Nekromanti Mörkret [FETSPOILER] [Caligospelare förbjudna]

ripperdoc

Myrmidon
Mörkret har sannerligen varit uppe på tapeten förut. Men jag vill ta det igen :gremlaugh: Kanske med ett lite annat perspektiv nu.

Enligt böckerna kommer mörkret år 2968 e.D (om jag inte minns fel). Jag tror inte att många personer tagit fasta på detta, eftersom man då effektivt hindras att spela kampanjer längre än ett år. Oavsett vad så tror jag att de som köper själva idén med mörkret, däribland jag, åtminstone har tänkt att mörkret skall komma snart. Faktum är att jag planerar en kampanj (är mitt uppe i den) som skall sluta i mörkrets ankomst (vilket för övrigt kanske sker redan år 2969 e.D).

Mitt syn på mörkret är mycket pragmatisk (det gäller det mesta i Eon). Jag har i stort skurit bort tråksaker som misslor, skuggland, dödsriken, drömmare, schamankonspirationer, inkonsekvent magiteori, drakfanatism och annat från mitt Mundana. Att mörkret innebär att sju parallella världar, varav de flesta demonvärldar, kommer nära varandra för lite trevlig kamp är ganska trist. Demonhorder är i allmänhet också trista. Det ska bort. Däremot gillar jag gudar och demoner som fenomen. Hur ser då mitt mörkrer ut?
Jag förklarar mörkret med ett cirkelresonemang. Inför det kommande mörkret samlar alla mystiska konspirationer, gudar, demoner, andeväsen etc sina krafter för den "slutgiltiga striden". Striden är dock inte det minst slutgiltig, snarare tvärtom. Vitsen att man samlar krafterna är för att skaffa sig en bättre position i nästa eon. Det är som att man har ett förrace för att se vem som kommer i pole position. Den som vinner striderna under mörkret bäst kommer att dominera den följande eonen. Och det vill förstås alla göra, framförallt gudar och deras kusiner, demonerna. I mina ögon är demoner och gudar av exakt samma skrot och korn - men demonerna saknar värdsliga anhängare och kraftflöden till den verkliga världen, vilket förstås gör dem både griniga och marginaliserade ute i andevärlden. Demoner är vanligtvis bortglömda gudar eller wannabe-gudar.

Så gudar och demoner är de verkliga storspelarna i striderna inför nästa eon. Dessutom finns det en mängd personer och organisationer som plottar. Många verkar för att låta sitt folk - alver, människor, etc - får en bra start i nästa Eon, medan andra bara vill främja sin organisation eller sig själva. Det är inte fel att starta med ett kungarike stort som halva Mundana, om man kan...
Observera dock två viktiga detaljer i mitt mörkret.
1) Det finns inget mörker. Ingen invasion från andra dimensioner. Ingen gemensam fiende. Alla slåss mot alla, även om det förstås finns en mängd allianser. Exempelvis brukar gudarna gadda sig samman för att mobba demonerna, och vice versa. Det utesluter dock inte interna stridigheter - gudarna låter glatt sina folk slåss mot varandra samtidigt som demonerna mycket sällan håller sams.
2) Mörkret är inte nödvändigtvis tidsbundet. Det måste kanske inte gå 10000 år mellan striderna. Att man väntar 10000 år är snarare en outtalad överenskommelse. För alla åren mellan mörkren är ju lika mycket maktkamp även dem mellan gudar och demoner, om än mer diskret.

