Re: Några försök till svar
Varför jänkarna dominerar fantasymarknaden så fullständigt övergår mitt förstånd en smula, det är ju inte som de har någon egen kulturhistoria att basera sina böcker på. (Ta inte den biten på fullt allvar, men det ligger något i det. Det är sällan man ser historiskt kompetent skrivna fantasyvärldar). Antar att det är för att de dominerar också allt annat kulturutbud ('seriös' litteratur undantaget, måhända) ganska ordentligt, helt enkelt.
Precis som i film, musik och annat är det riktigt bra i fantasyväg i regel inte amerikanskt. (Notera: Personlig Åsikt). De bästa fantasyförfattarna i mitt tycke är tex britterna Tolkien, Gemmel och Pratchett, och kanadensaren Kay som hjälpte Tolkien junior att redigera Silmarillion. Det är en rätt tung merit. Neil Gaiman är ju också britt, väl? Finns en del svenska fantasyförfattare också, men jag har inte läst så mycket. Aspirerar på att sälla mig till dem förr eller senare. (Förmodligen förr, med tanke på att jag publiceras av Neogames rätt snart).
Det finns japanska serier som inte räknas som manga. De brukar ingå i serieteckningskurser och sådant som exempel på berättarstilar som blir helt obegripliga utan pratbubblorna. Det mest kända exemplet är ju "Lone wolf and cub" - har aldrig hört någon kalla den manga, åtminstone. "Bichunmoo" är mig veterligen en annan kandidat, samma manusförfattare som den föregående.
Vad fantasyserier beträffar finns en hel del europeiska sådana, och också de är långt bättre än amerikanska diton. (Personlig Åsikt igen). Vi har 'Thorgal', lysande illustrerad och berättad vikingafantasy i albumformat av Jean van Hamme och Gregorz Rosinski. Den har gått i svenska 'Fantomen' ett bra tag, i lysande översättning av Leif Bergendorff. Alvglans har gett ut ett par album, men de är sämre översatta såväl som censurerade (en enda scen, helt meninglös att censurera). Danskarna har gett ut allt så klart (leve dansk seriekultur), och det finns på Malmö stadsbibliotek, såklart (leve det med).
Sedan finns tex 'Roxanna' och 'Laiyna', också de fransk-belgiska fantasyserier. 'Roxanna' är väldigt charmig och vältecknad medan istidsflummeriet 'Laiyna' mest är mys. Sedan finns en som heter 'Prinsessan och Pagen' som jag läste för länge sedan. Vill minnas att slutscenen, en strid på en bro, fascinerade mig otroligt då. Jag minns den ju än...
Mästerverket är danska Peter Madsens 'Valhall', om de nordiska gudarna. Totalt, totalt, totaaalt underbart. (Liksom Laiyna en stor inspirationskälla för mig). 'Nofret' och 'Det nya folket' kan säkert också fungera som fantasyinspiration -fråga Kornella om dem
(Vill minnas att 'Nofrets' upphovskvinna skickade henne den sista delen personligen).
Det finns alltså en hel del i fantasy i europeiska albumserier, och sådana brukar biblioteken vara smockfulla med, åtminstone är stadsbiblioteket här i Malmö det. Samlingen på danska är än mer omfattande. En ren guldgruva. (Danskarna har en seriekultur, de).
Hade inte Bergting nån fantasyserie på gång, också? I mangaväg sedan finns ju en uppsjö fantasy, mestadels av väldigt cheesy slag.
Och ja...Fantomen finns i Indien, åtminstone
- Ymir, älskar europeiska serier, fast 'Blade of the Immortal' är fortfarande bäst
Europeiska fantasyserier på danska torde finnas i överflöd på
Fantask i Köpenhamn. Faraos Cigarrer är en annan välförsedd butik i byen.