Nekromanti Många besvärjelser blir det...

MagnoN

Veteran
Jag undrar hur det är när man spelar en klass (som kan kasta besvärjelser) och sedan väljer att köra en prestige klass (som också kan kasta besvärjelser men har nytt antal besvärjelser tilldelade).

Hur blir det med det totala antalet (t.ex 1:a levels besvärjelser) som man får använda sig utav per dag och antalet som man kan?
Slår man ihop antalet från den vanliga klassen och prestige klassen (det skulle vara det logiska) eller?

/Christer - ibland ställs det konstigt onödiga frågor, det här är en av dom....

Duddmannen

Hero
Jag skulle säga att det beror på. Om prestigeklassen har EGNA besvärjelser (ex. Assassin) så håller man isär de båda grupperna av besvärjelser. En total för grundklassen och en för prestigeklassen. Detsamma gäller ju om man blandar två magiklasser typ Wizard/Druid eller Cleric/Paladin.
Undantag: Vissa prestigeklasser fungerar som specialfall av en grundklass. Kommer inte på något exempel just nu, men det står exempelvis vid prestigeklassen att den ökar förmågan att kasta besvärjelser som om man tagit ytterligare nivåer som Wizard.

Cynik

Veteran
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Undantag: Vissa prestigeklasser fungerar som specialfall av en grundklass. Kommer inte på något exempel just nu, men det står exempelvis vid prestigeklassen att den ökar förmågan att kasta besvärjelser som om man tagit ytterligare nivåer som Wizard.

<hr></blockquote>

Tex Loremaster

MagnoN

Veteran
Ok, min fråga var mycket otydlig från början...

Tänk er följande scenario:
En sjunde levels Bard som är intresserad utav fuffens och båg väljer när han kommer upp till nästa level att ta sig an en prestigeklass och väljer Spionmästare. Spionmästaren har en egen besvärjelse lista som han följer, och liksom börjar om från level ett igen med besvärjelser.

Min logik säger mig att jag då borde kunna kasta fler låglevel besvärjelser /dag men inte kasta tyngre besvärjelser utan att först klättra upp i level som Spionmästare eller alternativt öka på min level som Bard.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Eftersom jag inte vet hur beskrivningen för tilläggsklassen "spionmästare" ser ut, antar jag att det bara är ett hypotetiskt exempel. Jag utgår dock ifrån att "spionmästare" har en tabell över formler liknande den för "lönnmördare" (Assassin).

Då har du nu en tabell med formler per dag som gäller din 7:e gradens bard och en som gäller din 1:a gradens spionmästare. Den ena påverkar inte den andra alls. När du preparerar formler väljer du ut dina bardformler enligt bardens tabell från listan över bardformler och dina spionmästarformler enligt spionmästarens tabell från listan över spionmästarformler.

Du håller alltså magin för dina två klasser helt separerad. Att din rollfigur nu är spionmästare också, påverkar inte hans bardmagi ett skvatt. Okej?

/Mikael

Duddmannen

Hero
Så här då:

Eftersom jag inte har Song & Silence här så får jag hitta på eget stuff. Om prestigeklassen har egen spellista, hålls BÅDE spells known och spells per day isär. Däremot får man bonus för höga grundegenskapsvärden på båda grupperna. Barden i exemplet får alltså, om han är smart nog, en extra första och en extra andra nivåns besvärjelser BÅDE på sina Bardbesvärjelser och på de som prestigeklassen ger honom.

Om man vill kan man givetvis ange de båda klassernas antal spells per dag ihop, men eftersom några av dem är för en sorts besvärjelser och andra för en annan, är det bäst att hålla dessa isär helt och hållet.
Jämför med Clerics som har dels ett antal spells per dag, men också specifika Domain spells. En sjunde nivåns Cleric kan kasta 5 första nivåns besvärjelser, men en av dessa måste vara från en av hans domäner.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Barden i exemplet får alltså, om han är smart nog, en extra första och en extra andra nivåns...

Eftersom jag har så tråkigt på jobbet, måste jag bara påpeka att barder inte får extraformler av att vara smarta. Deras magi baseras på Utstrålning (Charisma).

/Mikael - har tråkigt

MagnoN

Veteran
Ok...

Då blir det i alla fall en hel del fler besvärjelser än vad jag spelat med dom senaste sittningarna.

Har bara ett litet men, det verkar nästan för bra om man dessutom kan använda sig av bonusen för högt grundegenskapsvärde dels som Bard och sen igen som Spionmästare (Spymaster).
Det känns som om det kanske borde räknas som att karaktärens karisma (exempelvis) är så hög att den tillåter ett visst antal bonus besvärjelser och sedan får man placera de bonuspoängen som antingen Bardbesvärjelser eller Spionmästarbesvärjelser eller dela upp dom om man har fler än en bonus besvärjelse.
Är det så att besvärjelserna räknas med olika grundegenskaper som besvärjelse kastande grund så borde man då räkna båda bonusarna t.ex. Cle/Wiz, Cle/Sor, eller Wiz/Sor.
Däremot så får ju både Brd och Sor sina bonusbesvärjelser från samma grundegenskap och borde då få välja antingen eller.

/Christer - Har inte heller Song & Silence hemma.... Men mycket snart blir det LIRA av

Oldtimer

Slava Ukraini!
Däremot så får ju både Brd och Sor sina bonusbesvärjelser från samma grundegenskap och borde då få välja antingen eller.

Nix, du räknar extraformler för båda klasserna separat. Det spelar ingen som helst roll vilken grundegenskap deras magi baseras på.

Sedan är "besvärjelser" ingen bra allmän term för Spells i D&D eftersom ordet behövs för att beskriva magiskolan Conjurations. I svenska D&D hette det "formler" rätt och slätt.

/Mikael

Duddmannen

Hero
Det står dig givetvis helt fritt att köra som du vill. Men enligt reglerna så som jag har förstått dem är det som jag sa först. Bardens bonus baseras visserligen på Charisma och Spymasterns troligtvis på Intelligence. Men båda klasserna får bonus. Det är ju likadant om man skulle göra en Wizard/Cleric. Magikern får sin bonus från Int medan prästen får sin från Wis.

I fallet Wizard/Sorcerer låter det ju faktiskt bättre som du säger, men jag tror faktiskt att man ska räkna sepparat.

Sedan kan man kanske diskutera om den kombinationen ska vara tillåten i sig. Det känns som om det blir svårt att förklara hur magin läggs egentligen.

Men det är en annan diskussion.

MagnoN

Veteran
Nu ska jag hacka lite på mig själv /images/icons/smile.gif

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tänk er följande scenario:
En sjunde levels Bard som är intresserad utav fuffens och båg väljer när han kommer upp till nästa level att ta sig an en prestigeklass och väljer Spionmästare. Spionmästaren har en egen besvärjelse lista som han följer, och liksom börjar om från level ett igen med besvärjelser.

<hr></blockquote>

Detta skulle ha kunnat fungera om det varit så att Spionmästare (Spymaster) faktiskt hade spells... vilket dom inte har utan det är en ren prestige klass för tjuvar utan spells men med en del andra fina special förmågor.

I och för sig var det ju exemplet som var intressant och inte vilken prestige klassen var...

/Christer - Har letat fram en Song & Silence handbok