Nekromanti Många frågor om olika ting

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Layout

Praktiskt och snyggt är det som jag föredrar, men även pedagogiskt vill jag ha det även om kanske inte alla nybörjare ska börja spela mitt spel (om nu någon kommer att göra det).

Att skriva det som en "novell" skulle fungera, men jag tror inte det är någon jättebra idé just i det här fallet. Då är det bättre att det är tvärtom. Praktiskt med lite "flavor texts" instoppade här och var som får rollspelet att verka mer levande.

Tabeller är ingenting jag har alltför mycket till övers för. De funkar om man ska läsa av dem när man gör rollpersoner, men att slå i tabeller under spelets gång tycker jag är botten, iaf när jag spelleder. När jag är spelare kan det vara rätt okej för att få fram lite känsla. Jag är kluven helt enkelt.

Mitt spel är inte menat att vara gravallvarligt även om temat på spelet är det, därför tycker jag att arketyper är en möjlighet, men det har lite att göra med vilka regler jag använder mig av.

Sodivra

Champion

Att skriva det som en "novell" skulle fungera, men jag tror inte det är någon jättebra idé just i det här fallet.
Hmm jo, jag tror jag överdrev lite där..

Tabeller är ingenting jag har alltför mycket till övers för.
Jaså? Jag tänkte mig alltså som listor på allt man kan behöva veta, en snabb sammanfattning.. Det är väl bättre att slå i dom om man behöver än att slå i boken?

Ackerfors

Alas, your rapids!

Jaså? Jag tänkte mig alltså som listor på allt man kan behöva veta, en snabb sammanfattning.. Det är väl bättre att slå i dom om man behöver än att slå i boken?

Nja, alltså, tabeller för vilke kroppsdel som tar skada tänker jag inte ha med. Punkt. Men olika listor för information kommer jag säkerligen ha med, tex utrustningslistor, vapenlistor, osv. De är användbara. Du förstår ungefär vad jag försöker mena eller?

peta

Warrior
Okej, min ordning är som följer:
1. Introduktion och "teaser" för vad det är för värld.
2. Kort regelinformation
3. Skapa rollperson/arketyper
4. Regler
5. Färdigheter
6. Världen
7. Strid
8. Ett litet uppdrag
Tycker det verkar som ett jättebra upplägg, enda skillnaden jag skulle göra var att peta upp Strid till över Världen för att lägga alla regler i ett block och på så sätt minska ner bläddrandet lite. Men det beror lite på vilken roll du anser att strid bör ha i ditt rollspel. Om strid är något som bör ske sällan och bara tar upp en eller två sidor är det smart att ha det i slutet för att markera att det inte är viktigt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Tycker det verkar som ett jättebra upplägg, enda skillnaden jag skulle göra var att peta upp Strid till över Världen för att lägga alla regler i ett block och på så sätt minska ner bläddrandet lite.

Tack! :gremsmile: Jo, men det är nog smart. Strid kommer nog ha en ganska stor roll i spelet, så för att minska bläddrandet så ska jag nog byta plats på dem.

Johan K

Gammal & dryg
Ja, kunde inte säga det bättre självt..

Ehmm, kunde inte förklara det bättre själv... :gremblush:
Ocj ja, jag kunde nog vara mycket mer kalrare på vad jag medande med t20-systemet.. Det är exakt så som Krille förklara som jag menade...

Rising

Vila i frid
"3. Jag hade tänkt att ha någon snygg kant på ovan-, ytter- och nederkanten där det ska stå kapitel, sidnummer och förtydliganden, tips och "flavortexts". Hur gör man snygga sådana, eller är det bästa att be någon som kan?"

Du skall se till att göra det automatiskt, så du inte behöver skriva in pagineringen (="sidnumreringen") för hand, eller något annat dumt. Jag har inte pysslat i publisher på länge, men man kan säkert göra sina egna mallar. Kolla på de mallar som redan finns för inspiration, det där är publisher faktiskt ganska bra på. Men framförallt, kolla i andra böcker. Slå upp dina favvo-rollspel och titta hur de har gjort med de där bitarna. Jag lovar att du aldrig riktigt tänkt på det tidigare! Men det är ju det som är så roligt; plötsligt ser man något helt nytt man aldrig upptäckt tidigare!

Var lekfull och samtidigt måttfull. Ditt sidhuvud skall ju inte stjäla uppmärksamheten från själva texten.

"5. Jag är barnsligt förtjust i arketyper av alla de slag, ska jag göra en hög med arketyper och slänga in eller ska jag låta bli det och bara göra ett kapitel för yrken?"

