Nekromanti mörkt??

Weatherman

Hero
Re: Beror på

Det har du helt rätt i, men min tankegång kan bara tillämpas om man använder den officiella förklaringen. Om man ha ett evigt skymningsljus funkar det inte (om man Mörkret inte fäster raketer på månen och låter den åka framför solen!). Man kan ju också tolka fenomenet med skymningen som att det aldrig är natt också (vissa saker i regleran kan förvirra en, som en antydan om att tiden står "stilla" i spalten om klockspelen s. 157) och då står planeten helt enkelt stilla och solen är uppe dygnet runt och då kan den stillastående månen skymma den.

Reglerna är luddiga och man måste tänka till ordentligt för att få en vettig förklaring...

Archer

Swashbuckler

Enligt officiella förklaringen så står ju inte planeterna still, de rör sig bara i synkroniserad hastighet. Det vill säga att de står i sina ursprungspostioner, uppradade på himlavalvet, samtidigt som de snurrar runt solen.
Normalt så rör de ju sig med olika hastighet beroende på avståndet till solen.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Weatherman

Hero

Jahaja, jag är mindr insatt än jag tror :gremsmile: hälften av allt jag kväker ur mig här verkar vara mina egna spekulationer!
Men även i det fallet funkar ju det jag skrev, eller?

/weatherman - en fin kille

Yorn

Veteran

Det här med att SL bestämmer allt (som vissa här menar)...är det verkligen så? Går era spelare verkligen med på att spela vad som helst utan att ifrågasätta? Mina spelare är åtminstone lite krävande när det gäller trovärdighet och logik bakom spelvärlden. Utan något verklighetsförankrat att relatera till kan det bli svårt för spelarna att leva sig in i världen.
Obs, en trovärdig värld är INTE samma sak som en realistisk värld! T ex så existerar magi i Geminis spelvärld (orealistiskt), men det ges ändå en hyfsad förklaring till varför denna existerar (lite flummig, men den finns) och känns därför mer trovärdig. Att bara säga att solen skymms av stillastående himlakroppar och att det därför ständigt är mörkt utan närmare beskrivning känns inte fullt trovärdigt. Det är ju ändå så att den mörka solen genomsyrar hela känslan i Geminis spelvärld och en närmare beskrivning hade därför varit på sin plats... Tycker jag iaf :)

/Yorn - som inte har tid att hitta på allting...

Rosen

Myrmidon
Trovärdighet och logik

<I>Att bara säga att solen skymms av stillastående himlakroppar och att det därför ständigt är mörkt utan närmare beskrivning känns inte fullt trovärdigt.</I>

Väldigt modernt synsätt. Det har funnits folk i verkligheten som kallats tokiga och blivit inlåsta (eller värre) för att de har påstått att jorden är rund och snurrar kring solen och dylikt trams.

Hur anser människor i Geminis värld själva att himlen och himlakropparna är skapta?
Stillastående himlakroppar låter iaf helt klart som nåt man hade kunnat hävda i historisk medeltid; de hade nog tyckt att om det var Herrens vilja att straffa människorna genom att stoppa de himmelska sfärerna så skulle han kunna göra det ganska enkelt.

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: Trovärdighet och logik

Står till och med i Bibeln; "du sol stå stilla i Nånting, du måne i Ajalons dal", sade Elia, och Gud, alltid tjänstvillig, stannade himlakropparnas gång så att dagen bliev längre och israeliterna kunde fortsätta med fältslaget och brutalt slakta vem det var den här gången.

Däremot är det dags att en gång för alla slakta uppfattningen att bildat folk trodde att jorden var platt under medeltiden. Det gjorde de inte. _Vanligt_ folk är en annan sak (dvs 99,99% av befolkningen), men det gjorde vanligt folk av min farfars fars generation också. Vad de tror och hur det är i Gemini är en HELT annan sak; eftersom Gemini är uppbyggt kring myten (obs! ej lögn, myt) om den mörka medeltiden så bör naturligtvis kyrkan tycka att världen är platt och stampa alla som påstår annorlunda i ansiktet. :) Om sedan jorden ÄR platt (faun, ondingarna inkvisitionen jagar FINNS ju) är det bara en bonus! :-D

Nightowl, försöker komma ihåg vilken ängel det var Dante (tror jag) påstod flyttade någon himlakropp för att fixa solförmörkelsen vid korsfästelsen; har alltid diggat den bilden, där ängeln kommer susande som Stålmannen och föser iväg en asteroid för att blockera solstrålarna och förmörka Jerusalem i allmänhet och Golgata i synnerhet.

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl

Hobert

Warrior

Vanligt folk behöver nog inte veta varför solen är förmörkad. Det bara är så. Naturlagar brukar ju inte intressera de enkla bönderna. Det är nog lite mer som "Jaha, nu blev det mörkt igen". Lärda män som inte har något bättre för sig än att sitta och tänka om dagarna funderar kanske över varför det är så.

Weatherman

Hero
Re: Trovärdighet och...

Det har jag funderat rätt mycket på, hur mycket vet gemene man om vad solförmörkelsen beror på? I Kyrkans länder antar jag att alla som går på predikningarna (dvs. alla) vet att solen förmörkades tack vare Järnportens öppnande, men i furstarnas länder finns ju ingen sådan "folkbildare" som kyrkan faktiskt. Vad tror egentligen folket i furstarnas länder? Kyrkans folk har ju förklaringen att Mörkret har kommit men vad tror en befolkning som inte har någon tro? Har "nyheten" (det var ju ett gång år sedan) om Järnportens öppnande nått folket i furstarnas länder?

I mitt Gemini tror majoriteten av det enkla folket och även andra att det finns en högre makt (om än inte den Ende) och solförmörkelsen är dess verk.
Mörk medeltid förlorar sin charm om vidskeplighet inte är en del av vardagen.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Weatherman on 2001-02-01 19:41.</EM></FONT></P>

Hobert

Warrior

Själv undrar jag hur väl medeltidens människor kunde sin geografi. Förmodligen visste man inte vad som pågick utanför den egna byn/närmaste trakten. En del reste väl då och då in till någon större stad, men längre resor tog faktiskt lång tid och var tvugna att planeras. Därför tror jag inte att man(obildade människor) hade någon vidare uppfattning om hur världen såg ut.

I Geminis värld hör man väl om en del kända platser, till exempel det vackra Ravarra, det föränderliga Merodak, det nya riket Mordinand osv. Frågan är dock om man verkligen vet eller bryr sig om om dessa platser är verklighet eller saga.

Historien om de dära männen som kom ner ur bergen och började använda magi är nog känd i mer eller mindre förvanskade varianter. Däremot måste man minnas att många källor till kunskap bränndes, förstördes och plundrades under fursteupproren. Själv gillar jag tanken på att de stora kunskaper som försvann då verkligen lämnar sina spår, och därför tycker jag att vetskapen om järnporten borde ha försjunkit i glömska i furstarnas provinser.

Självklart vet de mer välinformerade och bildade om dess existens. Säkert är också att rykten cirkulerar om att den har öppnats och att mörkret åter har fallit över världen. Det är väl sånt det viskas om i skyddade gatuhörn i städerna, och sådant som man helst talar om bakom lyckta dörrar eller i goda vänners sällskap på någon taverna. Präster kan nog tänkas ställa sig på något torg och börja predika om mörkrets härkomst och järnportens öppnande, men sådana blir ju inte långvariga när vakterna tillkallas.

Allt som allt har nog folk i regel en ganska god bild av vad som har skett. I alla fall de som bor nära städerna. De andra hajjar ingenting.

Direkt efter järnportens öppnande, precis när solen förmörkades undrade säkert folk vad f-n som pågick. Såväl furstar som markiser tvingades nog komma ut med en förklaring. Jag skulle tro att det blev astrologerna som fick förklara det hela för folket i furstarnas provinser. De kan säkert se vad som har hänt och intyga att det inte är någon direkt fara. Varför solen förmörkas då och då är nog ett ämne de inte kan sluta gnabba om. Teorierna kan vara hur otroliga som helst: "En stor bevingad best flyger över himmlen och förmörkar solen en gång varje dag", "Det är rök från de vulkanutbrott som sker dagligen i de norra bergstrakterna som gör det", "Det är ett makabert ljusspel som beror på en liten förändring i solens bana", "Det är masshysteri, solen förmörkas aldrig", "Månen har fallit närmare vår jord", "Det är dvärgarnas fel!", "Det är ett resultat av Mörkrets magi, samma sak inträffade för 1200 år sedan när mörkermagikerna kom från norr" osv. osv. Kanske tröttnade folket på att vänta, tog till sig någon astrologs teori, tog till sig kyrkans teori, eller helt enkelt struntade i alltihopa.

/Hobert

Weatherman

Hero
...

"Det är Dvärgarnas fel!" hihi.

Bra idéer, tråkigt nog är Geminis värld ruggit liten, 170 mil på längden och 190 mil på det bredaste stället (ungefär, har mätt med min linjal), och nyheter färdas nog fortare där än i vår värld. Dessutom finns det ju egentligen inga riktiga avkrokar som Sverige delvis var...

Svårt dock att berätta en förvanskad variant för spelarna (vi har ännu inte börjat och spelarna vet minimalt, men kanske för mycket, om världen, ingen har dock fått sett kartan...) utan att de tycker att det är en löjlig och ologisk värld.

Horus

Warrior
Re: ...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>och nyheter färdas nog fortare där än i vår värld.<p><hr></blockquote><p>Ett ord: IT

/Horus - RIP Blümchen

Ridijeck

Warrior

Dessutom finns det ju egentligen inga riktiga avkrokar som Sverige delvis var...

Tja, personligen tycker jag att det ligger en hel del avkrok över både Mordinan och Luceria.

Ridijeck
Avkrokens Försvarare

Archer

Swashbuckler
Re: Beskyllningar för solförmörkelsen.

Tror mörkret ser solförmörkelsen som ett tecken på att Cyrus och mörkrets arvtagare är mäktiga nog att införliva vad de lovar.
Kyrkan skyller nog antagligen solförmörkelsen på mörkret.
De fria provinsernas furstar skyller nog solförmörkelsen på antingen kyrkan eller mörkret, vilket som passar deras behov bäst för tillfället.

Hur vida en solförmörkelse fungerar (och borde fungera i geminis värld även om planeterna åker i fasta banor runt solen) och vad tror om det, eller hur de tror det fungerar är två skilda saker.

Det framgår på ganska många ställen i Gemini att det inte är TOTALT mörkt överallt, hela tiden.
Om det vore totalt mörkt hela tiden så skulle var och varannan människa gå med fackor för att se.
Snarare är det nog så som jag tidigare sagt att det blir så mörkt en viss stund på dagen på vissa platser, medans övriga tiden och övriga delar av världen har en förminskad mängd dagsljus, kanske som en ljus sommarkväll.

Archer

Swashbuckler

Håller med om att världen känns lite liten. Men som det står i boken så vet ju ingen vad som finns bortom haven. Inga skepp som har begett sig ut på de stora haven bortom horizonten har återvänt.
Detta ger ju möjligheten att den delen som är beskriven i regelboken endast är en mycket liten del av Geminis värld. Bortom haven kanske det finns nya kontinenter och länder att upptäcka och utforska.
Bra filmer för inspiration till en kampanj som tar spelarna bortom den kända världen är "1492: Den stora upptäckten" och "The Mission".

Weatherman

Hero

Tja, det var ju inte jämförelsen vår moderna värld vs. Gemini jag ville göra... Menade snarare Gemini i jämförelse med vår värld på det tekniska stadiet (senmedeltid typ). Men vad vet jag, kanske IT var ett välkänt begrepp under den mörka medeltiden...

weatherman - en fin kille

Weatherman

Hero

Ja, jag har haft de tankarna... Särskilt en värld med touch av mellanöstern. Dessutom ger nya världar en bra anledning för kyrkan att starta ett korståg...
Dock, svårt att foga in det här med solförmörkelsen där...

Weatherman

Hero

Nej, det kan jag icke hålla med om. Eller jo, om de ligger på samma breddgrader som den kända världen, solförmörkelsen tunnas ju ut ju längre söderut man kommer. Eller?

Weatherman

Hero

Men å andra sidan kan man ha nya platser som befinner sig på ungefär samma breddgrad. Saknar faktiskt lite avlägsna platser från vilka exotiska kryddor och kufiska hantverk kommer. Hmm. Kanske ska överväga att skapa en ögrupp till min värld några hundra mil österut. Lite arabinspirerad kanske... Huga vad mycket jobb det skulle innebära...