Nekromanti Mörkret...

Tesfforp

Warrior
- Ymir, öppnar godispåsen till sist
Inte hela godispåsen!
För att göra detta måste du säga vad Lirmana av Cuvri'an vet för orsak varför Förbannelsen fungerar men eterseglare sedan dess inte gör det!

Skriver Anton och vill att Ymir öppnar HELA godispåsen! (Snälla)

Inte hela godispåsen!
För att göra detta måste du säga vad Lirmana av Cuvri'an vet för orsak varför Förbannelsen fungerar men eterseglare sedan dess inte gör det!
*Tittar en extra gång på stycket "Den alviska förbannelsen" i kapitlet om hemligheter i drakarboken och nickar sedan nöjt för sig själv i vetskap om att detta stycke nog kan förklara ett och annat...*

All det där är väl inte officiellt utan ditt egna påhitt (eller?).
Jo, då det är officiellt - Ymirofficiellt! :gremwink:

Fast jag får allt lov att säga att det är en ganska god gissning även vad gäller den officiella versionen och lika så ett intressant alternativ på hur det skulle kunna vara... *ler enigmatiskt* ------> :gremsmirk:

Tesfforp

Warrior
Inget

Har ändrat det här meddelandet (för det går ju inte att ta bort) för det blev lite fel. Ta gärna bort det moderatorer!

Skriver Anton som vill att detta meddelande ska tas bort!

eoz

Veteran
Det är inte det att jag inte vill att karaktärerna ska dö, för det gör de ändå! Jag lovar! På ganska regelbunden basis, nej men det brukar ta max en månad för att det ska dö en karaktär ungefär. Det är det att jag undrar vad som händer efter mörkret, snarare än vad mörkret gestaltas som! Nog har jag nog fantasi att gestalta mörkret! Det är det att jag undrar vad som kommer efteråt. Jag undrar om teknologin kan gå frammåt, snarare än bakåt, o.s.v. Mitt mörker kommer att innehålla ett visst väckande av de just nu ganska inaktiva raserna, och en massa förändringar! Men jag undrar ändå (Jag vet att jag kan göra som jag vill) Men vad kommer ni att göra, om ni nu kommer ur mörkret?

vielleicht

Veteran
Re: Från en som faktiskt gillar Mörkret

Men så verkade du ju uppenbarligen inte heller gilla idéen med Mörkret från början. Fast vad Mörkret (eller ännu mindre Robert Jordan som bara var ett EXEMPEL på hur det skulle kunna gå till) har att göra med allt kommande Eon-material det begriper jag då rakt inte!?
Själva konceptet med Mörkret har jag inget emot, bara det taffliga sätt som det utförs på.

vielleicht

Veteran
Re: Addendum

*suck*

Du kanske borde slå upp "ironi" i ordboken?

Chansen är nog större att folk tar dig på allvar då...

Blasphemy

Swashbuckler
Se L&H för vad den verkligen är...

Legender & Hemligheter är en modul som är fylld av just legender & hemligheter. Den skiljer sig på många sätt från andra moduler från Neogames då den innehåller en väldigt liten regeldel, saknar mycket fakta och har ett väldigt frodigt och berättande språk.

Många av texterna i denna modul är inte för att ha som ren fakta, de är till för att fungera som inspiration och grogrund för äventyrsförslag. Om man exempelvis tar exemplet med Zhat-Renks fall:

"Mörkrets horder angrep utan nåd. Portarna till det mäktiga Zhat-Renk bröts sönder av Vhigilahs svarta magi, och tusentals ondskefulla väsen strömmade in genom dvärgarnas sista utpost ovan jord. Slakten blev obeskrivlig. Dvärgarna inte bara revs i stycken – deras själar fjättrades av Vhigilahs svarta magi och sändes att tjäna som världsförgöraren Ahrimans slavar i sju gånger sju evigheter. Dvärgkungen Nkit var den siste att falla – och då för Vhigilas svarta spjut. Dvärgkungens skrik när det glödande spjutet genomborrade både kropp och själ hördes över hela Mundana; kanske uppfattades det även i andra världar."

Låt oss nu analysera detta.
Var Vhigilahs magi verkligen svart?
Var de väsen som invaderade fästet verkligen ondskefulla?
Fättrades verkligen dvärgarnas själar av Vhigilahs svarta magi och sändes att tjäna som världsförgöraren Ahrimans slavar i sju gånger sju evigheter?
Hördes verkligen Dvärgkunens skrik över hela Mundana (och även andra världar)?