Hmm, jag tycker faktiskt yrken låter vettigast. Arketyper är bra om man verkligen behöver skilja på olika sorts arketyper i äventyrargrupperna. Ungefär som i Kult; rollpersonernas yrken är ju inte alltid så intressanta när man traskar omkring i metropolis, utan det viktiga är snarare vad man har för mörka hemligheter, och i Kult kan det därför vara viktigt att kunna skilja på en Femme Fatal och en Hämnare, även om de båda kan vara kvinnor med ett och samma yrke.

I ett "under-katastrofen-"spel kan jag gissa mig att rollpersonerna kommer ha störst användning av sina yrkeskunskaper, så en sådan uppdelning känns mer adekvat i sammanhanget.

Om jag vore du så skulle jag spela på treennigheten och att rollpersonerna kanske kunde vara kluvna till vilken organisation de gillar mest. Med ett system som i Mutant Chronicles kunde man få "spela" sig igenom rollpersonens liv och se hur han kan ha uppfostrats i Statens anda, sedan blivit förvirrad i tonåren och gått med i någon av Kyrkans sekter, för att sedan bli en bitter rebell i vuxen ålder. Eller liknande.

Men det kanske inte är den typen av diskussionsrollspel du är ute efter?

/Rising
vars farsa skall vara med i "Vem vill bli miljonär" i morgon (ja, i en så'n där uttagning, han är för corny för att gå vidare, men jag är ändå livrädd för att han ska använda mig som livlina och att jag ska göra bort mig genom att inte kunna svara på någon dödsenkel fråga)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag börjar från slutet. :gremsmile:

Hmm, jag tycker faktiskt yrken låter vettigast. Arketyper är bra om man verkligen behöver skilja på olika sorts arketyper i äventyrargrupperna. Ungefär som i Kult; rollpersonernas yrken är ju inte alltid så intressanta när man traskar omkring i metropolis, utan det viktiga är snarare vad man har för mörka hemligheter, och i Kult kan det därför vara viktigt att kunna skilja på en Femme Fatal och en Hämnare, även om de båda kan vara kvinnor med ett och samma yrke.

I ett "under-katastrofen-"spel kan jag gissa mig att rollpersonerna kommer ha störst användning av sina yrkeskunskaper, så en sådan uppdelning känns mer adekvat i sammanhanget.

3-1 till arketyper. Naerå, jag förstår vad du menar, och det är egentligen sant. Färdigheterna kommer spela mer roll än yrket i sig misstänker jag. Men en sorts arketyper kommer det bli för isf gör jag yrken ungefär som i DnD. Det känns smidigast så, på något sätt...

Om jag vore du så skulle jag spela på treennigheten och att rollpersonerna kanske kunde vara kluvna till vilken organisation de gillar mest. Med ett system som i Mutant Chronicles kunde man få "spela" sig igenom rollpersonens liv och se hur han kan ha uppfostrats i Statens anda, sedan blivit förvirrad i tonåren och gått med i någon av Kyrkans sekter, för att sedan bli en bitter rebell i vuxen ålder. Eller liknande.

Man ska välja sida i början, men man kan byta sida. Varje sida ska ge olika för- och nackdelar. Om man tillhör rebellerna så har man lättare att få tag i vapen men man har inte lika stor rörlighet i samhället eftersom man blir "förföljd" av staten. Du förstår var jag vill komma...

Men det kanske inte är den typen av diskussionsrollspel du är ute efter?

Nej, det är snarare en blandning av Dungeons and Dragons och dataspelet Arcanum som jag är ute efter. Jag vill ha det mindre våldsinriktat än DnD men lättare att hantera än Neotech. Typ..

--

Och så början...

Du skall se till att göra det automatiskt, så du inte behöver skriva in pagineringen (="sidnumreringen") för hand, eller något annat dumt.

Jo, det kan bli lite jobbigt annars. Fel på sidnumreringen och så vill jag gärna undvika in i det sista.

Jag har inte pysslat i publisher på länge, men man kan säkert göra sina egna mallar. Kolla på de mallar som redan finns för inspiration, det där är publisher faktiskt ganska bra på.

Jag har tyvärr inte min dator med publisher här nu, men det är nog ganska troligt att det går att ordna mallar på ett eller annat vis. Tål att utforskas.

Men framförallt, kolla i andra böcker. Slå upp dina favvo-rollspel och titta hur de har gjort med de där bitarna. Jag lovar att du aldrig riktigt tänkt på det tidigare! Men det är ju det som är så roligt; plötsligt ser man något helt nytt man aldrig upptäckt tidigare!

Jo, jag har några böcker här som jag ska nästan bokstavligt syna i sömmarna och se vad de har gjort för finuliga lösningar. Jag vet att Gemini gjorde på ett sådant sätt att de hade saklig text i huvudfältet och sedan förklaringar, flavors och så i sidfälten. Det är något sådant jag är ute efter...