Hur kommer mörkret då te sig? Ja, jag vet inte säkert. Denna tråd finns till för att jag (och andra) ska kunna inspireras av olika sätt att se mörkret. Men jag har förstås lite tankar:
Mörkret är ju självstartande. Några fraktioner börjar slipa sina vapen för de vet att mörkret kommer om ett par år. Ett par andra fraktioner svarar med att nyrekryterera. Detta drar igång konflikter i diverse länder. I länderna åkallar man febrilt sina gudar för hjälp. Demonerna börjar titta in eftersom alla är upptagna med att slipa sina vapen. Gudarna vet detta och förbereder sina folk att slåss mot demoner. Etc.etc. Våld föder våld.
Detta mörker kommer i grova ordalag att ske på följande sätt: stora, magiskt kunniga organisationer är först med förberedelser (kabalaorden, Ymirs "torn", drakalliansen, etc). Dessa förberedelser väcker uppmärksamheten på hela andeplanet och aktiverar gudar, demoner och allt möjligt besjälat patrask. I samma veva börjar alla dra i sina värdsliga kontakter. Verdurakh försöker utöva inflytande i Consaber, Xinu sätter fart på Thalamur och Damarien, Sällskapet sparkar igång Samväldet. Dessa upprustningar orsakar ganska snabbt oroligheter. Diplomatiska konflikter, som snart blir krig. Consaber och Thalamur, ryker ihop. Jargien och Västlanden, Damarien invaderar Västmark och Soldarn. Samtidigt ökar mängden mystiska fenomen världen över lavinartat. Artefakter vaknar till, portaler öppnas, monster väcks ur sin dvala. Snart börjar de världsliga krigen få mystiska/religiösa övertoner. Thalamur kallar in demoner i kriget mot Consaber, Jargien får helig hjälp av Daak, ex. Och innan man vet ordet av har "the big guys" landet. Inkarnationer av gudar och de mäktigaste demonerna, mörkerherrarna, har landat med buller och bång. Men vanligt folk inser inte detta förrän det är för sent, eftersom de redan vant sig vid ökad mystik. Plötsligt en dag möter de demonerna på slagfältet och snart skördar demoner och gudar sina offer bland lägre besjälade varelser med lie. Till slut har de flesta dött, fraktioner har manövrerats ut eller gått i allians, etc. Sist innebar det att demonerna åkte hem och gudarna slickade sina sår. Sker samma sak denna gång?

Har du läst så här långt så kommer mina frågor:
Hur ser ditt mörkrer ut (om det skiljer sig från den officiella versionen)?
Vilka fraktioner kommer få en viktig roll i det hela?
Hur kommer mörkret utspela sig?
Hur ser mörkrets klimax ut?
Hur börjar nästa Eon?
Hur skulle du väva in mörkret i en kampanj?
Hur skulle du göra rollpersonerna högst delaktiga i utgången av mörkret?
Motivera framförallt svaren, det är alltid mer inspirerande.

/RipperDoc

GlueBall_UBBT

Warrior
Min kommande eon

Om jag spelar en mörkret kampanj, vilket jag inte tror att jag kommer att göra, så kommer det hela bli mycket episkt. Det ska vara gudavalda krigare, ondskefulla demoner och horder av annat äckligt drägg, typ odöda, advokater mm.

Nu ska jag inte gå in på själva spelandet av mörkret utan snarare början på nästa eon. Mina spelare ska ha överlevt striderna, på ett eller annat sätt, och stå på den vinnande sidan. De ska ha gjort något riktigt minnesvärt som att ena alver och tiraker för att ta an de stora stygga, ähum, små stygga dvärgarna, som kryllar ut ur marken pådrivna av elementardemoner som sägs vara avatarer sända från Vontar till dvärgarnas hjälp. Jag förstår att striden mörket kan ta tid, men det är ju gudarnas strid och de om någon har väl makt att göra sina favorit förkämpar immuna mot taskiga saker som åldrande och inåtvändning.

Så, eonen som kommer skall vara den nya gryningen, om rollpersonerna var goda, eller den eviga natten, om rollpersonerna var onda. När segern är klar, kommer deras gudar att kalla dem till sig i himlariket att sitta vid deras sida som de mest heliga helgon några hundra år innan de glöms bort och blir legender. Detta får de givetvis inte spela, när de dör i Mundana och själva blir smågudar så ser jag det som ett mycket lyckat slut på rollpersonerna.

Efter detta kan man börja om med nya rollpersoner ett par tusen år in i den nya eonen. Tänk vilka sagor man kan ha hört om det stora fantastiska harmageddon som sägs ha inträffat långt tillbaka i tiden. Ja, tänk vilka namns som fortfarande nämns i legenderna, eller vilka slagfält som kan grävas ut av arkeologer. Hela världen måste återutforskas och allt känt måste åter hittas, tänk vad äventyr och kampanjer man har framför dessa nya rollpersoner.

Nu när jag reflekterat lite känns det kanske som om jag ska spela mörkret i alla fall, så har man det gjort och kan vänta några 10 000 år innan man behöver tänka på det igen :gremsmile:

Arvid

Warrior
Liksom dig gillar jag inte tanken på två motarbetande fraktioner. Förstår inte varför man avvisar det för 'onskan', vilket är precis vad det är (i alla fall lika mycket som Sauron och Tengil). Att ha en dualitet inbyggd i själva världsessensen känns inte bra. Sen tycker jag att mörkret vs Världen får alltför stort utrymme i Mundana, det känns som att de flesta stora konflikter och hemliga organsiationer har en klar koppling till det. Men genom att ta bort dualiteten blir det lite svårare att svara på: "Vem vinner och hur gör man det?"

