Nekromanti Måste få veta!

Nightowl

Champion
Njä

I romaner, oavsett 'realism', är det till nackdel om mer än en person i berättelsen heter samma sak. Om du studerar en realistisk svensk nutidsroman skall du finna väldigt få fall där flera huvudpersoner har liknande namn.

Det är alltså något som ALLA författare gör, inte fantasyförfattare speciellt.

Erik

Balderk

Swashbuckler
Re: Njä

Det är alltså något som ALLA författare gör, inte fantasyförfattare speciellt.
Jag vet. Men jag tycker i alla fall att fantasyförfattarna överdriver. En nutidsförfattare kan återanvända namn i olika böcker de skriver, det gör inte fantasyförfattare (förutom på karaktärer som är med i alla böckerna). Dessutom använder de inte varianter på namn, Johan och Johannes, till exempel. Och så använder fantasyförfattare aldeles för krångliga namn, det här är ett av tolkiens arv man kunnat vara utan, men han hade ju i alla fall ett språk som stod bakom namnen. Visst alver kan få ha "vackrare" namn och andra raser också men människor kan faktiskt ha enkla namn, bara för det behöver det ju inte vara namn som används i vår värld.
Men även bakom de andra rasernas namn ska det finnas någon tanke.

-Balderk

Olle Linge

Snigel

Angående just Tolkien är ju det fina att han faktiskt anpassar namnen till de språk de talar. Högtravande språk = högtravande namn. Jämför alvernas namn med hobernas eller dvärgarnas till exempel.

Det är dock väldigt intressant det du säger med variation på t.ex. religiösa namn, det måste jag ha i åtanke när jag utformar namn till min värld :gremsmile:

Vad tycker vi om det här med eftternamn och så då? Personligen tycker jag att vanligt folk inte "behöver" efternamn, snarare att de har något smek- eller öknamn på sitt förnamn. Då man verkligen behöver efternamn och sådant är när släkten är viktigt (adel och kungligheter och sådant).

Insignia

Swashbuckler
*stoltserar på eget bevåg*

"Dessutom använder de inte varianter på namn, Johan och Johannes, till exempel."

Vill bara skryta med att jag har varianter av namn i min kommande fantasybok :gremgrin:

Balderk

Swashbuckler

Angående just Tolkien är ju det fina att han faktiskt anpassar namnen till de språk de talar. Högtravande språk = högtravande namn. Jämför alvernas namn med hobernas eller dvärgarnas till exempel.
Jag vet, det är skitbra. Synd att inte andra fantasyförfattare gör språk till sina världar. Men det kanske inte är något man ska begära, det tar ju en jävla tid och dessutom så är väl inte alla språkproffessorer heller.

ad tycker vi om det här med eftternamn och så då? Personligen tycker jag att vanligt folk inte "behöver" efternamn, snarare att de har något smek- eller öknamn på sitt förnamn
Adel ska ju ha efternamn men vanlig folk behöver det inte. Dock tycker jag inte alla ska ha ök/smeknamn heller. Det blir lätt fånigt om en hel värld går omkring och har massa smeknamn. Vissa allmänt kända personer och hjältar kan ha det, både om deras rykte är gott och ont. Men den vanlige svensson ska inte ha smeknamn, eller i alla fall inte alla. Och de ska inte vara klichéer heller, typ Axel Barbaren, Greger den stolte eller Mårten den grymme eller vilken fantasyklycha som helst. Utan om någon heter Karl så kan han ju få kallas Kalle osv.

Men vissa familjer, även om de är fattiga, kan ha efternamn, särskilt bönder och sådant som lever i stora familjer. I städer däremot kan folk vara utan i större utsträckning. Kriminella bör också ha smeknamn, särskilt om de tillhör ett tjuvgille eller någon liga.

Bara några tankar.

MVH och Lycka till.
Balderk

Rosen

Myrmidon

Vad tycker vi om det här med eftternamn och så då?

Används oftare än nödvändigt. Dock finns det också litterära namntraditioner där folk har något som ser ut som efternamn men som inte är det -- de bara har två namn, av nån anledning. Alla i Barsoom heter t.ex Tars Tarkar, Dejah Thoris, o dyl, men ingen av Dejahs föräldrar heter Thoris... ICE har också använt samma grepp i Shadow World.

