Nekromanti Månadens D&D-utmaning

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Mitt bidrag, för att föregå med gott exempel

(Detta motsvarar en A4 i word, storlek 12.)

Profetian om den stora översvämningen var känd av alla. För dem som levde i den tid den skulle komma var den i alla sinnen. Lågländerna tömdes på folk, krig bröt ut när desperata folk försökte tillskansa sig bättre land och olika länder satte igång grandiosa byggnadsprojekt i form av konstgjorda berg.

I Gleronds högland låg stadsstaten Maugliir. Trots att den var omgiven på alla sidor av mäktiga nationer hade den aldrig annexerats. Maugliir styrdes av mäktiga magiker och ingen armé i världen kunde inta den, ett faktum som bevisats flera gånger i historien. När flodvågen kom hade de inte byggt något konstgjort berg, inte flytt upp i högländerna eller slagit sig till en bätre position. Nej, när det första vattnet skymtades i horisonten så lyfte de upp sin stad och en stor bit av det tillhörande landet i luften.
Det var 700 år sedan.


Maugliir idag
Maugliir svävar omkring över den dränkta världen. Dess luftburna handelsskepp besöker de få isolerade landområdena som ligger över vattnet. Deras undervattensskepp undersöker ruinerna. De är de enda vars kultur och livssätt fortfarande speglar den gamla världen.

Landet Maugliir
Ett böljande kullandskap omger den vita marmorstaden med sina glittrande blå spiror och tak. Majestätiska lövträd med silverskimrande runda löv dekorerar dess många terasser. Dess färd håller landet i en evig vår. Nära den yttre gränsen står torn placerade och runt dem har handelsområden växt upp. Utanför dem får bara Maugliirs egna invånare vistas.

Livet i Maugliir
Maugliir styrs av den magikunniga eliten vars inre cirkel, äldsterådet bestämmer Maugliirs planer för 10 år i taget. Därefter delegeras allt arbete till olika byråer som verkställer dessa. För det vanliga folket i staden är livet gott, skördarna är alltid perfekta, det finns alltid mat åt alla och ingen behöver lida någon egentlig brist.
Men det finns dem som anser att hur gott livet än är så ser magikerna den som en underordnad klass utan någon möjlighet till en hög position. Medans de flesta andra länder har väldigt jämställda samhällen då alla behövs för överlevnaden så lever det vanliga folket i ett slags gyllene bur där deras uppgift är att ta hand om det magikerna inte vill befatta sig med. Och de ser att Maugliir ser på de andra länderna på samma sätt, utan Maugliirs handelsskepp skulle vissa länder gå under och de sitter fast i en slags slavförhållande. Motståndsrörelsen växer sig starkare…

Äventyr i Maugliir
Politiken i Maugliir är fylld av många tänkare med mycket bestämda åsikter, tänkare med mäktiga magiska förmågor och inget annat att använda den till än politiken. Ränker smids, besvärjelser läggs, och hemliga möten hålls för att se till att röster faller rätt och att äldsterådet lägger märke till en för att så småningom få en position där.

Motståndsrörelsen arbetar verkligen i underläge men några få magiker anser att deras åsikter är riktiga. För att störta magikerväldet behövs föremål med vilka man kan skydda sig mot magi. Magiska föremål. De flesta av dessa återfinns i de dränkta ruinerna. Mycket annat måste ordnas också, och de olika andra ländernas ledare måste övertygas om att målet är möjligt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
Ett sympatiland

Bara för att stackars Schenström inte skulle behöva vara ensam så har jag tagit mig i kragen och skrivit ihop ett klassiskt litet pseudofeodalt fantasyland till denna månads utmaning. Motsvarar lite mer än en A4, storlek 12 i Word.

Håll till godo!


