Nekromanti Måla med tusch hemma

Hunk

Hero
Winsor & Newton

Poolbeerpig said:
solvebring said:
Vet någon förresten om det finns "billigare" mårdhårspenslar av god kvalisort?
Vet inte vad som ska räknas som billigare men jag vill tipsa om en prisvärd pensel: Winsor & Newton Series 7.
Jag har haft en 00-a sedan 2008 som är i jättebra skick (fin spets). Jag har massa något billigare penslar köpta senare som inte är i alls lika bra skick.

Jag beställde nyligen några nya från Ken Bromley art supplies som har galet bra priser. Frakten går på en femtilapp för 1-10 penslar. Jämfört med priserna i vissa butiker i Stockholm så lönar det sig även om man bara köper en pensel.

Winsor & Newton Series 7 råkar vara världens bästa pensel, rent objektivt. Har dock inte testat den med tusch.
Det var riktigt bra priser. Har inte vågat mig på Series 7 tidigare, men det är kanske dags att passa på. Tack för tipset! En snabb fråga, det är väl den "vanliga" typen man skall satsa på för figurmålning och inte miniaturevarianten?

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Re: Winsor & Newton

Ja visst är det. INEX har inte riktigt samma ockerpriser som de stockholmsbutiker jag har hittat men jag tror KB lönar sig även för göteborgare beroende på antal och storlekar.

Min 00-a är en miniature. Den håller färg så bra att jag har använt den även till lite större ytor och precisionen lär ju vara lite bättre med de kortare stråna. Nu när jag beställde fler blev det nolla i båda varianterna och tvåa normal. Så mitt svar är en blandning men det bygger inte på erfarenhet tyvärr, det är tid som saknas för mig också. Men det är ju roligare att spika med bra hammare så nu kommer jag snart att ta mig tid.

solvebring

Superhero
Re: På tal om penselvård!

solvebring said:
Med tanke på att jag även behöver läsa på och öva på penselvård – är expert på att kraja penslar – så kan det vara en bra idé att öva med skitpenslar först. ... Tror jag.
Ja, man har ju ändå försökt läsa på vid olika tillfällen, men jag tycker att källorna ofta är motsägelsefulla och när man läser på forum och bloggar är det mest folk som antar en jävla massa – en del föreslår rent självklart idiotiska saker, som flera timmars vattenbad, kokhett vatten, alkohol osv.

Hos Ken Bromley Art Supplies, som Poolbeerpig länkade, fanns följande trevliga rengöringsguide för Winsor & Newton Series 7 – även om jag undrar vad man menar med exempelvis "protective gloves", mer specifikt.

Där finns en del självklara saker som att man inte ska låt penseln stå kvar länge i vatten eller att man inte bör ställa penseln på huvudet för då tappar den sin form osv. Dock föreslår man tvålar och gel – jag som läst att det förstör det naturliga fettet i håret/pälsen i riktiga penslar. Och jag har hört att man ska undvika rinnande vatten. Och jag har hört att saliv är bra att forma riktiga hårpenslar med.

, penselvård – give me all that you've got! :gremsmile:
... Inriktningen bör väl vara just mårdhår och tusch, men har man mer om olika penseltyper och färgmedier; exempelvis olja eller akryl så kör i vind om ni har lust.

Hunk

Hero
Re: Winsor & Newton

Poolbeerpig said:
Min 00-a är en miniature. Den håller färg så bra att jag har använt den även till lite större ytor och precisionen lär ju vara lite bättre med de kortare stråna. Nu när jag beställde fler blev det nolla i båda varianterna och tvåa normal. Så mitt svar är en blandning men det bygger inte på erfarenhet tyvärr, det är tid som saknas för mig också. Men det är ju roligare att spika med bra hammare så nu kommer jag snart att ta mig tid.
Jag har målat färdigt fyra gubbar det senaste året (om man inte räknar in 12 råttor som jag speedpaintade). Men jag kände mig tvungen att beställa ett fyrpack "vanliga" 0-3 och 00 och 000 i miniature-varianten. Det känns som det främst är de små penslarna som vinner på att vara korta, men jag kan ha fel :gremsmile:. Nu gäller det att i fortsättningen inte doppa penseln för djupt...