Nekromanti Mötestabeller suger, Trobergs julkortsutmaning

Jaggernaut

Hero
Re: Snygg!

troll är inte min starka sida..

Ha! jag har ingen stark sida.

Ladda upp din bild nu, så slipper jag se ut som ett egotrippat fån

Det kan ta ett tag (förhoppningsvis inte så länge) eftersom jag redan håller på med en bild och jag är seg på teckna även då jag börjat på bilden (jag är ruskigt seg på att ens börja :gremlaugh:).

Quadrante

Grisbonde
Jag är nog rätt snabb, men inkonsekvent [ANT]

...och eftersom jag svävar mellan, lägga ner allt eller skjuta det på oviss tid in i framtiden, så spottar jag ut teckningar ...

(nästan sant)

Quadrante

Grisbonde
Bron över

Farlighet - Viss risk

Typ av händelse - Händelse

Miljö - längs vägen

Speltid - 10 minuter

Rollpersonerna ser en bro med vilken de kan korta sin resväg en hel dag.
Bron är smal och man kan inte föra över en vagn, vilket antagligen är anledningen till att den här bron inte är så trafikerad. Eller?...

Jaggernaut

Hero
Bild

Ser du någon likhet med din egen bild Quadrante? Jag tittade på din bild igen efter att jag ritat min egen och upptäckte att det fanns en del likheter.

Quadrante

Grisbonde
Re: Bild

lite likt kanske, men din ser mer ut att vara i nöd...

Din bild passar alltså bättre till texten. Dessutom så ser din mer ut som ett troll, min ser mer ut som en fyllegubbe.

Jaggernaut

Hero
Den levande statyn

Dags för lite gammla bilder känns det som :gremlaugh:

Den levande statyn.

Rollpersonerna färdas efter en gammal väg och får syn på något som blänker till inne i skogen. Vid närmare undersökning finner den en staty sittandes på en piedistal. Det som blänkte till är det vapen [valfritt vapen av något blänkande material] som sitter nedstucket i marken framför piedestalen. Drar de upp vapnet vaknar statyn till liv (det är en gargoyle) som blivit placerat där för att försvara vapnet.

Twist: De drar ur marken upp vapnet som omedelbart rostar sönder i rollpersonens händer. Statyn vaknar till liv. Svärdet var vad som höll gargoylen fången och i och med sitt handlande släppte rollpersonen gargoylen fri.

Niklas "Jaggernaut" Hammarström

Jaggernaut

Hero
Frostjätten

Här har vi en till.

Frostjätten

De resande rollpersonerna träffar på en jättelik (ganska stor i alla fall) humanoid varelse gjord av is mitt i sommaren(?). Denne har vaknat ur sin dvala i en närliggande gravvalv men kan inte hitta tillbaka dit och det har redan börjat droppa om honom. Om rollpersonerna hjälper frostjätten kommer denne att ge dem ett magisk klot (upp till spelledaren att bsetämma på vilket sätt klotet är magiskt) som tack för hjälpen. Klotet är dock gjort av is så även den kommer att smälta i sommarenvärmen. Vad ska de göra nu?

Jaggernaut

Hero
Demonfursten

Troligtvis det sista kortet med bild från mig (har annat att ägna min tid åt t.ex. mitt lilla eonvandödaprojekt :gremlaugh:).

Demonfursten

En demonfurste uppenbarar sig för rollpersonerna vid något oväntat tillfälle. T.ex. när rollpersonera sitter vid lägerelden och pratar, äter eller vad de än gör. Demonfursten vill att rollpersonerna ska utföra något åt denne, som att hämta ett föremål, föra en person till honom eller något liknande. Det är upp till spelledaren att bestämma hur demonfursten avser att få dem att utföra uppdraget. Denne kan antingen erbjuda dem belöningar, hota dem till livet hota någon annan till livet. Kanske vill demonen göra rollpersonerna till sina egena trogan undersåtar?

Troberg

Sinister eater
Första utkastet till händelsekortleken...

...finns att beskåda här (2 MB, bilderna gör dokumentet stort).

Jag har redigerat vissa texter för att få plats, för att bättre passa klassificeringen (tex finns det ingen anledning att skriva skog om det lika gärna kan vara berg) eller för att få enhetligare språkbruk.

Än så länge är det bara 28 kort, och den nivå som ni satt hittills gör att det blir svårt att få fler om folk vill överträffa er. Men, vi behöver enkla händelser också, så var inte blyga.

Hur ser det ut tycker ni? Korten blev lite större än vad jag tänkt, men det kan vi väl leva med? (Jo, det svarta hörnet är avsiktligt för att man lättare ska kunna vända alla kort på samma håll.)

Troberg

Sinister eater
Klantigt...

Hade för bråttom när jag knappade in adressen.

Testa den här eller den här istället

Gylf draken

Warrior
Använd min ide snälla (kräver uppmärksamhet NU)

Plats: grotta gammalt palats eller liknande.

Speltid: 1 min-10 min

En snubbeltråd eller liknande (hadde bra beskrivning, men min hund åt upp den) utlöser en fälla. ett jättelikt (3*3*7m)
stenblock rasar ned ifrån skyn (taket som då är högt) och träffar 30-50% av R/p, de andra tror självklart att de krossats som "löss" under stenen. men det hela var förstos en bluff då stenblocket varit ihåligt (3m högt nog för flera av mina R/p i alla fall) ihåligt som sagt och botten var täckt av ett två-tre centimeter tjockt lager torkad lera som enbart chockar R/p. på innerväggen fins en utkarvad text som med ett lätt slag emot fingerfärdighet samt ett lättslag emot PSY.
på väggen skall stå något som te.x ja ja vet inte

"Ej krossad som någon lus
vänligen tänd detta ljus"

och vidare "skriven" text skall vittna om en gång dold under en väl synlig sten på golvet.

resterande R/P bör till varje pris inbillas att deras vänner är döda och de "Krossade" R/p bör tas in igen då de resterande är i riktigt stor knipa.

MVH Draken. :gremcrazy:

Gylf draken

Warrior
Konkurans om de saftiga R/p

Plats: Berg

Speltid: 10Mi-1 tim

Ett Grottroll har fått syn på R/p och försöker komma över deras eventuellt välfyllda matsäckar, först rasar en del större stenar från en avsatts längre upp, men detta skall kunna avfärdas som en olyckat, sedan hörs ljud från en stor klippskreva, en flock vargar har fått upp vittringen på R/p och börjar smygande och avvaktande att närma sig, grottrollet tror att de konkurerar om maten och går till anfall (först emot vargarna) R/p kanske med gott spelande kan smitta undan mit i allt tomullt, eller så motas de kanske ut emot en klippavsatts och måste hoppa ned i en strid älv.

Troberg

Sinister eater
Oroa dig inte...

...alla kort kommer med. Jag kanske inte lägger in dem direkt, det är betydligt mindre jobb om man väntar och lägger in en packe åt gången, speciellt om det dyker upp illustrationer i efterhand.

En liten fråga bara. Varför skulle någon gå genom hela jobbet att urholka en jättesten, göra en falsk botten på den (som för att hålla när den täcker en så stor yta antagligen behöver vara kraftig nog för att döda karaktärerna i vilket fall) och rigga upp den tilll en fälla, bara för att förvirra karaktärerna? Någon som har ork till något sådant borde lika gärna kunna mosa dem...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Varför?

Varför skriver du R/p? Om det är förkortningen på rollperson så är jag förvirrad. Varför snedstrecket liksom? Roll/person?

Förresten är ditt användarnamn särskrivet. Grattis.

- Vulf

Bombu

Hero
Re: Varför?

Varför skriver du R/p? Om det är förkortningen på rollperson så är jag förvirrad. Varför snedstrecket liksom? Roll/person?

Förresten är ditt användarnamn särskrivet. Grattis.

Vaknat på fel sida gullepojken?

chrull

Stockholm Kartell

Jag är också nyfiken på vad det där snedstrecket gör där.

Det förvirrar mig. jag har faktiskt svårt att tänka på annat just nu. det måste ju vara medvetet. men liksom. var komemr det ifrån? vad är tanken bakom?

chrull

Mattis

Swordsman

En idé är ju att det är engelskt. Alltså som i tillexempel w/e som står för weekend.

Troberg

Sinister eater

En idé är ju att det är engelskt. Alltså som i tillexempel w/e som står för weekend.
Och jag tror att det inte är riktigt renlärigt i engelskan heller.

Men oroa er inte. Hade ni tittat på de kort som gjorts hittills så hade ni sett att jag gjort små ändringar för att göra texterna enhetligare, få plats på korten samt fixat lite språkliga missar. Jag avser att göra detsamma i fortsättningen, så det löser sig.