Nekromanti Månatlig Forumöl i Stockholm

chrull

Stockholm Kartell
Sapient said:
chrull said:
anth said:
Förslag: om vi utser Bishops som WRNUs stamhak föreslår jag att vi lägger beslag på det runda bordet i rummet bakom baren (alla som var där igår borde ha sett det då vi satt intill det).
Biblioteket måste bokas i förväg och är oftast reserverat till sällskap om 6+ som äter.
Brukar gå att boka sådana utrymmen om man kan utlova en hyggligt stor grupp som är hyggligt återkommande, även om inte alla äter alltid. (Vi kan ju göra vårt bästa i början...)

Om man förklarar syftet och kan utlova regelbundna besök av skötsamma personer som gärna dricker öl, så brukar det inte vara något problem. Ökad vinst utan behov av extrapersonal brukar vara en bra deal för ägaren. :gremsmile:

(För övrigt är min erfarenhet av att driva klubbar på diverse ställen i stan att det eg. inte alls är maten som är grejen, eftersom den har liten vinstmarginal - det är att mat är en pålitlig signal om egenskaperna ovan, alltså att vara skötsamma men villiga att spendera lagom mycket stålar - dvs. köpa öl - utan att bli drängfulla och besvärliga...)

Det enda är att de lär tröttna på oss om det bara är tre, fyra som dyker upp per gång.
Jag tror inte alls de har några problem med att vi bokar det. Det var enbart info om att det måste göras. Jag kan prata med dem nästa gång jag är där.

Vilket skulle kunna vara idag.

Sapient

Swashbuckler
chrull said:
Jag tror inte alls de har några problem med att vi bokar det. Det var enbart info om att det måste göras. Jag kan prata med dem nästa gång jag är där.

Vilket skulle kunna vara idag.
Utmärkt initiativ!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tredje fredagen i månaden? veckan innan löningen? Hur har du kommit fram till just de tillfällena?

anth

Vetefan
krank said:
Tredje fredagen i månaden? veckan innan löningen? Hur har du kommit fram till just de tillfällena?
En kvalificerad gissning är för att den sista forumsölen var just den tredje fredagen i augusti. :gremsmile:

Eftersom det kom runt ett dussin personer i fredags så verkar inte löningsbiten vara något problem för forumiter... :gremlaugh:

Björn den gode

Swashbuckler
[OT]

Nu lär inte jag komma på någon forumsöl i Stockholm under överskådlig framtid så betrakta följande som OT. Jag fattar verkligen inte det här med lönehelg, hur irrationella är folk? Just nu har jag visserligen en liten buffer men under den tiden jag inte hade det så var det ju helgen innan löning, när jag såg ifall jag hade fått pengar över under månaden, som jag tycket det var gött att gå ut och supa. Inte den helgen när jag precis fått pengar och inte visste om de skulle räcka till viktigare saker under månaden. Det måste väl vara mycket bättre att först se om pengarna räcker och sen supa än att först supa och sen se om pengarna räcker?

krank

Re: [OT]

Björn den gode said:
hur irrationella är folk?
Det handlar inte om irrationalitet, utan om prioriteringar. Större delen av mina inköp och utgifter per månad är helt klart sånt jag "kan klara mig utan", men det är skönt att KUNNA köpa grejer man känner för att köpa.

Och då är det helt enkelt större sannolikhet att forumöl prioriteras i början av månaden än att den prioriteras i slutet. På samma sätt som inköp av TV-spel, biobiljetter etc oftast - i mitt fall iaf - sker i början av månaden. Jag kör inte ekonomin i marken varje månad; jag har alltid en buffert - men när "spendera fritt på roliga saker"- pengarna är slut, så är de slut.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Alkoholintag EJ obligatoriskt

Hej allihopa!

Med anledning av några inlägg där det debatteras förmågan att inhandla alkohol i slutet av måndaden, vill jag poängtera följande:

För mig är forumsölen främst till för att träffa forumiter, INTE att imundiga extrema mängder alkohol.

Det är alltså så att även de som inte dricker/super är välkomna.

/M

Übereil

Swashbuckler
För det är sista veckan innan löning. Det kommer därför komma så lite icke-forumiter som möjligt, medan forumiter, medvetna om forumölen som vi är, varit förutseende och sett till att dom har tillräckligt med pengar även den 3:e Fredagen.

Übereil

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Anarchclown said:
Vi diskuterade under forumölen att det kanske är lite mycket med att ha forumöl en gång i veckan. Det föreslogs dock (av mig bland annant) att man skulle kunna köra en gång i månaden. Sedan kom vi fram till att allt som krävdes var att någon postade förslaget på forumet för att det skulle bli sanning. Följt av en stunds handfallna blickar. Överenergisk som jag är kom jag dock fram till att jag nog skulle ta och få arslet ur. Således är här mitt förslag.

Varje tredje fredag i månaden, på Bishop Arms, på Folkungagatan (Min post så nu blir det inget jävla SOFO). Klockan runt fem till klockan runt ett.