Folkets jubel blandade sig med trumpetstötar och dån från pukor och hovar. En praktfull kolonn av ryttare rörde sig makligt in mot stadens kärna denna soliga förmiddag. Vägarna kantades av nyfikna åskådare, från minsta piga till självaste gillesmästare Freed. Alla var de där för att bevittna den man som enat nästan alla rikets adelsmän under sitt eget baner. Den man som visat prov på en arm starkare, en tanke snabbare och ett omdöme bättre än någon annans.
Han var ståtlig där han red på sin vita hingst iförd blänkande rustning. Hans gyllene hår och skägg stod i bjärt kontrast till den djupröda manteln han bar. När han red in på torget framför Asurias tempel lyfte han en knuten näve i luften för att hälsa den jublande massan. Detta var en storslagen stund. Åter skulle Lokria ha haft ett gyllene lejon på sin tron om det inte vore för armborstskäktan som ögonblickligen släkte den blivande konungens livsgnista…



Välkommen

Riket Lokria ligger väster om de berg som i folkmun kallas Aeloins spiror och har i många år plågats av inre oro. Tronen har stått tom sedan åtta år och ingen har varit i närheten av att kunna ena riket under dessa år fram till alldeles nyligen. Aalon Gaude var sprungen från en av de främsta och mest förmögna familjerna landet någonsin skådat och det kommer länge talas om denne man och hans bedrifter. På dagen hans skulle krönas till konung sköts han till döds bara några timmar innan kröningen. Det lugn som med stor möda byggts upp av Gaude störtade med ens samman och innan en vecka passerat hade åter ett dussin adelsmän gjort anspråk på kronan.
Lokria är uppdelat i otaliga hertigdömen, grevskap och fler mindre välkända och vedertagna typer av förläningar. Att föra kartor över dessa gränser vore mycket svårt om inte omöjligt då dessa områden är i konstant förändring. Då ingen central makt finns bortom de styrkor som fredar rikets huvudstad, Caedis, så råder den starkes lag i mångt och mycket.
Större delarna av landet täcks av gles lövskog och ger ett på ytan idylliskt intryck. På många ställen finns svala, klara sjöar och bäckar med ursprung i de låga berg som här och var bryter sig upp ur marken.

Livet

Största andelen av invånarna i detta land utgörs föga överraskande av jordbrukare av olika slag. Förutom att så och skörda så håller sig många med får och det är även populärt att föda upp hästar för dem som har råd. Trots den oro som legat över landet i närmare ett decennium så lever de flesta i Lokria tämligen drägliga liv då det är förbjudet enligt urgamla lagar att hålla sig med trälar och traditionen bjuder att allt arbete skall berättiga lön. Säkerligen ingen stor sådan men dock en lön.
De flesta hertigdömen och liknande är byggda kring en befäst stad och det är kring dessa det mer intressant aspekterna av livet i Lokria visar sig. De flesta av dessa städer är nämligen nedlusade med legosoldater, inställsamma byråkrater och lätt uttråkade ädlingar. Varje landsherre med självrespekt har minst en magiker i sin sold och långt ifrån alla är så nogräknade med vilken typ av magiker det är.
Traditionellt slåss lokriska ädlingar till häst med svärd och sköld, iförda ringbrynja och tunnhjälm. Till skillnad från många andra länders riddare så har de något småväxta lokrierna renodlat sin stil som bygger på snabbhet och elegans snarare än rå styrka. Fäktning övas extensivt och det förväntas att man är en god ryttare redan från ung ålder.

Äventyr

Riket Lokria är som sagt ett oroligt land, på gränsen till inbördeskrig, och erbjuder således äventyr på nästan vilken nivå som helst. Från bönderna som en dag kanske fått nog till legoknektarna som bara gör sitt jobb eller varför inte anta rollen som ädling i kamp om tronen? Att uppdaga sanningen bakom mordet på blivande konungen Aalon Gaude är självklart också en lockande möjlighet!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Durgadar!

Här kommer mitt bidrag i sista stund. Det handlar om staden Durgadar och dess omgivning. Läs och njut!

---

Durgadars historia
Få är de som känner till Durgadar. Det är inte alls konstigt eftersom staden är belägen i havet, mitt i ingenstans. För många tusen år sedan växte stora träd upp ur havet på platsen där Durgadar nu ligger. Trädkronorna är precis ovan ytan och det är där sjödvärgarna slog ner sina bopålar efter att deras flytande stad förstörts av ett hemskt oväder.
Då dvärgarna inte hade något annat val än att bege sig ut på haven och leta rätt på ett nytt hem seglade de ut över havet i hopp om att finna en boplats. Det var inte många som överlevde färden och de som gjorde det trodde inte sina ögon när de såg de gigantiska träden mitt i oceanen.
Många år har förflutit sedan dess och träden har under lång tid byggts ut och byggts på tills det blivit vad det är idag: en stad i trädkronorna.

