Nekromanti mörker?

Evil Peter

Hero
Re: Själv gillar jag det. OT.

Det krävs mycket skada för att döda andra mäktiga ting men det är ju väldigt "high fantasy" att striderna mot de mäktiga antagonisterna tar tid. I strid kan det ju i Eon ta rätt lång tid för riddaren att hacka ner en bonde, även om riddaren träffar med varje hugg. En krigare i D&D med hög level kommer ha svårare att dra ut på det hela.

Angående antalet besvärjelser man kan kasta per dag fanns det ju flera sätt att råda bot på det i BG-serien, även om det såklart kan vara förhindrat i det vanliga rollspelet. Att kasta en illusionskopia som har alla dina besvärjelser och att önska sig att man blir utvilad är exemplen jag kommer på nu.

Vad gäller mäktiga besvärjelser så kan man väl göra vadsomhelst med Wish? Finns ju en prästvariant också. Jag läste några beskrivningar och Meteor Swarn beskrivs som den kan förgöra hela arméer. Time Stop borde låta även en skröpplig gubbe göra en nådastöt på en hur mäktig krigare som helst.

Det finns sannolikt mer, jag har som sagt inte någon jättebra koll på D&D.

Big Marco

Läskig

Vill man ha episk ärkemagi i EON så kan man alltid ge en säck med kongelat till en vandöd, skicka in den i en stad och låta den självdetonera (vandöda räknas som artefakter och kan skapas till magiska föremål med projektor o allt sånt), det borde räcka för att förinta en mindre stad eller två om man känner för det

Hur?

Poseur

Swashbuckler

Tja borde inte en säck full med kongelat disepera okontrollerat hela bunten om man slår säcken i backen?(dvs.orsakar en extraskada)

Kanske inte helt efter regelrna då bara den odöde skulle slitas i stycken av 200 kongelat som disseperade okontrolerat.
Men med reglerna för magisk instabilite. Om man omvandlar dom till platsen för den magiska urladdningen borde det väl bli en enorm(om ändock bara ytterst tillfällig) magistorm?.

Det skulle förmodligen bli något liknande i mitt mundana iallafall.
Magi med höga magnituder är farligt och ska ge riktiga konsekvenser om man ens försöker kasta det.(rubbningar i balansens lag)

Zolod

Veteran

Jag har svårt att se Eon som mer lämpat för "high fantasy" än D&D av många anledningar. Jag tolkar high fantasy som att huvudpersonerna är enormt mäktiga och kan utföra stordåd helt på egen hand, dvs att det handlar mycket om makt.
Enligt mig så, iaf i D&D 3.5, så hålls det där med enorm makt nere ganska effektivt. Jag spelar i en D&D kampanj nu för tillfället, och jag måste säga att det är väldigt lätt att dö. Speciellt är det så på låga levels, men även hela tiden på hög level om man möter fiender nära sin egen level. Sen finns det mindre möjligheter att helt totalt gå ifrån normerna i D&D med tanke på levelsystemet. Med ett strikt levelsystem så finns det hela tiden en fast gräns för hur många attacker man kan göra, vilka skill ranks man kan få o.s.v. I Eon är det bara att helt enkelt skaffa sig helt sjukt höga färdighetsvärden och man kan göra precis så många attacker som man vill.

I Eon kan man dö av vad som helst som har åtminstone Ob1T6 i skada, i princip oavsett hur mäktig man än är. I D&D verkar det krävas otroligt mycket för att man ska trilla av pinnen om man har hög level.
Nja, det är väl så när man har obslag att det alltid är teoretiskt möjligt att vem som helst dör av Ob1t6. Men om man har 8 skadekolumner, 20+ i chockvärde och en rustning som tar bort minst 20 av alla skador, då ska man ha riktig, riktig otur om man ska dö av Ob1t6 skada (för att inte tala om min värsta rollperson som hade 53 i chockvärde och en rustning som tog bort 60 av allt :gremtongue:). Så det blir väl samma sak där då, det ska krävas otroligt mycket för att denna person ska trilla av pinnen.

