Oj vilken intressant R1 ändå! Kan inte tänka mig att vi ofta har haft såhär mycket information att analysera så tidigt.
Nu sitter jag vid ett tangentbord så förhoppningsvis kommer det ge lite mer fart på skrivandet.
Jag försöker analysera powerförmågor för att se om man kan hitta en tråd av ulvar som behöver outa starka förmågor.
Bästa förmågorna att ljuga om:
- Ulvantalsförmågor, 1.2.3 [3 st] - Gömmer antalet varulvar och enormt svårt att verifiera (3-an något enklare)
- Miller i ulvlaget 9 [1 st] - Är en fördel att ljuga om för ulvarna och svårt att bevisa speciellt om man själv är millern i ulvlaget
Mellanintressant förmågor att ljuga om:
- Alla siarförmågor 11.12.13.14 [4 st] - de förvirrar och att inte veta vilken roll siaren har förrän den troligtvis är död är ett problem. Nackdelen är att outa en sådan och sedan får man reda på att informationen var felaktig gör det ju väldigt svårt att slingra sig i efterhand.
- Dold miller 8 [1 st] - samma resonemang här
Mest ointressanta förmågor att ljuga om:
- Välja kompisar, Förmågeblockerare, sniffer, bybo som inte kan nattväktas, enkelväktning 4.10.15.16.17 [5 st] - Det finns ingen direkt poäng att ljuga om dessa förmågor då de antingen inte kan bevisas om de finns och det är inte de mest populära rollerna så ljugs det om en sådan är det mest för att det går och ingen kan bevisa motsatsen men det ger mest bara lite osäkerhet.
Inte intressanta att ljuga om:
- nattmordsförmågor, öppen miller, 5.6.7 [3 st] - Kommer ju rätt snabbt bli uppenbart om det inte stämmer
Ska jag sen ranka förmågorna efter hur troligt jag tror att det är att MU valt dom så ser det ut såhär:
- 5,6,1,2,9,11,12,14,15,8,7,10,3,4,13,16,17
Tar vi bort de oclaimade är dessa kvar:
- 9,12,14,15,8,7,10,3,4,13,16,17
Så om någon ljuger om sin förmåga skulle jag tro att det handlar om några av de första två kategorierna och någon av de fötrsta i den här ordningen. Utesluter jag mig själv så blir topp 3 på powerlistan: 9, 12, 15 (KK, Impetigo, Korpa)
Ska jag ranka dom tre efter vad jag sett i rundan så är de nog exakt i den ordningen. KK har jag inte spelat med förut men känslan från honom är inte att han har tillfört speciellt mycket i debatten, Impetigo har jag spelat med en gång och spellett en annan och det här liknar mer honom när han var DTF än när han var bybo. Tyckte hans bybo-spel var fläckfritt då. Det här är inte alls lika fläckfritt men å andra sidan var han inte lika pressat då vill jag minnas. Korpa har jag inte fått något grepp om, vare sig uppåt eller nedåt.
Nackdelen med att välja KK är att han inte har något drev mot sig just nu så jag kan inte riktigt motivera en sådan röst. Därför faller min röst på Impetigo så länge drevet inte styr om till KK.
Övriga som jag håller ett extra öga på:
Fjodorsenuba - Har attackerat mig från början, han kanske inte vill favorisera en IRL-vän och han vet att jag inte skulle ta illa upp av att han pekar på mig utan tar det snarare som en fjäder i hatten att han tycker jag är bra på sådana här typer av spel. Ska jag analysera hans spel så det mesta som stämmer överens om med hans vanligaste spelstil är väl att han ganska snabbt bildar sig en uppfattning och sen håller sig till den och snarare letar efter att bekräfta den än att dementera den.
Basse - Är inte sitt vanliga kaosiga högpostnings-Basse. Känns väldigt out of character. Kanske mycket IRL men det är också ett perfekt sätt att smyga undan som ulv.
Sidd- Försöker att inte tänka på honom som ulv bara för att han var ulv båda gångerna jag varit med men han agerar den här rundan precis som förra rundan när han var ulv, många inlägg, mycket pushande och en del felaktigheter, mycket brus. Kanske bara är hans spelstil men värt att kolla lite mer.
Folk som jag tycker spelar precis som vanligt:
Larsson - Tycker hans spelstil stämmer väldigt väl överens med de senaste spelen. Läser ofta lite slarvigt men kommer stundtals med bra analyser och tycker han fortsätter ha en vilja att hitta nya infallsvinklar, rätt lite brus
Rasmus - Han pushar några inlägg, försvinner ett tag, pushar några inlägg igen etc. Han verkar ha en förkärlek för att be just mig ranka alla andra och argumentera för varför. Vet inte riktigt varför men men.
Xyas - pratar bara när han har hittat något viktigt som ingen verkar prata om. Vågar satsa.
Empiricus - följer upp, hjälper till och allmänt försöker bidra. Kan inte säga att jag ser någon skillnad i spel från tidigare spel jag varit med.
Genesis - Ständigt bra analyser och mycket text, vänder åsikt när bra resonemang framförs men byter inte bara åsikt hur som helst. Stora väggar av text.
Nu blev det ett väldigt långt inlägg men sammfattningsvis kan jag ge min ranking (från röd till grön):
- KK
- Impetigo
- Basse
- Sidd
- Korpa
- Fjodde
- Genesis
- Larsson
- Rasmus
- Xyas
- Empi
- Martin