Nekromanti Mörkrets hämnd

Selly

Level 5 Laser Lotus
Näe.

I'm watching it right now, och såvitt jag kan se är det bara Windu som har en lila sabel. Jag vred upp saturation till max bara för att vara säker. (Det hade varit enklare att urskilja en röd, men men... ¬.¬)

Frixeray

Swordsman
Re: Eller inte...

Äsch päsch, nu yrar du bara... :gremwink:

Men en tanke slog mig just... tänk om det var så här som Lucas hade velat se Ep IV - VI, med dagens teknologi, från första början. Är det möjligt att alla hade avfärdat honom som ytterligare en actionfilmsregissör isåfall? Kanske var det bara tillfälligheter (läs: den dåliga teknologin) som gjorde att de första filmerna blev så framgångsrika? Att Lucas egentligen aldrig velat ha dem så?

Intressanta tankar hursomhelst...

Gordeg

Hero
Re: Mörkrets hämnd (Spoilers, inget spoilerskydd)

Hur som helst så tycker jag att den knöt ihop 1-2 med 4-6 på ett bra sätt.
Visst ledde filmen fram till den situation som råder när det blir dags för del IV, men det resulterade också i långa sekvenser som kändes som transportsträckor, framför allt i filmens första halva. Det kändes inte alls som att storyn skrivits i kronologisk ordning 1-6 utan jag fick en stark känsla av att filmmakaren fick töja sig rejält för att lyckas knyta ihop allt inför A New Hope. Lite krystat alltså.

Visserligen påstår Lucas att han skrev samtliga nio delar i sin ungdom men jag är skeptisk. Berrättelserna i de färdiga filmerna 1-3 ser ut som att de alla är skrivna i efterhand med ett konstant sneglande öga på del 4-6. Jag gissar att det material för del 1-3 som fanns från början var ganska summariskt.

Gordeg

Eksem

Champion
Re: Mörkrets hämnd (Spoilers, inget spoilerskydd)

"Berrättelserna i de färdiga filmerna 1-3 ser ut som att de alla är skrivna i efterhand med ett konstant sneglande öga på del 4-6."

Framförallt känns R2D2 och C3PO väldigt inslängda i handlingen. Att deras minne raderas i slutet av film 3 känns väldigt efterkonstruktion.

Men värst av allt är att R2D2 flyger (!) och kan spöa skurkar som han aldrig gjort något annat. Det såg vi väl inget av i Ep 4-6?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Efterkonstruktioner

Den märkligaste efterkonstruktionen tycker jag är Obi-Wan och Yodas samtal om Qui-Gon, som jag antar är till för att förklara varför de judiriddare som dör i film 4-6 upplöses i tomma intet, medan de som dör i film 1-3 bara lämnar ett prydligt lik.

/tobias

Bastardo

Swordsman
hmm

Jag tyckte filmen var kanonbra, men dock långt ifrån felfri. För det första var episode3 alldeles för kort - i förhållande till alla nya karaktärer som presenterades. Det som fängslade i de tre första filmerna var ju (tyckte jag) delvis var karaktärsdjupen, vilket inte alls fick någon rättvisa i den här filmen. Wookierna exempelvis, Yoda tackade ju chewbacka och sade att det var ett sant nöje eller nåt sånt, men vi hade då som biopublik aldrig tidigare ens sett chewie som karaktär utan isåfall endast som en i raden av alla andra wookies?

Likadant som ni säger att R2D2 och C3P0 (vilka var nästan halva behållningen av episod2) kändes inslängda - tyckte jag samma sak gällde för VÄLDIGT många karaktärer i filmen.

Som ett fan skulle jag kunna sitta dubbla speltiden bara för att få leva ut alla förväntningar som man fått om filmen?

Blasphemy

Swashbuckler
Gosse... du vet inte vad du pratar om...

Nu är det ju så att alla får ha en åsikt... Men din åsikt är fel...
Tyckte att Episode III var mycket, mycket bra. Bättre än Return of the Jedi till och med. Den står sig dock fortfarande svag till ep IV och V. Men... Fortfarande en underbar film...

Mer mörker åt folket...

G

Guest

Guest
Re: Mörkrets hämnd (innehåller mikroskopisk spoiler)

2) Spöar Mace Windu alla andra jedier som bygger en lila ljussabel så att de byter färg?

Faktum är att jag såg Samuel Jackson på Letterman så sent som igår. När de inte pratade golf så tog de upp exakt samma sak. Jackson hade tydligen tjatat sig till en lila pinne för att kunna synas i arenastriden i episode II. Varför Lucas gick med på det framgick inte.
Så var det mysteriet löst. Typ.

Förresten är det Mr.T:s födelsedag idag. Grattis Mr.T.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Mörkrets hämnd (Spoilers)

"Jag saxar rakt från min blogg:"

Jag gör nästan tvärt om, jag skriver här och sedan plitar jag ihop en recension till min blogg. :gremsmile:

Star Wars III var häftig och inspirerande på många olika sätt. Men den var långtråkig. Istället för att bli episkt utdragen blev den långtråkigt utdragen. Jag gillade många miljöer och jag tyckte Grevious var asball, verkligen. Vissa av fighterna kändes också grymma, och Ewan McGregor är en bra skådespelare enligt mitt tycke.
Däremot känns allt med Haydn Christensen obeskrivligt taffligt, allt utom slutet där han ser sådär tokelak ut, då var han rätt häftig. Och när han brinner.
Men näh, den är aldrig värd de 105 riksdalerna den kostar. Tyvärr.

Lindenius

Swashbuckler
Tvillingpappan messerschmittar sig

Padmés graviditet tycktes gå i ilfart... Var det verkligen nio månader mellan det att hon sa "Jag är gravid" tills det att hon '"födde" ungarna? Kändes verkligen inte så.
För det av er som inte varit med om graviditeter kan detta vara bra att veta:

1. För det första tar det ett antal veckor innan man vet om man är gravid (p g a menscyklar etc)
2. För det andra kan det ta väldigt långt tid innan det syns att man är gravid. Typ tionde veckan brukar man ibland kunna se det, även om det är tvillingar.

I och med att Anakin varit borta i krig under en längre tid (vilket också antyds) kan Padme mycket väl varit gravid några månader, vilket också döljs av hennes kläder.

3. Tvillingfödslar sker oftast alldeles för tidigt. I snitt vecka 36–37. Givet att Padme utsätts för hård fysisk påverkan är det alltså inte omöjligt att hon "sätts igång" för tidigt, vilket också antyds av medicinrobotten. Med andra ord är hon kanske i vecka 32 eller liknande (förmodligen också med tanke på hur smidigt hon rör sig och hur liten magen är).

4. 32 veckor - låt oss säga 18 veckor = 14 veckors tid från början till slut.

Häpp!!!

//erik. använde sin superkraft