Regmolar

Swashbuckler

(för att inte tala om min värsta rollperson som hade 53 i chockvärde och en rustning som tog bort 60 av allt ). Så det blir väl samma sak där då, det ska krävas otroligt mycket för att denna person ska trilla av pinnen.
Ok.... var det en bastard till ett troll och en stridsvagn eller bara en tungt bepansrad drake? :gremtongue:

Sen får man ju inte glömma Eons möjligheter att frammana arméer med magiska varelser, reanimera stora mängder vandöda, skapa sig artefakter och göra sig till lisch... (eller för den delen börja spelet med att spela som kung, kamorf, helmgast, lisch, gud eller drake, om man nu känner för sånt).

Det kan nog bli high så det räcker om man vill, och då är ändå demonologerna, schamanerna, drömtjafset, skugglanden och för den delen demonerna ännu inte ute i tryck än...

apelsinlax

Veteran

Din karaktär med 53 i chockvärde och rustning som skyddar 60. Ett troll med dubbel tjockplåt eller vadå?

Nyfiken...

apelsinlax

Veteran

Precis. Vill man ha high så tror jag fortfarande det skulle vara roligast i EON. Man behöver inte ändra systemet för att spela high utan bara byta typer av karaktärer precis som du säger. Så då spelar man således high i EON för att EON är EON och inget annat? :gremcrazy:

Skaffa en karaktär med makt och/eller sjuka färdighetsvärden så var det klart.

Kanske en gammal magiker med FV 35+ med modifikation av de löjliga fummelreglerna (som annars skulle hindra magiker från att utöva magi regelbundet på grund av STATISTISK borttyning) så har du en karaktär med rätt att vara episk. :gremsmile:

Själv föredrar jag som sagt mjölkbonde (grisodlare+)

Regmolar

Swashbuckler

Precis. Vill man ha high så tror jag fortfarande det skulle vara roligast i EON. Man behöver inte ändra systemet för att spela high utan bara byta typer av karaktärer precis som du säger. Så då spelar man således high i EON för att EON är EON och inget annat?
High skulle jag spela i Eon för att det enligt mig är bra anpassat för att spela high på valfria nivåer, från sabrisk magiker i LG via thalaskisk medborgare i TT till episk demonslaying/demonserving (för det alternativet finns ju alltid också, eller hur) som valfri part i Mörkret. Dessutom gillar jag magiteorin och världen (speciellt när jag har fått anpassa den efter mina egna syften :gremwink:)

Fast FV 35+ blir nog bara en våt spelardröm: det högsta färdighetsvärde jag känner till hos en karaktär är Carwelans 34-stridskonst (om jag minns rätt från Vapenmästaren), och han är en uråldrig och försvunnen übermästaralv, och tvåan är typ den andra übermästaralven, som mig veterligen har under 30... Tror knappt att ens drakarnas exempelfärdigheter når dit.

Och ska man kunna magia sig på rent episk nivå (typ arméförgörarmagierna jag har hört ryktas ska finnas i D&D) måste man nog tyvärr antingen bryta systemet (sök Ärkemagikerns handbok på Google) eller boosta sig med episka föremål och mängder av artefakter (iofs inte så svårt). Eller släpa runt på ett par hundra kongelat. Men magin kan användas till att förstärka alla andra typer av färdigheter.

Det är bra att magin i Eon är begränsad. Och grisodlare+ låter som en mycket bra nivå. :gremsmile:

Zolod

Veteran
Zaleh Ben Khabi, och en überhigh kampanj. SPOILER!

