Nekromanti Mörkret, lite hjälp?

SchteeekarN^

Veteran
hur spelar man egentligen igenom mörkret, har läst lite om det på en del trådar och om jag inte kommer ihåg fel ochså i "Stormens vandrare"(kan vara nå annat namn, iallafall en bok som utspelar sig i mundana) och det verkar relativt intressant.
Men jag är lite oerfaren som sl och vill ha lite tipps på hur man börjar, vad som kan hända, vad man stöter på och lite sånt (lite relevanta böcker och sidor skulle ochså sitta fint)

Kagan

Veteran
ett saftigt uppdrag om man är lite ny som sl....men läst saker som ymir lagt upp :gremlaugh:

duncan_UBBT

Swordsman
Ett tips är att läsa Legender & Hemligheter, även om det inte är den bästa modulen som NeoGames släppt.

Vi körde faktiskt en mörkerkampanj en gång. Den var inte vidare advancerad och på på efterhand käns den ganska tråkig, men den gick iallafall ut på att Xinu sammlade sina inkarnater i Helm för att släppa lös sin 6e kropp.

Geredan Thalama

Veteran
Well vi spelade en Mörker kanpanj och kan inte säga att det va det lättaste tror nämligen jag nästan dog 4 gånger med min dräpare som återskapade colonska imperiet efter att funnit käjsarstaven ( ända levende ättlingen i thalama släktet i våran kampanj), men iaf det finns lite att plocka ur Legender och hemligeter sedan kan du ju alltid plocka in Demoner i olika ranker, drak väktare, Mörker går att spela ut med alla raser och alla yrken för hela mundana drabbas av det, så det är bara att plocka. allt som går att fåtag på i mundana kan skapa spännande senarion inte minst att få tag på artifakter för att spelar gruppen skall kunna stoppa mörkret. Vi spenderade stor del tid med drakväktare även om jag inte litade på dom ( Geredan , StorDräpare ) så va det våran största chans att klara oss helskinnade och lägga konflikterna åt sidan tills uppgiften var avklarad. men det finns massor av coola killar som kommer fram i mörkret. legendariska iconer som länge hållits gömda inför mörkret och bara att plocka =)
Säger bara att portarna från Underjorden / andeplanet kommer nog behöva korkas på rätt tigh bland annat. Ymir skrev en massa bra har jag för mig diskutioner med Iavhé ( Iavhé en av mina Sl ) Har jag för mig han sa iaf, har dock inte läst konversationen. bara välja och vraka Mörkret är alltid ett roligt spel område man har alltid fullt up om dom inte väljer att Fega..

Lyckatill.

duncan_UBBT

Swordsman
Om du vill ha någonting som jag iallafall kommer att utnyttja om jag någonsin kör en till Mörkerkampanj så är det:
Ljusets Brödrarskap. Se Drakar sid. 62. Jag skulle gärna ge dig fler sidhänvisningar, men nästan alla våra Eon-böcker ligger hemma hos en av spelarna. Jag är dock ganska säker på att det står en del i Alver - Sångarens Ätt.

Regmolar

Swashbuckler
Det beror ju helt på hur du vill använda Mörkret. L&H beskriver ju en slags "officiell version" i och med att den förklarar konceptet och går igenom det förra Mörkret, men de flesta som uttalat sig i ämnet tycker att den modellen suger och ignorerar det hela eller ändrar på det - se t.ex. Ymirs version.

Vill du köra "vanilj" (enl. L&H) ska du väl basera dig på Stormens vandrare (antar att den får räknas som officiell), låta nio ärkedemoner ta fysisk/semifysisk skepnad och leda väldiga demonerarméer mot hela skapelsen, varpå mänsklighetens välde faller samman och en ny ålder börjar. Spelarna kan mer eller mindre medvetet få kunskap om att något händer - flera fraktioner (Drezin, Sanari, drakarna, Sällskapet) känner ju till det och kan hyra folk att hjälpa dem, eller så kan någon forskare i Chadarian ha råkat hitta referenser till en ruin där det finns dokument, eller något.

Spelarna hittar info, och får sedan bäst de kan försöka stoppa Sällskapet från att finna och väcka Vhigilah (tror jag det var) i Gordrion, stoppa Xinus inkarnater, mura igen Helveteshålet i Momolan, besegra Commersium Lamia här och var och kanske reka lite i Kirats svarta skog (kolla på Utmark-äventyret också om du har Fenix, det kan man knyta an till det här). Det hela slutar med en stor apokalyps där deras förberedelser förhoppningsvis leder till att några mänskliga riken kan sätta upp ett försvar mot demonarméerna och deras allierade (typ minotaurer, kultister, lamior, legosoldater, Damariska armén om Xinu inte stoppats där) och överleva in i nästa ålder, då något nytt tar över (vad det skulle vara vågar jag inte gissa, men min röst faller på tirakerna). Just det, Solsvärdet och det där onda supervapnet ska in på ett hörn också.

