Nekromanti Måste få veta!

Minimoni

Homelander
Jag har länge gått och tänkt på en sak. Jag har undrat och funderat. Hur kan Gandalf i Sagan om ringen veta att det bor en Balrog i Moria medan Gimli inte vet något gällande det som hänt. Och varför berättar inte Gandalf om faran innan de träder in i Moria?

Hoppas någon vet svaret.

Tzimisce

Troberg

Sinister eater
Jag har länge gått och tänkt på en sak. Jag har undrat och funderat. Hur kan Gandalf i Sagan om ringen veta att det bor en Balrog i Moria medan Gimli inte vet något gällande det som hänt. Och varför berättar inte Gandalf om faran innan de träder in i Moria?
Enkelt.

Gimli är för kort för att se det och Gandalf ville ha lite action. Eller så är Tolkien lika tankspridd som vanligt.

chrull

Stockholm Kartell
Gandalf och den där ballen har jo brottats förut? Sen hamnade balrogen i dvala/spärrades in/tittade på alla säsonger av simpsons någonstans djupt nere i berget. Och det var innan dvärgarna flyttade dit.

Har jag för mig...

chrull

Minimoni

Homelander
Gandalf och den där ballen har jo brottats förut? Sen hamnade balrogen i dvala/spärrades in/tittade på alla säsonger av simpsons någonstans djupt nere i berget. Och det var innan dvärgarna flyttade dit.
Aha! Så Gandalf var inte säker på att Balrogen dödat alla dvärgar... Han misstänkte dock att det kunde var så!?

Tackar för svaret.

chrull

Stockholm Kartell
ja. jag tror det. men nån som faktiskt gillar tolkien får gärna svara. öhm. nån som VET dvs :gremgrin:

chrull

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har också för mig att det var så

Så som chrull sa.

Gandalf visste att balrogen bodde där och att dvärgarna hade drillat lite för dupt med sina borrar och väckt den snälla lilla björnen som bodde där och varför han inte sa något berodde på att vägen är ganska snabb och bra så om lille Frodo vill gå där så kan de fortfarande smyga förbi. Fast den förödelsen som Orcherna skapat visste han dock inget om.

Balderk

Swashbuckler
Spekulation

Ja, typ. Gandalf ville ju inte gå genom Moria heller. Det säger han både i filmen och i böckerna, att det typ finns legender om en uråldrig fara som lever djupt nere i morias gruvor. Och att dvärgarna grävde för djupt och för girigt. Säger han också i filmen. Men jag är inte säker på att han visste att det just var en Balrog. Dessutom var det ju inte balrogen som dödade dvärgarna som var där senast, Balins gäng eller om det var Dalin. Det var ju typ orcherna, har jag för mig i alla fall.

MVH
Balderk

Rosen

Myrmidon
Re: Spekulation

Men jag är inte säker på att han visste att det just var en Balrog.

Precis; Khazad-Dum övergavs århundraden tidigare när dvärgarna väckte någonting nere i djupen, men inga som överlevde visste vad det var även om Gandalf och alverna (folk som var med på den gamla tiden när det sprang omkring såna där kreatur) nog hade sina misstankar.
Men sedan hade ju inget mer hänt, ingen balrog-ledd orcharmé hade marscherat ut genom Morias portar, så det fanns en möjlighet att den hade gått tillbaka i sin dvala... även om det var illavarslande att ingen hade hört några livstecken från Balins folk. Fast Moria är bautastort, så även om det fanns evil shit därinne så visste han att de hade en chans att smita igenom obemärkt - vilket de nog hade kunnat om det inte varit för en viss hob och en viss brunn.

Dvärgarna antog nog också att det som hade skövlat Khazad-Dum måste vara borta eftersom ingen hade sett något mer sedan, så Gimli hade ingen anledning att tro att Balin och hans boys inte skulle klara av att få ruljans på ett gammalt dvärgafäste. Möjligen hade de fått rensa ut lite orcher och sånt först.

Dessutom var det ju inte balrogen som dödade dvärgarna som var där senast, Balins gäng eller om det var Dalin. Det var ju typ orcherna, har jag för mig i alla fall.

Som tjänade balrogen. Midgårdska orcher blir riktigt farliga först när de har en Big Boss som organiserar dem.

--
Åke

Balderk

Swashbuckler

Som tjänade balrogen. Midgårdska orcher blir riktigt farliga först när de har en Big Boss som organiserar dem.
Ja, det har du såklart rätt i.

Precis; Khazad-Dum övergavs århundraden tidigare när dvärgarna väckte någonting nere i djupen, men inga som överlevde visste vad det var även om Gandalf och alverna (folk som var med på den gamla tiden när det sprang omkring såna där kreatur) nog hade sina misstankar. (+resten)
Aha, det var det jag misstänkte. Well put.