Ok.... var det en bastard till ett troll och en stridsvagn eller bara en tungt bepansrad drake?
Nej, nej. Bara en helt vanlig muhadinsk Granashfäktare som hade gjort en liten resa ner i underjorden och hittat en del godsaker där och även slutit ett antal pakter med några ärkedemoner och en riktigt ond ärkemagiker. :gremlaugh:

Efter detta så gav han och hans vän (en annan granashfäktare med likande egenskaper) sig ut på en jakt efter elementens fem stenar, vilket även oundvikligen förde med sig att de var tvungna att döda några drakar (varav en var extremt stor och elek :gremwink:) och tillslut så hade de även kontrollen över elementen. Efter detta så var större delen av kampanjen slut men det följde en epilog: Efter att vi fått makten över elementen så var det självklart ingen större match att slå tillbaka mörkret som just var i antågande och efter att vi hade gjort detta så styrde de två muhadinerna hela mundana med järnhand de följande 10 eonerna. Sen när dessa 10 eoner hade gått så fick vi spela våra rollpersoner igen. Det som hände då var att ärkemagikern som vi slutit en pakt med kom tillbaka för att vi skulle uppfylla våran del av avtalet (vi hade blivit lovade att få styra mundana i 100 000 år när vi slöt pakten). Det visade sig att det han ville var att vi skulle resa till andeplanet, leta upp drömmaren och döda honom. Så hela denna kampanj slutade med att vi stack en dolk i bröstet på drömmaren varefter hela universum slutade existera.

Jag bifogar ett dokument med all spelfakta om Zaleh, så att ni kan läsa och begrunda. Om nåt ser väldigt konstigt ut beror det troligtvis på de speciella demoniska egenskaperna han fick.

Ja och det här blev väl även ett bra exempel på hur high man kan spela i Eon. Hm, undrar om det finns nån här på forumet som ens kommer nära detta.... :gremtongue:

Regmolar

Swashbuckler
Re: Zaleh Ben Khabi, och en überhigh kampanj. SPOI

Ja och det här blev väl även ett bra exempel på hur high man kan spela i Eon. Hm, undrar om det finns nån här på forumet som ens kommer nära detta....
Eh, typ, ja, no comments, ungefär... Fast vi får nog fråga Ymir om vi vill vara säkra :gremwink:

apelsinlax

Veteran
Re: Zaleh Ben Khabi, och en überhigh kampanj. SPOI

Inte direkt en spelstil för mig, men jävlar vad underhållande det var att läsa det lilla stycket. Tackar :gremsmile:

Det mest überhigha jag hört om gällande EON som faktiskt har spelats!

Evil Peter

Hero

Enligt mig så, iaf i D&D 3.5, så hålls det där med enorm makt nere ganska effektivt. Jag spelar i en D&D kampanj nu för tillfället, och jag måste säga att det är väldigt lätt att dö. Speciellt är det så på låga levels, men även hela tiden på hög level om man möter fiender nära sin egen level. Sen finns det mindre möjligheter att helt totalt gå ifrån normerna i D&D med tanke på levelsystemet. Med ett strikt levelsystem så finns det hela tiden en fast gräns för hur många attacker man kan göra, vilka skill ranks man kan få o.s.v. I Eon är det bara att helt enkelt skaffa sig helt sjukt höga färdighetsvärden och man kan göra precis så många attacker som man vill.
D&D lär ju vara mer strikt men det finns ju åtminstone en speciell modul för de som vill spela episkt (inte för jag vet vad den ändrar på). Hursomhelst vet jag ingen magiker i Eon som kan vakna upp och döda en armé, få en ande att kasta ut en stad i valfritt världshav och göra sig fullständigt osårbar om någon attackerar honom innan frukost. Eon-magikern med storhetsvansinne som försöker sig på enorma magnituder lider nog rätt hög risk att bara försvinna ur existensen.

Vad gäller strid, är det över huvud taget möjligt för en bonde (lär väl inte ha mer än level 1 eller så) att slå ihjäl en fighter på level 10 eller högre (och 10 är knappast episkt)? Det är en sak jag tycker gör D&D tråkigt om jag uppfattat det korrekt.

Det är dock sant att Eon inte har någon gräns för hur många attacker man kan göra men det är nästan snarare en nackdel då det blir ologiskt efter ett antal attacker om man inte har någon form av övernaturlig kraft.

