Många effekter i ett tärningsslag

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nu har jag läst Don't Rest Your Head, och det känns som om det systemet kan användas för att uppnå de effekter jag vill ha. Det känns vettigt med tärniningspölar som representerar olika saker och ger lite olika resultat beroende på vad som dominerar.

Vad jag vill uppnå är väl något i den här stilen, när tre olika rollpersoner vill köpa en biljett till Mjölby.

Rollperson 1 -- En vanlig människa som har hittat ett magiskt svärd
Tar fram sin mobiltelefon. Laddar ner Östgötatrafikens app. Köper en biljett och åker till Mjölby.

Rollperson 2 -- En 500 år gammal vampyr
Letar efter biljettluckan på stationen och hittar den inte. Letar efter stationsinspektören och hittar honom inte. Kliver lite förvirrad på tåget. Fattar inte vad biljettkontrollanten menar med en app och varför han inte kan köpa en biljett med riksdaler. Hypnotiserar biljettkontrollanten för att bli lämnad ifred, och kliver av i Mjölby.

Rollperson 3 -- En 5000 år gammal sagofe
Vet inte vad ett tåg eller en biljett är. Förvandlar tåget till en bevingad enhörning och flyger på den till Mjölby. Polisen och armén tillkallas.

nano

Diehard, death or glory Toad
Vad jag vill uppnå är väl något i den här stilen, när tre olika rollpersoner vill köpa en biljett till Mjölby.
Varför behöver du en mekanism för det där? Det verkar på utfallet vara i stort sett friform.

Ram

Skev
För att jag inte vill friforma. Jag vill spela rollspel med regler som bestämmer vad som händer.
Coolt! Hur ser tärningsslag och resultattolkning ut för de där delarna? Är det att specialfallen har olika grader av konsekvenser?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Coolt! Hur ser tärningsslag och resultattolkning ut för de där delarna? Är det att specialfallen har olika grader av konsekvenser?
Det vet jag inte ännu, men jag kan hitta på en hypotes:

Rollperson 1:
Den här rollpersonen har ett högt värde i en Egenskap som handlar om att interagera med den moderna världen, och behöver inte slå något slag eller göra något speciellt för att lösa en vardagssituation som att köpa en tågbiljett.

Rollperson 2:
Den här rollpersonen har ett medelhögt värde i den Egenskapen och misslyckas med sitt slag. Väl på tåget blir han tvungen att använda en övernaturlig förmåga istället, och får ett resultat som inte innebär att han väcker så stor uppmärksamhet, eller ställer till så stora problem.

Rollperson 3:
Den här rollpersonen har ett mycket lågt värde i den Egenskapen och är inte ens nära att lyckas. Istället använder den en magisk förmåga och får ett resultat som innebär att det väcker stor uppmärksamhet och ställer till stora problem.

michael

geschtonkenflapped
I spelet Reign: Enchridion används en mekanik som kallas "the One Roll Engine (ORE). Där bygger du en T10-pöl med färdighetsvärde och grundegenskap. När du rullar vill du få en så bra kombination som möjligt, antingen i bredd (par, triss, fyrtal osv), höjd (par i 10:or eller par i 1:or) eller allra helst båda två (femtal i 10:or till exempel). Om du slår triss i 2:or och par i 9:or behöver du välja vilket resultat du vill använda dig av eftersom bredd och höjd innebär olika saker. Om du inte lyckas få något par eller bättre misslyckas handlingen,

Bredd ska indikera snabbhet och kompetens, och handlingsslag som är breda går före höga. Höjd indikerar hur fördelaktig situationen är och hur väl rollpersonen utnyttjar den -- en inkompetent person med liten tärningspöl har inte samma möjlighet att slå ett brett slag, men kan ha tur och slå ett högt.

Typ så, sen står det beskrivet hur resultat ska tolkas, exempel på situationer där högt är bättre än brett och så vidare. Jag har inte spelat det själv utan bara sporadiskt gjort nerslag i boken några gånger så jag vet inte hur väl det fungerar i praktiken. Vad jag förstår finns flera spel som använder samma mekanik.

--

Det verkar vara en 2e på gång som kickstartades för flera år sen men som ännu inte gått i mål...

Greg Stolze's Reign, Second Edition by Hal Mangold / Atomic Overmind Press — Kickstarter

--

Edit: här en Wikipedia-beskrivning av mekaniken: One-Roll Engine - Wikipedia

Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I spelet Reign: Enchridion används en mekanik som kallas "the One Roll Engine (ORE). Där bygger du en T10-pöl med färdighetsvärde och grundegenskap. När du rullar vill du få en så bra kombination som möjligt, antingen i bredd (par, triss, fyrtal osv), höjd (par i 10:or eller par i 1:or) eller allra helst båda två (femtal i 10:or till exempel). Om du slår triss i 2:or och par i 9:or behöver du välja vilket resultat du vill använda dig av eftersom bredd och höjd innebär olika saker. Om du inte lyckas få något par eller bättre misslyckas handlingen,

Bredd ska indikera snabbhet och kompetens, och handlingsslag som är breda går före höga. Höjd indikerar hur fördelaktig situationen är och hur väl rollpersonen utnyttjar den -- en inkompetent person med liten tärningspöl har inte samma möjlighet att slå ett brett slag, men kan ha tur och slå ett högt.

Typ så, sen står det beskrivet hur resultat ska tolkas, exempel på situationer där högt är bättre än brett och så vidare. Jag har inte spelat det själv utan bara sporadiskt gjort nerslag i boken några gånger så jag vet inte hur väl det fungerar i praktiken. Vad jag förstår finns flera spel som använder samma mekanik.
Jag spelade Godlike, som använder det systemet, en gång för länge sedan, och har nästan inga minnen av hur själv regelsystemet kändes. (Mest minnen av kreativa saker min rollperson försökte göra med sin superkraft att göra föremål osynliga.) Spontant känner jag att det borde vara obalanserat eftersom chansen att slå bra borde öka explosionsartat med fler tärningar och vara extremt liten med få tärningar. Men det är intressant tänkt.

Det verkar vara en 2e på gång som kickstartades för flera år sen men som ännu inte gått i mål...
Jo, jag vet. Jag var med och kickstartade den. Mummel... mummel...