Nekromanti Många kampanjbollar i luften

Lindenius

Swashbuckler
En tanke väcktes i och med ett inlägg av Warduke .

Det är olika, jag har strax över 20 kampanjer igång.
Hur många olika kampanjer har ni i era spelgrupper igån samtidigt? I min spelgrupp har vi fem olika kampanjer i gång just nu. Wardukes 20 verkar ju helt tokmycket. De fem kampanjer vi har igång känns stundtals mycket eftersom en del får ligga på is under längre perioder. Hur funkar det för er?

//erik. köpt ny kyl och frys idag

Johan K

Gammal & dryg
Inte så många...

Har typ knappt 2 äventyr/kampanjer på G i mina grupper där jag är sl i...
Hur det funkar... Tjaoo, ganska bra faktsitk.. Det enda som är synd är att man inte har så mycket tid till att spela... =(

CGH

Warrior
Just nu är jag en bit inaktiv i själva spelandet. Jag har 1:st kampanj på gång, men det var drygt en månad sen vi spelade sist. Fast det känns inte som om spelgruppen ska gå under, bara att det inte händer så mycket, alla vill egentligen spela, tror jag.

Jag har aldrig spellett mycket mer än tre kampanjer samtidigt. I hela spelgruppen (-erna) har det nog aldrig varit mer än fem saker på gång samtidtigt, och då har det nog alltid resulterat i att något av dem läggs ned för att det blir för mycket på en gång. Jag har aldrig plockat upp något som legat längre än ett halvår tror jag.

// Har inte köpt kyl och frys idag (men har en kampanj som ligger på is).

Tyr

Hero
Hur många olika kampanjer har ni i era spelgrupper igån samtidigt?
Vår spelgrupp har sex olika kampanjer igång samtidigt. En i Ars Magica, en i Planescape (D&D), två i Forgotten Realms (D&D) och två i Vampire. Resten av våra kampanjer anser jag vara utdöda.

Hur funkar det för er?
Vi brukar ha 2-3 kampanjer aktiva samtidigt medan resten ligger i dvala för att att åter väckas då vi känner för att fortsätta med dom. Det känns för mycket med sex kampanjer, men jag kan ju inte gärna ha ihjäl något av mina hjärtegryn!

Muggas

Hero
Hur många olika kampanjer har ni i era spelgrupper igån samtidigt?

När jag var som mest aktiv så hade vi 3-4 kampanjer igång samtidigt, och de slukade verkligen fruktansvärt mycket tid. Även då hände det att man blandade ibland ihop element från olika kampanjer Jag har svårt att tänka mig hur fasen jag skulle klara att ha koll på allting om jag var inblandad i 20(!) kampanjer på en gång... För oss har det alltid varit så att vi haft en central kampanj som de flesta speldeltagarna varit mest intresserade av och ett par halvslappa kampanjer vid sidan om. Koncentrationen har alltid vilat på en kampanj åt gången, även när vi kört flera på en gång och kvalitén på rollspelandet har följdaktligen legat mycket högre under de kvällar vi lirat den centrala kampanjen. Det fungerade ungefär som när man följer flera tv-serier på en gång, där det är ok att missa ett och annat avsnitt av de "halvbra", men man skippar allt annat man har att göra för att inte missa ett enda avsnitt av den enda man egentligen bryr sig om.

På senare tid har jag inte kampanjat överhuvudtaget utan bara spelat sporadiska äventyr då och då.

Warduke

Warrior
Mina kampanjer

Som jag ser det så har jag tre typer av kampanjer: avslutade, pågående, och vilande.

Avslutade kampanjer:

Greyhawk I; Demons, Demons everywhere Campaign: ( Spelades 1990-1996, bestod av 10 köpäventyr och 3 egengjorda.)

Greyhawk; The Next Generation (Spelades 1995-2003, bestod av 3 köpäventyr, eller 4 beroende på hur man räknar.)

Forgotten Realms I; Waking the Beast: (Spelades 1990-1991, bestod av 1 köpäventyr och 4 egna. Den blev sen en Spelljammerkampanj.)

Forgotten Realms II; Avatar trilogy Campaign: (Spelades 1990-1991, bestod av 3 köpäventyr.)

