Nekromanti Måste jag?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nej, det där...

Jävlar vad jag håller med dig. Det enda jag har att tillägga är att ångest inte är vackert, så det är ännu ett skäl till att inte frossa i sånt blaj. Den som inte tror mig får gärna prova på lite cancer och cellgiftsbehandling.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,644
Re: Nej, det där...

Jag håller på det hela taget med dig.

Jag tycker att man kan använda illdåd för att få en skurk att bli riktigt ond, men man bör inte frossa i det eller gå in i sådan detalj att det blir alltför personligt.

Exempel:

Övergripande beskrivning av hur Storslemmo-kulten offrar barn åt Storslemmo i otäcka riter är OK. Att trycka ner spelarnas näsor i en lång, ingående och brutal beskrivning är för mycket. Då har man lämnat underhållningen.

Att spelarna hittar en kvinna som blivit våldtagen och som är chockad och som de på något sätt ska hjälpa är OK. Att sätta spelarna i ett läge där deras karaktärer bevittnar en brutal våldtäkt och höra den beskrivas i detalj är för mycket.

På samma sätt så tycker jag att illdåd bör vara förbehållet skurkarna. Jag vill inte spelleda spelare som frossar i övergrepp. Visst, ibland kan spelet gå överstyr och fel person bli ihjälslagen, sådant kan hända, men jag vill inte spela med folk som fokuserar på att i detalj beskriva hur de torterar sina offer.

För mig går gränsen någonstans mellan vad som accepterat att visa på film och när det blir något i stil med en vivisektion utan bedövning.

Ofta ligger det mer i hur det framställs än vad man framställer. Jag kan mycket väl köra splatterkomedi, medan jag kan bli illa berörd om någon i ett vietnam-scenario utan anledning skär halsen av en civil vietnames. Ämnet spelar också roll, jag har mycket högre tolerans för våld mot badguys eller folk som kan försvara sig än våld mot en försvarslös. Motiveringen är också viktig. Att slå någon i strid är en sak, medan omotiverat våld som tex våldtäkt eller tortyr för sakens egen skull berör mig mycket mer.

Nyckelordet är alltså "omdöme".
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Nej, det där...

Jag tror viljan att i detalj hänge sig åt diverse olustigheter är något som kommer när man är ganska ung. När man har familj och framför allt barn är saker som pedofili knappast något man på något sätt tycker är intressant/underhållande/en psykologisk djupdykning i ångestens metafysik.

http://www.rollspel.com/humor/handbok/stilar.gif (-:

Jodå; det morbida vältrandet i "öden, döden, ångest, synd och skam" (som Povel Ramel beskrev det) är ungefär lika åldersrelaterat som muskler & bastardsvärd-perioden... och är mindre kul att återvända till efteråt IMHO.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Incest och tidelag (och lite nekrofili)

"Däremot reagerade jag på tidelag och incest...varför måste det tvunget vara så himla hemskt, egentligen?"

Jag kan egentligen inte uttala mig om någon av dem, men jag tror att hemskheten med det förra beror på igelkottarna.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,477
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: har hänt... *skräckvarning*

Är det inte ganska avårt att få erektion utan pungkullor? Jag skulle vilja påstå att det är omöjligt... Nåväl, Han kanske våldtog henne på ett annat sätt än det som jag antog.



Tzimisce
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: har hänt... *skräckvarning*

"Är det inte ganska avårt att få erektion utan pungkullor?"

Inte särskilt. Muskelreflexen sitter i roten, inte i pungen, och den aktiveras av hypofysen. Däremot lär det bli omöjligt att avla barn. Det finns vissa andra balla effekter av den ändrade hormonbalansen också, men kastratsångare (dvs sångare som blivit av med kulorna innan målbrottet) var omtyckta som älskare under renässansen, ety det inte uppstod komplikationer av sådana relationer.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Nej, det där...

Jodå; det morbida vältrandet i "öden, döden, ångest, synd och skam" (som Povel Ramel beskrev det) är ungefär lika åldersrelaterat som muskler & bastardsvärd-perioden... och är mindre kul att återvända till efteråt IMHO.
En författare som skall få vara anonym berättade för mig att hennes tonårsdotter börjat skriva poesi. 'Och hon är riktigt bra - bara hon kommer ur den där jävla centrallyriska* perioden och skriver om något annat än sin egen ångest, så...' :gremgrin:

Erik
*centrallyrik = poesi som handlar om poeten själv och dennes liv, ungefär.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,644
Re: har hänt... *skräckvarning*

Däremot lär det bli omöjligt att avla barn. Det finns vissa andra balla effekter av den ändrade hormonbalansen också, men kastratsångare (dvs sångare som blivit av med kulorna innan målbrottet) var omtyckta som älskare under renässansen, ety det inte uppstod komplikationer av sådana relationer.
Där finns det ju något att tänka på för de som tycker att kondom och andra moderna preventivmedel är jobbiga...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Nej, det där...

