Nekromanti Många frågor om olika ting

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Jag har helt plötsligt utrustats med löjligt mycket inspiration så jag hade tänkt att börja med ett projekt som vilat länge i mitt huvud. Det är ett "under-katastrofen"-spel där man kan spela för en av tre fraktioner, Staten, Kyrkan och Rebellerna. Det hela utspelar sig här på jorden (om jag inte kommer på bättre tankar) i en inte alltför avlägsen framtid. Staten ska ha kontroll över allt, lite i stil med boken 1984, kyrkan ska ha "övernaturliga krafter" och kunna få folk till sin sida genom sekter och så. Rebellerna är de som bara vill få en fri värld utan staten som storebror. Typ.

Så till frågorna.
1. Regeltekniskt, vilket tärningssystem passar bäst om jag vill ha ett snabbt och lättspelat?
2. Jag hade tänkt att göra allting i Publisher och sen göra om det till .pdf när jag är klar. Någon som vet ifall det går att göra om .pub till .pdf?
3. Jag hade tänkt att ha någon snygg kant på ovan-, ytter- och nederkanten där det ska stå kapitel, sidnummer och förtydliganden, tips och "flavortexts". Hur gör man snygga sådana, eller är det bästa att be någon som kan?
4. I vilken ordning ska kapitlen komma? Först introduktion, sen hur man skapar rollperson sen vet jag inte riktigt bra ordning. Jag skulle ju kunna kolla några av de andra rollspelsböckerna, men jag vill ha lite av eran åsikt, jag menar, alla rollspelsmakare kan ju ha valt fel ordning. :gremwink:
5. Jag är barnsligt förtjust i arketyper av alla de slag, ska jag göra en hög med arketyper och slänga in eller ska jag låta bli det och bara göra ett kapitel för yrken?
6. Vad heter frihet på latin? Tänkte döpa spelet till "Post [Frihet på latin]". Kan man göra så? :gremwink:

Jaa, det var väl allt för den här gången, antar jag... Återkommer med fler frågor ifall det skulle behövas.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Försök till svar... =)

Oki, ska väll försöka ge lite svar iaf...

1) För min del så gillar jag systemet till SW1:a upplagan skarpt, det är ju enkelt & bra. Elelr varför inte systemet som DoD har med t20:an ? De är, enligt mig, 2 enkla & bra fungerande system.

4) Först så tycker jag nog man ska ha intro till rollspelet, efter det geografi & sådant grejs, sen så stridssystemet & övriga regler, olika karaktärer & sedan yrken.

5) Arketyper ?!?! varför inte, det är ju alltid bra att ha med dem. Elelr hur. Så jag tycker helt klart att du kan skapa en klase arketyper.

Resten av frågorna kunde jag tyvärr inte svara på.. :gremfrown:

/ Johan K, som bara väntar på att få se Hedningarna ikväll
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Regeltekniskt, vilket tärningssystem passar bäst om jag vill ha ett snabbt och lättspelat?

Menar du vilket regelsystem som passar bäst? Eller ska du göra ett eget regelsystem och frågar efter ett specifikt system för handlingsresolution? Om det första gäller så, tja, välj något du diggar. Who am I to decide? Om det andra gäller så, well, jag diggar T100.

4. I vilken ordning ska kapitlen komma? Först introduktion, sen hur man skapar rollperson sen vet jag inte riktigt bra ordning. Jag skulle ju kunna kolla några av de andra rollspelsböckerna, men jag vill ha lite av eran åsikt, jag menar, alla rollspelsmakare kan ju ha valt fel ordning.

Tja, det är väl traditionsenligt att börja med rollpersonsgenereringen, för att sedan ha några kapitel där man beskriver speldata och förkalrar det grundläggande regelverket, följt av ett antal kapitel där man tar upp specifika tillämpninga av reglerna (som strid, utmattning, what have you) och ett skadekapitel.

Världsbeskrivningen kan komma in var man känner för det. Jag föredrar att ha en övergripande världsbeskrivning i introduktionen, så att spelaren vet vad de har att göra med när de går över till rollpersonsmakarkapitlet, för att sedan beskriva resten av världen efter reglerna. I många spel beskrivs världen i sin helhet före reglerna. Det går på ett ut.

6. Vad heter frihet på latin? Tänkte döpa spelet till "Post [Frihet på latin]". Kan man göra så?

Frihet heter libertas.

Här finns en bra resurs om du vill ha latinska ord i ett nafs.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Menar du vilket regelsystem som passar bäst? Eller ska du göra ett eget regelsystem och frågar efter ett specifikt system för handlingsresolution?