Forgotten Realms III; Something's Rotten In Waterdeep Campaign: (Spelades under 1993 och bestod av 1 köpäventyr och 3 egna. Är planerat att få en uppföljare.)

Dragonlance I; DragonLance Chronicles: (Spelades 1989-1990, bestod 3 egna äventyr, ska få en uppföljare i form av hela köpäventyrsserien, samt en avslutande del.)

Marvel Super Heroes: (Spelades 1989-1990, bestod av 3 egna äventyr. Avslutades på grund av bristande intresse.)

Star Frontiers: (Spelades 1993-1995, bestod av 1 köpäventyr och ett eget.)

Top Secret S/I: (Spelades 1993-1994, bestod av 2 köpäventyr.)

TORG; Relics of Power Campaign: (Spelades 1992-1997, bestod av 3 köpäventyr.)

Runequest: (Spelades 2002-2003, bestod av 3 köpäventyr.)

Call of Cthulhu: (Spelades under 2003, bestod av de två äventyr som medföljde regelboken.)

Pågående (de som jag håller på aktivt med under senaste året):

Greyhawk; Gnipökne: (Spelas sedan 2000, min enda D&D d20-kampanj, består av ett enda fet-stort grottsystem.)

Forgotten Realms V; Blood of My Blood Campaign: (Spelas sedan 2000-, men har legat på is sedan 2002 och ska strax börja igen.)

Dragonlance II; DragonLens Chronicles: (Spelas sedan 1994- och ska avslutas i år efter ett par års uppehåll.)

Ravenloft; Infernal Machine Campaign: (Spelades första gången 1993, och ett andra äventyr är planerat till i höst.)

Nabourne: (Min nyaste kampanj, startade för 3 veckor sedan. Planerad att hålla på ett tag.)

Mystara Campaign: (Började spelas under 1991, planerad att sluta i sommar, består av två serier orelaterade äventyr under gemensamt samlingsnamn.)

Marvel Super Heroes; Heavy Metal Campaign: (Spelat sedan 1993. Ska avslutas ungefär samtidigt som andra Ravenloft-äventyret spelas i höst, som speltest då äventyren är planerade att dyka upp i mitt spelledarfansin, Solace.)

Gamma World; Alpha to Omega Campaign: (Startade 95, hade ett uppehåll 96-03 men har nu bara ett egenkonstruerat äventyr kvar för att avsluta en kampanj som hittills bestått av enbart köpäventyr. Detta pga att TSR aldrig gjorde klart denna episka kampanj.)

Aliens: (Spelad sedan 1999 och planerad att avslutas i år efter tre "säsonger" av äventyr.)

Dangerous Journeys; Mythus Campaign: (Spelad sedan 1999 och planerad att avslutas i år.)

Vampire; Dreamworld campaign: (Började spelas 1996 och gjorde sedan ett upphåll tills i år. Planerad att slutas meddelst Gehenna när spelarna verkar tröttna på spelet.)

Boot Hill; Promise (Spelad sen 2001, ska avslutas i år.)

Vilande:

Lankhmar; Thieves Guild Campaign: (Spelades mest under 1995. På is pga spelares frånvaro pga jobb, skola etc.)

Dark Sun Campaign: (Börjades spelas 1993. På is av samma anledning som ovan.)

Werld 101; The Letters Saga: (Började spelas 1986. Se ovan.)

Gamma World; Slow But Deadly Campaign: (Spelades under 1994.)

San Francisco Blues Campaign

Castle Falkenstein

Judge Dredd

Vampire: Soul of the Hunter

Courts of Alcairthonn

Tales from the Floating Vagabond (Vilandes mest för att det finns så mycket annat att spela.)

-- -- --

De här kampanjerna har spelletts av mig, och spelats med olika spelare från de 25 eller så personer jag haft glädjen att spelleda för, och speciellt för de 10 som utgjort stommen för spelgruppen under åren 90-97.

Usch, fan, det där måste varit tråkigt att läsa genom, ge dig själv en klapp om du tragglade dig genom allt. Fråga sen dig själv varför du gjorde det.