Ett ställe att börja på att din punkt två, mörkrets tidsbundning. Om man glömmer 10 000 års tvånget får man ett intressantare utgångsläget. För det första slipper man tanken på otaliga cykler innan den här, vilket förpassar denna perpeti till en sak utan den stora betydelse jag vill att den sak ha. Att ha längre uppehåll mellan perpetierna och inte göra dem till en riktig nödvändighet medför en mer linjär tidssyn. Nu kan man inte i samma grad tänka. "Ähh, vi kommer tillbaka om 10 000 år igen", ens resurser blir alltså inte cykliska överhuvudtaget. Därför kan inblandningen i perpetin bli något av en investering för vissa fraktioner, man satsar resurser för att få fotfäste i Mundana (alltså ränta tills nästa eon) men får passa sig så man inte blir av med allt. Vissa generalla drag kan dock spåras, fysiska skillnader mellan gudars och demoners väsen gör att de oftare hamnar på varsin sida t.ex. För att verkligen förstå en organisations agenda måste man se till de personliga aktörerna, vilket inte får ge vika inför generaliserande förklaringar (de vill ha makt). En obestämd cykel ger också intressanta intriger kring att få perpetin att komma igång.

I mitt kommande mörker har lamiorna en viktig roll (eller, jag har använt dem mest. Här beskrivs de kortfattat. De har dock tappat kunskapen om stora delan av deras uppgift men har fortfarande krafter att räkna med om de lyckas mobiliseras. Drezin dvärgarna, tirakiska schamaner, sanari och Thalamur är annars krafter som har koll på en del saker. I mina kampanjer har dock bara Drezin och Sanari varit inblandade och det väldigt ytligt, så jag har inte haft några större anledningar att tänka ut deras fullskaliga inblandning.

Jag har inga planer på att låta perpetin skölja över Mundana, känns som att förstöra spelvärlden. Däremot skulle jag kunna använda följande aspekter i spelet:

1) Lamiorna. Perfekta i intriger. Deras mål är individuella men de vill hellre stå bakom och påverka än direkt inverkan (en allrådande attityd efter Adarls fall). Deras fiendeskap med Sällskapet är ett intressant område att röra sig på, dessutom är Adarls förlorade stad Mundanas bästa äventyrsplats!

2) Innan Menon-Aun presenterades i fjärran rike funderade jag på det som ett möjligt mystisk rike som anfaller delar av den kända världen (inspirerat av Sechan (heter de så?) Wheel of Time). Numera blir det lite svårare om man vill förbli officiell, vilket jag dock inte skulle känna mig nödgad till. Alternativt kan man låta teknologiskt överlägsna ödelfolk från någonstans utgöra det Okända hotet.

3) Jag skulle gärna spelleda en kampanj i Thalamur där man slår mot mörkrets inflytande över magikraten. Ermine hade en riktig cool tanke om det i ett inlägg för länge sen.

Aeon

Warrior
Nä jag gillar absolut inte det slutgiltiga som man gärna tolkar ur L&H beskrivning av mörkret, från början gillade jag inte mörkret alls, men tillslut har det skunkigt in med hänsyn till några saker som nämns i boken.

För det första så beskriver L&H det förra mörkret som den tid då mörka horder av onda varelser enat sköjde över världen osv.

Men man kan ganska snart luska ur att allt som står i L&H och i Eon för övrigt är till för att tolkas. Så jag har tolkat Eon och mörkret på ett speciellt sätt.

1) Den kommande mörkret kommer vara annorlunda talar L&H om.

2) Jag tar vara på det jag gillar i texten och utgår ifrån det.

Så mitt mörker kommer vara annorlunda men ändå väldigt generellt.

Till och börja med så har jag inte utislutigt något ur Mundana, precis allt finns där och inget är mer betonat än något annat, förutom vilket inflytande det har på världen. Det är istället kampanjerna och karaktärerna som synliggör element i Mundana. och det är karaktärerna genom sina erfarenheter som går in på djupet. Därmed är Mundana i princip outtömligt och tidlöst.

