Det beror ju helt på hur du vill använda Mörkret. L&H beskriver ju en slags "officiell version" i och med att den förklarar konceptet och går igenom det förra Mörkret, men de flesta som uttalat sig i ämnet tycker att den modellen suger och ignorerar det hela eller ändrar på det - se t.ex.
Ymirs version.
Vill du köra "vanilj" (enl. L&H) ska du väl basera dig på Stormens vandrare (antar att den får räknas som officiell), låta nio ärkedemoner ta fysisk/semifysisk skepnad och leda väldiga demonerarméer mot hela skapelsen, varpå mänsklighetens välde faller samman och en ny ålder börjar. Spelarna kan mer eller mindre medvetet få kunskap om att något händer - flera fraktioner (Drezin, Sanari, drakarna, Sällskapet) känner ju till det och kan hyra folk att hjälpa dem, eller så kan någon forskare i Chadarian ha råkat hitta referenser till en ruin där det finns dokument, eller något.
Spelarna hittar info, och får sedan bäst de kan försöka stoppa Sällskapet från att finna och väcka Vhigilah (tror jag det var) i Gordrion, stoppa Xinus inkarnater, mura igen Helveteshålet i Momolan, besegra Commersium Lamia här och var och kanske reka lite i Kirats svarta skog (kolla på Utmark-äventyret också om du har Fenix, det kan man knyta an till det här). Det hela slutar med en stor apokalyps där deras förberedelser förhoppningsvis leder till att några mänskliga riken kan sätta upp ett försvar mot demonarméerna och deras allierade (typ minotaurer, kultister, lamior, legosoldater, Damariska armén om Xinu inte stoppats där) och överleva in i nästa ålder, då något nytt tar över (vad det skulle vara vågar jag inte gissa, men min röst faller på tirakerna). Just det, Solsvärdet och det där onda supervapnet ska in på ett hörn också.
Eller så låter man det hela vara lite mindre direkt, blandar in Antichton från Ymirs version, Skugglandet, drömmar, hävdar att drakarnas uppdämning av magifältet gör det omöjligt att få fram demonarméer och låter Mörkret vara en period av kaos, omvälvningar, krig och allmän astromagisk drömgalenskap där RP dras in i den lokala konflikt som verkar mest intressant. Jag funderar t.ex. på att dra mina spelare i Consaber genom L'meas, ett nytt krig Thalamur/Consaber och påföljande inbördeskrig i båda länder efter avslöjandet av L'meas och Xinukultens mord på Consabers kung - och är jag elak får de sedan inse att Xinus plan bara var att oskadliggöra de stabila nationerna i öster medan en ohelig allians mellan Damarien och jargisk-cirefaliska intressen håller på att lägga både Asharina och sydöstra Jargien (och kanske Melorion med) under Xinus välde medan Jargien går under i inbördes strider samtidigt som lamiorna tränger ut ur Khirath i norr, medan de raunländska horderna håller på att enas av Stormens vandrare i norr, den sjätte inkarnaten, och Sällskapet håller på att finna Vhigilah i Gordrion - och då har jag ännu bara blandat in 2,5 av nio demonfurstar och ignorerat alla demonarméer och liknande fånigheter
.