Nekromanti Mörkret...

eoz

Veteran
Jag vet att dessa inlägg förmodligen strömmat in förut, men jag undrar. För det första: Vem tusan skrev legender och hemligheter? Om det var någon som faktiskt är här på forumet så undrar jag vad tusan som är tänkt? Måste jag vrida tillbaka tiden eller? Det är ju bara ett år kvar! Ska karaktärer leva i max ett år, och dö sedan, eller vad är det som gäller? Jag fattar faktiskt inte! En fråga till som jag har är: Vad händer efter mörkret? Skulle det kunna hända att tiden gick framåt, och det kanske blev, säg t.ex rennessans eller något?

lijat

Swordsman
den vanliga lösningen brukar vara att ignorera den oficiella tiden kvar till mörkret sen så kan man ignorera mörkret helt och hållet

att mörkret inträffar behöver inte betyda att karaktärerna dör jag tänker låta mörkret bryta ut som en sorts världskrig där karaktärerna långsdamt ska se mörkerfurstarnas hand i det hela iden med demon invasion är helt enkelt för tråkig dom enda demoner som kommer att delta i kriget är dom som thalamurs magiker har frammanat

Hike

Veteran
Faktum är att jag själ inte läst legender och hemligheter än (doch har min polare berättat lite om det), men om jag har förstått det rätt så är du rädd att dina/era karaktärer kommer gå under när mörket kommer. Om jag sedan förstår dig rätt så ska det (enligt boken i fråga) komma om ca 1 år och du ni kanske spelar en kampanj som sträcker sig över denna tiden. Men i så fall tycker jag du gör så här: Om du inte själv är SL så tycker jag du säger till denna att strunta i legender och hemligheter och låta mörkret komma när det passar :gremsmile:

lijat

Swordsman
förövrigt sök på alternativt mörker eller något sådant det har skrivits rätt mycket om sådant förut

Big Marco

Läskig
Re: Mörkret... (TRÅDEN ÄR "SPOILER")

Det har skrivits förut, men mörkret har varit på G i över ett sekel redan. Året är knappast en av/på-knapp då allt går under. Men jag rekomenderar dig att använda sökfunktionen.

vielleicht

Veteran
Jag vet att dessa inlägg förmodligen strömmat in förut, men jag undrar. För det första: Vem tusan skrev legender och hemligheter? Om det var någon som faktiskt är här på forumet så undrar jag vad tusan som är tänkt? Måste jag vrida tillbaka tiden eller? Det är ju bara ett år kvar! Ska karaktärer leva i max ett år, och dö sedan, eller vad är det som gäller? Jag fattar faktiskt inte!
Eller så gör man som de flesta andra vettiga människor - använder Legender & Hemligheter som bordsunderlägg och struntar i att använda informationen som presenteras där...

:gremsmirk:

Från en som faktiskt gillar Mörkret

Eller så gör man som de flesta andra vettiga människor - använder Legender & Hemligheter som bordsunderlägg och struntar i att använda informationen som presenteras där...
O således har man gått miste om tusentals äventyrsuppslag vad anbelangar såväl intriger som mystik, hårresande skräck och action i storslagna slag a la de Två tornen och Konungens återkomst.
Exakt HUR man som spelledare väljer att nyttja Mörkret är ju upp till var och en men jag kan lova dig att det blir knappast bättre eller sämre än vad Du gör det till.
Mörkret innebär enligt mig en mycket dynamisk kraft, om ändock ganska svårgestaltad just i dess stora omfattning, som lätt kan agera som motor dvs. den framåtdrivande kraften i flertalet äventyr. Om man sedan väljer att det artar sig som öppna hål på himmeln varifrån det bara rusar massa elaka demoner eller om det innebär mer komplicerade saker som exempelvis förhöjd fientlighet mellan riken kanske på grund av Mörkerfurstarnas intrigerande blir ju varje spelledares eget val. Men faktumet kvarstår att du kan inte skylla den slutgiltliga kvalitén på en specifik bok för i slutändan handlar det ju om din förmåga som spelledare att ta vara på och applicera något till din kampanj. Vad du kallar för "vettiga människor" skulle jag därför snarare kalla för antingen:
1. Personer som helt enkelt inte tycker att Mörkret passar in i deras kampanjvärld (vilket jag väl kan förstå om de inte önskar underliggande stora dynamiska förändringar)
2. Spelledare med bristande förmåga att göra något intressant och vettigt av Mörkret (och tror mig det går verkligen).