Säg ja till detta eller nej please? Om några hör av sig vet jag om det finns intresse i alla fall.
För mig blir det tyvärr ett "nej tack". Jag gillar älskar att dricka öl. Jag gillar att dricka mycket öl. I vanliga fall hade inte det varit något som helst problem, men eftersom jag precis har blivit student (yay!) så måste jag prioritera utgifter på rätt sätt. Att dricka en jävla massa öl är inte något jag har lust att prioritera bort, men att göra det på BA, för 65-70 kronor ölen är inget jag kan försvara för mig själv.

Liksom, jag njuter lika mycket av en trettiokronors bärs på Dovas, eftersom jag då slipper skuldkänslorna efter att precis ha slängt bort tre luncher på en överskattad IPA.

Så sorry, but I'm out.

Vitulv

Übereil said:
För det är sista veckan innan löning. Det kommer därför komma så lite icke-forumiter som möjligt, medan forumiter, medvetna om forumölen som vi är, varit förutseende och sett till att dom har tillräckligt med pengar även den 3:e Fredagen.

Übereil
Förutsatt att de prioriterar forumsölen framför, t.ex, att gå ut med polarna helgen innan. Jag tror att ni gör ett misstag* om ni lägger ölen den tredje fredagen, faktiskt.

* Om syftet är att så många forumiter som möjligt ska dyka upp.

anth

Vetefan

krank said:
Det handlar inte om irrationalitet, utan om prioriteringar.
Ja, självklart!
Prioritera forumsölen i början av månaden genom att ta ut en femhundring och lägg i ett kuvert som det står forumsöl på.
När den tredje fredagen kommer tar du fram kuvertet.
Svårt?

Vitulv

anth said:
krank said:
Det handlar inte om irrationalitet, utan om prioriteringar.
Ja, självklart!
Prioritera forumsölen i början av månaden genom att ta ut en femhundring och lägg i ett kuvert som det står forumsöl på.
När den tredje fredagen kommer tar du fram kuvertet.
Svårt?
Ja, det kan absolut vara svårt. Dyker det upp något innan den tredje fredagen så öppnar man kuvertet och spenderar sin femhundring :gremsmile:

Eller alltså, så gör jag i varje fall. Men jag är inte direkt ett under av självbehärskning.

anth

Vetefan

Vitulv said:
Ja, det kan absolut vara svårt. Dyker det upp något innan den tredje fredagen så öppnar man kuvertet och spenderar sin femhundring :gremsmile:

Eller alltså, så gör jag i varje fall. Men jag är inte direkt ett under av självbehärskning.
Ge femhundringen till någon med mer självbehärskning då. :gremsmile:
(I ditt fall kanske Dante är pålitlig?)

krank

Vitulv said:

Exakt samma sak här =)

Vitulv

anth said:
(I ditt fall kanske Dante är pålitlig?)
Dante... är lika pålitlig som en heroinist i en... öh, heroinistaffär.

Edit: för övrigt räcker inte en femhundring när jag går på BA :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Allt som behöver göras är att någon föreslår ett annat datum om den inte är nöjd. Jag drog ärligt talat tredje fredagen varje månad på BA ur röven. Mest för att det verkar ha funkat den här månaden och för att om inte någon föreslår någonting så kan inga motförslag komma. Således vore det kul om folk slutade klaga och föreslog någonting annat. Det blir dock livstids halshuggning på att föreslå någonting och sedan ändå inte dyka upp. :gremsmile:

gizmo

temporary sunshine
Egentligen borde det ju kanske gå att justera drickandet efter plånboken? I viss mån iaf? Jag menar prata lite mer och dricka lite långsamare än på ett ställe där ölet kostar mindre, och vips har man jämnat ut det?

Fast om nu alla kommer och skriker nej nej det går bara inte, skulle jag nog kunna inse att jag kanske har fel perspektiv eftersom det ändå är fysiskt omöjligt för mig att dricka mer än tre öl i en kväll..

Förresten är valet av veckan ju inte för evigt. Man kan väl testa en viss fredag, vilken som, och se hur det fungerar, och om det inte gör det, byta bokningen. Sedan är det också mögligt att de redan har regelbundna bokningar vissa fredagar och vi måste ändå anpassa oss.

anth

Vetefan
Anarchclown said:
Allt som behöver göras är att någon föreslår ett annat datum om den inte är nöjd.
Jag har tillräckligt god ekonomi för att inte bry mig - för min del kan vi lika gärna bestämma den 24:e varje månad och jag kommer ändå ha råd.
Ett större problem är nog det som Vitulv tog upp: BA är dyrt.

Mitt förslag: istället för att springa runt som yra höns och leka Polsk riksdag så bestämmer vi att vi BÖRJAR med forumsöl den tredje fredagen i månaden på BA.
Alltså nästa forumsöl BLIR på Bishops Arms den 16:e september.
När det är etablerat är det inget som hindrar att vi både ändrar datum och plats senare.

Det är f*n så mycket bättre att först bestämma någonting för att sedan ändra beslutet - än att bestämma ingenting och tro att det ska bli någonting.

PS
Jag kan redan nu förvarna om att jag inte kommer att kunna vara med den 16:e sep, för då är jag i London med jobbet. :gremdrink: