Måla gubbar för det är kul!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har inte målat gubbar på åratal, och haft lite dåligt samvete över det. Jag är väldigt förtjust i Warhammer 40.000 men de senaste åren har mitt intresse kretsat kring böcker, dataspel och lorevideos på Youtube. Figurspelet tycker jag inte är något vidare, men att måla gubbs har jag alltid tyckt om.

Nu har jag till slut fått tummen ur och köpt nya färger för att byta ut de som torkat, och helgen har jag ägnat åt de här Deathshroud-terminatorerna som jag fått av min fru. Fy fan vad kul och avslppnande det är 😌

IMG_5542.jpeg

Målar ni också gubbar? I så fall får ni gärna posta bilder på dem här i tråden. Eller typ bara snacka målning och sånt.

Det är så jäkla kul att måla gubbar. Ren meditation.

Tyvärr har jag bara inte haft tid på länge och färgerna har torkat. Men, det är något som jag definitivt ska ge mig in i igen om några år när jag får egentid igen.

EDIT: Och jäkligt snyggt målat förresten!

Paal

Imaginär fantast
Riktigt snyggt!
Jag målade figurer i barndomen/ungdomen under 80-talet och tidiga 90-talet. Läste alla White Dwarf slaviskt. Efter det har det bara blivit sporadiskt någon gång då och då fram tills 2018 då jag bestämde mig för att på ”allvar” börja måla igen. Sedan dess har jag varit periodare. Målar gubbar intensivt i en månad eller två, sedan kan jag ha uppehåll i ett halvår för att sedan dyka ner i det igen.

Fastnade för Warcry för några år sedan och dess fokus på ganska fria warbands, kombinerat med sjukt coola figurer har passat både mitt målande och spelande.

Håller med om den avslappnande effekten, lite terapi över det. Det är även kul att det finns så mycket på YouTube att inspireras och lära sig av.

Här är lite blandade figurer från de senaste åren.
IMG_1555.pngIMG_5917.jpegIMG_5066.jpegIMG_2632.jpegIMG_7766.jpegIMG_2045.jpeg

Vitulv

Riktigt snyggt!
Jag målade figurer i barndomen/ungdomen under 80-talet och tidiga 90-talet. Läste alla White Dwarf slaviskt. Efter det har det bara blivit sporadiskt någon gång då och då fram tills 2018 då jag bestämde mig för att på ”allvar” börja måla igen. Sedan dess har jag varit periodare. Målar gubbar intensivt i en månad eller två, sedan kan jag ha uppehåll i ett halvår för att sedan dyka ner i det igen.

Fastnade för Warcry för några år sedan och dess fokus på ganska fria warbands, kombinerat med sjukt coola figurer har passat både mitt målande och spelande.

Håller med om den avslappnande effekten, lite terapi över det. Det är även kul att det finns så mycket på YouTube att inspireras och lära sig av.

Här är lite blandade figurer från de senaste åren.
View attachment 22602View attachment 22604View attachment 22605View attachment 22606View attachment 22608View attachment 22609
Sjukt snygga! Jävlar vad duktig du är.

Bifur

Veteran
Målade en del som ung, men rätt sporadiskt. Tog upp det igen när jag började spela rollspel för att göra mina RP. Så det har rullat på i en 15 år nu. Också lite i perioder, med någon månads uppehåll då och då.

Jag är inte så snabb eller duktig som flera andra här, målar sällan mer än någon figur i veckan, men det är väldigt meditativt och kul. Just nu försöker jag fixa mina Zone Wars figurer.

Sen typ 10 år bygger jag också terräng i form av Warhammer Fantasy-hus. De fyller typ ingen funktion alls men det är kul att konstruera och fixa dem snyggt, fyller ungefär samma roll som att måla figurer.
20250216_133523.jpg

Makaron

Veteran
Jag målar ju nästan konstant, så...

Som exempel kan nämnas ett gäng barbarer som blev målade runt nyår, och som jag la upp på ,min blogg
(Finns massa mer där också. Mycket historiskt, en hel del fantasy, inte så mycket sci-fi, definitivt inget* warhammer, av något slag)

Tycker personligen inte att jag är så där jätte-fenomenal. Men folk håller inte med mig där...