Var lekfull och samtidigt måttfull. Ditt sidhuvud skall ju inte stjäla uppmärksamheten från själva texten.

Det får inte se klumpigt eller malplacerat ut, det måste jag undvika. Dessutom får det inte vara för viktiga saker som står där för att marginaler har en tendens att inte bli lästa har jag märkt. :gremsmile:

Blippe

Warrior
Visst går det att göra mallar... Jag tror man trycker ctrl+m så kommer man till bakgrunden, där du kan fylla i vad som helst, inkl sidnummrering.

Jag skulle dock aldrig rekommendera publisher till någon som ska göra något längre än 20 sidor (om ens mer än 4). Det är inte särskilt smidigt vid höga sidantal!

Blippe

Warrior
Jag som nyligen läst tribes 8, har helt plötsligt insett det grymt positiva att blanda introduktionsäventyret och världsbeskrivningen till en lång mix av världsinsperation, så att när man kommer till reglerna så ser man världen framför sina ögon, och börjar se möjligheter!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Varför jag väljer just Publisher beror på två saker. Dels kan jag inga andra program särskilt bra och dels så gillar jag att man kan flytta och dra i saker som man vill utan att det händer saker som inte borde hända. Jag har dock aldrig använt Publisher i några stora projekt utan bara till mindre "lekprojekt" och skolarbeten.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det där hängde jag inte med på riktigt måste jag erkänna. Ska man skippa introduktionsäventyret, och ändra världsbeskrivningen till ett roman-liknande kapitel? Eller var det bara en vägledning till att jag borde ha världsbeskrivningen innan reglerna? *konfunderad*

Blippe

Warrior
Alla tolkningar som leder till något konstruktivt är korrekta!

Men jag tänkte mig nog att man kunde blanda in (introduktions)berättelser i världsbeskrivningen som placeras allra längst fram, innan läsaren ens fått chansen se en regel, tabell eller informationsruta!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Okej, okej...

Alla tolkningar som leder till något konstruktivt är korrekta!

I sanning, broder, i sanning...

Men jag tänkte mig nog att man kunde blanda in (introduktions)berättelser i världsbeskrivningen som placeras allra längst fram, innan läsaren ens fått chansen se en regel, tabell eller informationsruta!

Okej då är jag med... Det är en bra idé. Ska överväga om jag klarar av att genomföra det.

Rickard

Urverk speldesign
Tretusan ett sådant inlägg

1. Jag kan säga vad du inte bör ha om det ska vara lättspelat.. OB-tärningar, tvång till tabeller som används ofta, öppna tärningar, mer än två additioner (subtraktioner, multiplikationer, divitioner, integraler, transformer och allt annat ska du definitivt inte ha med) eller ett system där man ska byta tärningar ofta.. De jag har stött på som haft detta har ofta blivit sega system..

2. Någon som vet ifall det går att göra om .pub till .pdf? Ja, det går men jag skulle ändå rekommendera dig att sitta i InDesign ändå.. Den är inte svårare än Publisher (har startat från scratch med båda!).. De är väldigt lika varandra.. Dessutom så blir konverteringen från .pub --> .pdf (snarare Publishers .ps --> .pdf) skit och krånglar.. Drivrutiner till Postscript-skrivare kommer med om man gör standardinstallation med Publisher.. Du behöver inte en fysisk skrivare för det..

3. Sök på nätet.. Jag vet inte om InDesign har några snygga med i programmet.. Publisher har det knappast..

4. Tja, någorlunda standard brukar ju vara att dela in vilka kapitel som hör till spelare och vilka som hör till endast spelledare.. Spelarkapitlerna (Rollpersonsgenerering, utrustning, m.m.) brukar komma först och Spelledarkapitlerna (Världen, Specialförmågor, m.m.) kommer senare..

5. Gör som du vill.. Arketyper har den klara fördelen att man kan bara välja en och komma igång snabbt (Fung Shui-spelmötet vi hade minns du väl?).. Dock tycker jag att de hindrar fantasin och vill du att man ska förändra arketyperna kan du lika gärna ha yrken.. Fast yrken är fel ord och jag tycker du ska hitta på en eget sätt att välja vem man spelar på.. Låt fantasin flöda, snäälla.. Jag vill helst se ett annat färdighetsväljarsätt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hedrar Yass med sitt tretusende inlägg (orkade inte hypa upp det med ett speciellt inlägg eller ens bry sig.. Fast han är ju trots allt den 10:e på forumet som uppnått så många inlägg)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Säger detsamma!

