Man ska väl fundera lite på vad personen i fråga menar med "seriöst" rollspel. Det engelska "serious" betyder ju "allvarlig", och de mörkare rollspelen är ju onekligen mer allvarliga. Det finns inte så stor plats för humor som i andra rollspel, och de mörka rollspelen symboliseras ju just av att världsbilden är mörk, vilket naturligtvis ger en tung stämpel på spelet, man får ett direkt intryck att man inte ska fjanta runt och fåna sig, det är inte det som är meningen.
Det är betydligt lättare att flippa ut i ett spel som t.ex. Drakar och Demoner, för där är inte världen så mörk i grunden. Visst är det upp till spelledaren hur mörk han vill att världen ska vara, men DoD har en, i grunden, ljus stämpel, medan t.ex. Kult har en mörk dito. Det är svårt att göra Kult till ett ljust rollspel, med den bakgrund det har.
De flesta spel befinner sig väl dock någonstans mellan ljust och mörkt, dvs i grådasket.
Sen vet man ju inte vad denne kille tidigare hade upplevt. Kanske hade han spelat Drakar och Demoner, med en bunt oseriösa typer, för vilka spelet fungerade som en ursäkt för att träffas och diskutera hur det gick i den senaste hockeymatchen? Det är iaf något som JAG ser som ganska oseriöst. Man kan ju inte heller säga att "det där är seriöst, det där är oseriöst". Det måste ju finnas olika omfattningar också. Många spelar väl seriöst rollspel, men flippar ut ibland, när man blir trött, eller när man kommer på någon oslagbar kommentar till überskurken och bara MÅSTE slänga ur sig den, fast man är fullt medveten om att detta kommer att förstöra stämningen i minst en timme framåt. Ibland är det svårt att låta bli att göra sånt...*fnissar lite för mig själv, när jag drar mig till minnes några såna tillfällen, då hela spelargruppen har legat förlamad av skratt och lidit av akut andnöd...*
Men hur som helst, på det hela taget tror jag att mörka rollspel upplevs som mer seriösa, just pga den mörka världsbilden lämnar så lite plats åt humor.
/Skuggvarg
"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."