Mer utförliga länkar hittas på där andra av gruppens spelledares kampanjer står med:
http://www.griffindesign.org/games.html
http://www.griffindesign.org/chronology.html

Pom

Swashbuckler
Det beror ju på hur man definierar kampanjer, men om 1 specifik grupp rollpersoner utgör 1 kampanj är det för närvarande:
Fullt aktiva (vi spelar så ofta vi har tid): 4 (3 i 3 olika egna världar, 1 i Xena) där jag spelleder, 2 där jag är spelare (1 i SLs egen värld, 1 i WoD)
Passiva (vill egentligen inte dödförklara dem, men spelandet är sporadiskt nu för tiden): 2 där jag spelleder (2 i varsin parallell Greyhawk), 1 där jag är spelare (också i Greyhawk).
Helt döda kampanjer känns meningslöst att räkna upp. Genom decennierna har det blivit en rätt stor hög.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag är inblandad i fyra kampanjer varav bara den som jag själv spelleder är riktigt aktiv. Samma spelare figurerar i de flesta av dessa kampanjer med vissa undantag. Jag brukar försöka se till att inte ha mer än max två kampanjer som jag själv spelleder igång samtidigt. 20 kampanjer på en gång är för mycket. Hade vi spelat väldigt sporadiskt så hade jag nog hellre lagt ner dem än fortsatt.

Kaigon

Helmgast
Just nu skulle jag säga att jag spelleder två kampanjer (båda Chronopia), där en egentligen ligger i dvala, då vi aldrig orkade använda ett spelmöte till att spela epilogen... så praktiskt sett är den slut... då kvarstår en...
Jag är dock fortfarande spelare i en annan kampanj (Eon), så totalt sett skulle jag säga att det fortfarande är två...

vandraren

Swordsman
Ehhh....få se nu. Jag tror att vår grupp egentligen spelar fyra-fem kampanjer. Men Eon har t.ex. legat på is i mer än ett halvår. Chronopia och Gemini har legat på is i några månader och MC är det vi lirar nu. Vi funderar på att lira DoD -91 igen eller Viking kanske. Och sen har vi en jättegammal grej med DoD 6 som legat på is sen ett år tror jag. Det blir väl ca fyra va?

TomasHVM

Swordsman
Jeg har til enhver tid 4-6 kampanjer gående profesjonelt, samtidig som jeg har 1 kampanje gående privat.

De profesjonelle kampanjene kjøres hver uke, noe som gjør det nødvendig med nøye notering av hva som skjer. Har et eget lederark jeg bruker til dette, med tegning av bordet på ene siden (med spillere og roller), og notater om hendelser i hver spilling på andre siden. Det funker OK.

Om jeg skulle kjøre 20 kampanjer ville det ikke funke.

Troberg

Sinister eater
Professionellt?

Kan du utveckla det lite mer, det lät intressant?

quisling

Warrior
Spelare på vift

Att de flesta svarande tycks kunna ha åtminstone fyra kampanjer igång är imponerande. Jag trodde att min tillvaro som student (spelar bara med andra studenter) gav mig relativt mycket tid, men våra två kampanjer är svåra att hålla igång. Anledningen är, som alltid, tidsbrist för någon av parterna.

Till er lyckliga rollspelare och spelledare som spelar relativt ofta; har ni järndisciplin, få spelare eller vad? Eller ser ni till att rollpersoner som tillhör spelare på vift får utegångsförbud (eller någon annan, rimligare, ursäkt) och inte får följa med och äventyra? Det är en variant vi skulle kunna tänka oss, men den har inte prövats än. Det känns något konstlat, men i en fast kampanj (geografiskt sett) är det väl egentligen relativt lätt. Det är dock ingen spelare som egentligen vill missa något. Så, åter igen, hur gör ni med spelare på vift?

TomasHVM

Swordsman
Re: Professionellt?

Jeg spiller rollespill med barn (9-16 år), på ettermiddagene og kveldene i uken. Foreldrene betaler (1200 Nok for 10 spillinger pr. barn), og de gir meg mye skryt for opplegget. Barna liker det også, samtidig som mange av dem har stor nytte av den skriftlige og muntlige språk-stimuleringen. Og de får selvsagt trent opp fantasimusklene sine (de musklene som gjør at hjernen går rundt).