1. Jag kan säga vad du inte bör ha om det ska vara lättspelat.. OB-tärningar, tvång till tabeller som används ofta, öppna tärningar, mer än två additioner (subtraktioner, multiplikationer, divitioner, integraler, transformer och allt annat ska du definitivt inte ha med) eller ett system där man ska byta tärningar ofta.. De jag har stött på som haft detta har ofta blivit sega system..

Det låter rimligt. Har mer eller mindre bestämt mig för att ha något av följande alternativ: t6:or, modifierad d20 eller t100. Det återstår att se hur det blir. :gremsmile:

2. Någon som vet ifall det går att göra om .pub till .pdf? Ja, det går men jag skulle ändå rekommendera dig att sitta i InDesign ändå.. Den är inte svårare än Publisher (har startat från scratch med båda!).. De är väldigt lika varandra.. Dessutom så blir konverteringen från .pub --> .pdf (snarare Publishers .ps --> .pdf) skit och krånglar.. Drivrutiner till Postscript-skrivare kommer med om man gör standardinstallation med Publisher.. Du behöver inte en fysisk skrivare för det..

Anledningen till valet av Publisher var som jag skrev i ett annat inlägg att jag kan publisher relativt bra. Att testa InDesign verkar inte vara någon dum idé. Antar att jag inte har så mycket tur att det skulle råka vara så att InDesign är freeware. :gremsmirk:

3. Sök på nätet.. Jag vet inte om InDesign har några snygga med i programmet.. Publisher har det knappast..

Ska ta ett varv i etern. "Det enda" som behövs är egentligen möjligheten att göra mallar själv och sen en grafiker som kan göra en snygg kant.

4. Tja, någorlunda standard brukar ju vara att dela in vilka kapitel som hör till spelare och vilka som hör till endast spelledare.. Spelarkapitlerna (Rollpersonsgenerering, utrustning, m.m.) brukar komma först och Spelledarkapitlerna (Världen, Specialförmågor, m.m.) kommer senare..

Mmjo, det låter också rimligt, men för att spelarna ska få en insikt i världen (och spelet) krävs det att det finns en beskrivning någorlunda långt fram. Jaja, det tål att tänkas på.

5. Gör som du vill.. Arketyper har den klara fördelen att man kan bara välja en och komma igång snabbt (Fung Shui-spelmötet vi hade minns du väl?).. Dock tycker jag att de hindrar fantasin och vill du att man ska förändra arketyperna kan du lika gärna ha yrken.. Fast yrken är fel ord och jag tycker du ska hitta på en eget sätt att välja vem man spelar på.. Låt fantasin flöda, snäälla.. Jag vill helst se ett annat färdighetsväljarsätt..

Visst minns jag! Det är ett bra sätt att se hur en rollperson ska vara, men det begränsar fantasin lite, som du säger. Att använda ordet yrken är kanske inte riktigt rätt. Det är snarare val av "hög med fördelar" som det handlar om. Alla färdigheter kommer att vara valbara bara man har en rimlig ursäkt till att ha färdigheterna. En tio-årig pojke kommer inte ha färdigheten köra bil om han inte har en fruktansvärt bra förklaring till det. Min fantasi ska flöda, jag lovar! :gremlaugh:

/Han som hedrar Yass med sitt tretusende inlägg (orkade inte hypa upp det med ett speciellt inlägg eller ens bry sig.. Fast han är ju trots allt den 10:e på forumet som uppnått så många inlägg)

Tack detsamma du! Det är inte så illa att vara den elfte heller. Mycket vettigt har du skrivit, till skillnad från mig. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jodå, men...

Dnalor påpekade det men jag lyckades läsa Libertes, men nu är jag viss om att det heter LibertAs...

Tack iaf!

Blippe

Warrior
Re: Många frågor om olika ting [OT]

att man kan flytta och dra i saker som man vill utan att det händer saker som inte borde hända.

Jag visste inte att det fanns en version där det gick, och jag trodde jag haft alla! ;-)

Jag saknar dock att man inte riktigt kan bestämma en bas för vilken alla nyskapade textrutar ska rätta sig efter... men det kanske finns där någonstans!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Många frågor om olika ting [OT]

Jag visste inte att det fanns en version där det gick, och jag trodde jag haft alla! ;-)

Haha, är det samma publisher vi pratar om? :gremwink: Nja, allting är väl relativt... När jag gjort saker så händer det jag vill och inget annat... oftast... :gremsmile:

Jag saknar dock att man inte riktigt kan bestämma en bas för vilken alla nyskapade textrutar ska rätta sig efter... men det kanske finns där någonstans!

Jo, det är lite jobbigt när de alltid blir lika stora och med 10 punkters arial eller vad det nu är. Det måste gå att ändra någonstans...