Durgadar och dess omgivning
Durgadar är en stor handelsstad var befolkning, sjödvärgarna. Staden är helt byggd i trä och därmed är allt bruk av eld förbjuden.
Åt åtta olika håll, ungefär en halv dags segling från Durgadar har de byggt gränsstationer. Ska man in till Durgadar är det vid en av gränsstationerna man ska anmäla sig.
Vad som finns under ytan är det ingen som vet, och det är ingen som känner för att ta reda på det, men ryktena talar om hemska sjöodjur och vackra sjöjungfrur. Vissa säger till och med att de sett havsdrakar smyga under ytan.
Staden styrs från mittenträdets topp av en man vars riktiga namn man glömt, men vars titel är Khuldek IX. Han valdes för många år sedan till att styra, och ingen har hittills klagat på hans givmilda och positiva styre.

Leva i Durgadar
Livet i Durgadar är enkelt. Det finns inte särskilt många olika typer av jobb och de få som finns är inte särskilt glamorösa. Det finns i stort sett inget metallsmide att tala om. Den metallsmed som finns gör bara fiskeutrustning och spikar. Allt annat hantverk är i trä.
Eftersom det är förbjudet att använda eld har sjödvärgarna hittat på ett sätt att värma mat och vatten utan eld. Det sättet är givetvis hemligt för alla utom sjödvärgarna.
De äter i stort sett bara fisk och sjögräs i Durgadar. Ibland har de bytt till sig annan mat mot deras fina träsmide eller mot deras fisk.

Sjödvärgarna
Sjödvärgarna är väldigt gästvänliga även om de aldrig riktigt litar på sina gäster. Det är förståeligt med tanke på deras utsatta och farliga boplats.
Trots sin ringa längd är de både duktiga klättrare och duktiga seglare, vilket inte är brukligt för dvärgar.
De är något kortare än vanliga dvärgar, har blågrön hy och i stort sett alltid svart skägg. I skägget har de flätat in snäckor, stenar och pärlor som de samlat under sina resor. De som har många pärlor i skägget är ofta aktade medborgare med många resor och expeditioner på sitt samvete.

Äventyrsförslag
Jag kan se att det inte är jättelätt att hitta på något bra äventyr till Durgadar, men jag ska försöka komma med några förslag.
Rollpersonerna har fått i uppdrag att lämna ett meddelande till Khuldek IX, men de blir inte insläppta på grund av oroligheter. Nu måste rollpersonerna ta sig in i staden obemärkta.
Rollpersonerna har anlänt till staden strax innan en stor flotta skådas i horisonten. Människorna ska attackera Durgadar och rollpersonerna måste stoppa människorna. Vill man utveckla det ytterligare så blir rollpersonerna anklagade för spioneri.
Flera fiskebåtar har försvunnit och nu misstänker befolkningen att något av de stora havsvidundren ligger bakom det hela. Det blir rollpersonernas uppdrag att ta reda på vad som hänt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Gaurang

Gaurang - eldens och fasans rike

Capital: Gaurang
Population: 50 000 (humans 75%, orcs 10%, fire giants 10%, Red dragons 1%, Others 3%)
Goverment: Tyranny
Religions: Tiamat, Grummsh, Wee Jas
Import: none
Exports: none
Alignment: LE

Djupt inne i de svavelosande ödemarkerna norr om det oändliga havet finner man ett land där ondskan härskar, där fruktan lever och där magiska krafter skänker invånarna en ohygglig makt.

Makt att betvinga världen.

Gaurang är namnet på landet, på dess enda stad, på dess enväldige härskare. Landet och ledaren är ett, och ingen skall skilja dem åt.

Och han skall härska över världen.

Profeterna talar om en tid då folk i alla länder skall underkastas Gaurangs ok. En tid där friheten trampas under brinnande fötter, när alla hjältar förgås.