Ja, det menar jag... Nae, men jag vet inte om jag ska klura ihop ett eget regelsystem eller om jag ska vara lat och ta någon annans.

Om det andra gäller så, well, jag diggar T100.

Hmm...Ja...Jo...T100 är coolt och inte alltför vanligt, det får bli t100 om jag bestämmer mig för att pyssla ihop något eget. :gremsmile:

Världsbeskrivningen kan komma in var man känner för det.

Det är lite det som är problemet, var man känner för det... Jag antar att det är smidigast att ha en liten introduktion till världen i introduktionen av spelet, men att man sen innan spelreglerna kommer lägger in ett kapitel med lite mer detaljer.

Frihet heter libertas.

Tack, broder Dnalor. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag hade tänkt att göra allting i Publisher och sen göra om det till .pdf när jag är klar. Någon som vet ifall det går att göra om .pub till .pdf?"

Ja, om du 1) har Adobe Acrobat (inte bara Reader) installerad, eller 2) har en Postscript-drivare installerad, skriver ut till fil (.ps) och sedan använder Ghostscript eller motsvarande program (Acrobat funkar för det också) för att konvertera .ps-filen till pdf.

"I vilken ordning ska kapitlen komma?"

En lämplig ordning.

Castle Falkenstein presenterar världen först, och reglerna sedan. Ståryteller-spelen visar hur man gör rollperson först, pladdrar jävel om världen och smyger in lite regler på slutet. Star Wars d6 2.1 kör en sektion för spelaren om hur man gör rollpersoner med färdighetsreferens, en sektion för spelledaren med våld och mer regler och grundläggande spelledande, en sektion om världen, och en sektion med äventyr. Så det finns flera tänkbara lösningar, och vilken som passar dig är upp till dig (d'uh!).

"Jag är barnsligt förtjust i arketyper av alla de slag, ska jag göra en hög med arketyper och slänga in eller ska jag låta bli det och bara göra ett kapitel för yrken?"

Hellre arketyper än yrken!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Re: Försök till svar... =)

För min del så gillar jag systemet till SW1:a upplagan skarpt, det är ju enkelt & bra.

Är inte så insatt i de reglerna, tyvärr... Är det 2t6 eller något sånt? *försöker minnas*

Elelr varför inte systemet som DoD har med t20:an ?

Hmm... menar du Dungeons and Dragons-reglerna eller har Drakar och Demoner en d20-version som jag missat? Menar du Dungeons and Dragons så är jag inne lite på det spåret. Att göra om d20 till ett lite mindre fighting-baserat system och utan yrkesnivåer (även om det vore lite sexigt i mitt spel) är inget litet projekt, men som sagt jag har inspiration igen så jag tror jag skulle klara det.

Arketyper ?!?! varför inte, det är ju alltid bra att ha med dem. Elelr hur. Så jag tycker helt klart att du kan skapa en klase arketyper.

Jag gillar dem ju så. Men frågan är föredrar ni fritt skapande av karaktärer eller arketyper. Det behöver inte ta ut varandra iofs, för arketyper är mer riktlinjer dels för att se hur en karaktär i spelet ser ut och dels för att det ska vara snabbt och enkelt att starta, eller har jag fel?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Försök till svar... =)

Är inte så insatt i de reglerna, tyvärr... Är det 2t6 eller något sånt? *försöker minnas*

Tärningspool. Ju bättre du är, desto fler tärningar har du att slå för att komma över en svårighetsgrad.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Försök till svar... =)

"Är inte så insatt i de reglerna, tyvärr... Är det 2t6 eller något sånt? *försöker minnas*"

Mycket enkelt: du har sex attribut, som har ett värde som mäts i ett antal tärningar (sexsidiga). En helt normal fjomp har 2T (det finns bara sexsidiga tärningar, så det finns ingen mening att skriva 2T6), medan en hjälte (rollperson) har 3T.

Under attributen finns en klase färdigheter, som ökar på attributet inom färdighetens gränser. En normal specialist har två extra tärningar inom specialistområdet. En kejserlig stormsoldat kan alltså ha totalt 4T (2T från attributet plus 2T till för specialistområdet) i att skjuta.

När man gör något så slår man de tärningarna som står vid färdighet eller attribut. Om stormsoldaten försöker skjuta en rebell så slår stormsoldaten fyra tärningar och summerar. Kommer summan över en svårighet, till exempel 10 på Kort håll, så träffar skottet och skada appliceras.

