Måla gubbar för det är kul!

zonk

muterad
Cellplast är grymt bra att jobba med:

Ja, det är bra grejer, har kört mkt med XPS! Går att mönstra, skära, skulptera, och hållfast oxå! Enda är att de flesta sorters sprayburks-sprays drivmedel smälter den. Brukar grunda med billig akryl + PVA, ska ju finnas XPS-säker sprayfärg iofs. Eller airbrush, för den tålmodige!

Rickard

Urverk speldesign
Nu kanske tråden blev lite av en pysseltråd, men en sak jag har råkat ut för att är jag har sprayat några av mina figurer med grundfärg och efter att ha stått i en låda i ett år har de blivit kladdiga. Försökte googla och såg att det räckte med att de antingen bara behövde stå framme ett tag i solen eller att man kunde tvätta dom. Är det någon som har erfarenhet av att detta har hänt? Använde Army Painter.

För det är ett par mynt som jag har sprayat och funderar på om jag kanske borde lacka mynten, om grundfärgen nu blir kladdig om jag har mynten i en låda. Jag vet bara inte hur lack och papper kommer överens.

(Jag skrev detta inlägg med lim på fingertopparna.)

KampenOmCitadellet_initiativeTokens.jpg

zonk

muterad
Nu kanske tråden blev lite av en pysseltråd, men en sak jag har råkat ut för att är jag har sprayat några av mina figurer med grundfärg och efter att ha stått i en låda i ett år har de blivit kladdiga. Försökte googla och såg att det räckte med att de antingen bara behövde stå framme ett tag i solen eller att man kunde tvätta dom. Är det någon som har erfarenhet av att detta har hänt? Använde Army Painter.

För det är ett par mynt som jag har sprayat och funderar på om jag kanske borde lacka mynten, om grundfärgen nu blir kladdig om jag har mynten i en låda. Jag vet bara inte hur lack och papper kommer överens.

(Jag skrev detta inlägg med lim på fingertopparna.)
Har lackat vanligt papper för att göra baner, det funkar utmärkt, har sett det rekommenderas av youtubers. Då är det lack avsedd för miniatyrer då. Lacka först, måla sen, i det fallet - för att ge pappret mer stadga och hindra det från att suga åt sig så mkt färg.

Har bara råkat ut för klistrig grundspray när det varit varmt o fuktigt ute, och det har blivit för tjockt med färg. Det har inte velat härda korrekt sen. Tipsen där är väl tunt lager spray, och sen låta det härda vid korrekt temperatur o luftfuktighet (dvs inte i garaget på vintern t.ex., tror det ska vara rumstemperatur-ish för optimal härdning för de flesta sprayfärger).

Rickard

Urverk speldesign
och det har blivit för tjockt med färg.
Ja, det är nog detta som är problemet gentemot de andra omålade figurerna som inte blivit klistriga. Det är en stor figur så jag har väl överdrivit med färgen. Tack!

zonk

muterad
Ja, det är nog detta som är problemet gentemot de andra omålade figurerna som inte blivit klistriga. Det är en stor figur så jag har väl överdrivit med färgen. Tack!
Har för mig att jag målade över den här grundfärgen ändå, trots viss kletighet om man höll i den (alltså inte mkt, men märkbart). Blev bra i slutändan. Så ev bara täck med lack el. tunt lager färg?

Rickard

Urverk speldesign
Har för mig att jag målade över den här grundfärgen ändå, trots viss kletighet om man höll i den (alltså inte mkt, men märkbart). Blev bra i slutändan. Så ev bara täck med lack el. tunt lager färg?
Tanken är att jag ska försöka sätta jord som man har på baser på gubben, för att göra troll-figuren mer till en golem. Tänkte fästa gräs-tufts på den också. Så egentligen är det bara bra att den är klibbig.