Re: Njä
Vissa araber har ju titlar i namnet.
Det kan förekomma, även om det inte är så vanligt. Däremot så har de förutom motsvarigheten till våra -son-namn, det vill säga Svensson = Svens son, även det omvända. En fader kan lägga till ett epitet som betyder 'far till (sonens namn)'.
På samma sätt som i många andra språk blandar man även in varifrån man kommer, yrken och liknande.
Många namn har också betydelser, precis som i svenskan. Abdallah är tex en sammandragning av abd Allah, det vill säga Allahs tjänare.
En annan skillnad är att man ofta behandlar efternamnet i bestämd form (och ibland förnamnet), vilket man ser på att efternamnet tex är Al Khatib, där Al är bestämd form, motsvarande engelskans 'the'. Detta slinker ibland genom i deras bruk av engelska, till exempel så skulle vår chaufför förklara att en plats var stället där Johannes tros ha döpt Jesus, men kom inte på ordet för dop, vilket ledde till följande formulering "The John washing the Jesus".
Denna formulering har gett mig inspirationen till följande teori som vad som verkligen hände:
Johannes: "HerreJesus så skitig du är! Du måste ju tvätta dig!"
Jesus: "Jag orkar inte."
Johannes: "Herregud, då får jag väl för guds skull göra det åt dig!"
Och så var en myt skapad.
Jag gillar det där att ha bestämd artikel på namn, det ger en tydlighet och skärpa i språket när man kan särskilja på Trobergen som en specifik Troberg och Troberg som Trobergar i största allmänhet. Jag har försökt införa det i Svenskan, hittills med ringa framgång. Jag betraktar det dock som ett sidoprojekt, just nu koncentrerar jag mig på att försöka ändra svensk standard för tangentbordslayout så att man inte har någon euro-symbol längre, som ett led i att verkställa valresultatet. Det finns ingen anledning att fylla tangentbordet med skumma symboler för valutor, pund och peso (Jo, ett streck är peso, två är dollar. Det är en kvarvara från dagarna med lågupplösta skärmar och skrivare som gör att man på datorer låtsas att pesotecknet är ett dollartecken.) är mer än tillräckligt (peso används mycket inom programmering och är därför berättigat, pund kan de ta bort).