Skadesystemet bygger på skadenivåer. Anfallaren slår skada (5T för en typisk karbin), målet slår Styrka plus rustning (2T+1T=3T för en typisk rustad stormsoldat). Om anfallarens skada blir 0-5 högre än målets slag så får målet en bedövande skada, 6-10 mer ger en Skada, 11-15 mer ger en Kritisk skada och 16 eller mer ger en Dödlig skada. Så säg att stormsoldaten slår 22 och målet (en ynka Jawa) slår 10. Stormsoldaten får 12 mer än jawan och blir kritiskt skadad = utslagen.

Det finns en klase med mer jox, som till exempel skalor (anfalla en Star Destroyer med en X-vinge), erfarenhet, mer detaljerad skala (mellan två jämna tärningar så finns två "snäpp", som mäts som +1 respektive +2, dvs 1T, 1T+1, 1T+2, 2T, 2T+1, 2T+2 etc), vilda ("obegränsade") tärningar och mycket annat. Men grunden är som ovan.

"Hmm... menar du Dungeons and Dragons-reglerna eller har Drakar och Demoner en d20-version som jag missat?"

Nä, han menar att Drakar&Demoner sedan 1986 eller så har använt sig av systemet "slå 1T20 lika med eller under en chans att lyckas". T20 är inte samma sak som d20.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Ja, om du 1) har Adobe Acrobat (inte bara Reader) installerad, eller 2) har en Postscript-drivare installerad, skriver ut till fil (.ps) och sedan använder Ghostscript eller motsvarande program (Acrobat funkar för det också) för att konvertera .ps-filen till pdf.

Får bli till att skaffa något av de programmen eller fixa någon som har dem. Ska undersöka vad man kan göra med Adobe's 5 gratis-pdf:er också.

och vilken som passar dig är upp till dig (d'uh!).

Haha, jo jag misstänkte att det skulle bli så... Attans... :gremwink:

Hellre arketyper än yrken!

Hmm...Okej, det är noterat. 2-0 hittils... :gremgrin:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Re: Försök till svar... =)

Mycket enkelt

Jo, jag känner igen det nu när du säger det. Det är ett alternativ att använda det, men det känns som om skalan borde ökas ett steg så att det är "vanliga", "rollpersoner" och "übermotståndare" isf.

Nä, han menar att Drakar&Demoner sedan 1986 eller så har använt sig av systemet "slå 1T20 lika med eller under en chans att lyckas". T20 är inte samma sak som d20.

Okej, då vet jag. Har dålig koll på Drakar och Demoner och framförallt de tidigare versionerna...tyvärr... Men frågar man ingenting får man ingenting veta. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Försök till svar... =)

"Har dålig koll på Drakar och Demoner och framförallt de tidigare versionerna..."

Det var endast de tre första som inte använde principen "slå 1T20 under eller lika med FV" - de använde å andra sidan "slå 1T100 under eller lika med FV". I Expert så delade man helt enkelt FV och tärning med 5.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Re: Försök till svar... =)

Det var endast de tre första som inte använde principen "slå 1T20 under eller lika med FV" - de använde å andra sidan "slå 1T100 under eller lika med FV". I Expert så delade man helt enkelt FV och tärning med 5.

Åh fan, vad pinsamt. Jag har ju Chronopia här så jag kanske borde ta och läsa igenom den igen. Ajajaj, nu gjorde jag bort mig... :gremblush:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
T100

T100:an är dessutom så varierad att man kan jockla med den - Det är skoj!

Till exempel, ifall du behöver slå två slag på rad, exempelvis när du slår för att träffa och sedan på en träfftabell (ifall du använder något sådant) så kan du byta plats på siffrorna.. eller varför inte addera dom?

Jag tror att Warhammer Fantasy Roleplay fungerar så i strid, du slår 1T100 för att träffa, sedan byter du plats på siffrorna (alltså tiotalet blir entalet och entalet blir tiotalet) för att se var du träffar, och sedan lägger du ihop siffrorna för att få skadan. Ifall man dessutom gör så att ju högre siffra på skadetabellen man slår, desto ömtåligare kroppsdel träffar man, så blir det automatiskt så att träffar i ömtåliga kroppsdelar gör mer skada - Kul va? :gremlaugh:

Vi tar ett exempel också, för skojs skull..
Nisse slår för att träffa, han slår 19. Nu vet jag inte hur ditt system kommer fungera mer, men vi säger att det är en träff. Han byter plats på siffrorna och får 91 - Det är en hög siffra, en träff i huvudet! Han lägger ihop siffrorna och får 10 - Han gör 10 i skada. (Sedan kanske han får lägga på modifikation för vapnet, så att ett svärd gör mer ont än en dolk.. Det blir automatiskt så att bara skickliga personer kan träffa riktigt hårt.)

