Nekromanti Måste bara höra ...

Leriol

Veteran
På RM:s sida står det att en magiker som har 20 i SPI alltid utgår från 20 när han ska lägga en besvärjelse.
(Direkt från RM)

Fråga: Om en trollkarl som har 20 i spiritus och ska lägga en besvärjelse som kostar 12 t ex blixt. Enligt reglerna ska han då slå med en T20 under 8. Om han ett tag senare vill lägga en besvärjelse som är lite biligare, t ex en som kostar 2. Ska han då slå under 6 eller 18 med en T20?

Svar: Du utgår alltid från trollkarlens Spiritus när han ska lägga en besvärjelse, dvs. han ska slå under 18 i detta exempel.

Hur många e det som kör med den regeln, själv har jag och mitt sällskap slopat den och kör att man har minus i chans att lyckas ju mer SPI man har förbrukat ... är vi ensamma om det eller .. ??
Problemet blir ju när en magiker blir mästare eller legend och har 60-70 SPI(eller förmodligen mer:), då kan han ju nästan aldrig misslyckas!!

Renegade

Veteran
En mästare eller legend till trollkarl bör aldrig misslyckas med sina besvärjelser. Men fortfarande kan det gå käpprätt åt skogen (fummel). Så tycker jag iallafall

"My hotel's as clean as an elven arse"

Leriol

Veteran
kanske inte misslyckas, men han kan vara för trött (lite SPI) för att orka lägge en större besvärjelse. Och om en maiker har kastat ett par besvärjelser så borde det ju ha tagit på krafterna så att han inte ska ha lika stor chans att lyckas .. tycker jag ...

/Leriol som själv är magiker :)

Hasse

Hero
Kör med RM:s regler (nt)

.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

DunkLspiel

Veteran
Man misslyckas väl alltid om man slår '20'. Det tycker jag räcker när man uppått sådana höga YN

'Beter man sig dumt får man respekt'

Berserk

Warrior
Måste hålla med dig om detta, det låter i mina öron väldigt logiskt, men isåfall borde väl också chansen att lyckas minska för en krigare som hållit på och huggit en längre stund..

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
En riktig nöt

Denna fråga har ju varit uppe förut om jag inte minns fel. Men är det ändå inte så att när man har nått upp i höga YN så har man ju "en kasse" SPI att slösa på. Därför så borde det inte bli så stora problem ändå. Å andra sidan så tar ju "Rimvitner"-besvärgelserna en hel del SPI.

Det är en hård nöt att knäcka. Jag kör iaf på regeln alá "trötthet" så länge som jag inte är helt övertygad om att den andra är bättre. Men alla gör ju som dom själv vill.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Punger

Hero
Utmattning

Du har nog alldeles rätt. Men för att få till en sådan realism så får man nog hitta på en egen regel för utmattning. Eller alternativt gå över till ett annat rollspel. Men det löser ju ändå inte problemet i DoD6. Om man nu anser att det är ett problem vill säga. Vilket inte jag gör.

Punger for President!

Hasse

Hero
En annan nöt

en annan nöt som jag börjat fundera på är att Spritus är lika med SPI som är lika SPI-poängen. Men nöt är hur man gör med de besvärjleser där trollkarlens SPI skall övervinna offrets SPI eller PSY på motståndstabellen. Efter YN amatör så lär offen inte ha en suck att värja sig mot trollkarlens besvärjelser iom med efter amatör nivå så ligger trollkarlen troligen på runt 25 i SPI och detta då bara på YN lärling.

Då kanske mågon tänker, ja men en amatör skall inte möte en legend då för han skylla sig själv och det är sant men det hjälper inte mycket för legendkrigare med max 18 i SPI eller PSy som möter en trollkarl på motsvarande YN.

Det jag tänke är om man inte istället skall använda trollkarlens grund-SPI, dvs det värde Trollkarlen hade i SPI efter att ha slagit framgrundegensperna plus/minus ev. modifikationer för att chansen att värja sig inte skall var helt omöjlig.

Hasse

Pink Floyd

Punger

Hero
Det är sant

hade faktiskt inte tänkte på det. Situationen har inte uppkommit. Men det är ju sant. Magikern kommer ju att vara ultra överlägsen.

Ditt sätt kanske skulle kunna var ett alternativ. Men det skulle ändå bli lite pinsamt om Magikern förlorade stort. Det är ju ändå inget som säger att han hade spec. högt alls ifrån början. Å andra sidan så skiljer det nog inte så mycket så magikerna behöver skämmas över sin chans att vinna fajten.

Det var en bra fundering iaf.

Punger for President!

Hasse

Hero
Re: Det är sant

"Men det skulle ändå bli lite pinsamt om Magikern förlorade stort. Det är ju ändå inget som säger att han hade spec. högt alls ifrån början"

Det är sant att det kan blir lite pinamt men jag tror ändå att de som väljer att bli magiker oftas har högre SPI från början än vad en krigare t.ex. har.

Kom på en sak just nu magikern skulle kunna få +1 på SPI för varje uppnådd YN, skulle kunna göra så att legendariska magikerna inte förlorade i förstataget utan att de blev oslagbara. Detta fungerar dock bara om man inte fortsätter i allt för många YN efter legend.

Hasse

Pink Floyd

Leriol

Veteran
Ärligt talat så har jag inte tänkt på att en krigare blir trött när han står och hugger. :)
Men när du säger det så ...
Problemet är ju att det blir för mycket att ha med i D&d6, tanken bakom D&d är väll att det ska vara lätt att spela och inet ha alltför mycket tjorviga regler, då blir ju realismen lidande.
Men jag trivis med D&d så jag ska då fortsätta, sen kan man ju se om man hittar på nåt bra system för utmattning..

Re: En riktig nöt

Det slår mig en sak apropå ditt inlägg. Det finns både feminin och maskulin form av ordet nöt. En nöt är exempelvis en hasselnöt medan ett nöt är ett nötkreatur. Så det är ok att säga både "ett riktigt nöt" och "en riktig nöt" fast det betyder olika saker. Festligt va!

Weeha!

Legioth

Swordsman
Man kan nog tänka sig att det blir svårare för en magiker att lyckas då han SPI sjunker, precis som det blir svårare för vemsomhelst att lyckas då hans KP sjunker (åtminstone i DoD 4).

Sedan återstår det bara att formulera en regel för det.

Men om man funderar på hur det är i de flesta fantasy böckerna, får magikerna svårare att klara av en besvärjelse? Jag kommer inte på något exempel på ett de får det svårare, men i många böcer så blir de just trötta av att ha kastat en massa besvärjelser.

Men nu kom jag på att i Drakens återkomst så finns det vissa antyningar på att de ibland är för utmattade för att riskera att något avancerat misslyckas så kankse nog.

Men som sagt, DoD skall ju vara enkelt att spela, utan några avancerade uträkningar. Men som SL kan man ju alltid hitta på nya regler om man tycker att det behövs.