Slutligen skulle jag vilja ge ett boktips för de som önskar ett exempel för hur något som kan liknas med Mörkret kan arta sig. Läs "Sagan om Drakens återkomst" av Robert Jordan. Däri gestaltas omvälvande och tämligen mörka förändringar av världen på ett mycket delikat och intressant sätt där intriger snarare än demonhorder är vad som utgör grundstommen.
Om jag får min vilja igenom såsom skribent för neogames så är det också på ett liknande sätt som Mörkret kommer att arta sig i Mundana och vad jag har förstått så verkar det redan som om de tänker i de banorna.

lijat

Swordsman
Re: Från en som faktiskt gillar Mörkret

Bra ide med sagan om drakens återkomst den iden hade inte jag set.
Kan komma till användning i framtiden då min kampanj gestaltar mörkret mer som intriger och krig än en demoninvasion.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tja, metaplotter uttänkta av spelmakarna leder inte sällan till problem. Nu vet jag faktiskt inte hur mycket Neogames tänker stödja sin egen lilla apokalyps men än så länge har den bara omnämnts ordentligt i "Legender & hemligheter". Hur man än väljer att hantera mörkret så står det i alla fall rätt tydligt att ingenting kommer att bli sig likt efter det. Personligen tycker jag att hela konceptet går stick i stäv med Eons i övrigt så lågmälda framtoning. Men om du upplever att mörkret bara är en belastning så skulle jag rekommendera dig att helt strunta i det. Det finns gott om äventyrsuppslag som inte mynnar ut i lika dramatiska förändringar.

Helmgast
Namnen juh

I varje Eonmodul finns en lista på sida 3 med namn och citat där det står vem som skrivit vad. Titta där. Har du inte boken, så slipper du kolla. Enkelt å bra.

vielleicht

Veteran

Slutligen skulle jag vilja ge ett boktips för de som önskar ett exempel för hur något som kan liknas med Mörkret kan arta sig. Läs "Sagan om Drakens återkomst" av Robert Jordan.

Om jag får min vilja igenom såsom skribent för neogames så är det också på ett liknande sätt som Mörkret kommer att arta sig i Mundana och vad jag har förstått så verkar det redan som om de tänker i de banorna.

...grattis, du har just försäkrat mig om att jag aldrig någonsin kommer köpa något Eon-material så länge jag lever.

:gremsmirk:

...grattis, du har just försäkrat mig om att jag aldrig någonsin kommer köpa något Eon-material så länge jag lever.
Men så verkade du ju uppenbarligen inte heller gilla idéen med Mörkret från början. Fast vad Mörkret (eller ännu mindre Robert Jordan som bara var ett EXEMPEL på hur det skulle kunna gå till) har att göra med allt kommande Eon-material det begriper jag då rakt inte!?

Addendum

Fast det är ju klart att har man "The World of Synnibarr" som favoritspel så har jag ju full förståelse om Eon inte lockar särskilt. Åtminstone var det det intryck jag fått efter att ha läst denna rescension av spelet.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Från en som gillar sin egen version...

Slutligen skulle jag vilja ge ett boktips för de som önskar ett exempel för hur något som kan liknas med Mörkret kan arta sig. Läs "Sagan om Drakens återkomst" av Robert Jordan. Däri gestaltas omvälvande och tämligen mörka förändringar av världen på ett mycket delikat och intressant sätt där intriger snarare än demonhorder är vad som utgör grundstommen.
Aj.

- Ymir, ogillar 'Legender och Hemligheter', ogillar 'Sagan om drakens återkomst' än mer.