Nja, det är väl så när man har obslag att det alltid är teoretiskt möjligt att vem som helst dör av Ob1t6. Men om man har 8 skadekolumner, 20+ i chockvärde och en rustning som tar bort minst 20 av alla skador, då ska man ha riktig, riktig otur om man ska dö av Ob1t6 skada (för att inte tala om min värsta rollperson som hade 53 i chockvärde och en rustning som tog bort 60 av allt ). Så det blir väl samma sak där då, det ska krävas otroligt mycket för att denna person ska trilla av pinnen.
Ja, det är enormt osannolikt men chansen finns dock och den ökar ju rätt snabbt. Poängen med det är ju att det blir möjligt att dö mycket snabbare med svagt motstånd än jag uppfattar risken i D&D.

Vad gäller de värden du skrev upp, är de framtagna enligt reglerna eller bara något ni bakat ihop för att passa den episka nivån? Är det inte enligt reglerna så är det ju bara att hitta på allsköns knas även i ett levelbaserat system.

Detta ska dock inte ses som att jag hellre kör episkt i D&D än i Eon, jag tycker tvärtom D&D verkar ha ett dåligt system efter den kontakt jag haft med det. Däremot tycker jag det verkar mer anpassat för high fantasy av nämnda anledningar (och fler därtill). Eon fungerar bättre på lite lägre fantasy-nivå medan D&D verkar rätt uselt för lägre nivåer. Det är också främst lägre fantasy jag är ute efter att spela nuförtiden och därför är Eon bäst av det jag kommit i kontakt med. Jag har haft nog med episka äventyr tidigare, nu njuter jag när någon verkar farlig för att han är beväpnad.

Organ

Out of time, out of mind
Level 1 bonde vs. level 10 fighter (ot)

Vad gäller strid, är det över huvud taget möjligt för en bonde (lär väl inte ha mer än level 1 eller så) att slå ihjäl en fighter på level 10 eller högre (och 10 är knappast episkt)?
Hmm... tänker.... Rent teoretiskt borde det vara möjligt. Låt se; en medeltuff level 10 fighter borde ha ungefär 75 Hp. Det är inget som en level 1-figur, oavsätt class, normalt kan åsamka utan att först ha fått sina egna futtiga Hp huggna i hundra bitar av fightern. Den enda chansen är att spelledaren använder regeln om Massive Damage. Den går ut på att ett visst antal skadepoäng anges som tröskelvärde för att regeln ska kicka in, och när den gör det måste offret, oavsätt hur många Hp denne kan tänkas ha kvar, slå ett räddningslag (ett sk. "saving throw") för att inte dö av skadeshock. Detta tröskelvärde bestäms som sagt av spelledaren beroende på hur gritty denne vill ha sin kampanj, men 50 anges i grundreglerna som någon slags medelvärde. Så om vi bestämmer att massive damage-regeln används och att 50 är gränsvärdet, så kan vi snabbt konstatera att för att ens komma i närheten av det på en sving så krävs det en del tur med tärningarna, samt en critical hit (dvs en "20" på attackslaget och sedan ett normalsvårt träffslag). Vi säger att vår level 1-bonde är en ovanligt stor och stark filur (det kanske är byns smed eller nått) och har +3 i skadebonus. Han är även beväpnad med ett för ändamålet optimalt verktyg, nämligen en greataxe, och diskar ut hela 1d12+3 vid varje träff. Crit-multipeln för en greataxe är 3 vilket gör att hela 45 poäng i skada kan delas ut av vår hjälte vid en critical hit. Snabbt ser vi att level 10-fightern endast kan dö på en attack om dennes spelledare använder en blodigare massive damage-regel (med lägre gränsvärde alltså), eller om han slagit sämre än beräknat med sina Hp-tärningar. Märk väl att detta nu bara har gällt chansen att fightern faller död till backen på ett slag. Så även om han överlever en så hård crit som ovan så kanske han inte har så fasligt mycket Hp kvar och om level 1:an bara överlever en runda till så har han all chans i världen att avsluta jobbet med en hyfsad träff till.