Och världen darrar.

Sanningen om Gaurang
Gaurang är en eldhärjad ödemark. Landet är höljt i rök och överallt brinner magiska eldar. Träden har löv av eld, de plågade djuren har flammande hovar och jorden glöder. Befolkningen bor främst i det citadell som utgör huduvstaden, en plats där omöjligt höga torn sträcker sig mot himlen, där röda flammor lyser upp gatorna och torgen.

Trots de svåra förhållandena befolkas Gaurang av människor. Det är människor som över tusentals år anpassats till omgivningen, och som har mäktig magiska krafter att motstå eld. De använder sin inneboende magi till att skapa mat och skydd mot elementen, och mer än två tredjedelar av folket behärskar dessa konster.

Landet styrs diktatoriskt av en uråldrig röd drake vid namn Gaurang. Han har lagt under sig invånarna och har en långsiktig plan som har tre huvuddelar:

Först vill han genom magiska experiment och omsorgsfull avel skapa ett folk där så många som möjligt har drakars blod i sina ådror. På så sätt hoppas han forma en armé av naturliga magiker (Sorcerers).

Sedan vill han använda de magiska krafter som han själv behärskar, tillsammans med magin hos hans mäktigaste undersåtar och öppna en port till eldens elementarplan. Från detta plan vill han hämta fruktansvärda salamandrar och efreeter till sina horder av krigare.

När detta är gjort, kommer Gaurang att lämna sitt land med sin fruktansvärda hord, och bege sig på ett korståg mot resten av världen, i syfte att lägga alla länder under sig och skapa ett världsomspännande rike, där han själv är härskare i evinnerliga tider.

Äventyr i Gaurang
Landet har oändlig potential till spännande äventyr, och passar bäst för PC's som är level 5 eller mer. Rollpersonerna kan vara utsända av andra kungadömen för att ta reda på vad det är som sker i landet, och hur detta påverkar resten av världen. Eller så kan de få uppdraget att stoppa en ritual som gudarna varnat för, som skulle föra Gaurang ett steg närmare sitt mål.

Men rollpersonerna kan också vara invånare i Gaurang, som försöker fly landet, eller starta ett uppror mot draken. De vägrar vara en del av profetian och vill styra sitt eget öde. Rebellerna kan vara kuvade undersåtar, eller officerare i Gaurangs armé.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Poll: Omröstning för D&D-utmaningen!

Okej, då stänger vi inlämningslådan, och börjar rösta!




Så sätt igång och rösta nu! Om en vecka stänger vi omröstningen!

Vänliga hälsningar

Daniel Schenström /genom Magnus Seter
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Hallå. Vad är nu detta? (-Om ni läser kanske ni får reda på det.)

Jo, jag tänkte försöka ordna en liten minitävling varje månad med en ny utmaning varje gång. Jag tänkte tre veckors deadline och en veckas röstning. (Det blir komprimerad röstning denna månad pga att den redan startat.) Vinnarbidraget illustreras av nån hågad person, som jag själv eller annan frivillig. Om wrnu-ledningen vill kan det läggas i deras artikelarkiv.
Utmaningarna kommer vara små uppdrag, lite skapande och där det behövs så har ni med D&D-statsen.

Månadens utmaning:


Ett land

Beskriv ett land på 1-2 A4, teckenstorlek 12 Times New Roman. Du väljer själv format, om du vill spalta upp allt, eller skriva ett långt stycke. Du väljer själv om det ska vara helt fristående eller fylla nåt tomt utrymme i en officiell värld.

Deadline: 28:e september.

Vem får delta: Alla utom Vecna och Elminster.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Röstningen stängd! Resultatet följer...

Då har veckan för omröstning gått, och nu stänger vi omröstningen. All röster som läggs efter detta är tyärr inte gilitiga.

Resultatet blev:

Gaurang av Magnus Seter, 7 röster = 41%
Durgadar av Yassilus, 5 röster = 29%
Maugliir av Daniel Schenström, 4 röster = 23%
Lokria av DeBracy, 1 röst = 5%

Daniel kommer att kommentera tävlingen nästa gång han dyker upp här!

Magnus
 
Top