*Enstaka Lizardmen räknas inte...

God45

#PrayersForBahakan
Älskar att måla gubbar! Har inte gjort det på några månader för det går inte ihop med mitt schema med litet barn just nu. Svårt att släppa för att kunna springa och hjälpa till. Men det blir nog tid till det inom sinom tid.

I alla fall. En sak jag gillar med det är att jag är jättedålig! Min finmotorik är kass, jag är dålig på färger och jag kan inget. Så man får planera, och titta på videos och försöka och om det bara blir ok är det okej! För det är processen som är det roliga.

03130519-C98B-4351-BB17-0B7A746502E7.jpeg
F9EB51D2-4E9D-4F7C-B07A-C219E6AE1390.jpeg
BF4B1030-C678-42D4-AFD2-464FF8E4E06F.jpeg
E603273F-47F0-45C4-BADC-03B33A0EC755.jpeg
8F2FD990-0A50-42A5-A25D-F195DEFF827E.jpeg

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I alla fall. En sak jag gillar med det är att jag är jättedålig! Min finmotorik är kass, jag är dålig på färger och jag kan inget. Så man får planera, och titta på videos och försöka och om det bara blir ok är det okej! För det är processen som är det roliga.
Äh, När man tittar på folks gubbar på nätet är de ju förstorade till 5-10ggr sin storlek. I verkligheten så har man dem 50-150cm från näsan. På avstånd blir skillnaderna mindre. Måla på, det blir ascoolt på bordet hur man än gör. :)

Rickard

Urverk speldesign
Min finmotorik är kass, jag är dålig på färger och jag kan inget.
Jag har insett att misstag är bra. Inga kläder är perfekta. Saker är repade och skadade. Folk har ärr i ansiktet. Det enda som är dåligt är om färg från kläder smetat av sig på skinn eller tvärtom.

Det viktigaste för mig är att alltid få fram kontrast. 1-2 element på figuren ska stå ut. 2-3 färger (eller ljus) ska särskilja sig.

Dessa spenderade jag 10 minuter per styck på och du ser direkt hur de står ut från varandra och hur jag använder kontrast med två olika färger.

Vitulv

Nu har jag målat klart gubbarna. Försökte få till bra bilder, men det var svårt. Här i vilket fall en av dem:

deathshroud_terminator.png

Den är lite grisigt målad, men det ligger kanske i modellens natur. Jag funderar på att köpa några Horus Heresy-marines för att få öva mer på grundläggande målningstekniker på större ytor och med färre detaljer. Man får 20 marines i varje förpackning, så jag har någon sorts idé om att kanske måla alla 20 18 legionerna i sina pre-heresy-färger.

Ulfgeir

Swashbuckler
Målade en del figurer när jag var ung. Första figurerna jag målat nu på typ 30 år var figurerna till brädspelet Worms (kickstarter version med extra allt)
1739909985828.png

Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Nu har jag målat klart gubbarna. Försökte få till bra bilder, men det var svårt. Här i vilket fall en av dem:

View attachment 22642

Den är lite grisigt målad, men det ligger kanske i modellens natur. Jag funderar på att köpa några Horus Heresy-marines för att få öva mer på grundläggande målningstekniker på större ytor och med färre detaljer. Man får 20 marines i varje förpackning, så jag har någon sorts idé om att kanske måla alla 20 18 legionerna i sina pre-heresy-färger.
Du gjorde ansiktet så snyggt!

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag målade gubbar c 95 till c 05, började på flera WFB och 40k arméer men fick aldrig klart något. Två lag till Bloodbowl blev det i alla fall. Sedan typ 2005 har det blivit några halvhjärtade försök att måla, har bland annat köpt några plastflygplan, en DBM-armé och lite old-school DnD-figurer, men inte kommit så långt innan det rann ut i sanden.

