det som är min case mot Vicotnic. Varför jag tror det står mellan dig och Jocke har jag ju redan redogjort i tidigare inlägg denna runda. Har du redan glömt det trots att det var vi som diskutterade det?

Alltså jag kan såklart ha fel om något här men tror det är bra för byn att bolla ideer och försöka tolka omröstningar.

.113

Swashbuckler
Halo77;n251055 said:
Tycker du inte att det är väldigtt skumt ändå?
Nä, speciellt inte om det är två ulvar och de dessutom tagit bort siaren redan.

Sen spelar det väl inte så stor roll eftersom jag röstar Jocke I vilket fall, in fact, jag röstade först. Därav att ulven nu måste rösta sin kompis för två bybor hoppar inte över ;)

Halo77

Veteran
Det var intressant att 113 högg så fort jag riktade misstanke mot Vitcotnic.

Halo77

Veteran
.113;n251056 said:
Nä, speciellt inte om det är två ulvar och de dessutom tagit bort siaren redan.
Okej... men hur vet vi det? Att siaren är borta och för den delen så spelar det ju inte någon roll eftersom Jocke skrev det där R1 när vi inte hade nåt att gå på alls.

.113

Swashbuckler
Halo77;n251057 said:
Det var intressant att 113 högg så fort jag riktade misstanke mot Vitcotnic.
Eller så läser vi tråden och slutar ljuga igen, jag sa redan när din röst låg på mig att jag börjat misstänka dig