--
Åke

Olle Linge

Snigel

Hmm... man kan tänka sig fler former av namn, som inte är omskrivningar av religiösa namn (Johan osv.) eller efternamn / släktnamn eller smeknamn. Vissa araber har ju titlar i namnet. Jag kanske har fel, men en klasskompis till mig hade Seid eller något åt det hållet i sitt namn (som för övrigt är långt som bara den) och jag har för mig att det betydde att han var ättling till Muhammed (om än på rätt långt håll då förstås) och sade att det inte var så ovanligt. Kan man tänka sig andra former?

Troberg

Sinister eater

Vissa araber har ju titlar i namnet.
Det kan förekomma, även om det inte är så vanligt. Däremot så har de förutom motsvarigheten till våra -son-namn, det vill säga Svensson = Svens son, även det omvända. En fader kan lägga till ett epitet som betyder 'far till (sonens namn)'.

På samma sätt som i många andra språk blandar man även in varifrån man kommer, yrken och liknande.

Många namn har också betydelser, precis som i svenskan. Abdallah är tex en sammandragning av abd Allah, det vill säga Allahs tjänare.

En annan skillnad är att man ofta behandlar efternamnet i bestämd form (och ibland förnamnet), vilket man ser på att efternamnet tex är Al Khatib, där Al är bestämd form, motsvarande engelskans 'the'. Detta slinker ibland genom i deras bruk av engelska, till exempel så skulle vår chaufför förklara att en plats var stället där Johannes tros ha döpt Jesus, men kom inte på ordet för dop, vilket ledde till följande formulering "The John washing the Jesus".

Denna formulering har gett mig inspirationen till följande teori som vad som verkligen hände:

Johannes: "HerreJesus så skitig du är! Du måste ju tvätta dig!"
Jesus: "Jag orkar inte."
Johannes: "Herregud, då får jag väl för guds skull göra det åt dig!"

Och så var en myt skapad.

Jag gillar det där att ha bestämd artikel på namn, det ger en tydlighet och skärpa i språket när man kan särskilja på Trobergen som en specifik Troberg och Troberg som Trobergar i största allmänhet. Jag har försökt införa det i Svenskan, hittills med ringa framgång. Jag betraktar det dock som ett sidoprojekt, just nu koncentrerar jag mig på att försöka ändra svensk standard för tangentbordslayout så att man inte har någon euro-symbol längre, som ett led i att verkställa valresultatet. Det finns ingen anledning att fylla tangentbordet med skumma symboler för valutor, pund och peso (Jo, ett streck är peso, två är dollar. Det är en kvarvara från dagarna med lågupplösta skärmar och skrivare som gör att man på datorer låtsas att pesotecknet är ett dollartecken.) är mer än tillräckligt (peso används mycket inom programmering och är därför berättigat, pund kan de ta bort).

Minimoni

Homelander

just nu koncentrerar jag mig på att försöka ändra svensk standard för tangentbordslayout så att man inte har någon euro-symbol längre, som ett led i att verkställa valresultatet.
Troberg, mästaren på att smyga in politik i sina inlägg. :gremtongue:

Tzimisce

Troberg

Sinister eater
Nej...

Troberg, mästaren på att smyga in politik i sina inlägg.
...valet är över. Nu är det genomförandet kvar och det är inte politik, det är bara att göra.

Dessutom, du kunde inte citerat min utläggning om namn eller min utläggning om dollar kontra pesos och skriva "Troberg, mästaren på att smyga in allmänbildning i sina inlägg."?

Minimoni

Homelander
Re: Nej...

Jo, ett streck är peso, två är dollar. Det är en kvarvara från dagarna med lågupplösta skärmar och skrivare som gör att man på datorer låtsas att pesotecknet är ett dollartecken.)
Troberg, mästaren på att smyga in allmänbildning i sina inlägg. :gremgrin:

Tzimisce

Troberg

Sinister eater
Re: Spekulation

Hasselhoff Burrfoot?!? Ugh..hemska mentala bilder av en kender i speedos på en badstrand...

/Lars, har alldeles för livlig fantasi.
Det kunde varit värre. Du kunde ändrat rubriken till "Ejakulation". :gremshocked:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Ja!

Just nu läser jag Montaillou en bok som är baserad på inkvisitionsprotokoll ifrån en liten fransk by. Där förekommer en handfull mansnamn och kvinnonamn väldigt ofta vilket är extremt förvirrande. Ska man ha likartade namn så bör man också i högre utsträckning använda sig av epitet och smeknamn så att läsaren inte konstant blandar ihop de olika karaktärerna.