Håller med. Jag spelar inte rollspel för att få ångest, och tycker inte att våldtäkter/tortyr är speciellt underhållande. Som Troberg sade, övergripande beskrivningar kan fungera. Men om scenariot kräver ingående detaljbeskrivningar av svåra trauman, så är jag skeptisk till hela scenariot.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,262
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Summan av ångest

Varför skriver författare om sådana saker, då? Varför gör filmskapare filmer som innehåller sådant? Varför gör folk musik om det? Är alla dessa fast i puberteten eller nån slags fjortismässigt ångestsvulstande? I think not. Isåfall får du omyndigförklara hälften av östasiens filmskapare (och hälften av Sveriges), ansenliga fantasyförfattare och större delen av den historiska tantlitteraturens giganter. (Och hela White Wolf, förstås).

Somliga, och ganska många uppenbarligen, tycker helt enkelt att det finns ett värde också i att skildra tillvarons mörkare sidor. I film, litteratur och musik såväl som i rollspel. (Somliga är tillochmed genuint intresserade av dem). Att du inte gör det respekterar jag till fullo, men slutsaten att det är förbehållet ungdomar (eller vad du nu menade med 'ganska unga') verkar halta något i min mening.

- Ymir, skiljer på ångest i verkligheten och ångest i rollspel, faktiskt...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,644
Re: Summan av ångest

Varför skriver författare om sådana saker, då? Varför gör filmskapare filmer som innehåller sådant? Varför gör folk musik om det? Är alla dessa fast i puberteten eller nån slags fjortismässigt ångestsvulstande? I think not. Isåfall får du omyndigförklara hälften av östasiens filmskapare (och hälften av Sveriges), ansenliga fantasyförfattare och större delen av den historiska tantlitteraturens giganter. (Och hela White Wolf, förstås).
Fast hur ingående beskriver de som du nämner våld och övergrepp? 9 gånger av 10 håller man en viss distans och går inte in och frossar i detaljer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Summan av ångest

Till att börja med, alla gör inte sådana filmer, böcker eller låtar. Tvärtom vill jag nog hävda att de flesta inte gör det. Tvärtom har jag en känsla av att man måste vara bra jefla selektiv om man kan hävda att sådant är i majoritet.

Utöver det finns det en skillnad som är rätt viktig: de som skriver böcker, gör musik och skapar filmer om ämnet är för det mesta vuxna och har en mogenhet som gör att de kan hantera det. De flesta rollspelare är det inte.

"Somliga, och ganska många uppenbarligen, tycker helt enkelt att det finns ett värde också i att skildra tillvarons mörkare sidor."

Somliga har råkat ut för tillvarons mörkare sidor och tycker att de där som finner värde på dem helt enkelt har missat något. Att råka ut för de mörkare sidorna, till exempel.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,644
Re: Summan av ångest

Somliga har råkat ut för tillvarons mörkare sidor och tycker att de där som finner värde på dem helt enkelt har missat något. Att råka ut för de mörkare sidorna, till exempel.
Exakt. Att tänka ångest är inte samma sak som att känna ångest.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,262
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Summan av ångest

Till att börja med, alla gör inte sådana filmer, böcker eller låtar. Tvärtom vill jag nog hävda att de flesta inte gör det. Tvärtom har jag en känsla av att man måste vara bra jefla selektiv om man kan hävda att sådant är i majoritet.
Säg det till Kinas filmindustri :gremsmirk:

Utöver det finns det en skillnad som är rätt viktig: de som skriver böcker, gör musik och skapar filmer om ämnet är för det mesta vuxna och har en mogenhet som gör att de kan hantera det. De flesta rollspelare är det inte.
I varenda inlägg jag skrivit om ångest och hemskheter i rollspel har jag framgått att jag ser det som en förutsättning att man hanterar det på ett moget sätt (även om jag tenderar att ta för givet att man gör det). Det förändrar inte mitt argument mot Lindenius, dvs att jag anser att han gör ett felaktigt antagande, det minsta.

Somliga har råkat ut för tillvarons mörkare sidor och tycker att de där som finner värde på dem helt enkelt har missat något. Att råka ut för de mörkare sidorna, till exempel.
Ja, självklart, men vad har det med saken att göra? Rollspel handlar för mig om att uppleva och agera ut sådant jag inte upplever i verkligheten...på gott och ont.

- Ymir, hävdar endast att fiktiva ångestscenarier långt ifrån hör ungdomen till
 
G

Guest

Guest
du kan ha allt utom en sak!

Tänk ens inte tanken på att ha med mördarsnigeln i rollspel!
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,139
Location
Helsingborg
Re: du kan ha allt utom en sak! [OT]

"Tänk ens inte tanken på att ha med mördarsnigeln i rollspel!"
Men... men.... Vad ska jag då göra med min Lobokampanj?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nu förutsätter att folk läst den geniala blaskan

<CENTER><a href="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=504237" target="_blank">[color:"green"]"Som en del i sin förvandling så tar de på sig en mask
för att dölja sitt yttre medan deras inre visas än mer."</a>
</center>
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Summan av ångest

" Varför gör folk musik om det? "
"Är alla dessa fast i puberteten eller nån slags fjortismässigt ångestsvulstande? "

Nä, det är nog bara Broder Daniel.


"Och hela White Wolf, förstås"

Det är förstås bara min nidbild av White Wolf och har säkert ingenting med sanningen att göra, men är inte White Wolf rollspelens Marilyn Manson, där kreativiteten manglas genom ett tonårsångestfilter för att det är vad publiken vill ha? Och när kreativiteten får leka fritt blir det istället för smalt och ändå inte intresserar någon (jag är väl den ende som anser Mechanical Animals vara Mansons absolut bästa skiva?).
Fast, kanske inte.


Men det råder ju ingen tvekan om att mysångest (i brist på vettigt uttryck för vad jag menar) attraherar just personer i sena tonåren, eller sådana som vill befinna sig där. Hela outsiderperspektivet, känslan av att den civilisation som ligger framför en är på väg att gå under precis när man ska bli en del av den, allt det där. Cynismen och uppgivenheten som lätt kanaliseras i just ångest. Typiskt tonåringar, liksom.

Det betyder ju inte att allt frossande i ångest är riktat mot tonåringar. Nej, inte alls. Nästan alla nyare svarta komedier vars botten egentligen helt bygger på ångest är riktade mot en långt äldre publik. Oavsett om det är Fyra Nyanser av Brunt eller Man on the Moon.

Däremot tror jag att ångest har en större målgrupp i tonåringar, och då framförallt Vampire-varianten. Tanken på att vara bättre än medelsvensson men ändå hjälplös och utanför det riktiga samhället är väl så tonårsångest det kan bli?


/Jonas, vet inte särskilt mycket om Kinas filmindustri
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Ångest schmångest

Somliga, och ganska många uppenbarligen, tycker helt enkelt att det finns ett värde också i att skildra tillvarons mörkare sidor. I film, litteratur och musik såväl som i rollspel. (Somliga är tillochmed genuint intresserade av dem). Att du inte gör det respekterar jag till fullo, men slutsaten att det är förbehållet ungdomar (eller vad du nu menade med 'ganska unga') verkar halta något i min mening.

Ah, men nu pratar du om någonting helt annat än det jag var ute efter. Det är väl klart att folk måste kunna få uttrycka sin ångest/ inre kriser och att det måste få gestalta sig i många olika former. Det är en precis lika naturlig del som att försöka gestalta kärlek, lycka eller andra starka känslor.

Det jag reagerar mot inom rollspelsvärlden (finns säkert på fler ställen, men det är den jag har erfarenhet av) är att unga spelare tar till sig världar skrivna av äldre människor (tror inte vampire är skrivet av fjortisar) och tilltalas av den mörka, ångestladdade stämningen. Problemet är bara att man som fjortonåring, uppvuxen i Sverige med välbärgade föräldrar och en väl fungerande social omgivning, i de flesta fallen inte egentligen har erfarit koncept som livskriser, ångest etc.
Risken är därför, att man i tidig ålder, hanterar dessa element i spelvärlden på ett ytterst instrumentellt sett: min karaktär är ond alltså våldtar och torterar han folk. Och för att kunna "chokera" sina spelare mer så blir man mer och mer grafisk, utan att egentligen reflektera över vad man håller på med.

En ung person tenderar därför till exempel skryta för sin omgivning hur mycket eller hur långt han/hon gick på en spelsession. En ung person tycker det är häftigt hur han/hon lyckades äckla sina spelare med en så detaljerad beskrivning av en våldtäkt.

Jag vågar lova att en något äldre person med några fler upplevelser i bagaget (nära vänner som dött/svåra sjukdomar/bekanta som varit med om våldtäkter/bilolyckor eller blivit bedragna/svikna/hamnat i konflikter med myndigheter/fått barn/levt i ett långt förhållande/jobbat med missbrukare och så vidare) inte kommer förhålla sig till sådana situationer på samma sätt.

Så det jag kritiserade var alltså inte utforskande av människans mörka sida, utan det sätt det tar sig uttryck på av personer som egentligen inte vet vad de pysslar med.

Not: Det finns för övrigt gott om konflikter och framför allt ångestsituationer i olika berättelser som för den skull inte blir grafiska.

Exempel: Luke Skywalker vet att han pappa är den skurkigaste skurken i galaxen. Han måste således döda sin egen far... und so weiter.

//erik. missade just south park
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ångest schmångest

Nu tror jag du underskattar tonåringarna, eller vad man ska kalla det. Jag tycker förvisso att din poäng är snyggt underbyggd, och att du nog har en hel del rätt i vad du skriver, men jag håller inte med hela vägen.

De flesta jag känner hade vid 16-17 års ålder varit med om åtminstone en del jobbiga saker. Kompisar som gått under i missbruk, svår misshandel, se sin mor skära sig i handlederna, förlorat klasskompisar i bilolyckor, en lillasyster som blivit våldtagen, en far som hängt sig i tvättstugan, blivit föräldrar. Och det är inte direkt unikt, det är ju så livet ser ut ibland.

Att man tar ut ångesten på ett klumpigt sätt torde således inte bero på att man vuxit upp i en välfärdsbubbla utan att man helt enkelt inte är mogen nog att hantera fiktiva sådana situationer med subtilitet.

Men annars håller jag med.
 
Top