MVH
Balderk

kefka

Hero

Apropå balroger har Glorfindel från silmarillion (han som dödar en balrog vid gondolins fall) någonting med att göra med Glorfindel från sagan om ringen?

chrull

Stockholm Kartell

har för mig att den frågan tagits upp förut och att svaret varit nej. Kan vara en miss från Tokien...

chrull

Ackerfors

Alas, your rapids!

Det finns alltså fler än en som har ett namn som om man slänger om bokstäverna lite blir "Fingerdoll"... Stackars satar... :gremshocked:

Balderk

Swashbuckler

Ehhh... jaha... ok. Jag vågar fan inte fråga hur du kommit fram till det och hur tråkigt du måste ha haft för att göra det! :gremlaugh:

Hur som helst så har ju Kefka en poäng. Särskilt om det är en legenderisk hjälte, sådana borde ju rimligtvis folk döpa sina barn efter. Som i Dragonlance t ex där alla Kenders börjar döpa sina barn till Tasslehoff Burrfoot efter det han gjorde i Chaos Wars. För er som läst det.

MVH
Balderk, som höll på att skriva Hasslehoff först :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Hur som helst så har ju Kefka en poäng. Särskilt om det är en legenderisk hjälte, sådana borde ju rimligtvis folk döpa sina barn efter. Som i Dragonlance t ex där alla Kenders börjar döpa sina barn till Tasslehoff Burrfoot efter det han gjorde i Chaos Wars. För er som läst det.
Så skedde även i Gondor. Rikshovmästarna Denethor och Beren har sina namn hämtade från forntidens stora hjältar. Likaså är kungsnamnet Eärnil en kortform av Eärendil, en av Första ålderns största heroer.

Dimfrost

Special Circumstances

Och det är ju en av Tolkiens idéer som folk gärna hade fått kopiera... Nu är det väl snarare så att de flesta fantasyvärldar kryllar av folk med mer eller mindre krystade namn. Varför måste alla namn vara unika bara för att det handlar om fantasy? När det gäller Ereb Altor har jag för mig att problemet diskuterades i en gammal Sinkadus. Det är en intressant fråga, i varje fall.

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign

Hmm.. Till Ereb Altor har jag satt att en del epitet är mer vanliga än andra.. Är det någon hjälte som heter Kallhamre så kan det vara ett antal fan som har tagit efter hans namn.. Berättare är ett annat vanligt epitet.. Alverna har jag för mig att de ärver faderns eller moderns förnamn till sitt efternamn.. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjort.. :gremsmirk: Jag vet bara att de brukar kunna anpassa sig till människornas namnkultur när de färdas bland dem..

Sedan håller jag gärna förnamnen unika men det är för att jag har en tanke om att förnamnet man döps till i Ereb Altor formar ens liv.. Garek blir en tuffing medan Arelon blir en gentlemannamässig sprätthök.. Man kan ha döpt sin avkomma till en avliden nära släkting eller vän eller till och med till en avkommans avlidna förälders namn men man får inte ta namnet efter någon levande då det kan bringa olycka över både barnet och kanske även den rättfärdiga ägaren av namnet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har någon teori att ödena flätas samman på något sätt

Balderk

Swashbuckler
Ja!

Och det är ju en av Tolkiens idéer som folk gärna hade fått kopiera... Nu är det väl snarare så att de flesta fantasyvärldar kryllar av folk med mer eller mindre krystade namn.
Ja, särskilt när det gäller fantasyromaner. I rollspel kan man ju göra som man själv vill även om det såklart är en fördel om det även nämns i spelet vilka namn som är vanliga och namn på hjältar man endera kan sno direkt eller göra en variant av, vilket också borde vara vanligt. Jag håller alltså helt med, i fantasyromaner är det väldigt ovanligt att folk heter samma sak och det är ju inte särskilt trovärdigt, stackars alla föräldrar som behöver komma på unika namn åt sina barn. Och ja, det blir snabbt väldigt krystat och väldigt mycket kliché över alla namn som ska vara unika. Man borde ta några namn från religionerna i spelet och använ dem mycket i olika former som de kristna namn som är så vanliga idag. Johan, Johannes, Jonas (?) osv. Och alla behöver ju inte ha namn i stil med Achiphiston. Det är en fantasykliché som skulle må bra av att brytas, även i standardfantasyn.

MVH
Balderk

Staffan

Myrmidon
Re: Ja!

Det var en av de saker jag gillade med den gamla "Mystara Player's Guide" - en i övrigt tämligen sunkig pryl till AD&D-världen Mystara (ja, jag vet att Mystara var spelvärld till "icke-advanced" D&D innan den fördes över till AD&D, men just den här boken var till AD&D-versionen). Det fanns en hyggligt lång lista med namn från olika länder i världen - både mansnamn, kvinnonamn och efternamn. Dessutom stod det lite om de länder med olika kulturer i - om Karameikos stod det t ex något i stil med "använd de här namnen till den traladariska 'urbefolkningen', men titta på Thyatis namnlista för de thyatier som följde ärkehertig Karameikos."