Det finns säkert vissa som vill tolka detta bokstavstroget, visst det får man göra (ungefär som bokstavstroende kristna). Men de flesta hävdar nog att detta är rätt så överdrivet. Ungefär som våra egna legender och religiösa sagor. Någonstans i denna berättelse kan det dock finnas en gnutta sanning, exempelvis att Vhigilahs arméer intog dvärgfästet och dräpte alla som levde där.

Som jag ser det så används Legender & Hemligheter och delarna om mörkret som inspiration till de som vill få nys om forna ting. Partiet ovan om dvärgfästets fall skulle kunna hämtats direkt från en urgammal bok bortglömd i ett bibliotek som rollpersonerna efter lång efterforskning hittat. Eller är det kanske skildringen som en drake återger över den grymma händelsen. Den är rikligt beskriven, totalt ickeobjektiv och väldigt, väldigt mycket en legend.

Få verkar dock använda och tolka texterna i Legender & Hemligheter på detta sätt. De blir istället irriterade på att ord som Ond, Demonfurste, Själafjättring och liknande används. I deras Mundana kan det inte finnas lämningar och legender om forna tider. Legender som är High Fjantasy. Om man tittar på vår egen medeltid och ser på hur skapelsen tros vara, hur domedagen kommer att se ut - ja till och med hur världen ser ut så märker man att allt detta är väldigt banalt och väldigt mycket fjantasy.

Så se Legender & Hemligheter för vad den är. En samling legender och just hemligheter.

Blasphemy

Swashbuckler

Är det bara jag som har missat att Modulen om mörkret har kommit ut? Har du den blekaste aning om vad du talar om?

I ironi och allvar

Du kanske borde slå upp "ironi" i ordboken?

Chansen är nog större att folk tar dig på allvar då...
Linjen mellan ironi och sarkasm är hårfin men ändå betydande och du trippar på den just nu. Något säger mig att du missade ironin i mitt inlägg eller kanske var det den du reagerade på?

Chansen att folk skulle ta Dig på allvar är också större om du faktiskt utvecklade och argumenterade för dina åsikter istället för att komma med ett par halvluddiga antydningar formulerade på bara ett par rader.

Själva konceptet med Mörkret har jag inget emot, bara det taffliga sätt som det utförs på.
Men det förklarar fortfarande inte varför jag skulle ha "övertygat dig om att aldrig någonsin köpa något Eon-material så länge du lever"? Eller du kanske bara använde en gnutta ironi kryddad med lite melodramatik? :gremtongue:

Ok, att det är något som du inte gillar med Mörkret och dess utförande, så mycket har jag förstått. Men så länge du inte utvecklar dig närmre så tillför du inte heller något nytt till debatten.

Ljusetsriddare - som tycker att man bör försöka utveckla sig åtminstone något om man tycker till om saker (OM man nu önskar någon förändring det vill säga).

Mörkret, Skuggland och Daimotropiska plan

Jag tyckte att Neogames beskrivning av hur det förra Mörkret artade sig var tillräckligt pinsam och icke-Eon för att diskvalificera nästa Mörker med. Jag säger inte att de inte kan göra något bra av det, bara att förutsättningarna är väldigt dåliga, till den grad att det skulle förvåna mig om de faktiskt åstadkommer något bra. Du, Ljusetsriddare, har gjort din beskärda del för att göra Mörkret mindre dåligt, helt klart, men det ursäktar inte att det är löjliga demonfurstar och krigande gudar det handlar om.
Jag tycker att Blasphemys inlägg ger ett rätt bra svar på problematiken du beskriver.

