Ymir
Liten kantbaron
Är det bara jag som tycker att någon Mhîm borde ha låtit gräva en kanal genom Mûhad, för att förena Igonhavet med Blå Havet? Handelsmöjligheterna borde gynnas kraftigt av en sådan, nämnligen, och betänk de tullar/kanalavgifter man skulle kunna ta ut av Cirefalier som ville nå Gordrion...
Som det är nu är hela Gordrion, liksom Alkharzan, en av Mûhads största och äldsta städer, sjöledes helt avskurna från merparten av det kända Mundana, om de inte tar rutten runt Forion, som är minst sagt dryg. Visst, Alkharzan har ju massvis av karavanvägar och sådant, och som jag förstått det är tex Lopnor en viktig hamnstad, men det trodde jag att Alkharzan också var. Sker ingen större handel sjövägen? Vilka besöker egentligen Alkharzans hamn? Gordrion? Jargier från Xanto? Tarhai? Där tar det typ slut, för jag har svårt att tro någon vill ge sig på att runda Forions sydspets.
(Iofs...jag har något vagt minne av att Mûhadinerna inte handlar med andra länder, annat än genom Ziu, men det har iaf aldrig jag kört med, så det är upp till er forumbesökare att bekräfta detta, då. I sådana fall brister givetvis en del av min argumentation, även om jag har svårt att se hur städer som Alkharzan skulle klara sig utan handel).
Den stora frågan är snarare hur Cirefalierna skeppar varor och manskap till och från Gordrion. Går all deras trafik via Xanto och de jargiska floderna? Det förefaller väldigt krångligt. Eller leker de Vasco Da Gama och rundar Forion varenda gång? Det lär bli lååååånga sjöresor, isåfall.
Och, om man nu vill bygga en kanal, hur går sådant egentligen till? Hade ett sådant projekt varit genomförbart om Mhîmen beslutade om det? Mûhad lider, som bekant, ingen större brist på gratis arbetskraft ;-)
- Ymir, tycker nog att någon smart Mûhadin borde ha kläckt den här idén för länge sedan...
Som det är nu är hela Gordrion, liksom Alkharzan, en av Mûhads största och äldsta städer, sjöledes helt avskurna från merparten av det kända Mundana, om de inte tar rutten runt Forion, som är minst sagt dryg. Visst, Alkharzan har ju massvis av karavanvägar och sådant, och som jag förstått det är tex Lopnor en viktig hamnstad, men det trodde jag att Alkharzan också var. Sker ingen större handel sjövägen? Vilka besöker egentligen Alkharzans hamn? Gordrion? Jargier från Xanto? Tarhai? Där tar det typ slut, för jag har svårt att tro någon vill ge sig på att runda Forions sydspets.
(Iofs...jag har något vagt minne av att Mûhadinerna inte handlar med andra länder, annat än genom Ziu, men det har iaf aldrig jag kört med, så det är upp till er forumbesökare att bekräfta detta, då. I sådana fall brister givetvis en del av min argumentation, även om jag har svårt att se hur städer som Alkharzan skulle klara sig utan handel).
Den stora frågan är snarare hur Cirefalierna skeppar varor och manskap till och från Gordrion. Går all deras trafik via Xanto och de jargiska floderna? Det förefaller väldigt krångligt. Eller leker de Vasco Da Gama och rundar Forion varenda gång? Det lär bli lååååånga sjöresor, isåfall.
Och, om man nu vill bygga en kanal, hur går sådant egentligen till? Hade ett sådant projekt varit genomförbart om Mhîmen beslutade om det? Mûhad lider, som bekant, ingen större brist på gratis arbetskraft ;-)
- Ymir, tycker nog att någon smart Mûhadin borde ha kläckt den här idén för länge sedan...