Mörkret suger...
Hur kan du veta det? Det har ju liksom inte inträffat ännu eller ens presenterats exakt hur det kommer att arta sig. Allt som finns ännu är ju hintar och en genomgång av hur det gick till förra gången. Så hur det slutgiltliga Mörkret kommer till uttryck i Mundana enligt neogames är ju fortfarande orskivna blad i framtidens historia...
Så min bäste Ymir, såvidare du inte skådar i framtiden antar jag att du drar din slutsats utifrån de de hintar som givits samt vad som sägs ha skett förra gången, vilket naturligtvis innebär att du står på osäker mark vad gäller att ännu dra slutsatser.
Å andra sidan kan jag inte heller säga att Mörkret kommer att arta sig på ett bra sätt för det kan jag ju rimligtvis inte heller veta förrän någon modul har skrivits som eventuellt tar upp saken.

Gör din egen version, eller se dig om efter en annan infallsvinkel. Typ min ...
Som jag redan tidigare uttalat mig om erbjuder din version en intressant alternativ lösning så jag kan rekomendera den å det varmaste. Vad jag dock INTE är särskilt förtjust i är den a la Övärlden snarlika idéen med Skugglandet som launchpoint för Mörkret. Personligen ser jag nämligen Skugglandet som något av "den andra sidan" dvs. älvfolkens rike. Där med inte sagt att idéen i sig inte är intressant. Jag hade dock hellre sett "Speglingar" och dylikt härstamma från någon av de daimotropiska planen.

Mörkret the "Sagan om Drakens återkomst" way

Att du gillar din egen version bättre förefaller mig icke så underligt med tanke på att du ju har utvecklat den en del samt naturligtvis ändrat på de saker du ogillar. Att ni dessutom spelat en eller flera kampanjer som färgats av denna syn på Mörkret gör ju naturligtvis att det kan kännas lite motigt att anta en annan version. Därför tänker jag inte heller argumentera varför du borde anta den officiella versionen.
Däremot tycker jag inte att ditt argument (om det nu är ett argument dvs?) om att du gillar din egen version bättre håller för att dissa den officiella versionen, åtminstone inte i en diskussion som handlar om hur Mörkret skall arta sig i de officiella modulerna.

- Ymir, ogillar 'Legender och Hemligheter', ogillar 'Sagan om drakens återkomst' än mer.
Om man bortser från smakfrågan huruvida Sagan om Drakens återkomst är läsvärd eller ej och istället ser till på vilket sätt Jordan ger uttryck för det Mörkerliknande konceptet så tycker jag att det finns ett par föredömliga tendenser att ta fasta på. Låt mig därför förtydliga vilka av dessa jag syftar på när jag talar om Sagan om Drakens återkomst som en inspirationskälla till Mörkret.

För det första så lyckas Jordan med att göra en annalkandes domedag/Mörker till en komplex historia av INTRIGER (som gammal Vampireräv Ymir så har du säkert god insikt i hur dessa kan användas på ett intressant sätt för att föra handlingen framåt). Fördelen med detta är den anti "himmeln rämnar och världen översvämmas av demoner" som det innebär. Istället är det misstron mellan de olika länderna som byggs upp genom Mörkerfurstarnas manipulerande. Sjävla intrigspelet utspelar sig alltså i första hand på det redan givna brädet (dvs. världens som den var redan innan saker o ting började gå mot "undergång"). Mörkret tar sig här alltså ett mycket mer lågmält uttryck!
Om man sedan applicerar denna idé på Mundana så förstår man ju att saker o ting inte behöver förändras så jäfla mycket bara för att Mörkret sägs bryta ut om ett år. Istället förvärras bara saker o ting allmänt genom de redan rådande situationerna.