...och så angående mitt Mörker. Skugglanden är inte alls någon launchpoint för Mörkret, det är bara en gåtfull, dimhöljd gränsvärld mellan Mundana och Urmörkrets 'sfär', och som sådan viktig, givetvis, men det säger inget om Skugglandets invånares inställning. Det är fullt möjligt att Urmörkret är (har varit, kommer att vara) lika oangenämt för dem som för de flesta av Mundanas invånare. Urmörkret finns ju samtidigt överallt, i allt mörker - både i Mundana och Skugglanden, och det finns både människor och skuggfolk som, medvetet eller omedvetet, går dess ärenden. Liksom det finns både människor och skuggfolk som medvetet eller omedvetet bekämpar Mörkrets antågande. (Skilj på 'Skugglanden' och det jag så klumpigt kallar 'Urskugglandet' ('speglingarnas' värld), med andra ord).
Fast så som gränsland mellan Mundana och "Urmörkrets sfär" så innebär det ju högst sannolikt att det är därigenom Mörkrets skaror kommer att vandra för att nå Mundana vilket i realiteten innebär att det blir ett slags "launchpoint". Själva idéen är dock intressant men jag finner den svår att acceptera av den enkla anledningen att det är mer eller raka motsatsen till vad jag hade tänkt mig om Skugglandet (om du betänker drakarnas koppling till Skugglandet så hajjar du nog vad jag menar).

Vad daimotropiska 'plan' beträffar vet jag inte...min inställning är kluven där. Demonerna hör hemma på andeplanet, inte i nån slags fysiska parallelldimension till Mundana, och jag har svårt att se utrymme för sådana demonvärldar i Mundanas kosmologi. Dessutom är det så outhärdligt standard. Lite mer originella kan väl Mundanas demoner vara? Däremot kan både demoner och mäktiga psykotropiker skapa sig små 'fickor' av fysisk verklighet på andeplanet (jfr 'Horizons' i Mage), och mäktiga demoner åtnjuter således ofta det köttsliga skalets fröjder i världar vars faktiska existens kan diskuteras en hel del.
Fast skulle man inte kunna se/kalla dessa Horizons för daimotropiska plan då? Rimligtvis borde de vara skapade av demonerna för att som du så poetiskt uttrycker det "åtnjuta det köttsliga skalets fröjder". Således borde det ju vara uppbyggt helt eller iallafall delvis av daimotropiska energier varvid namnet än en gång tjänar sitt syfte.
Fast egentligen skit samma vad man kallar det för - vad gäller hur det fungerar verkar vi ändå vara överens.

Ljusetsriddare - som gillar Skugglandet väldigt mycket och hoppas att hela konceptet kommer att utökas inom en snar framtid...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: I ironi och allvar

"Chansen att folk skulle ta Dig på allvar är också större om du faktiskt utvecklade och argumenterade för dina åsikter istället för att komma med ett par halvluddiga antydningar formulerade på bara ett par rader."

Tja, jag skulle väl snarare säga att chansen att du tar honom på större allvar ökar. Frågan är bara om det är ett mål som han eller någon annan för den delen prioriterar särskilt högt...

Bitter ironi eller allvar?

Tja, jag skulle väl snarare säga att chansen att du tar honom på större allvar ökar.
Så du tror alltså ärligt talat att det är endast jag som tar en person mer på allvar om denne faktiskt utvecklar sitt resonemang i välgrundade argument till skillnad från en som inte gör det? Intressant ståndpunkt måste jag säga!

Frågan är bara om det är ett mål som han eller någon annan för den delen prioriterar särskilt högt...
Med "någon annan" i det här fallet så antar jag att du iallafall syftar på dig själv? Så om Du personligen inte prioriterar särskilt högt att bli tagen på allvar av mig, varför då överhuvudtaget kommentera saken?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Bitter ironi eller alver?

"Så du tror alltså ärligt talat att det är endast jag som tar en person mer på allvar om denne faktiskt utvecklar sitt resonemang i välgrundade argument till skillnad från en som inte gör det? Intressant ståndpunkt måste jag säga! "

Låt oss säga såhär istället, tyvärr tror jag inte att du är den enda som har svårt att hantera kritik mot Eon vare sig den är välgrundad eller ej. För övrigt vill jag upprepa att ingen här på forumet har någon som helst skyldighet att motivera eller föklara sina åsikter för dig hur påstridig du än må vara. Att de väljer att strunta i dina påtryckningar gör varken dem eller deras åsikter mindre värda.

"Med "någon annan" i det här fallet så antar jag att du iallafall syftar på dig själv? Så om Du personligen inte prioriterar särskilt högt att bli tagen på allvar av mig, varför då överhuvudtaget kommentera saken? "

Därför att du verka prioritera väldigt högt att själv bli tagen på allvar av andra.