Så svaret på frågan "Kan en level 1-figur besegra en level 10-fighter?", så måste svaret bli: "Ja. Det är osannolikt men ej omöjligt."

/Anders

Regmolar

Swashbuckler

Detta ska dock inte ses som att jag hellre kör episkt i D&D än i Eon, jag tycker tvärtom D&D verkar ha ett dåligt system efter den kontakt jag haft med det. Däremot tycker jag det verkar mer anpassat för high fantasy av nämnda anledningar (och fler därtill). Eon fungerar bättre på lite lägre fantasy-nivå medan D&D verkar rätt uselt för lägre nivåer. Det är också främst lägre fantasy jag är ute efter att spela nuförtiden och därför är Eon bäst av det jag kommit i kontakt med. Jag har haft nog med episka äventyr tidigare, nu njuter jag när någon verkar farlig för att han är beväpnad.
Som jag har förstått det var Eon till att börja med ett äkta 98-procentigt grisodlarspel, medan nyare moduler möjliggör/framtvingar spelande av mer high fantasy.

Den nivå av spelande där en välbeväpnad och erfaren soldat utgör en faktiskt dödsfara är något jag skulle vilja testa... (kanske borde dra den med mina spelare?)

Zolod

Veteran

D&D lär ju vara mer strikt men det finns ju åtminstone en speciell modul för de som vill spela episkt (inte för jag vet vad den ändrar på). Hursomhelst vet jag ingen magiker i Eon som kan vakna upp och döda en armé, få en ande att kasta ut en stad i valfritt världshav och göra sig fullständigt osårbar om någon attackerar honom innan frukost. Eon-magikern med storhetsvansinne som försöker sig på enorma magnituder lider nog rätt hög risk att bara försvinna ur existensen.
Vad jag vet så finns det inga sådana spells i grundreglerna till D&D, och där finns inte heller några regler för hur det skulle gå till om man ville göra en egen spell med sån fruktansvärd kraft. Detta finns det dock teoretiskt sett regler för i Eon, jag har sett åtskilliga inlägg här på forumet om vad man kan göra bara man har en jäkla massa kongelat. Liknade maffiga saker borde även vara möjligt med de regler om drakmagi som finns i Drakar (men ingen dödlig har förstås hittils bemästrat dessa tekniker men ändå).

Vad gäller de värden du skrev upp, är de framtagna enligt reglerna eller bara något ni bakat ihop för att passa den episka nivån? Är det inte enligt reglerna så är det ju bara att hitta på allsköns knas även i ett levelbaserat system.
De där extrema värdena kommer sig främst av övernaturliga egenskaper, alltså är de hemmagjorda men troligtvis har de flesta liknade saker i sina ävetyr i de flesta fantasyspel. Det spelar dock ingen roll eftersom den där kommentaren bara syftade till det du skrev tidigare om att vem som helst, nästan oavsett hur mäktig han var kunde dö av Ob1t6. Alltså ett exempel på en episk rollperson som (i all tänkbar rimlighet) inte skulle kunna dö av Ob1t6 i skada.

Vad gäller bonden vs. fightern så har du helt rätt i att D&D reglerna gör det i stort sett helt omöjligt för bonden att sätta upp motstånd. Det är väl en sak som skarpt talar för att D&D är mer episkt, det har du rätt i. Men då skulle jag nog säga som så att Eon i grunden, som det har uppfattats av de flesta, är ganska medel i "episkhetsskalan" medan D&D ligger ganska högt. Dock så håller jag ändå fast vid att Eon är lättare och mer lämpligt att med endast några små grundläggande regeländringar göra det väl anpassat för extremepiska kampanjer än D&D, eftersom man då måste se över alla de olika klasserna och försöka balansera allting. Och det var nog lite det jag menade från första början. :gremtongue:

Evil Peter

Hero

Vad jag vet så finns det inga sådana spells i grundreglerna till D&D, och där finns inte heller några regler för hur det skulle gå till om man ville göra en egen spell med sån fruktansvärd kraft. Detta finns det dock teoretiskt sett regler för i Eon, jag har sett åtskilliga inlägg här på forumet om vad man kan göra bara man har en jäkla massa kongelat. Liknade maffiga saker borde även vara möjligt med de regler om drakmagi som finns i Drakar (men ingen dödlig har förstås hittils bemästrat dessa tekniker men ändå).
Ett rollspel är dock inte bara sina grundregler. Drakarnas magi är lite mäktigare men det är väl, som sagt, ingen som kan det förutom drakarna, eller ens känner till att det går. Dock är inte ens den magin att jämföra med de värsta besvärjelserna i D&D, eller ens DoD.

Men visst går det att göra en del rejält mäktiga saker i Eon också om man bara powergamear till max. Magin i Eon är mycket mer intressant än i de andra spelen, enligt mig. Dock tycker jag det är svårt att skapa särskilt mäktiga effekter i sig utan att bryta balansen (även om den bryts ett par gånger även i de befintliga reglerna). Men man behöver ju inte bry sig fullt om det om man bara vill göra mäktigare saker för en episk kampanj.

De där extrema värdena kommer sig främst av övernaturliga egenskaper, alltså är de hemmagjorda men troligtvis har de flesta liknade saker i sina ävetyr i de flesta fantasyspel. Det spelar dock ingen roll eftersom den där kommentaren bara syftade till det du skrev tidigare om att vem som helst, nästan oavsett hur mäktig han var kunde dö av Ob1t6. Alltså ett exempel på en episk rollperson som (i all tänkbar rimlighet) inte skulle kunna dö av Ob1t6 i skada.
Mitt exempel var dock bara extremexemplet för att visa att det finns en risk att man dör i strid mot en klart underlägsen fiende om man har lite otur.

Vad gäller bonden vs. fightern så har du helt rätt i att D&D reglerna gör det i stort sett helt omöjligt för bonden att sätta upp motstånd. Det är väl en sak som skarpt talar för att D&D är mer episkt, det har du rätt i. Men då skulle jag nog säga som så att Eon i grunden, som det har uppfattats av de flesta, är ganska medel i "episkhetsskalan" medan D&D ligger ganska högt. Dock så håller jag ändå fast vid att Eon är lättare och mer lämpligt att med endast några små grundläggande regeländringar göra det väl anpassat för extremepiska kampanjer än D&D, eftersom man då måste se över alla de olika klasserna och försöka balansera allting. Och det var nog lite det jag menade från första början.
Ja, hur spelen går att modifiera är en annan sak och det kan jag inte nog om D&D för att ha en aning om. Jag tror nog det är precis som du säger iaf då levelbaserade system bör vara balanserade. Jag syftade mest på vilket material som finns utgivet till rollspelen och det finns ju en del absurt mäktiga saker i D&D medan Eon mest börjat trappa upp epiken.

Men som jag sade har jag aldrig talat emot att man kan köra bra high fantasy i Eon, det lär gå alldeles utmärkt. :gremsmile:

wallahad

Swordsman
Epic/Hig

Anser att varker Eon eller D&d3.5 är helt vettiga att köra Epic kampanjer i.
Dock så spelar och spelleder jag hellre D&d3.5 Epic.
Att påstå att Eon håller för Episka spelningar gör att jag får problem att hålla mig från att lägga mig ner på golvet och skratta.

Men mitt alternativ för kraftigare karraktärer är World of Darkness
Har inte orkat dra upp det nyare men....

Har ni inte spelat det med en erfaren och seriös spelledare, så har ni missat något.

DesertRain

Hero
Re: Epic/Hig

Vi har alltid kört high i Eon, det är roligast. Fast ingen av rollpersonerna är någon imbakaraktär utan alla är ganska normala, men det blir high ändå för det är roligast. Vill man ha high är Eon bättre än D&D, Eons regler äger D&Ds regler.