Eller så låter man det hela vara lite mindre direkt, blandar in Antichton från Ymirs version, Skugglandet, drömmar, hävdar att drakarnas uppdämning av magifältet gör det omöjligt att få fram demonarméer och låter Mörkret vara en period av kaos, omvälvningar, krig och allmän astromagisk drömgalenskap där RP dras in i den lokala konflikt som verkar mest intressant. Jag funderar t.ex. på att dra mina spelare i Consaber genom L'meas, ett nytt krig Thalamur/Consaber och påföljande inbördeskrig i båda länder efter avslöjandet av L'meas och Xinukultens mord på Consabers kung - och är jag elak får de sedan inse att Xinus plan bara var att oskadliggöra de stabila nationerna i öster medan en ohelig allians mellan Damarien och jargisk-cirefaliska intressen håller på att lägga både Asharina och sydöstra Jargien (och kanske Melorion med) under Xinus välde medan Jargien går under i inbördes strider samtidigt som lamiorna tränger ut ur Khirath i norr, medan de raunländska horderna håller på att enas av Stormens vandrare i norr, den sjätte inkarnaten, och Sällskapet håller på att finna Vhigilah i Gordrion - och då har jag ännu bara blandat in 2,5 av nio demonfurstar och ignorerat alla demonarméer och liknande fånigheter :gremwink:.

SchteeekarN^

Veteran
jaa asså har ju kollat upp och det var lite väl saftigt för mig som är ny som sl, tror jag bara ska dra lite kaos tider (inbördeskrig lite över allt, kanske nått land som bestämmer sig för att vara "über mench" och utrota alla som inte är "rena", religösa krig osv)

duncan_UBBT

Swordsman
Jag skulle också tippa på att tirakerna skulle vara den makt som är mest lämpad att bygga om på nytt efter mörkret. När vi spelade lät vi dem även skapa en allians med vättarna som tog över dvärgarnas fästen och gjorde dem vättiga.

Om vi skulle köra en ny mörkerkampanj så skulle den nog börja MÅNGA år innan själva mörkret. Vad som jag själv tror gick fel förra gången var att vi bara sprang runt och duckade kometer då vi inte han göra mycket annat innan världen var i kaos. Det är bättre att låta rollpersonerna vinna stor makt genom många mindre kampanjer och äventyr så att de faktiskt har medlen i hand att göra något åt mörkret när det väl inträffar, till exempel leda en grupp "överlevare" genom kaoset till en plats där de är säkra.

DesertRain

Hero
Jag har aldrig kört en mörkerkampanj, men flera kampanjer där uppbyggnaden mot mörkret har stått antingen i centrum eller i bakgrunden. Själv tror jag att just uppbyggnaden innan det sker är intressantare att bygga äventyr runt. När det väl sker så blir det ju bara totalt krig och ödeläggelse typ överallt och det tycker i alla fall inte jag verkar lika lockande.

Purgatory, saknar Eon

Hakazu

Veteran
Jag är väldigt oerfaren av EON och kan därför väldigt lite om historien om EON. Kan någon förklarar vad 'Mörkret' är? Har läst i böckerna att det har varit två stycken?

Samma sak om Tirak-krigen, hur/vart hittar man bäst information om sånt?

duncan_UBBT

Swordsman
Mörkret är ett återkommande fenomen i Eons värld som sker vart 10 000e år. Om jag inte missminner mig har det enligt Drakboken varit 13 mörker, jag är dock inte helt säker på detta. under mörkren så får Gudarna och de Nio mörkerherrarna större befogenheter än vad de har normalt vis, och mörkret brukar vanligtivs vara en tid av död och kaos då Mundanas mäktigaste väsen slåss om dominans över världen.

Det är mycket sällan en kultur överlever ett mörker. Medlemmar ut kulturen brukar allt som oftadt överleva, men aldrig utan att drastiskt förändra kulturen i fråga.

Man skulle kunna se mörkret som Mundanas version av domedagen, då du med nästan all säkerhet inte kommer att leva och se hur världen blir om du en gång sett hur den var.

Ibland sker väldigt stora förändringar inte bara i Mundanas kulturer utan även i själva Geografin. Det har hänt att hela Mundana täckts av hav, att nya bergskedjor stigit ur haven och att hela alltet blivit ett vulkaniskt helvete.

Hakazu

Veteran
Okej, så det öppnar upp chanserna för stora uppdrag ^^ Nämns det mera i Drakboken som du nämnde?

Samma sak med Tirak-krigen, hur hittar man det bäst?

Telephalsion

Swordsman
Legender & Hemligheter, där finns Eons officiella mörker utsirat, annars rekommenderar jag Ymirs mörker. Sök åp forumet.

Hakazu

Veteran
Herre jäklar vilket inlägg, har nog aldrig läst ett sådan långt och intressant inlägg ^^ Bra jobbat.

Har även köpt 'Legender och Myter' vilket förklarar ännu mera som jag inte visste. Synd att jag inte har en grupp att spela med X(