Om du har några övriga åsikter i frågan så inser du säkert att det är lämpligare att ta dem privat. Ha en trevlig dag.

Re: Bitter ironi eller larver?

Låt oss säga såhär istället, tyvärr tror jag inte att du är den enda som har svårt att hantera kritik mot Eon vare sig den är välgrundad eller ej.
Detta har vi redan dryftat om innan och då precis som nu anser jag att kritik OM den är konstruktiv fyller en mycket värdefull funktion (kan det vara 4:e gången jag nämner det för dig nu?).
Vad gäller förmåga att hantera kritik så måste jag ställa dig frågan om du tycker att du varit särskilt föredömlig i att hantera den kritik FÖR Eon som exempelvis jag kommit med? Eller anser du möjligtvis att kritik är värt olika beroende på vilken sida man står? Fast nåväl nu gick vi ju ifrån sakfrågan som ju som sagt handlade om att bli tagen på allvar eller inte så låt oss skippa den diskussionen.

För övrigt vill jag upprepa att ingen här på forumet har någon som helst skyldighet att motivera eller föklara sina åsikter för dig hur påstridig du än må vara. Att de väljer att strunta i dina påtryckningar gör varken dem eller deras åsikter mindre värda.
För övrigt vill jag upprepa att jag aldrig heller har hävdat att någon har en sådan skyldighet (kom gärna med ett citat från mig om du påstår något annat!). Att jag sedan föredrar att folk faktiskt förklarar vad de egentligen menar istället för att komma med korthuggna sarkasmer, det är en helt annan sak. Fast du kanske föredrar det sistnämnda?

Därför att du verka prioritera väldigt högt att själv bli tagen på allvar av andra.
Och du stör dig på det antar jag eftersom du måste anmärka på det? Men visst du har alldeles rätt i att jag föredrar att bli tagen på allvar. För vad är alternativet egentligen om inte att bli tagen för som ett skämt? Jag får i så fall ursäkta om jag på så sätt träder över gränsen för vad du anser som accepterat beteende men jag råkar tyvärr inte tillhöra skaran clownwannabees här på forumet.

Om du har några övriga åsikter i frågan så inser du säkert att det är lämpligare att ta dem privat.
För att? Som jag ser det så handlar det här om allmän forumsetikett varvid folk borde kunna tycka till om saken. Vad sen Du må tycka är lämpligt eller ej skiter jag å det ödmjukaste i.

Ha en trevlig dag.
And the same to you!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Bitter Ronny eller larver?

"Att jag sedan föredrar att folk faktiskt förklarar vad de egentligen menar istället för att komma med korthuggna sarkasmer, det är en helt annan sak. Fast du kanske föredrar det sistnämnda?"

Tja, jag vet av personlig erfarenhet att goda sarkasmer kräver mycket arbete. Minst lika mycket som ett vanligt inlägg. :gremwink:
Om någon skriver att denne ogillar delar av Neogames upplägg så är inte en fullkomligt okritisk Eon-fanatikers egna små hopsnickrade förklaringar på luckorna rätt sätt att få in dem i fållan igen. Faktum kvarstår, det finns märkligheter i Eon och saker som man har fog för att ifrågasätta trots de surmulna efterkonstruktioner man emellanåt matas med. Jag hade dock inte spelat Eon om jag inte hade gillat det. Fast nog blir det svårare och svårare att bibehålla den inställningen när varje försök till kritik möts av glättiga besserwissrar som aldrig någonsin ser samma problem.

"Jag får i så fall ursäkta om jag på så sätt träder över gränsen för vad du anser som accepterat beteende men jag råkar tyvärr inte tillhöra skaran clownwannabees här på forumet. "

Jag beklagar att du känt dig tvungen att besvara mitt dåraktiga inlägg inför allas ögon och mot min vilja. Men vem är jag att lyssna på?

"För att? Som jag ser det så handlar det här om allmän forumsetikett varvid folk borde kunna tycka till om saken. Vad sen Du må tycka är lämpligt eller ej skiter jag å det ödmjukaste i."

Det är du nog ensam om. De flesta skiter nog i de här inläggen, och inte särskilt ödmjukt heller för den delen. Möjligtvis med undantag för moderatorerna. Men det lär vi bli varse snart nog.

Jag ger dig möjligheten att få sista ordet, men rekommenderar ändå att vi lägger ner den här debatten.