Mörkret är helt enkelt en tid då gränserna mellan existensens alla bärriärer i kosmos försvagas, och dimensionerna kommer närmare varandra, vissa till och med flyter ihop. Denna tid kan kosmiska väsen och skuggvarelser lättare träda över gränsen mellan drömplanet, andeplanet, och de verkliga världarna.

Mundana är de kosmiska varelsernas skapalse som de alla träter om och peripetit är naturligt denna tid då alla kan ta kontroll.

Men för Mundanas varelser är peripeti bara en tid av ytterst karaktär, kanske en istid, ett stort krig, eller en massdöd. (isgudar tar över världen, gudar och demoner krigar, domedagen)

Det kommande mörkret kommer att vara ett stort krig. Det ä bara det att ingen sanning är sanningen i mitt Mundana. Aeon kanske inte ens finns, världen kanske inte är en dröm, det är fortfarande öppet för tolkning. Sanningen för mig som spelledare är oklar, den är bara mer eller mindre trolig, som en dröm.

I mitt Mundana har långt ifrån alla sällskap och fraktioner något med mörkret och göra. Sällskapet har det i och med Gordion, men för övrigt är det bara en elit som styr samväldet.

Kampen som man talar om är bara något mellan demoner, gudar och kosmiska väsen, och kommer inte alls vara lika självklar för människorna, peripetit är något som försigår bakom kulisserna, bakom det fattningsbara världen. Det är konsekvenserna i Mundana som kommer spelas ut i äventyr och kampanjer.

Några hårda fakta om mitt mörker.

* Inkarnater är inte endast gudar, det är till störst del människor, med tvivel, känslor och bördor, som är utsedda att göra en stor uppgift. Men de påminner om att vara besatta, men inte ens de själva vet. De bara handlar på ett visst sätt utan att någon egentligen kan svara på varför.

* Det stora kriget är det man kommer tala om i århundranden framåt. Anledningen till att det förra mörkret glömts bort är att det i princip drabbade en annan civilisation, djurfolken, de människor och tiraker som deltog unger mörkret var inte tillräckligt civiliserade efter kriget för att kunna föra historien vidare. Därav de vaga texterna om Vigilah och demonprinsarna, alltså troligtvis bara nonsens i sagor och tolkningar om något ingen faktiskt har ren fakta om.

To be continued ...

- Aeon

ripperdoc

Myrmidon
Lamior

Jag glömde säga att jag uteslutit lamiorna också :gremlaugh: I likhet med Krille tycker jag att vampyrerna kan gå och vara odöda någon annanstans.

När jag säger utesluter så innebär det inte att lamior inte alls existerar. De är bara ingen del av den världen vi spelar i på det sättet att de aldrig lär dyka upp, och skulle de dyka upp skulle de bara vara en parentes i berättelsen.

/RD - som inte slukar Mundana med hull och hår - far from

Arvid

Warrior
Re: Lamior

Jag glömde säga att jag uteslutit lamiorna också

På sätt och vis har jag det också då lamior inte är vampyrer eller lamiorna i Vandöda & Nekromanti. Likheterna är främst att de inte gillar solljus och är odöda men skillnaderna är väsentligt större (t.ex. skapas aldrig nya lamior). Vampyrer figurerar i min spelvärld som en jargisk-damarisk myt utan större sanningsinnehåll.

Marcus J

Hero
Ultrafetsuperspolier (Håll dig borta Stefan)

Jag hade då tänkt mig att mörkret har ändrat tillvägagång sätt lite sedan sist. Skriande demon horder och dylikt kommer inte dyka upp. Istället så försöker mörkerherrarna spela ut människor mot varandra, alver mot dvärgar och tiraker mot alla. T.ex så spelar de ut Thalamur mot Consaber. Inbördeskriget i Soldarn är också ett av deras sätt att försvaga människorna. Det främsta skälet till detta är att Xinu är lös i världen i förtid och därför kan arbeta rättså ostört på ett helt annat sätt.

Enshadi

Warrior
Jag vet inte om jag kommer hinna spelleda ens tor Mörkretkampanj. Jag har kanske bara två år till på mig att spela rollspel innan jag avslutar skolan och då vet jag inte om jag får möjlighet att spela mer.

Hur som helst har jag en sort-off Mörkerkampanj. jag har nämligen tagit det första steget på sidan 45 i L&H och naglat fast jag-ska-ha-flaggan på paragraf 'Den tvehövade tjuren'.