En annan mekanik är att ifall du slår entalssiffran som en nolla, och slaget lyckas så är det perfekt, ifall du slår entalssiffran som en nolla, och slaget misslyckas så är det fummel. Lätt att hålla ordning på, och det är lättare att fummla när man är oskicklig och tvärtom.. (Fast en chans på 10 att antingen fumla eller slå perfekt är kanske för extremt.. Å andra sidan används just de oddsen i DoD.)

Hmmm, jag sa att jag inte visste vad du skulle använda T100:an i ditt system riktigt, men du kan ju använda samma system för färdighetseffekter som för skada.. Det vill säga, slå en T100, slå under färdighetsvärdet, och lägg ihop bägge tärningar. Detta är hur bra du lyckas - Och tvärtom, ifall du misslyckades så visar detta värde hur hemskt du misslyckas. Då behöver man vara skicklig för att lyckas riktigt väl, men en skicklig kan lyckas lika "dåligt" som en oskicklig.. Det får du väl avgöra om det är bra eller inte.

Sedan kan man lattja på alla möjliga andra sätt, slänga in extratärningar osv.. Kanske en vild tärning man får lägga in om man vill.. eller ja. Jag vet inte. :gremsmile:

Jag gillar att trixa med tärninga och slänga in en massa effekter i ett enda tärningsslag, som du märker.. Lycka till!
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Låter roligt, ser fram mot resultatet.

Över till frågorna.
1) Tärningsystemet har väldigt liten inverkan på om ett system är lättspelat eller inte. Vad man bör undvika är att slå tärningar för ofta, att inte behöva slå om eller lägga till tärnigsslag samt att inte ha någon avancerad avancerad matematik för att uppnå resultaten. Addition går bra, subtraktion slöar ner förvånadsvärt mycket (fråga GW), mutiplikation och division bör glömmas.

4) Lägg det DU tycker är viktigast först. Är det reglerna du tycker är viktigast lägg det först, är det världen som känns viktigast lägg det först. Om det är ett utpräglat nybörjar spel lägg kapitlen med rollspels tips först.

5) Arketyper är oftast bättre än yrken, tycker jag.

6) har lite dålig koll på latin men enligt http://www.dictionaries.travlang.com/latin.html heter fri 'liber'
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Låter roligt, ser fram mot resultatet.

Jag hoppas att det blir ett resultat... :gremsmile:

Tärningsystemet har väldigt liten inverkan på om ett system är lättspelat eller inte.

Vad jag är ute efter är ett spel som inte är lika mycket tärningsslag som i Neotech eller Eon och är lite mer komplicerat än Feng Shui. Ungefär såhär: ett slag - träff/miss; ett slag - skada. Detta gäller då bara strid men ungefär samma sak vad det gäller färdigheterna, fast utan skada då. :gremsmile:

Addition går bra, subtraktion slöar ner förvånadsvärt mycket (fråga GW), mutiplikation och division bör glömmas.

Jo, addition är för mig det enda tänkbara. Subtraktion slöar som sagt ner men det fungerar fortfarande. Det är inget jag vill ha. Snabbt och lätt ska det vara... :gremsmile:

Lägg det DU tycker är viktigast först.

Okej, min ordning är som följer:
1. Introduktion och "teaser" för vad det är för värld.
2. Kort regelinformation
3. Skapa rollperson/arketyper
4. Regler
5. Färdigheter
6. Världen
7. Strid
8. Ett litet uppdrag

Arketyper är oftast bättre än yrken, tycker jag.

3-0
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Layout

Haha, om du tyckte att T100, var mustigt, vänta tills du ser det här.. :gremgrin:

Precis som Krille säger så kan du göra på massa olika sätt..
Om jag ska generalisera lite egna tankar så kan göra det Praktiskt, Pedagogiskt eller Snyggt, men säkert alla på en gång om du lyckas bra.

Praktiskt vore om allt är snyggt uppspaltat och lätt att slå i.
Pedagogiskt vore om det är lätt att komma in i och lära sig.
Snyggt vore om det är alldeles murrigt och mustigt, skoj att läsa.

Till exempel så vore Star Wars' lösning som Krille berättar om, en bok för spelarna och en för SL, både praktiskt och pedagogiskt.