I somras kände jag att jag hade ett val: göra mig av med alla mina gamla figurer, penslar, lim och vad det nu är, eller börja måla igen. Givet att mitt rollspelsliv är stendött och jag kände att jag inte var färdig med målning, så blev det så att jag började måla igen. Är nu nästan klar med en kommissarie, en "castellan", tio Cadians (de ska få transfers, gräs och lack, annars är de klara), och har börjat på en ny grupp om tio. Jag är kass, det är kul!

Vet inte om jag någonsin kommer att få ihop en armé till 40k. Har en massa dvärgar i tenn till WFB jag är sugen på att måla upp, och sen lockar historiska figurslag också, och den där Spitfire mk 19 med svenska märken ...

(Insåg när jag började fundera på detta med sälja eller måla igen att tenndvärgarna som bor under min säng har typ ett marknadsvärde på 10 000 spänn - helt sjuka priser).

Återkommer med foton!

Paal

Imaginär fantast
Jag målade gubbar c 95 till c 05, började på flera WFB och 40k arméer men fick aldrig klart något. Två lag till Bloodbowl blev det i alla fall. Sedan typ 2005 har det blivit några halvhjärtade försök att måla, har bland annat köpt några plastflygplan, en DBM-armé och lite old-school DnD-figurer, men inte kommit så långt innan det rann ut i sanden.

I somras kände jag att jag hade ett val: göra mig av med alla mina gamla figurer, penslar, lim och vad det nu är, eller börja måla igen. Givet att mitt rollspelsliv är stendött och jag kände att jag inte var färdig med målning, så blev det så att jag började måla igen. Är nu nästan klar med en kommissarie, en "castellan", tio Cadians (de ska få transfers, gräs och lack, annars är de klara), och har börjat på en ny grupp om tio. Jag är kass, det är kul!

Vet inte om jag någonsin kommer att få ihop en armé till 40k. Har en massa dvärgar i tenn till WFB jag är sugen på att måla upp, och sen lockar historiska figurslag också, och den där Spitfire mk 19 med svenska märken ...

(Insåg när jag började fundera på detta med sälja eller måla igen att tenndvärgarna som bor under min säng har typ ett marknadsvärde på 10 000 spänn - helt sjuka priser).

Återkommer med foton!
Om du vill få till spel med mindre antal figurer, så kika på Kill Team, eller OPR Firefight.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Om du vill få till spel med mindre antal figurer, så kika på Kill Team, eller OPR Firefight.
Tack, jag känner till Kill Team!

Som mitt liv ser ut idag så är jag dock inte sådär superintresserad av att spela med mina figurer, jag tycker mest det är skönt att sitta vid ett skrivbord hemma och gå in i zonen, där jag kan pausa tankarna om mina personliga bekymmer och det mörka världsläget. Att behöva ta mig någonstans och spela spel med någon lockar inte jättemycket. Men, visst, om jag någonsin kommer upp i 500 poäng får jag väl hitta någon att spela med. Funderar också på att köpa Aquilions och/eller Ratlings, får jag de gubbarna klart kan jag ju spela Kill Team om jag får feeling.

Blood bowl hade fö också varit kul att måla, och det har jag ju faktiskt spelat. Det nya hob-laget är fantastiskt!

Last edited:
Jag älskar att måla gubbar, på många sätt är det mer meditativt och avslappnande än att rita då så mycket redan är gjort åt en.
Tyvärr gör jag det otroligt mycket mer sällan än vad jag skulle vilja.

Här är lite figurer från Warcy/Age of Sigmar som jag doodlat med till och från under lite väl lång tid.

Screenshot_20250218_130204_Gallery.jpg

IMG_20210820_172515_738.jpg

IMG_20220515_161806_483.jpg

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Fick bläddra tillbaka långt för nån bra skrytbild, men här kommer en grå gubbe och mitt bästa ståltrådsträd.

1000000294.png

Det mesta jag målar blir nån slags brunt, tänkt för spelbruk så inte så himla mycket finlir.

Kastar förresten ur mig Space Weirdos och Sword Weirdos som ett par till mer lättroddade alternativ till de stora spelen.