Nekromanti Många spelare

Ramius

Veteran
Tjena!
Öum.. Jo det är såhär att jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av att spelleda en grupp på 6 stycken spelare?
Vår spelgrupp har vuxit rejält den senaste tiden och det är antalet vi är uppe i nu. och på grund utav olika saker så har vår senaste spelledare sagt upp sin plats och vill vara spelare igen, Sen vi blev så många har vi bara spelat DnD 4th och det gick ju rätt bra för där va inte direkt ROLLspelandet i fokus, enligt tidigare spelledaren så va de lite enklare man bara "slängde fram lite monster..typ" såklart så va de ju en hel del planering men det är inte saken.

Vi ska spela Eon men ja vete tusan om ja klarar av att spelleda 6 stycken spelare alla med egna viljor (obviusly). om någon har något tips eller erfarenhet så skrik till, Det behöver ju inte vara det antalet för någon annan, om någon spellett typ 2 pers och tyckte det va för många så, alla erfarenheter och tips är välkomna.. pew..

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Gör en av spelarna till vice-SL. Med två spelledare kan man göra mycket kul. Ha intelligenta skurkar, splittra gruppen och ha vettiga diskussioner med flera SLP samtidigt tex.

Ymir

Liten kantbaron
6 stycken spelare, well, det är inget jag hade gett mig på, jag blir galen av mer än 3 typ, men det kan ju fås att fungera liksom.

Men i Eon? Ni lär få friforma stridssystemet då, annars kommer det bli helt outhärdligt (jag friformar det typ redan på tre spelare...). Och mycket snabbare lär strider inte gå i Eon IV, heller.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det mesta jag har haft var 9 spelare och det var ingen lek det. Det kräver en hel del fokus från alla spelarna och en tydlig struktur i talandet. För att bli riktigt effektiva är det nästan så att man måste införa talordning och att man ska begära att få ordet för att tala. Annars blir det lätt att man talar i munnen på varandra.

Som Ymir säger, det blir nog jobbigt med Eon om du ska köra strider enligt reglerna. När du har många krävs det att man följer reglerna mindre slaviskt. Blir det mycket grävande i regler dör momentumet du har byggt upp. Det finns inget mer stämningsdödande då man väntar på sin tur eller då SL slår i böckerna.

Mitt förslag är att avgränsa rollspelandet på något sätt, till exempel att det inte uppstår några strider. De besöker en plats där de inte får bruka våld, saknar vapen eller har en övermäktig fiende. Om våldet inte blir utvägen blir det troligare fokus på rollspelande. Vill spelarna dock att deras rollpersoner ska slåss så lär det ju ändå trilla ihop, så prata med spelarna innan bara.

Ramius

Veteran
Jo och nja, visst friformar vi vääldigt mycket. Och strid är ju inte direkt i fokus för oss när vi spelar eon. Det är väl egentligen mer rollspelande med betoning på Roll.. Ett problem som jag ser är väl också att man kör varje spelare för sig i början "för att typ få in dom i sin karaktär och i äventyret) Det är väl fine, visst men sen blir det nog ändå problem när alla samlas..

Som en annan sa alla kanske pratar i munnen på varandra, eller egentligen mer typ en eller två tar ALL plats och resten sitter och drömmer.. Kanske borde jag säga ifrån bara, det blir för många spelare helt enkelt..

Unfair

Hero
6 spelare är inte så hemskt som folk här får det att låta, sure, det är inte samma som 3 spelare. Testa, det är mitt tips. Om ni efter 1-2 spelmöten kommer fram till att det är för jobbigt så kom på en anledning till att gruppen delas till två för de nästa X spelmötena, allt detta under spelarnas godtyckande givetvis.

Det brukar gå rätt bra att spela vanligt på fler spelare också, men man får förvänta sig att det är annorlunda, jag har spelat rätt mycket på 5 spelare men även någon gång på typ 10. Jag föredrar 3-4 däremot. Det viktigaste att tänka på är att vissa saker kommer att få storyn att stanna av helt, jag skulle om jag var du undvika alla tillfällen där 1-2 spelare vill göra något ensamma, allså låt inte gruppen delas upp i mer än 3 grupper där de inaktiva spelarna sitter i samma rum/är utanför. Alla smågrupps äventyr (även sådana som "bara" tar 30min) bör spelas mellan mötena eller liknande. Så håll ihop gruppen eller dela upp den, inga mellanting.

w176

Förlorad dotter
Förbred SLP personer någon av spelarna kan får gestalta.

Liksom 2-3 meningar på en postit lapp kan vara nog för att låta en spelare axla en spelledarperson ett tag.

"Tjallaren Kjäll. Du vet att Riddaren Ranganr har en affär med Frustinnan Frida. Men du vill sälja informationen dyrt. Du kan också hitta på en bult irrelavant information om andra rykten i staden. Försök sälja den informationen dyrt också."

Recca

Femme Fatale
En grej som vore lite rolig är om du lägger upp äventyret på så vis att spelarna delas in i två grupper och får varsina problem att lösa.

T.ex. skulle en grupp kunna organisera ett forts försvar medan den andra gruppen planerar anfallet på fortet.

Båda grupperna kan rollspela på sitt respektive håll och planera vad de ska göra och så kommer du bara och bekräftar med (eller utan) tärningsslag.

Rickard

Urverk speldesign
Jag minns en strid när vi var fem eller sex deltagare och körde en strid mot femton tiraker. Tog en dag. Förvisso Eon II; spelet kanske är snabbare nu för tiden. :gremsmile:

Att spela med många spelare (fler än fem) är ungefär lika krävande som att spela med få spelaren (färre än tre). Det är bara krävande på olika vis. Med väldigt få spelare är det intensivt och du måste hela tiden mata elden med mer ved. Med många spelare kräver det istället att du har många bollar i rullning samtidigt. Många olika händelser att servera.

Vad mer jag har skrivit om ämnet. Läs till och med punkt 2. I korthet handlar det om att du måste sluta bolla mellan spelare och spelledare utan istället lämna över bollen och låta spelarna bolla till varandra. Lite som den här busringningen. Kristian Luuk är här likställd med spelledaren som ibland slänger in ved. :gremsmirk:

/Han som är mannen som talar med liknelser

Ramius

Veteran
Ah Bra där! det låter ganska nice. Så alla typ "presecuels" ska man köra ensammen med just den spelaren.. Hmm får se hur det går, har ju lite tankar hur några av dem ska träffas, Men absolut ja hör va du säger och jag tror absolut på det, kanske kan fixa ett mindre spelmöte med endast två (där är jag väldigt van vid) för att göra just detta, när det gäller dom två spelarna..

Ramius

Veteran
Ah din första länk där gav lite ljus, Men absolut det här med att låta spelarna göra det dom ska göra också, att spela! det är också något jag måste bli bättre på, och det vet jag, Min nackdel som spelledare är att jag är väldigt mån om att alla spelare ska ha så roligt att jag typ "tar hand om" dom hela tiden, nästan rälsar fast utan att just rälsa, om någon inte förstår så förstår jag ^^

flummigt de där blev, jag tror jag postar min huvudplot på äventyret idag i eon forumet så får ni ett hum om vad äventyret är också!