Att lägga upp det som en inbjudan till nya spelare skulle kunna vara att förklara rollspel, och sedan guida läsaren genom spelet från rollperson till framåt, skulle vara både pedagogiskt och snyggt. Till exempel så kan du börja med att introducera rollspel, sedan beskriva hur man skapar en rollperson, sedan spinna vidare på detta och beskriva hur rollpersonen hamnar i krångliga situationer allt eftersom, och beskriva reglerna.. Och ju längre man bläddrar i boken, desto mer lager läggs på reglerna och världsbeskrivningen, alltså kan man läsa dom första sidorna och komma igång, sedan läsa fler när man vill lägga på ett extra "lager" på allt. I slutet kan du ha en ren uppslagssektion, med tabeller med alla listor och korta sammanfattningar av allt, som man kan slå upp när man har läst igenom reglerna, och vill skumma lite. (Till exempel alla vapens skada, rätt upp och ner, och korta beskrivningar på en till två meingar för varje färdighet, och gärna sidnummer där man kan läsa mer om detta också..)
Visserligen så kanske det inte är så många nybörjare som kommer börja med ditt rollspel, men vem vet? Du kanske skriver ut det och delar ut det till nybörjare? :gremwink:

Du kan också göra allt snyggt - Mustigt och murrigt, som jag sa. :gremsmile: Skriv rollspelet som en bok.. Nej, inte som en roman, men något som man kan sitta och sträckläsa på ett naturligt sätt. Skriv snyggt, skriv spännande och fantasieggande, och kläm in arketyper och beskrivningar av specifika saker i världen lite hur som helst vid sidan av texten.. Och med dom olika ämnena lite i den ordning du känner för, i den ordning som det är mysigt att läsa, kanske lite utspritt.. Kanske en novell bestämmer i vilken ordning allt ska komma? Dom slåss i den - Nu kommer stridsreglerna. Dom besökr Den Stora Katedralen - Nu kommer beskrivningen av den. En organisk bok, alltså.
Till exempel, skriv en novell med en arketyp i, och på kanten av ena sidan står denna arketyp beskriven.
Skriv stridsregler och ha en kort berättelse om strid inklämd.. Eller varför inte en beskrivning av vapenaffärer i världen? Eller varför inte en beskrivning av en speciell vapenaffär, och ett äventyrsförslag? (Du kanske märker att det blir mycket "vardagsgrejs" beskrivet då, hur det är att handla vapen eller mat osv, och det är BRA, det är sådant jag vill se mer av i rollspel! :gremsmile:)
Eller så kan du göra så att du på varje uppslag har "två saker" i kanten av det högra bladet, och så plockar du från Äventyrsförslag, novell, arketyp, världsbeskrivning.. osv. Eller nä, det är nog roligare att pilla fritt. :gremsmile:
Även här kan du lägga in en snygg sammanfattning i slutet, eller kanske i sitt eget häfte?


Åh, och med sådana här organiska upplägg så funkar nog arketyper bättre.. Liksom, använd det du känner för! Jag gillar varken yrken eller arketyper! Sheesh!

Eller jo.. Dom är väl okej. Men jag skulle nog inte skriva ett eget rollspel med dom..

Eller jo.. Om det var en sådan miljö. :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Re: T100

T100:an är dessutom så varierad att man kan jockla med den - Det är skoj!

Kan tänka mig att du gillar det... :gremtongue:

Orkar inte citera allt du skriver, så jag svarar ändå. :gremsmile:

Det finns uppenbarligen väldigt stora möjligheter med t100 men jockla är inget jag ser fram emot att göra. Hellre två slag än ett slag som man ska vända och hålla på med. Det känns inte som om det är en bra idé när jag tänker efter vilken tid på dygnet vi oftast spelar på. :gremsmile:

Jag ska fundera lite på vad du skrivit och smälta ner det och gjuta ihop det igen och se vad det blir. Om jag bestämmer mig för t100 blir det nog en kompott bestående av lite av det du skrivit och lite av andra idéer.

Ajuste ja, t100 ska användas till allt ifall jag bestämmer mig för den. Bestämmer jag mig för att göra om d20 så kommer det vara en hel drös med tärningar med... :gremgrin:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jockla är KUL, du måste inse!!

Hmm, det kanske bara var jag som tyckte att det var hur lätt som helst att vända på tärningarna.. :gremsmile:

Jag ska fundera lite på vad du skrivit och smälta ner det och gjuta ihop det igen och se vad det blir. Om jag bestämmer mig för t100 blir det nog en kompott bestående av lite av det du skrivit och lite av andra idéer.

Nåja. Det duger det också. :gremsmile:
 
Top