Okej, jag hade hoppats att vi skulle fånga vår första ulv förra rundan, men så är inte fallet. Vi har istället haft att göra med en solo-ulv hela spelet.
Jag vet att jag inte är ulv, vilket alltså ger tre kandidater: Basse, Vicotnik och Halo.
Halo såg röd ut tillsammans med Jocke, men Jocke är ju som sagt grön. Kan Halo vara Mäster Ulv ensam? Att en nybörjare väljer en sådan extrem väg att gå kan jag inte tänka mig, särskilt inte som första spel där man inte känner någon.
Att köra som solo-ulv betyder inte bara att det är stor risk att man förlorar, det betyder också att det är stor risk att man förstör spelglädjen för alla andra. Låt mig förklara:
Vimes kokar ihop ett coolt spelkoncept. Det var länge sedan alla spelade och man är mer taggad än vad man varit på länge. Men Solo-Ulv gör ett misstag första rundan, blir utröstad och... spelet är redan slut? Världens största och tråkigaste anticlimax.
Kan det vara Basse som är Solo-Ulv istället? Han är ju tillräckligt knasig för att köra något sådant, och att han tyckte det var ulvigt att Halo ens tog upp diskussionen om solo-ulv kanske var ett sätt för att tysta diskussionen.
Men Basse har skrivit i många andra spel att han anser sig själv som en spelare som ligger under genomsnittet. Skulle han välja att köra själv?
Dessutom har Basse inte kört långsiktigt alls utan istället dragit på sig brunping från start. Så kan inte en solo-ulv köra och förvänta sig att klara sig länge.
Då har vi Vicotnik kvar.
Hur kan egentligen en solo-ulv vinna? Genom att luta sig tillbaka med händerna i fickorna och låta byn jaga sig själv; solo-ulven har ju inga ulvkompisar den behöver rädda. Det ju det som vi i byn har gått på hela tiden! "X måste vara ulv för X betedde sig så och så mot Y." (Som när Basse trodde att Sodivra var ulv för att han hela tiden gick in och stöttade mig.)
Vicotnik har lågflugit hela spelet, och inte ens på ett provocerande sätt som Xyas, Lukas eller Jocke. Och vad har han omringat sig med? En nybörjare som såg knallröd ut förra rundan och två veteraner som har bråkat konstant.