En av mina rollpersoner har släktband med Arotar som var den som tämjde odjuret Arotaur. Därför har jag hittat på en profetia som lyder att enbart Arotars senaste blod kan öppna porten till Arotaur. Detta är rollpersonens yngsta dotter.

Antagonisten är en samvetslös Kabalamagiker som faktiskt vet var porten finns och vet hur profetian lyder. Efter att nästlat sig in på Mister Über i kabalaordens bibliotek fick han tag på åldriga krönikor som pekade på att att min rollperson är släkt med arotar. antagonisten har därför samlat en munter skara på stora makthavare för att få resurser. Dels hertigen av Turina och dessutom den diaboliska nekromantikern Zathuri.

Dessutom har jag tänkt att Sällskapet (se sida 46 i L&H) ska dyka upp på ett hörn med sina unikt tränade Cirzariddare och helmgastar. Den som får tag i Arotaur får kontroll över honom med hjälp av en släktklenod ägd av rollpersonens familj.

Jag har alltså använt mig av en del fakta om Mörkret men inte tänkt att det ska utspela sig just i Mörkret.

kampanjen har så gott som börjat. Rollpersonerna har blivit illa torterade av Mister Ebhronmagiker och den viktiga rollpersonen vet att denne är intresserad i hans dotter men inte varför. Får se hur det går.

.MoQ.

Veteran
Fastnade också för Arotaur

Jag har redan kört en kampanj där Arotaur var med och det var helt klart min fetaste kampanj hittills. Tyvärr måste jag meddela att Arotaur numera är död.. :gremfrown: iaf i min dimension.. Arotaur, som alierat sig med RP mot ondskan, dog i den ofantliga slutstriden, som förintade trollhem med omnejd och gjorde västerbrygga obeboeligt för överskådlig framtid.. Endast två rp kom levande därifrån och endast en överlevde sina skador.

Det blev en perfekt kombination. Spelarna hade en enorm valfrihet och världen vilade på deras axlar, samtidigt som det ibland verkade som om de inte hade några alternativ alls. Till detta hörde dessutom att spelarna genom kampanjen allt mer förstod att det var deras förra karaktärer som orsakat det hela.. :gremelak:

En av spelarna, som spelade huvudrollen, utbrast i slutet av äventyret "Varför ska det här behöva hända just mig!". Det var inte bara gott rollspelande. Han menade det på riktigt.. Då var jag nöjd.

Jag får önska dig lycka till och jag hoppas ni får lika roligt som vi hade.

Tell

Hero
reflektion...

Och så avslutar du med att tvinga rollpersonen att se på medan hans vänner offrar hans dotter för att betvinga mörkret!

Bien! :gremgrin:

Tell

Hero
demoner och demoner...

med tanke på att en av dem tydligen kallades för "pest" sist, och elddemoner beskrevs som stora motståndare så antar jag att det hela egentligen var avsett att beskriva katastrofmajor a, b och c. Ett koncept som är värt att återanvända. En demon går att besegra. Försök att fördriva en tsunami eller potatispest :gremcool:

Enshadi

Warrior
Re: reflektion...

APSOLUT! :gremsmile:

Nä jag ska faktiskt ge dem en ärlig chans. Men den behöver inte vara särkilt stor.

Ingtar

Veteran
Re: Mörkret [FETSPOILER]

Jag har tänkt att spela en kampanj som innehåller Mörkret och givetvis så kommer rp ha en väldigt viktig roll.

Som sagt så är det ju lite irriterande att det "riktiga" mörkret ska inträffa år 2968.e.D men jag har tänkt att skjuta fram mitt mörker lite till ungefär 2970.e.D. Så att man hinner med lite annat :gremsmirk:

Jag har tänkt att väva in mörkret i minna kampanjer och jag har redan börjat lite smått med en del demoner som börjar dyka upp lite smått, rpna kommer att stöta ihop med dessa och bli deras fiender, förhoppningsvis så överlever rpna mötena med demonerna och dess dyrkare.

I min mörket kampanj kommer länder starta krig mot varandra och monster och andra skumma varelser kommer att dra sig till de stora befolknings delarna, även en del okända folkslag kommer att dyka upp. Skuggvarelser kommer att bli mer vanliga och liknande.

Som t ex i Menon-Aun så kommer Wyrdarna plötsligt att gå berserk...och ingen vet typ varför de plötsligt vaknar ur sin djupa sömn.

Det är väl typ det vanliga...som alla andra kör.