För det andra så gillar jag på det vis som det "onda" respektive det "goda" gestaltas på ett mångfacetterat vis. För att ta Mörkerfurstarna så har de ju blivit var de är av högst männskliga anledningar och dessutom så framstår de som männskliga på så vis att de drivs av mängbottnade känslor och har sina egna styrkor och svagheter. Att de dessutom tycks känna misstro sinsemellan och således intrigerar även mot varandra gör bara det hela ännu mer intressant. Således utgör de ingen "ondskans enade front" utan snarare en rad olika intressen som tvingas sammabeta då de har ett gemensamt mål alternativt en gemensam slavdrivare.
För att se det från den andra sidan så är inte heller de så kallade "goda" intressena alls särskilt klichégoda. Ta "Ljusets söner" som ett utmärkt exempel. Här snackar vi verkligen om några som låter målet helga medeln och inte framstår de bara som särskilt godhjärtade snarare tvärtom IMHO.
Vidare har vi Aes Sedaierna (eller hur fasiken det nu stavas, var trots allt ett par år sedan jag läste böckerna) som inte heller de, trots att de kommer från ett fantasyns klassiskt "goda vita torn", är utan sina mänskliga svagheter. Precis som Mörkerfurstarna så drar de sig inte för att intrigera, spionera osv.

Så när jag talar om föredömligheten i Jordans verk så är det dessa två punkter jag framför allt hoppas på att återse i neogames verk dvs.
1. Mörker mer som intriger (och således mer lågmälda handlingar) och mindre som demonhorder som översvämmar hela Mundana.
2. Mångfacetterade intressen under Mörkerperioden vars sida inte enkelt kan tillskrivas varisig en god eller en ond sida utan vars lojalitet mest ligger hos sig självt och i strävan att överleva/profitera.

Ljusetsriddare - som inte tycker man borde strunta i Mörkret, utan snarare att utveckla det på ett så bra och icke spelförstörande vis som möjligt, då det i grund och botten är en intressant idé som onekligen kan leda till många äventyrsuppslag.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mörkret [Spoiler för mina spelare]

Jag tyckte att Neogames beskrivning av hur det förra Mörkret artade sig var tillräckligt pinsam och icke-Eon för att diskvalificera nästa Mörker med. Jag säger inte att de inte kan göra något bra av det, bara att förutsättningarna är väldigt dåliga, till den grad att det skulle förvåna mig om de faktiskt åstadkommer något bra. Du, Ljusetsriddare, har gjort din beskärda del för att göra Mörkret mindre dåligt, helt klart, men det ursäktar inte att det är löjliga demonfurstar och krigande gudar det handlar om.

...och så angående mitt Mörker. Skugglanden är inte alls någon launchpoint för Mörkret, det är bara en gåtfull, dimhöljd gränsvärld mellan Mundana och Urmörkrets 'sfär', och som sådan viktig, givetvis, men det säger inget om Skugglandets invånares inställning. Det är fullt möjligt att Urmörkret är (har varit, kommer att vara) lika oangenämt för dem som för de flesta av Mundanas invånare. Urmörkret finns ju samtidigt överallt, i allt mörker - både i Mundana och Skugglanden, och det finns både människor och skuggfolk som, medvetet eller omedvetet, går dess ärenden. Liksom det finns både människor och skuggfolk som medvetet eller omedvetet bekämpar Mörkrets antågande. (Skilj på 'Skugglanden' och det jag så klumpigt kallar 'Urskugglandet' ('speglingarnas' värld), med andra ord).

Vad daimotropiska 'plan' beträffar vet jag inte...min inställning är kluven där. Demonerna hör hemma på andeplanet, inte i nån slags fysiska parallelldimension till Mundana, och jag har svårt att se utrymme för sådana demonvärldar i Mundanas kosmologi. Dessutom är det så outhärdligt standard. Lite mer originella kan väl Mundanas demoner vara? Däremot kan både demoner och mäktiga psykotropiker skapa sig små 'fickor' av fysisk verklighet på andeplanet (jfr 'Horizons' i Mage), och mäktiga demoner åtnjuter således ofta det köttsliga skalets fröjder i världar vars faktiska existens kan diskuteras en hel del.

- Ymir, förklarar