Jeg har gjort det siden 1996. Grunnen til at jeg har fortsatt så lenge, er at det er veldig inspirerende! Barn er morsomme å spille med, ikke bare fordi de reagerer så sterkt på gamle rollespill-klisjeer, men fordi de reagerer sterkt uansett. De følger med, og de engasjerer seg, og de diskuterer, de agerer og de reagerer direkte på det som skjer. Også gjør jeg det fordi det er med på å utvikle Rollespillet Fabula videre. Jeg må hele tiden fornye meg, finne på nye ting, nye miljøer å utforske, nye scenarier som kan fylle de mange spillingene, og det er bra for mitt prosjekt med Fabula.

Jeg spiller 2-2,5 timer hver gang, én gang hver uke for hver gruppe (4-6 grupper), og kjører normalt kampanjer på 10-30 spillinger. Scenariene er enten svært korte og effektive, for å passe inn i én spilling, eller så er de av mer normal type, og kjøres over flere spillinger.

Det er liten forskjell på de scenarier jeg kjører for barn og de jeg kjører for voksne. Det finnes noen "voksne" konflikter (forretningsliv, politikk, samliv), som jeg ikke bruker som basis for kampanjene med barna, men som vi likevel kan spille ut i enkelt-scener og scenarier. Utover dette er innholdet det samme.

Rollespillet preges selvsagt av barnas ideer om hva som er rett og riktig å gjøre i forskjellige situasjoner, men også der er spillet veldig likt det jeg gjør med voksne spillere. Jeg "mater" gjerne spillerne mine med opsjoner, mulige løsninger på moralske dilemmaer, og slike opsjoner er barne like flinke til å bruke som voksne.

- Å mate: - at spillederen kommer med innspill når spillerne diskuterer hva de skal gjøre. Et typisk innspill er å peke på muligheter spillerne har oversett, men som rollene deres burde se. Et annet innspill er å komme med spørsmål om rollens forhold til en valgt løsning, for å problematisere valget for rollen. Et helt annet innspill er å informere om konkrete forhold i fantasiverden; geografi, historie, folkeskikk, konflikter, forhold som kan påvirke rollenes valg i denne situasjonen. Alle disse innspillene, og måten spillederen serverer dem på, er en del av matingen. Jeg kaller det "mating" fordi det "feeds the conflict".

Troberg

Sinister eater
Re: Professionellt?

Verkligen intressant! Jag visste inte att någon höll på med rollspel på detta sätt.

Hur har du fått fart på det, fått upp intresset? Hur nådde du ut till målgruppen? Via barnen eller föräldrarna? Via förening? Det är ju en helt oplogad marknad du fått öppna upp, var det svårt? Har du haft problem med rollspelens stämpel som våldsamma/psykopatiska/sataniska/udda/annan mediaanka?

(Det här förtjänar nog en ny tråd. Kanske en admin kan bryta ut den här grenen till en egen tråd?)

Warduke

Warrior
Re: Spelare på vift

Sen jag var 13 har jag spelat rollspel fredagar och lördagar nästan varje vecka, och på loven oftare. Kulmen var nog 93 när vi spelade 6 dagar i veckan under sommarlovet, 5 dagar i en och samma kampanj (den som heter Something's Rotten in Waterdeep i min kampanjpresentation nedan).

Beroende på antalet spelare i en kampanj som mellan 86 och 94 varierat mellan 2 och 10 så sköts frånvaro olika. Om man är 2-3 då ställs det in om någon inte kan, mer än så så finns det antingen en anledning varför den frånvarande spelarens rollperson inte är där, eller så spelar en spelare eller spelledaren denne så länge.

Någon järndisciplin är det inte frågan om, däremot en önskan att spela rollspel.

Men efter lump-perioden så flyttade många spelare ut, skaffade familj och liknande vilket innebar mindre tid vilket innebar att jag hade bara två spelare som var tillgängliga varje helg, och istället för att fortsätta gamla kampanjer så startade jag nya för dem. (Ytterligare en anledning att ha många.) Nu när två gamla spelare är tillbaks så håller jag på att fasa ur tvåspelarkamapnjerna, och nya dras igång, samt gamla återupptas.