Nightowl
Champion
Saxat från ett brev från Anders Blixt på Gondica-listan:
"Anders Blixt, Erik Sieurin och Åke Rosenius håller på att göra ett
bestiarium till Gondica. Det kommer att publiceras som en gratis
PDF-fil på Rävspels sajt www.rollspel.com under våren.
Bestiariet blir 25-30 A4-sidor tjockt och beskriver djur och monster
som är användbara i äventyr. Tonvikten ligger på Vidonias, Digervedens
och Kordi-bergens faunor, samt havsdjur. Bland annat förekommer
följande:
+ Vanliga djur (t.ex. isbjörn, lejon, elefant)
+ Fantasyvarelser (t.ex. mantikora, sjöorm, amfisbaena)
+ Riddjur (med beskrivningar av bärförmåga, förflyttningförmåga och
uthållighet)
+ Styggelser (riktlinjer för aristosofiska monster)
=====
Per aspera ad astra"
OK, nu har jag en följdfråga:
Tycker ni att det är vettigt med _exemplifieringar_ om hur man omsätter de där riktlinjerna? T.ex. att man tar data från bestiariet på en existerande varelse och har en liten förklaringsgnurk om hur typ-SL Pelle gör en styggelse av den för att använda till ett visst syfte i ett äventyr?
Det vanliga förbehållet: Detta kommer naturligtvis att draina tid och kraft från andra delar av projektet. Styggelsekapitlet är svjv annars redan färdigskrivet...
Nightowl, stygg, men ingen styggelse.
"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
"Anders Blixt, Erik Sieurin och Åke Rosenius håller på att göra ett
bestiarium till Gondica. Det kommer att publiceras som en gratis
PDF-fil på Rävspels sajt www.rollspel.com under våren.
Bestiariet blir 25-30 A4-sidor tjockt och beskriver djur och monster
som är användbara i äventyr. Tonvikten ligger på Vidonias, Digervedens
och Kordi-bergens faunor, samt havsdjur. Bland annat förekommer
följande:
+ Vanliga djur (t.ex. isbjörn, lejon, elefant)
+ Fantasyvarelser (t.ex. mantikora, sjöorm, amfisbaena)
+ Riddjur (med beskrivningar av bärförmåga, förflyttningförmåga och
uthållighet)
+ Styggelser (riktlinjer för aristosofiska monster)
=====
Per aspera ad astra"
OK, nu har jag en följdfråga:
Tycker ni att det är vettigt med _exemplifieringar_ om hur man omsätter de där riktlinjerna? T.ex. att man tar data från bestiariet på en existerande varelse och har en liten förklaringsgnurk om hur typ-SL Pelle gör en styggelse av den för att använda till ett visst syfte i ett äventyr?
Det vanliga förbehållet: Detta kommer naturligtvis att draina tid och kraft från andra delar av projektet. Styggelsekapitlet är svjv annars redan färdigskrivet...
Nightowl, stygg, men ingen styggelse.
"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl