Nekromanti Mäktigaste magikerna i mundana.

Craygh

Swordsman
Poseur said:

-Sen att han är en utav få dödliga magiker som kan använda besvärjelser och improvisationer över magnitud 5 talar ganska mycket om hans mäktighet. Det är nämligen "omöjligt" att göra detta.

/poseur hungrig

Kör man EON "vanilla" så är detta skitlätt. Skapa lite kongelat så är det gjort på ett kick.

Faktum är att som grundreglerna fungerar i EON så borde bergskedjor, land och dylikt sprängas åt helvete av magiker som spenderat någon månad på att göra kongelat när de blitt riktigt sura. Eller hela magikergillen för övrigt, tänk vad de kan åstadkomma när de blir pissed...

Fienden

Hero
Craygh said:
Kraetyz said:
Så jäkla buggig är den väl inte? :gremtongue:
Eller, kanske det. Magn. 5 teleportation = 10000 meter.
Det är en mil.

Men om killen gjorde det med EN besvärjelse... Då är det imponerande.
Speciellt med tanke på att besvärjelsen är personlig.
Han skulle behöva göra den till Beröring, sedan Avstånd, sedan öka längden med 30 meter (+Ob1t6 Besvärjelse) en jävla massa gånger.

Amirite? Eller har jag tappat bort mig i reglerna igen?
Du har fel, den är personlig och han skulle komma en mil, punkt.
Ah, sant. *ser sitt fel nu*
Avstånds-modifikationen gäller bara avståndet till målet man vill teleportera.

Craygh said:
Poseur said:

-Sen att han är en utav få dödliga magiker som kan använda besvärjelser och improvisationer över magnitud 5 talar ganska mycket om hans mäktighet. Det är nämligen "omöjligt" att göra detta.

/poseur hungrig

Kör man EON "vanilla" så är detta skitlätt. Skapa lite kongelat så är det gjort på ett kick.

Faktum är att som grundreglerna fungerar i EON så borde bergskedjor, land och dylikt sprängas åt helvete av magiker som spenderat någon månad på att göra kongelat när de blitt riktigt sura. Eller hela magikergillen för övrigt, tänk vad de kan åstadkomma när de blir pissed...

Där tror jag du har fel.
Om du läser magiteorin i MM, så står det om filamentens olika krökningstal. 0 ("potensiellt filament"), 1, 2, 3, 4, eller 5.
Två filament med samma krökningstal kan inte befinna sig i närheten av varandra.

Kongelerade filament borde väl ha ett krökningstal när de "löses upp".
Om man försöker att använda för många kongelat slutar det med okontrollerad dissipation, kan jag föreställa mig. =)

Regmolar

Swashbuckler
Om man försöker att använda för många kongelat slutar det med okontrollerad dissipation, kan jag föreställa mig. =)
Kanske det, men det står inte i reglerna, och är alltså fel om man kör "vanilla" :gremwink:

Öht så känns det som om kongelat borde vara något som väldigt många magiker ägnar väldigt mycket tid åt att sysselsätta sig med, ifall man inte lägger in någon regel om att de blir instabila om det vistas för många av dem för nära varandra.

Craygh

Swordsman
Kraetyz said:
Craygh said:
Poseur said:

/poseur hungrig

Där tror jag du har fel.
Om du läser magiteorin i MM, så står det om filamentens olika krökningstal. 0 ("potensiellt filament"), 1, 2, 3, 4, eller 5.
Två filament med samma krökningstal kan inte befinna sig i närheten av varandra.

Jo, visst är det så att kongelat har olika krökningstal. Däremot såär det inte ett dugg svårare att alstra ett kongelat med krökningstal 8 än att alstra ett kongelat med krökningstal 97, så som det står i boken.

Craygh

Swordsman
Vi har ju dock husreglat till det lite snyggt så att ett filaments krökningstal är svårigheten att alstra det, och att om man alstrar flera filament så fås svårigheten från det med högst krökningstal. Funkar skitbra.

Fienden

Hero
Craygh said:
Jo, visst är det så att kongelat har olika krökningstal. Däremot såär det inte ett dugg svårare att alstra ett kongelat med krökningstal 8 än att alstra ett kongelat med krökningstal 97, så som det står i boken.
Grejen är väl den att ett enskilt filament inte kan ha mer än krökningstal 5?
Annars vore ju drakarnas Flät-teknik lite dum.

Angående kongelat: Jag har för mig att det står någonstans att om för många kongelat (jag säger 6+ här, eftersom jag anser att maximalt krökningstal är 5) vistas i direkt närhet dissiperar alla okontrollerat.
Eller, något fenomen som kallas Magisk Urladdning eller något inträffar.
Jag vet inte exakt vad som menas med det, men jag kan tänka mig Okontrollerad dissipation.

Men det är bara mina teorier. =)

Poseur

Swashbuckler
Några utav hans bedrifter i och i legenderna i min kampanj följer;
efterföljt senare utav :
- Han tros (bland många/mycket andra)vara skyldig till spökfenomen i gordrions gruvor. Flera gruvarbetare har ju dessutom fallit ner döda. Hans namn viskas försiktigt utav gruvarbetare som vill hålla sig på god fot.
Så som sagt, gruvarbetare i gordrion viskar om att detta kan vara en anledning. Och dom viskar om många andra anledningar också.

Poseur

Swashbuckler
Kanske ska tillägga att han gjorde det med improviserad magi och inte bara teleporterade sig själv utan även sin livvakt på omkring 100 vandöda.

Och annars så är jag fullt medveten hur buggig teleport-effekten är.

/Poseur, inte efter

Poseur

Swashbuckler
[u

/poseur hungrig [/u]

Så som jag redan nämt så är det omöjligt med både improviserad magi och med formaliserad magi att väva magnituder över 5. Vilket han ändock lyckats med.

/poseur inte hungrig just nu

Regmolar

Swashbuckler
Grejen är väl den att ett enskilt filament inte kan ha mer än krökningstal 5?
Annars vore ju drakarnas Flät-teknik lite dum.
Jag tror att det skulle stå MYCKET tydligt på ett antal ställen i regelboken om man bara kunde alstra fem filament i taget, men det gör det inte.

Speciellt som krökningstal i sig är en _teori_ och inte faktum (annat än implicit och här på forumet).

Troligen kommer idén från att talet fem används som exempel när krökningstalen förklaras i M&M:s teoridel.

Och flätteknik innebär om jag minns rätt att du kan lagra ett väldigt stort antal filament utan att göra 20+ tredje magnitudens alkemiska processer först? Att de sedan inte tar fysisk plats heller är en trevlig sekundär fördel, speciellt som drakar inte är kända för sitt bruk av fickor :gremwink:

Fienden

Hero
Jag antar att du har rätt.
Det står faktiskt även i Drakar (kollade nyligen) att man till Flättekniken alstrar fem ELLER FLER filament.

Så, glöm allt vad jag sagt ^^

//Kraetyz, ska läsa Eddings nu

Hjalle

Swashbuckler
Bortsett från att det är fett svårt att med improviserad magi utöka Personlig till Beröring så kan det väl gå om man krämar på med lite area-effekt? Men man lär ändå komma upp i ett antal svårighetsgrader på typ Ob9-10T6 på en höft...

Fienden

Hero
Areaeffekt kräver Avstånd. :gremwink:

Så, Den Tomma Effekten x2 + Beröring + Avstånd + Improviserad area x50 + Teleportation 7-8.

Det blir en jävla massa tärningar på det Besvärjelseslaget.

Vad som är värre är att det inte går att transformera med improviserad magi.
Varför förstår jag inte, dock. :S

Poseur

Swashbuckler
Ja, det är helt enkelt så jag valt att tolka magi-teorin om att krökningstal bara kan vara max 5.
Detta mest för att göra ritualer "coolare" och mer användbara överlag. Och för att slippa überimproviserade besvärjelser ifrån magiker som plötsligt löser upp 10-15 kongelat och kastar en fin blixt.

Sen känns det faktiskt som om att om det vore möjligt med högre formaliserade besvärjelser än magnitud 4(ja 4) så borde det väl finnas iallfall en ända med i regelboken?

/poseur

DesertRain

Hero
Anledningen till att det inte finns med några sådana är väl helt enkelt för att de besvärjelserna i grundreglerna är avsedda för ganska så nya RP, när man blir bättre så är det ju bara att använda sig av reglerna i M&M för att skapa mäktigare besvärjelser.

Dessutom tycker jag att det borde stå rakt ut att man inte kan ha fler än 5 filament åt gången på flera ställen om så var fallet. Nu gör det ju inte det och då måste det ju ändå betyda att så inte är fallet.

Poseur

Swashbuckler
Ja självklart har du helt rätt när det gäller reglerna och det håller jag med om.

I min kampanj har jag bara ändrat dom för att jag tycker att ritualer borde få lite spelrum